@Jfrelin Så fina!
Tyckte inte att det syntes så mycket att hon inte gick fram på filmen, men ibland känns det ju mer än det syns.
Jag har börjat hämta mig efter förra helgen, herregud vad jobbigt det är att arrangera tävlingar! Och då är jag inte ansvarig för nåt på något vis.
Jobbade hela lördagen med att färdigställa terrängbanan, i ösregn såklart. Sen på kvällen rida och förbereda hästen inför tävlingen. Flätade på kvällen innan och släppte ut på betet, det fungerade över förväntan förra gången. Inte denna! Hon hade hittat nåt orange/gult att rulla sig i, och gnuggat in det i flätorna tillsammans med gräs och jord. Fick inte ens bort en orange fläck på halsen...
Så efter att ha sovit fyra timmar fick jag göra om alla flätorna på morgonen, inte glad.
och de var fortfarande gulorange i färgen.
Starttid i dressyren 07.49, fy fan så tidigt!
Var inte så nöjd med vår insats, tyckte inte att hon gick fram riktigt och gick och trängde från staketet igen, och började trava 4 gånger i mellanskritten. Det var andra gången vi red Lätt klass-programmet på tävling, där är ju skänkelvikning, förvänd galopp på serpentin längs långsidan och galoppökning på böjt spår. Förra gången var inomhus och hon var livrädd för domaren och gick inte i närheten av den kortsidan, red på 56,9%. Nu fick vi till min förvåning 66,9%, en 4:a för skritten, annars 6,5 och 7 och någon 7,5. Så då var jag lite mer nöjd med vår insats.
Hoppningen gick på en avspärrad del av terrängbanan, och Ruts skräckhinder som ser ut som en skäckig häst stod precis utanför i anridningen till hinder nr 4. Alltså, VARJE gång jag är på den terrängbanan så blir hon livrädd för det jävla hindret. Och jag visar henne det varje gång, hon håller på att svimma, välta, försöka fly varje gång. Hon har hoppat det hur många gånger som helst (det är 70 cm
), men ändå lika rädd.
Så, fick till det hyfsat på framhoppningen, men det var rätt halt i gräset så tidigt på morgonen. Sen kom vi in på banan och hon freakar ur totalt. Tokspänd och går inte fram. Alls. Tvingade fram henne förbi det fläckiga hindret (hon skulle ju inte ens hoppa det, bara gå förbi). (Hoppdomaren hade frågat min tränare sen om inte Rut hade sett det hindret tidigare? Eh, jo.
)
Tja, får startsignal och hästen bromsar och bromsar. Så vi kommer i botten på alla hinder och hon får hoppa från stillastående (hon gör det väldigt jobbigt för sig?), fick ett stopp på andra hindret och totalt 2 riv. Och 23 tidsstraff.
Efter hinder 6 började hon slappna av lite och de 4 sista hoppade hon bra. Efteråt fick jag skäll av min tränare för att jag inte rider framåt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, har lärt mig att om jag går på henne när hon är så spänd så blir hon bara ännu mer spänd och istället för ett stopp på hinder riskerar jag att hon kastar sig och jag ramlar av och då blir det ju inte bättre. Och då får jag ju dessutom inte rida terrängen.
Terrängstarten sen då. Rut livrädd för flera av hinderna på framhoppningen, så ingen bra känsla där. Står emot rejält på första och andra hindret (det andra står dessutom bredvid den skäckiga hästen-hindret!!
) men kravlar sig över. Sen gick hon som tåget uppe i ekbacken och hinderna där. Tillbaka nere på banan kände jag att jag fick lite bättre kontroll (dvs långsamt fick jag veta sen?) Jag fick kämpa lite när hon hoppade snett över triple brush och sen försökte rymma från coffin, men hoppade spetsen fint. Felfria på hinder med med typ 19 tidssstraff. Jag kan leva med det!
Totalt skämsiga 104 straff och nästnäst sist av de som fullföljde tävlingen. Och på det blev jag tvåa i DM och fick världen största rosett, en silvermedalj och 500 kr i premie!
https://frilansfotograferna.photosh...ts3Oad9muBM/2017-07-02-Falttavlan-hos-Sporren
https://frilansfotograferna.photosh...FB74ZWpAyX0/2017-07-02-Falttavlan-hos-Sporren
Efteråt tog vi en promenad på området, och hamnade vid grishägnet. Alltså, hästen är livrädd för blommor och hinder och sånt, men när det kommer ett gäng nyfikna grisar springande så tittar hon bara nyfiket!
Hon är rätt knäpp. Som tur är så gillar jag henne ändå!
Denna veckan har hon (och jag!) vilat. Hon blev livrädd i hagen häromdagen när jag kom ut med en hink med mat till henne. Livsfarliga hinkar!!
Efter tävlingen kom jag hem och tittade till Chatsi och fölet. Chatsi hade en tjock jävla läskig svullnad på insidan av vänster fram och jag kände att jag orkar inte!! Sen har den mer tagit formen av en vanlig sårsvullnad, ska iväg nu och se om den har gått ner. Porslinshäst.