Jag försökte ha tygeln som när man kör spann (har jag för mig) så att ena tygeln kommer från hästens mun in i handen uppifrån och andra tygeln kommer "nedifrån". Då blir handen omkull-lagd och det är inte heller optimalt... men jag tänker att det är kanske lättare att göra finjusteringar än om de kommer in från samma sida av handen.@oxo Jag är också för gammal för att ramla av. Känns som om man kommer bryta typ allt. Har inte ramlat av Divan en enda gång så det är typ 8 år sen jag ramlade av nu.
@Amanda_F Jag håller samma fattning som vanlig fast både i en hand liksom, man skulle ju kunna hålla andra tygeln med kandarfattning också.
Jag är också för gammal för att ramla av. Nu är det ett år sen på C men det är väl dags snart igen misstänker jag. Har hänt tre gånger totalt. Två gånger ute när han tvärvänt. och en gång på en tävling när han blev mötesskygg. Men numera känns det som om jag har blivit lite bättre på att följa med i svängarna. Det har inte hänt (ännu) att jag trillat av när han bockat, däremot har jag insett att jag har utvecklat en fobi mot diken efter Z, och det ställer till det lite.