07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Det var väl bra onödigt? :mad:

Det finns anledningar till varför man bör göra si eller så, alla kanske inte vet eller kan och kan därmed få hjälp av en notering om det. Att hoppa kryss med unghästar är inte vad man sedvanligen gör och det bör då också noteras. Det kan förstöra en hel del, även om det självklart kan gå bra också.

Idag var det fotodag! 1900 bilder på fyra hästar! :eek: Men jag visar bara tre...

Syster pysslade med henne och gjorde henne i ordning, så såklart fick hon även ställa upp och även sitta lite. Ponnybusan skötte sig som vanligt jättebra!

31584330.jpg

31584299.jpg

31584283.jpg

Jag tycker snarare att det är onödigt med dessa ständiga kritiseringar. Varför inte peppa istället? Varför inte säga "men vad roligt att hoppningen gick bra!". Sedan kan man, om man känner för att mästra, lägga till i efterhand att "jag har fått lära mig att..." eller "visste du att...".

Det är min tredje egna unghäst. Jag är definitivt inte fullärd, men när jag ser någonting fungera, ja då låter jag det få fungera. Även om det inte är "exakt" som alla regelverk säger. Så länge hästen mår bra och är glad, så är jag nöjd. Enligt vissa regelverk skall jag ju inte ens sitta på henne än. :grin:

Det var ingen kritik och det är kul att det går bra men i all välmening så ska inte unghästar hoppa kryss, varken löshoppade eller med ryttare.
Unghästar har inte den skärpan i sin syn att kunna se mitten utan ser sidorna och det är ett utmärkt sett att få de att bedömma avståndet fel, att krascha och att förlora självförtroendet.
Dessutom är oftast inte ryttare med på att hästen kan hoppa lika högt som sidorna på hindret och själper då hästen eftersom ryttaren tror att hästen inte ska ta ett jättesprång över ett kryss.

Men om du vet allt så be my guest. Men det finns fler i tråden som kanske vill lära sig något.

Jag tycker det var bra att ni skrev att unga hästar inte bör hoppa kryss.
Här är fler som läser än som skriver o då är det klokt att föra det vidare.

// Linda

Jag tyckte det var ett mycket bra råd! Tog till mig det direkt och kommer verkligen tänka på det, det var faktiskt nånting som jag aldrig hört förut! :o

man lär sig något nytt varje dag :D O tur är väl det annars vore det väldigt tråkigt :bump:

Men alla gör ju sina egna val, det finns säkert dem som hoppar in hästar på kryss, jag kommer dock aldrig göra det.

Som alltid har ju alla olika "metoder", jag vet att folk som ridit för ex Lasse P, han sätter gärna upp kryss medan andra tränare inte gör det.

Det blir ingen unghästmönstring för Skuggi p g a att vi inte vill lämna den andra hästen ensam och att ta med den innebär för mycket krångel med transport och förare.
Skuggi promeneras ett par gånger i veckan, ibland med sadel och bett och jag har longerat honom några gånger.
Här bekantar han sig med pisken.
Skuggil19.jpg

Tack för förklaringen! :bow:

Jag undrade också över varför unghästar inte ska hoppa kryss, säkert många fler med mig som inte visste det. Men din förklaring lät väldigt logisk, har aldrig tänkt på det själv men så har inte mina unghästar hoppat kryss än.

Tycker att det var toppen att du förklarade! :laugh:

Vet att min kompis åkte på den niten, hon skulle absolut hoppa kryss och hästen som är en duktig och villig hoppare laddade på som bara den och hoppade HÖGT över krysset! :eek::crazy:
Ryttaren åkte av och hästen kunde räknas som inhoppad på över metern istället för 40-50cm! :grin:
Förmodligen så var det just som du skrev, att hästen tänkte hoppa kanterna!

Senast ändrad:

Jag visste inte heller att man inte skulle hoppa in dem på kryss.:angel: Trots att jag har hållt på med hästar i ca 30 år. Det är ju det som är så kul, att man aldrig blir fullärd.
Vill gärna att någon påpekar om jag är helt fel ute så att jag kan rätta till det i sådana fall.:idea:

kl

Eftersom det pratas så mycket om hoppning här så, idag har jag HOPPAT :D
Lite vingligt ibland men annans jätte duktig. Mer den fega matten som stjälper mer än hjälper här tror jag. Fick en liten filmsnutt som jag ska dela med mig av:)

http://www.youtube.com/watch?v=zHaNexpXLPk

Tips på små hoppövningar som passar små knattar önskas:)

31588293.jpg

Sen var han trött och ville mest mysa.
31588299.jpg

31588298.jpg

31588295.jpg

Ser jättetrevligt ut! Såg ut som han hade gjort det massor av gånger och tyckte det var riktigt kul :laugh: Mysiga bilder på er efter passet också!

Maja_Kandi
Vilka härligt underbara bilder på henne! Det är så otroligt kul att ha fina bilder på dem under uppväxten, de blir stora så fort... ;)

*kl*

Hej alla.
Det var ett bra tag sedan ni hörde något från mej och Lanzelot. Arbetande matte och växande häst har kommit imellan utbildning och visning. :(

Lanzelot är nu 165cm, skrittad, travad, galopperad samt kan styras genom att flytta för skänkel. Manen är ryckt igen och han har än så länge bara skor fram.

Jag har flyttat till London och Lotten till superbegåvade syster J som är själaglad över att ha en snäll häst. Jag ska tydligen inte räkna med att få tillbaka honom de närmsta åren. Utbildad och klar med andra ord...:devil:
Tyvärr har syster J ett obefintligt intresse för att hoppa och tävla men gillar att träna dressyr, så Lotten kanske inte blir någon fälttävlanshäst som jag har planerat. Syrran ska dock hålla utkik efter någon duktig hoppryttare som vill träna och tävla.

/Kaktuzblomma

Jag tycker snarare att det är onödigt med dessa ständiga kritiseringar. Varför inte peppa istället? Varför inte säga "men vad roligt att hoppningen gick bra!". Sedan kan man, om man känner för att mästra, lägga till i efterhand att "jag har fått lära mig att..." eller "visste du att...".

Det är min tredje egna unghäst. Jag är definitivt inte fullärd, men när jag ser någonting fungera, ja då låter jag det få fungera. Även om det inte är "exakt" som alla regelverk säger. Så länge hästen mår bra och är glad, så är jag nöjd. Enligt vissa regelverk skall jag ju inte ens sitta på henne än. :grin:

men det är väl bra att folk säger till att man inte ska hoppa kryss. Det är ju ett tips mer eller mindre. All kritik jag får tar jag som positivt om det inte är typ: du rider fult eller du kan ju inte rida. Men att rekommendera att man inte ska hoppa kryss det tycker jag att man ska säga tack så mycket för tipset eller liknade. Sen om man gör det är ju en annan sak. Så jag tycker du ska vara glad att dom sa till dig om det. :)

Jag menar verkligen inget negativt. Och din häst är verkligen super söt :)

Vi har då inte hoppat några hinder ännu, men idag har Cilantro fått skor fram igen efter sommaren. Så nu går det att rida igen.
Och det gick mycket bättre att sko denna gång. Han stod relativt still utan brems. Väldigt skönt är det. Jag höll lite i ett öra och det funkade bra. Bra att det går åt rätt håll och hovis var nöjd också.
Sedan tog jag en ridtur på kvällen. Var inte riktigt planerat, men min andra häst som skulle ridas hade sprungit av sig sin ena sko med en gång.
Så då fick Cilantro gå på promenad alldeles själv utan sällskap och inte är han riden på länge. Han var lite spänd först, men det släpte när vi började trava. Han var superduktig! Vilken kille :love:.

Ser supertrevligt ut! :bump:

Åh vad jag längtar tills dom är vuxna och man kan flyga över höga hinder! :love:
Men jag njuter absolut av nuet, kan knappt fatta att jag har uppfostrat en så trevlig häst, idag gick hon som en klocka i tömkörningen och vi jobbade på extra mycket i det jobbiga varvet (höger) så att matte ska slippa se bakhovarna i ögonvrån när vi jobbar uppsuttet! :devil: ;)
Blir ridning på söndag! :laugh:

Och nu börjar jag snart jobba igen, då blir det ny sadel och lite annat smått och gott! :laugh: Vill ha en härlig hoppsadel med rejäla knästöd! :love::d
Tanken är ju att hon skall ha en uppsättning med dressysaker också, men det får komma under nästa år!

*kl*

Idag var Ellas mamma (Ella hjälper mig rida den stora, vuxna hästen...) snäll att filma mig och Luxus när vi red på utebanan. Det blir aldrig lika bra som när min sambo filmar men jag är superglad att hon ville hjälpa till så man kan se om det ser ut som det känns :laugh: Han kom hem från betet för fem veckor sedan så vi håller mest på att jobba upp lite grundkondition och men tycker han är superduktig. Tror att han har växt lite men är inte säker för jag har ingen mätkäpp i nya stallet, måste komma ihåg att ta med mig tumstock och vattenpass... :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=AeL0i4181e4

Lika fin som alltid, och vilket härligt fält att rida på.

Min 07 går fortfarande på bete. I mitten av oktober e hennes fölis 6 månader, och vi kan sära på dem. Längtar så till jag får rida på lilla fröken! Just nu har jag gipsas hand sen fölis bråkade vid verkning förra veckan.

*kl*

Gissa om min lilla häxa ställer sig och går över igen!! :eek::eek::mad::cry:

Denna gång under tömkörning, så jag slapp bli mosad. Tömkörde ute på ridbanan med några andra ekipage där. Var pigg men uppförde sig väl och jobbade på bra. Ett par gånger lyckades vi trassla runt så att vi hamnade öga mot öga, och jag var kanske inte tillräckligt sträng där. Sen tyckte hon plötsligt att vi skulle dra iväg till andra sidan ridbanan där de andra hästarna var. Jag sa "nej" och svängde henne åt ett annat håll. Och hon flippar rakt av och ställer sig, sätter sig på rumpan och faller baklänges mot staketet, som håller och gungar tillbaka henne upp på rumpan och hon kommer upp på benen igen. Och fick pisken i häcken och galopperar några varv. Jag fortsätter sedan tömkörningen som om inget har hänt och hon uppför sig återigen exemplariskt.¨

:confused::confused:

25 år med hästar, den ena knäppare än den andra, jag har aldrig varit med om att en häst gör så där, men min egen lilla snygging måste förstås vara flängd. :devil:

Nu vete fan hur jag ska gå vidare. Kolla upp mun och rygg är ju ett bra första steg.

Häst-:devil:!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 580
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka