07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Bjuder på en bild idag som speglar glädjen från både häst och ryttare över att vara igång efter sommarvilan;)
DSC01086.jpg

Anledningen är flera.

Dels har jag inte tiden att träna/tävla mer än en häst åt gången och jag har ett sto som ska ridas igång nu i höst och börja tävlas till våren.

Dels är det för att jag tycker den här hästen är väldigt trevlig, har bra gångarter och hög ridbarhet, och jag har ägt mamman till henne så jag tycker det vore roligt med en avkomma efter det här stoet, och kanske sälja stoet sen istället och behålla avkomman.

Jag tycker om när alla hästar i stallet "har en uppgift" om du förstår vad jag menar. Avelsston ska vara dräktiga, ridhästar ska tränas/tävlas och unghästar ska växa, leka och ha det bra.

En treåring som jag inte har så mycket tid att vidareutbilda/träna och som dessutom ska växa lite till, tycker jag det är bra att passa på att ta ett föl. Givetvis måste det ju då vara ett sto man tror passar i avelsboxen, annars är det ju ingen vits :)

Hade jag inte haft det andra stoet att sätta igång i höst så hade det nog inte blivit någon betäckning.

Så det var alltså inte för att inte äventyra en framtida tävlingskarriär :)

tack! Jag har några år att fundera :D

Och jag håller också på att Luxus ska bli godkänd! :laugh::love:

Även om jag håller mig till hoppningen ;) så tror jag att många stoägare inom dressyren blir lyckliga då! :D:D

*kl*

Tömkörde min lilla stjärna i lördags och mamma fotade lite. Vi håller på att träna att man kan svänga fast man har kontakt i yttertygeln:D och det gav resultat direkt, i söndags red jag serpentiner på medellinjen balanserat och med bogarna på plats!

När jag tömkör ändrar jag tömmarna hela tiden och bilderna är tagna när vi tränar på att trava/galoppera rakt fram och sen gå in på volt, har då alltid innertömmen från sidan genom bettet till handen så man kan få en ställning och inte få någon hävstångsinverkan.

032.jpg

021.jpg

KL

Här är Noohr el Jamaal, tre år gammal med sin 13 åriga medryttare på ryggen :)

alicenoohr2.jpg

alicenoohr1.jpg

Bilderna har Alices kompis Sanna Lindegren tagit :)

Fick tummen upp för inhoppning, så tisdag eller onsdag nästa vecka smäller det! Då kommer jag hoppa min äldre häst och T hoppar Ariel. Så roligt! :banana:

Har ridit Ariel ett par pass sedan sist, hon har varit lite härlig som vanligt. :love: Idag får ni hålla en tumme, då är det hoppträning för V, jag rider min gamla häst och T rider Ariel. Kompis M rider sin ponny också, så vi är ett litet ringrostigt nybörjargäng. :D Typiskt nog är både jag, T och M dunderförkylda, så tempot lär inte vara högt precis... :angel:

Min kompis J följer med för att fota och filma, så jag hoppas att det blir någonting som går att visa upp så småningom. :bump:

Idag blev det en liten tur i skogen för lilla fröken ponnydam! Allt gick jättebra! Inte en reaktion när sadeln gled på sidan vid uppsittningen, sist flög hon i luften och stack... :angel:
När vi kommit iväg var hon lika snäll, hoppade till när några fåglar flög upp precis bredvid men inte mer än så. Skrittade och travade, hon gick framåt utan problem, men utan direkt bjudning. Inte så konstigt, hon är jätteöm i stackars små tassarna... När vi efter ett tag hittade en annan stig som var MYCKET mjukare blev det ett helt annat go! Då bjöd hon verkligen och ville framåt! En idé kanske vore att sko damen, åå vad min hovis kommer bli glad! :rofl:
Red ca 20 min, gick bredvid på hemvägen, så sammanlagt kanske 30 min! :)

Nuär min tjej hämtad från betet. Har tömkört henne några gånger i veckan i en månad och tagit två korta turer uppsuttet, hon har skött sig prickfritt! I morrn väntar första ridlektionen!!! Spännande värre =)

Jag har ingen jätte spikad plan men jag tänker att hon gör något 3-4 gånger i veckan, typ 2 tömkörning, 1 ut och 1 lektion på bana. I vår gissar jag att jag nog rider 4 dagar i veckan 2 ut och 2 på bana men vi får väl se!

Har iaf ringt och bokat in sadelprovning! Får vänta några veckor men det gör inget.

Idag, nästan en månad efter olyckan var jag uppe på min madame igen. Hon var väldigt pigg idag, och jag väntade mig bocksprång, men det gick bra. Tog det lugnt, blev bara ledd runt några varv och provade att svänga åt bägge håll samt stanna några gånger.

Sen tog jag av all utrustning och släppte lös henne i paddocken så hon fick springa av sig. Tjoho, som hon sprang. Hon rör sig mycket bättre nu, så här fin trav har hon aldrig visat innan. Hon har vuxit en hel del i sommar lilla skatan.

Resten av veckan tänkte jag ägna åt att lära oss tömköra... Hög tid!

Skönt att ha fått första uppsittningen avklarad. :laugh: Skönt att det gick bra också. Man är ju inte direkt avspänd efter en sån händelse.

*kl*
Här händer inte så mycket. Vi rider på. Ridit ut ganska mycket med lite olika sällskap och olika rundor. Hon känns fantastiskt stabil att sitta på, inte mycket som får henne att reagera något nämnvärt. Bilar, lastbilar, gräsklippare, trimmers...vaddå? :D Kossorna var dock aningens läskiga men det gick det också.

Tänkte få löshoppat någon gång snart för att sedan testa något uppsuttet skutt innan det blir en liten paus. Min hopptränare var dock inne på att ha hoppat uppemot 70cm, räcke, innan paus. :eek: Han menade att hon har ju löshoppat högre. Eh, jo, men det är inte med MIG på. Jag tar det nog dock lite vackert. Allting har ju gått så himla lätt och hon har kopplat allt på studs så dumt att utmana och sätt ribban för högt när vi ändå har gjort så mycket under den här ridperioden. Vi ligger ju egentligen en ridperiod efter er som visade eller planerade att visa på treårs i våras, så ingen brådska här.

Nu rider jag max 3 dgr i veckan, i övrigt går hon ute dygnet runt än så länge. Blir paus i okt-nov ungefär, sen kör jag nog en kortare sväng igen under vintern vid lämpligt tillfälle med tanke på väder, vind och underlag och vidare sen lite längre sammanhängande fram i vår, blir nog fortsatt 3-4 dgr i veckan, lite beroende på min stora som är i gång också. Försöker pussla deras ridschema för att inte slita på matte så mycket. Försöker få max en gång i veckan som jag rider båda på samma dag.

Senast ändrad:

Kossor är läskiga hos oss också!
Speciellt om dom först ligger ner och sen ställer sig upp, då jäklar måste man visa att man är bäst genom att snygga sig så mycket man kan! :angel: ;)
Nog för att hon kan lyfta knäna högt men någon arab finns då inte i stamtavlan, även om man gott kan tro det när hon gör så! :D

"Imorgon" blir det till att åka med pappa på morgonen (är i stallet vid 7) för att jobba med Prinsessan! :laugh:
Nog för att jag är allt annat än en morgonmänniska men det är något speciellt med att promenera ut i skogen med sin vackra häst och möta de första solstrålarna! :love:

Och sen så blir det till att cykla hem, toppen för kroppen! :D

Så var Ariel inhoppad. Nädå, så snabbt går det inte. :p Men hon har hoppat sina första språng riktigt bra.

Jag var lite halvnervös innan träningen, första gången för tränare V och man vet ju aldrig hur tränarna lägger upp ribban (tänker på Kirres tränares kommentar! :eek:). Men V gav upp i uppgift att lägga ut en massa bommar. Dels fyra bommar på volt (som ett kors), fem bommar som avslutades med ett par hinderstöd på ena långsidan, två bommar med möjlighet till upphöjning på andra långsidan och tre bommar på diagonalen. :laugh:

Sedan fick vi skritta, trava och galoppera över bommarna, när V tyckte hästarna gjorde ett bra jobb (och ryttarna :angel:) fick vi avsluta med att trava över bommarna på långsidan samt hoppa ett litet kryss. Det gick superbra för fina Ariel, hon söker sig efter hindren själv och hoppar glatt. :love: Höjden var kanske 40 cm som högst, men V påpekade att det INTE är höjdhoppning vi är ute efter nu, utan att Ariel skall tycka att det är kul och även tillåta att det blir lite fel ibland. Än så länge kan hon ju inte själv rätta sig när hon kommer fel på bommar/hinder, men så länge vi inte stör henne så kommer hon att lära sig.

Känns så himla bra! :laugh:

Gud så roligt! Ariel är så vacker! :love:

Idag var Amazing PIGG!!! :devil:

Dum som jag är så lät jag henne inte springa av sig innan vi tömkörde, utan jag körde direkt ut, SMART! :angel: ;)
Hon lyssnar dock fint på min röst, tack o lov för det! :love:
Hon höll ett stadigt kort joggingtempo (typ polishäst :D) och jag lät henne hållas, sålänge hon lyssnar får hon gärna busa på lite!
Vi gick bara en kort sväng på 20 min, men efter att hon vågat gå över den ganska så läskiga bron helt själv (jag bakom då) så var hon ganska trött av att spänna sig och jobba på som en ardenner med tungt släp! :D:love:

Senast ändrad:

Sådär, då har jag trixat lite och kan presentera lite bilder och filmer. Dock inget skutt över hinder, de filmerna kommer senare när T lyckats korta ned dem. :p

100831-004_105419064.jpg

100831-010_105419086.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=sjJV1fSSaZE

http://www.youtube.com/watch?v=-hqvU-PU390

http://www.youtube.com/watch?v=per4jMmPCBE

Kan tillägga att Ariel var högbrunstig, normalt brukar jag inte rida henne då, men T och hon gjorde ett fantastiskt jobb ihop. :love: Motorn var förstås inte som vanligt, men huvudsaken för mig var att hon gjorde sina uppgifter så gott hon kunde. :laugh:

Ariel är van att hoppa kryss, så det bekom inte henne ett dugg. Däremot påbörjade jag inte löshoppningen med kryss. Men jag anser att hästar skall vänjas vid alla typer av hinder, solfjädrar, trippelbarrar, svinryggar etc. Man vet aldrig vad som dyker upp på banan.

Tänkte också notera det, att unghästar inte ska hoppas in på kryss. Alltid raka linjer att börja med. Att man vidare i hästen utbildning vänjer in dem vid alla typer av hinder, det är en annan sak men inget man börjar med när de hoppas in och ska grundutbildas.

Men man gör som man vill.

kl

Idag har Pluttas fått skor runt om:) Han hade slitit ner en del på bakfötterna så det var på tiden. Som ett litet ljus stod han hela tiden så jag är riktigt nöjd och det var hovis också. Det var bara när han skulle upp med hovarna på den lilla pidestalen eller vad nu det heter som har fick passa honom lite:) Så i morgon ska jag rida min lille häst igen och jag funderar på att sätta upp ett litet hinder och ta mig ett skutt. Har jag tur så ska jag se om pvn vill följa med ut och filma lite:)

Idag tömkörde vi för första gången. Hade en men erfaren stallkompis med mig. Vi bara kopplade på tömmarna i enkel tömsättning och sen släppte jag henne och gick undan och kompisen körde. Inga problem alls. Svängde åt bägge håll, volter i trav och till och med lite sidvärts.

Sen tog jag över och efter några minuters provande så kunde även jag göra bra svängar. Svårare att gå rakt fram... Men nu har vi nåt att jobba med! :bump:

Stor guldstjärna till min pålla idag! :love:

Hon är ju redan inhoppad på kryss, enda skillnaden var att hon nu hade ryttare på ryggen. Och tänk! Hon överlevde. *himlar med ögonen*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka