07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Sent omsider har vi äntligen tagit ett steg till...idag fick Rocket gå på långa tyglar för första gången (alltså tömkörning med lite kortare tömmar ;) ). Han snappade det hela rätt fort så passet blev inte så långt...men det känns nu som att han verkligen tar emot det nya och har en härlig vilja att göra rätt. Känns stabilt :D

Nu är vi snart på G igen. HAr väntat på hovslagarn i 1,5vecka men idag var han äntligen och slog på skorna, så imorgon sätter vi fart igen.

Det vi lyckades konstatera idag var att lillkillen växt 2,5cm i sommar och numer mäter ståtliga 169,5cm´, samt att manen växt drygt 30cm på samma tid och den åkte av:p

Jag bjuder er på lite bilder från idag. Lotta fortsätter att vara en lugn och klok tjej, som dessutom verkar nöjd med att få komma ut i en liten hage och väldigt nöjd över att få komma in på kvällen när det började regna. Bråkig när jag håller på med det skadade benet, men i övrigt mycket duktig. :love:

31515983.jpg

31515987.jpg

31515995.jpg

I morgon åker Miragon till min tränare på utbildning! Jag har svårt att få tiden att räcka till så det blir skönt att veta att hon får bli ordentligt riden. Ska bara hoppas att hon går in i transporten då hon inte åkt på 1 år...

kl

Idag har jag och min Plutt hoppat! Eller ja hoppat var väl att överdriva men vi galopperade över ett hinder på 30 cm och vi har även travat över bommar:) Han var jätteduktig och tyckte att det var riktigt kul! Ska försöka att få någon med oss som kan ta lite bilder när vi gör om det. Och jag vill verkligen testa att ta några skutt över våra stockar uppe på våran miniterrängbana!

Vad roligt:)

Vi ska också börja med inhoppningen nu, tror det blir nästa vecka eller så.

Idag har jag tömkört henne för första gången och det gick hur bra som helst. Hon följde tömmarna bra, gick i fin form och lyssnade väl. Avslutade med att tömköra henne i skogen och det gick också jättebra trots att det är kaos på gården nu men 4 pololag som härjar och tält, traktorer och folk överallt. Mycket bra miljöträning.

Idag har varit många "första" för mig och Syria.
Var ut idag, precis som vanligt på en utav stigarna vi varit ute på både uppsuttet och som handhäst.
Sitter upp skrittar efter draghjälpen ett tag, sen tog det STOP!
Hon ville inte gör i småleran mer, tvärstop, fungerar inte att skänka, smacka, piska till henne ett par ggr inte ens en öron reaktion!
Hoppade av och fick henn knappt att gå då ens, "drog" i tyglarna och manad på med pisken på rumpen, efter över en halv minut släppte det (är ju rätt så lång tid när man står på marken och inte gör nått annat än driver).
Gick förbi det värsta, hoppade upp igen o sen var det inga problem...jätte konstigt, men klart har gått relativt bra hittills så nått måst väl hända.

Efter ett tag så kommer man in i skogen, då tog draghjälpen en annan väg än normalt, Syria ville gå på den vanliga. Men när hon upptäckte hon var själv så blev det lite läskigt, men lyssnade på skänklarna och gick framåt med hjälp oxå utav min uppmuntran (vill jag tro) och lite längre fram så kom draghjälpen tillbaka! vilken lättnad tyckte Syria, som på den korta korta stunden han nervös bajsa två ggr.

Sen flöt det på som vanligt genom skogen, när vi kom till galoppsträckan så tänkt jag att vi bara skulle trava då det var gräsväg och har regnat mkt. Men inte då, Syria ville galoppera!
Bad henne sakta av efter ett par steg men Icke! Då fick jag känna på bocksprång, har ju bara vrit snälla sånna hittills men inte nu, höll nästan på att flyga av! Men klarade mig.
Tur att draghjälpen bromsade lite så att avståndet inte blev så stort annars vet jag inte hur det skulle sluta.

Och sist och värst för mig, var att när jag sadlade av hade hon fått "rugg" är en bomlössadel och hon eller nån annan har inte fått det med den tidigare, hm...får se hur det ser ut nästa gång, kanske därför hon var lite tjurig i början?

Hänt mkt idag känns det som. Men det är ju ändå bara gång 13 som jag "rider" på henne... oturliga gång 13 kan vi ju hoppas

Då är vi på banan igen. Första ridturen efter sommaren avklarad och frågan var vem som var lyckligast jag eller Ronny?

Lillkillen skötte sig exemplariskt, lastade sig själv som vanligt. Vi lastade ut och i samma ögonblick som han insäg vart han var, spetsades öronen och jag fick bromsa hela vägen in i ridhuset för att han inte skulle springa ifrån mig på vägen in (mamma stod och gapflabba åt hans reaktion, vi har aldrig sett något liknande).

Inne i ridhuset somnade han medan vi sadlade och pillade med longerlinan.... longerade lite åt varje håll (2-3varv) för att kolla humöret sen hoppade jag upp, kände bara efter så att allt var kvar styning start broms och galoppfattningarna samt att bjudningen fanns. Så efter 10min var vi nöjda, vi har koll på var vi har varandra. Nu vilar vi idag, ridhuset imorgon. Sen ska vi börja rida ut lite mera, nästa torsdag börjar vi träna för tränaren igen.

Och som mamma sammanfattade dagen, så här ska det alltid vara att ha häst, tänk vilken dans på rosor det varit då. Det hade inte ens gjort något att sitta i ridhuset halv tio på kvällarna då.

KL

Är det någon som ska visa sin på fyraårs eller liknande till våren? Hur lägger ni upp er träning till dess och vad har era hästar hunnit med så här långt?

/Camilla, som tycker det är intressant att jämföra träningsupplägg :laugh:

Kan ju berätta lite om de jag tänkt visa. De är ridna i sommar, kanske 3-4 dagar i veckan och avslutades med treårstestet i augusti. Nu vilar de ett par månader och jag ska återuppta träningen runt oktober, hoppa in dem under ryttare etc i vinter. De får gå ca två månader i stöten, vila lika länge mellan. Fokus ligger på dressyrutbildning, uteritter i skogen och inhoppningen :)

Ariel skall inte visas på kvalitets, däremot så är det tävlingsdebut nästa år. :laugh:

Hon går max tre uppsuttna pass fram till november, sedan vilar hon året ut. Förhoppningsvis kan jag dra med mig några kompisar som vill träna så vi kan hoppa in henne snart. :p

Nästa år ser planen ut så här:

Måndag. Ledig.
Tisdag Ledig.
Onsdag. Galoppintervall. Från 1x15 sek till 4x30 sek.
Torsdag Ledig.
Fredag Travintervall. Från 1x3 min till 8x10 min.
Lördag Ridbaneträning.
Söndag Powerwalk. Från 1 timme till 3 timmar.

Alltid 20 min skritt före och efter varje pass (ja inte powerwalk då :p) och givetvis blir det justeringar i schemat när det är tävling inplanerat.

Vad är det för tävlingsstart du siktar på? Tänkte eftersom du lagt intervall och sånt, låter lite som träning inför galoppbanan? :p

Eller är det fälttävlan hon ska starta i vår månnetro? :idea:

Ska bli himla roligt att se Ariel ute på banorna!:banana:

Min ska visas på kvalitén nästa höst, och om han går tillräckligt bra så ska han väl gå championatet också (men det är inget jag räknar med).

Tar in honom från betet i oktober och rider i ungefär 2 månader. Sedan får han vila 2-3 månader under vintern och så sätter jag igång honom framåt vårkanten. Tar ut honom på terrängbanan och sedan startfälttävlan och någon pay and jump eller liknande hopptävling ganska direkt. Går han tillräckligt bra så får han gå vidare till riktig fälttävlan och hopptävlingar. Sedan ska han väl få gå någon LC/LB dressyr också.

Allt beror lite på hur han växer och utvecklas. Han är uppenbarligen en stor häst och behöver nog tid att mogna, redan en bit över 170 och verkar inte sluta växa än på ett tag...

Nej, fälttävlan får hon starta först som femåring. Eventuellt att vi åker iväg på någon startfälttävlan. Det blir dressyr några starter först och sedan hoppning. Vi siktar mot prestationsmedalj brons i bägge grenarna och då krävs det minst tre starter i varje.

Galoppintervallen är mest för att faktiskt få in lite galopp. :p Ökningen av intervall är över hela året, så det är i slutet av oktober som vi når 4x30 sek. Sedan är ju det ingen riktig intervallträning egentligen, eftersom det är så korta intervaller. :p Kan tillägga att det är kort galopp det handlar om och inget annat.

Travintervallen är för att få in lite distansrittstänk, en lugn joggande trav som ökar gradvis.

Sedan får vi se, det här kanske inte alls passar damen och då får jag tänka om. :grin:

Vi befinner oss i sadeldjungeln :o ...har nu kikat på en hög och ingen passar. Nu beställer jag en Premier, begagnad, i stort sett osett:crazy:...har bara bilderna och vad den har legat på tidigare...av detta bör den passa...men vem vet egentligen förrän man har lagt på den:cool: ...

Och igår kom mina älsklingar hem!

Queenie klev som vanligt rakt in i transporten utan att blinka och stod sedan helt stilla i ca 30 min innan tvååringen behagade sällskapa henne.

Tyvärr var fotografen inte så van vid hästar så han missade de bästa tillfällena, och när han väl tog på henne så var hon tyvärr ingen fotomodell...
31527599.jpg

Idag blir det rengöring!

*kl*

Igår släpptes Chatsi på nytt bete - igen. Den stora flocken hon gått med sedan slutet av juli har flyttats och ska nu tas in på kvällarna för ridskola. Det fungerade inte att ha henne och bästisen ute dygnet runt uppe på gården, hon gick igenom staketet redan första natten. :crazy:

Alltså nytt släpp, i hagen där det går några gamla valacker kvar efter att hingstarna flyttats till den andra beteshagen... (verkar det krångligt? Välkommen till mitt stall. :crazy:).

Grabbarna var Mycket nyfikna på nykomlingen!
DSCF0796.jpg

Min kamera är så slö och dålig, så jag fick inga bra bilder alls, trots att det fanns många tillfällen.
DSCF0806.jpg

DSCF0807.jpg

Jag tänkte sätta igång henne i måndags, då min höft har blivit bättre, men då var hon halt på ett framben. Dock verkade hon inte alls störas av det igår...
http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/?action=view&current=DSCF0803.mp4

Just nu känns allt ganska hopplöst. Jag är trött, har ont, får migrän, vantrivs på jobbet (fast bara en vecka kvar tills det nya börjar) och saknar min stallkompis som fick lämna tillbaka sin häst. Det är inte samma utan henne. :cry:

Senast ändrad:

Åh så fint bete! Avis, här är väldigt nerbetat. Fast pållarna är runda ändå :)

Hoppas du kommer igång med ridningen snart. Att hon var halt kanske beror på att hon sprungit mycket (bl a genom tråden) .

Ja, betet är jättefint, så bra har hon inte gått på tidigare i sommar.

Hon var halt igår när jag var ute och kollade henne igen. Men nu springer de inte så mycket längre, och bägge ungstona låg ner och vilade när jag kom, så de verkar ha coolat ner sig ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka