07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat med sommarens stalltvätt, skurat i fyra timmar ikväll... Stallet var inte tvättat när jag flyttade dit i oktober och var nog inte tvättat alls på ett par år. Det var helt sjukt skitigt, och mycket skitigare än jag trodde :o. På tisdag kommer jag förhoppningsvis kunna börja måla (om stallägaren hunnit köpt färg, för det fick inte jag göra själv). Känns så himla skänt att få detta gjort nu och med vit färg istället för smutsgrönt kommer stallet se kalasfint ut!

Barb går lite promenader och är väldigt mycket sitt vanliga jag. Hon är superfin i benen också, så hoppas verkligen hon är fräsch nu! Ska tillbaka på kliniken på tisdag.

Jag och Rut förbereder oss för ny start i H100, senast var ju i Udden i oktober när jag föll av på hinder nr 4. :grin: Har varit på några terrängträningar nu, och har börjat preppa henne dagen innan med att rida dressyr på terrängbanan vid sommarstallet. Så blir hon inte lika chockad när hon kommer på träning och det står terränghinder där. :grin::angel:

Nu har hinderskräcken börjat släppa så att vi kan hoppa lite svårare saker igen, och hon känns mer som hon gjorde i höstas. Till och med så att hon har dragit iväg lite så att jag har fått ta tag i henne. Hoppade spetsen som hon slog i rejält i somras och jag föll av och allt det här började. Har inte hoppat den sedan dess, men hon var helt med på noterna. Hoppade även trappa upp, nerför backen på andra sidan och smalhinder på böjt spår, jättefin där! :love:

Åkte till skåne på midsommardagen för träning i Flyinge. Började ganska dåligt med att jag mesred och vi fick några utbrytningar, men hon var inte egentligen rädd för hinderna, det var bara jag. :p
Sen blev jag arg på mig själv och började rida ordentligt och då gick det ju mycket bättre! Avslutade med en runda med lite större hinder, en rejäl oxer som kändes liten, nerför 2 trappsteg och sen 90-graders sväng till en spets, galoppera bort och hoppa en stor trakhener (inga problem med min häst som inte är rädd för gravar) och avslutade med att hoppa en kombination, ett hus följt av två galoppsprång och sen ner över en stock med djuplandning i vatten. Kom in stort på huset så tight till stocken och hon blev lite förvånad men skuttade snällt i. :love:

Nästa tävling är till helgen, på hemmaplan. Alltid lite värre, för hon vet var hinderna brukar stå, och nu står de på nya ställen! :nailbiting::eek:

Det var ett tag sedan jag skrev något.. Min vackra Dessi tävlade i Mölndal i helgen, Gothenburg Summer Tour. Hon blev placerad i alla tre klasserna, 13:e plats i 1.35, vann sedan 1.40 och sen vann hon även 1.50! :banana::bump::heart
Hon hoppade helt fantastiskt! Har haft några dåliga tävlingar på sistone så det här var helt underbart. Hon är i form nu :) Första vinsten i 1.50 och jag hoppas att det blir fler :D

Har ju missat att uppdatera om hur det gick på clinicen! Som ni kanske kommer ihåg så tänkte jag få träna på lite grundläggande hantering, och mitt "problem" som jag uppgav vid anmälan var att få Skrullan att stå still vid uppstigning.

Min hopptränare, som höll i clinicen, tyckte däremot INTE att vi skulle träna på detta, utan han tyckte att jag snarare behövde hjälp med hoppningen. Så då blev det istället till att jag fick träna på att hoppa bana, samt att EH fick rida Skrullan några rundor. Han kom med några bra tipps ang. min sitts och hur jag borde träna, lite lydnadsövningar från marken som jag kunde göra innan jag klev upp och lite mer lydnad i form av temporeglering innan jag började hoppa. Fick även tipps om att rida med bara en hand på tyglarna, som jag kommer ihåg någon pratat om tidigare i tråden.

Den senaste månaden har det i det stora och hela kännts som att det börjar lossna/gå åt rätt håll igen i hoppningen, såpass att jag nu skulle vilja försöka tävla igen snart. Precis lagom till sommarens tävlingsuppehåll, haha.... :p Men har iaf planerat in en Pay & jump om någon vecka, så vi får känna av formen innan jag tar semester. :)

Hur gör ni med era hästar under sommaren, ska de vila eller hållas i gång? Mina har gått på bete sedan början på juni men tränas normalt. Skrullan ska dock få vara helt ledig i minst två veckor, medans 02-an har vilat så mkt pga skador så jag hoppast hitta någon som kan hålla igång henne medans jag åker bort.

@sorbifolia det var jag som testat att rida på en hand :p sjukt svårt och nyttigt.
Kul att du har hittat sug efter tävling.

Divan går i gräshage dagtid men inte så mycket gräs så hon får lika mycket silage som vanligt.
Ska tävla i helgen, var anmäld till B4a men försöker byta till B2 istället. B4an är ju svinkrånlig:p
På söndag åker Divan på 2 veckors bete. Hon har inte vilat mer än en vecka i november på 2 år så hon är värd en paus :D

Har ju missat att uppdatera om hur det gick på clinicen! Som ni kanske kommer ihåg så tänkte jag få träna på lite grundläggande hantering, och mitt "problem" som jag uppgav vid anmälan var att få Skrullan att stå still vid uppstigning.

Min hopptränare, som höll i clinicen, tyckte däremot INTE att vi skulle träna på detta, utan han tyckte att jag snarare behövde hjälp med hoppningen. Så då blev det istället till att jag fick träna på att hoppa bana, samt att EH fick rida Skrullan några rundor. Han kom med några bra tipps ang. min sitts och hur jag borde träna, lite lydnadsövningar från marken som jag kunde göra innan jag klev upp och lite mer lydnad i form av temporeglering innan jag började hoppa. Fick även tipps om att rida med bara en hand på tyglarna, som jag kommer ihåg någon pratat om tidigare i tråden.

Den senaste månaden har det i det stora och hela kännts som att det börjar lossna/gå åt rätt håll igen i hoppningen, såpass att jag nu skulle vilja försöka tävla igen snart. Precis lagom till sommarens tävlingsuppehåll, haha.... :p Men har iaf planerat in en Pay & jump om någon vecka, så vi får känna av formen innan jag tar semester. :)

Hur gör ni med era hästar under sommaren, ska de vila eller hållas i gång? Mina har gått på bete sedan början på juni men tränas normalt. Skrullan ska dock få vara helt ledig i minst två veckor, medans 02-an har vilat så mkt pga skador så jag hoppast hitta någon som kan hålla igång henne medans jag åker bort.

Kul att du är igång med hoppningen igen! :bump:

Jag vilar aldrig mina hästar sommartid, det är ju då det är perfekt att rida. :laugh: Istället blir det lite halvfart inkl mycket skritt när det är vinter. Vägrar rida i mer än -10 grader. :eek:

@sorbifolia Vi ska inte vila. Han hade ju boxvila oktober och november så det blir nog till att gå på halvfart om jag vill ha lite ledigt, men annars lyckas han alltid skapa sig lite vila på egen hand ändå.

Jag är helt slut i mina axlar efter att först ha skurat stallet och idag har jag målat. Färgen räckte inte till dörrarna och det behövs ett lager till i boxarna. Så jag har lite kvar imorgon, ska måla listerna runt dörrarna och uppe på kanten på panelen med grön hammarlack. Men så himla stor skillnad det blev med vit färg! Ljust och härligt! Har beställt nya boxskyltar också som väl kommer i veckan och det kommer bli såååå fint :D!

Före tvätt
19437412_10211687663059004_1455941172897631887_n.jpg

Efter tvätt
19429770_10211687663459014_7809095316724639704_n.jpg

Efter målning
19420885_10211687663979027_7309575564061516365_n.jpg

Innan målning
19424167_10211687665339061_3139865270796326778_n.jpg

Efter målning
19424061_10211687665939076_8285754551107270211_n.jpg

Har knappt ridit alls efter tävlingen förra helgen med Burb. Känns som om hon behövde en liten paus iaf och det passade bra då vi hade kvällstävlingar i hoppning två kvällar och sen då stallfixet. Var ute en tur igårkväll och jag älskar hur lättsamma mina ponnisar är! Barbacka, bettlöst och med handhäst i snöre!
19430049_10211687667499115_8044631019656250103_n.jpg

Happ. Åb gick inte bra. Det kvarstår hälta vf. Bättre (gladare häst) efter låg bedövning men bp-reaktion bestod. Ca en halv grad. Veterinär vill skick hem för igångsättning, jag sa nej. Så efter lite diskussion så kommer jag boka tid på Mälarkliniken eftersom bästa gissningen nu är en ligamentskada i hoven, men här har de dels inte tillräckligt bra ul eller nån som är tillräckligt bra på att läsa av det. Eventuellt kommer det dessutom krävas en MR. Känns skit. Om jag kan få tillräckligt snabb till på MK och diagnosen kräver en massa vila blir det betäckning.

Nej! Vad tråkigt! :down:

Happ. Åb gick inte bra. Det kvarstår hälta vf. Bättre (gladare häst) efter låg bedövning men bp-reaktion bestod. Ca en halv grad. Veterinär vill skick hem för igångsättning, jag sa nej. Så efter lite diskussion så kommer jag boka tid på Mälarkliniken eftersom bästa gissningen nu är en ligamentskada i hoven, men här har de dels inte tillräckligt bra ul eller nån som är tillräckligt bra på att läsa av det. Eventuellt kommer det dessutom krävas en MR. Känns skit. Om jag kan få tillräckligt snabb till på MK och diagnosen kräver en massa vila blir det betäckning.

Vad tråkigt när det gick så bra? Och vill du verkligen ha ett föl? Jag menar, även om hon ska vila 6 månader eller skrittas så är hon ju bra sen o då kan du rida igång. Ska hon gå med föl tar det ju betydligt längre tid. Sen tänker jag att om det är en ligamentskada, är det så bra att hon blir tyngre då?

Gud vilken otur! :cry: Vet inte många som är så noga med sina hästar som du! :heart
Du har ju Burb nu också så kanske lika bra att verkligen låta henne läka ut och så får du ju en mini Barbie också :heart

@Novali01 Nä jag vill inte ta föl egentligen. Tänker som du att om det handlar om 6 månader är det helt ok att vänta ut. Men först och främst måste jag ha en diagnos och så får jag diskutera med veterinären vad som är bästa alternativ. Om det tex är vila 6 månader och då 50% chans att hon är bra är det lika bra att betäcka. När ungen är fyra (förutsatt att allt går bra) är Burb 19 så då blir det en bra överlappning kanske.

Men fy vad trist @Fiorano! :( Kommer inte ihåg, hade ni röntgat?
Så jobbigt att inte veta vad som är fel....

Hoppast att ni får en diagnos snabbt och att det är en lindrig skada som inte förstör hennes tävlingskarriär. En halv grad på bp och ingen(?) initialhälta låter ju ändå inte jätte-allvarligt.... :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 325
Senast: ako
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka