Nähä?
Hon är rädd för stora hinder också by the way.
Vi fortsätter att öva, hon svarar bra på att man håller ett rejält tag i tygeln inför hinder, så att hon är ordentligt inramad. I torsdags hoppade vi småhinder hemma i paddocken igen och jag körde på den taktiken. Hon var rädd, men hoppade. Några gånger skruvade hon över hindret (känns väldigt obehagligt, hon byter liksom riktning i luften) men slappnade av mer och mer, men inte helt.
I söndags tog tränaren med sig Rut till Skåne och tränade terräng på henne för Magnus i Dagstorp. Jag kunde inte följa med för jag jobbade.
Dagstorps bana är inte inhägnad alls, men de lovade att de skulle plocka upp henne längs vägen om hon stack hemåt.
Ryttaren hade fått kämpa rätt bra i början så hon var rädd för allt, men sen släppte det och då kunde hon börja rida mer som vanligt och lätta i handen inför hinder. Jag har filmsnuttar från när de hoppar enstjärniga hinder utan några som helst problem.
I måndags red jag dressyr i paddocken och då kastade hon sig och for iväg när vi red förbi en liten oxer som råkade stå där.
Så då skuttade vi lite småhinder i dressyrsadeln, lättare att sitta djupt i den.
Igår hoppträning och hon kändes mycket lugnare (hon borde vara trött snart?) på framridningen. Jättespänd när vi började med att galoppera över 3 bommar där den ena var upphöjd hela 2 dm... Hoppade fram på några småhinder enligt tidigare koncept med mycket i handen i anridningen, hon gjorde 2 försök att dra vid sidan om på en liten fånig oxer, men eftersom jag höll i så kom hon ingenstans och hoppade istället. 10-0 till mig! (vi bortser från att det stod 50-0 till henne innan.
)
Sen helt plötsligt, från ett hinder till ett annat så släppte det helt och hon kändes precis som vanligt. Kunde rida an som vanligt, lätta i handen inför hinder och hon hoppade en stor mur och trippelbar utan att blinka. Hoppade en liten bana på 90 cm med jättefint flyt och avslutade sen.
Sen ägnade jag (och 2 andra stackare) 20 minuter åt att leta efter min mobiltelefon i bilen, i transporten, bland Rutans grejer, i Rutans höpåse, i ridhuset, under bilen, utan att hitta den. Gav upp och körde hem och telefonskrället ligger i sadelkammaren och myser.
Idag välförtjänt vilodag.
Chatsis juver har börjat bli större nu, 2 månader kvar till beräknad fölning. Hon går tillsammans med stallägaren/tränarens avelssto och 2-åring nu, hämtade hem henne från fodervärden förra helgen.