07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F jag letar ljuddämparluva i mörk brunt, hopplöst! Så tills vidare rider jag utan, ids inte lägga pengar på flera då de är såpass dyra. :meh:

Kul att ni ska börja hoppa! :bump: Ser fram emot bildbevis! :D
Jag vet en butik med webbshop som har, där jag köpte denna som är Schockemöhle eller hur det nu stavas. Jag skickar PM :D

Senast ändrad:
Rapport från efter hoppträningen: Vi lever. Och hade ganska kul i kväll. Han var magiskt fin igår på träningen för MÅ. Han tyckte jag hade tagit ridningen från för två veckor sen (när han ridit innan) ytterligare ett snäpp och C kändes verkligen stadig och vi bytte rent åt båda håll. Inte fantastiska byten men helt ok. Sen var han så matt i bakbenen att jag funderade på att stryka mig från hoppträningen.

Men idag var jag med, och valde att göra det till en kort historia. Vi hoppade kanske totalt 15 språng. Nästan bara i trav. Bromsen var lite svår att hitta då han tyckte att det här var roligare än mkt annat och verkligen drog mot hinder ibland. Men vi är anmälda nästa torsdag också. Då har jag lovat att hoppa i galopp så jag funderar på att smygträna lite på det i helgen.

Rapport från efter hoppträningen: Vi lever. Och hade ganska kul i kväll. Han var magiskt fin igår på träningen för MÅ. Han tyckte jag hade tagit ridningen från för två veckor sen (när han ridit innan) ytterligare ett snäpp och C kändes verkligen stadig och vi bytte rent åt båda håll. Inte fantastiska byten men helt ok. Sen var han så matt i bakbenen att jag funderade på att stryka mig från hoppträningen.

Men idag var jag med, och valde att göra det till en kort historia. Vi hoppade kanske totalt 15 språng. Nästan bara i trav. Bromsen var lite svår att hitta då han tyckte att det här var roligare än mkt annat och verkligen drog mot hinder ibland. Men vi är anmälda nästa torsdag också. Då har jag lovat att hoppa i galopp så jag funderar på att smygträna lite på det i helgen.
Var du glad för hans bjudning mot hinder! Det är det som många hoppryttare får kämpa med i början för att SKAPA hos sina hästar!:D

Var du glad för hans bjudning mot hinder! Det är det som många hoppryttare får kämpa med i början för att SKAPA hos sina hästar!:D
Det är egentligen mest så att han bjuder efter hinder. Före var han pigg, efter var han superpigg. Men det löser sig nog med rutin... jag har visserligen hört att en del struppipningshästar gör så när de spänner sig, men att det kan gå över.

@Amanda_F Vad roligt att du hopptränar :D. Tror det kan hjälpa och stärka bakbenen än mer och sen är det så härligt när det verkligen tycker det är så roligt!

Förra veckan var det en fotograf på tävlingen och jag köpte faktiskt 2 bilder :D
7095872_small_zpsjlcicus1.jpg

7095873_small_zpsm1yurmh1.jpg

7095873_small_zpsm1yurmh1.jpg

@Jfrelin Så fina! :heart
Tyckte inte att det syntes så mycket att hon inte gick fram på filmen, men ibland känns det ju mer än det syns.

Jag har börjat hämta mig efter förra helgen, herregud vad jobbigt det är att arrangera tävlingar! Och då är jag inte ansvarig för nåt på något vis. :crazy:
Jobbade hela lördagen med att färdigställa terrängbanan, i ösregn såklart. Sen på kvällen rida och förbereda hästen inför tävlingen. Flätade på kvällen innan och släppte ut på betet, det fungerade över förväntan förra gången. Inte denna! Hon hade hittat nåt orange/gult att rulla sig i, och gnuggat in det i flätorna tillsammans med gräs och jord. Fick inte ens bort en orange fläck på halsen...
Så efter att ha sovit fyra timmar fick jag göra om alla flätorna på morgonen, inte glad. :grin: och de var fortfarande gulorange i färgen.

Starttid i dressyren 07.49, fy fan så tidigt! :eek: Var inte så nöjd med vår insats, tyckte inte att hon gick fram riktigt och gick och trängde från staketet igen, och började trava 4 gånger i mellanskritten. Det var andra gången vi red Lätt klass-programmet på tävling, där är ju skänkelvikning, förvänd galopp på serpentin längs långsidan och galoppökning på böjt spår. Förra gången var inomhus och hon var livrädd för domaren och gick inte i närheten av den kortsidan, red på 56,9%. Nu fick vi till min förvåning 66,9%, en 4:a för skritten, annars 6,5 och 7 och någon 7,5. Så då var jag lite mer nöjd med vår insats.

Hoppningen gick på en avspärrad del av terrängbanan, och Ruts skräckhinder som ser ut som en skäckig häst stod precis utanför i anridningen till hinder nr 4. Alltså, VARJE gång jag är på den terrängbanan så blir hon livrädd för det jävla hindret. Och jag visar henne det varje gång, hon håller på att svimma, välta, försöka fly varje gång. Hon har hoppat det hur många gånger som helst (det är 70 cm :grin:), men ändå lika rädd. :banghead:
Så, fick till det hyfsat på framhoppningen, men det var rätt halt i gräset så tidigt på morgonen. Sen kom vi in på banan och hon freakar ur totalt. Tokspänd och går inte fram. Alls. Tvingade fram henne förbi det fläckiga hindret (hon skulle ju inte ens hoppa det, bara gå förbi). (Hoppdomaren hade frågat min tränare sen om inte Rut hade sett det hindret tidigare? Eh, jo. :meh:)
Tja, får startsignal och hästen bromsar och bromsar. Så vi kommer i botten på alla hinder och hon får hoppa från stillastående (hon gör det väldigt jobbigt för sig?), fick ett stopp på andra hindret och totalt 2 riv. Och 23 tidsstraff. :o:o
Efter hinder 6 började hon slappna av lite och de 4 sista hoppade hon bra. Efteråt fick jag skäll av min tränare för att jag inte rider framåt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, har lärt mig att om jag går på henne när hon är så spänd så blir hon bara ännu mer spänd och istället för ett stopp på hinder riskerar jag att hon kastar sig och jag ramlar av och då blir det ju inte bättre. Och då får jag ju dessutom inte rida terrängen. :arghh:

Terrängstarten sen då. Rut livrädd för flera av hinderna på framhoppningen, så ingen bra känsla där. Står emot rejält på första och andra hindret (det andra står dessutom bredvid den skäckiga hästen-hindret!! :eek::eek:) men kravlar sig över. Sen gick hon som tåget uppe i ekbacken och hinderna där. Tillbaka nere på banan kände jag att jag fick lite bättre kontroll (dvs långsamt fick jag veta sen?) Jag fick kämpa lite när hon hoppade snett över triple brush och sen försökte rymma från coffin, men hoppade spetsen fint. Felfria på hinder med med typ 19 tidssstraff. Jag kan leva med det!

Totalt skämsiga 104 straff och nästnäst sist av de som fullföljde tävlingen. Och på det blev jag tvåa i DM och fick världen största rosett, en silvermedalj och 500 kr i premie! :o:rofl:

8F124CA3-2A1F-4399-9298-468162E62184.jpg

https://frilansfotograferna.photosh...ts3Oad9muBM/2017-07-02-Falttavlan-hos-Sporren

https://frilansfotograferna.photosh...FB74ZWpAyX0/2017-07-02-Falttavlan-hos-Sporren

Efteråt tog vi en promenad på området, och hamnade vid grishägnet. Alltså, hästen är livrädd för blommor och hinder och sånt, men när det kommer ett gäng nyfikna grisar springande så tittar hon bara nyfiket! :confused::confused:
CEC75117-77A2-4C97-829F-D71C601DD2E3.jpg

Hon är rätt knäpp. Som tur är så gillar jag henne ändå! :love: Denna veckan har hon (och jag!) vilat. Hon blev livrädd i hagen häromdagen när jag kom ut med en hink med mat till henne. Livsfarliga hinkar!! :eek:

Efter tävlingen kom jag hem och tittade till Chatsi och fölet. Chatsi hade en tjock jävla läskig svullnad på insidan av vänster fram och jag kände att jag orkar inte!! Sen har den mer tagit formen av en vanlig sårsvullnad, ska iväg nu och se om den har gått ner. Porslinshäst. :rage:

19656924_1777904025560040_266954668060143132_n.jpg

Inte så ofta jag lägger in bilder, men hoppade Nova igår och min kompis som hon står hos nu passade på att ta kort!
Rider ju nästan alltid själv så svårt att få till.
Vågade inte hoppa lika högt som när jag rider för tränare ifall något går fel och jag inte kan lösa det. Dumt att ställa till det när det gått så bra.
Om vi får till det på semestern ska jag följa med dem och träna terräng!:o
Dottern tävlar i fälttävlan så de åker ju på en del träningar. Skulle vara riktigt kul och se vad Nova säger om det!

@Marvin Såg ju dig i terrängen...det gick låååångsamt....:D:D Hon är ju lite knäpp din pålla måste man säga...en bana som hon gått på såååå många ggr borde ju inge lite trygghet istället? Syntes ju hur hon brrrrrrooooooomsade hela vägen runt, inte lätt att påverka i det läget. Kanske bättre att inte ens tävla på hemmaplan?

Kan ha råkat kommentera Josefin Åkerbergs inlägg på FB så jag är väl nästa person att hängas ut..... Blev så förbannad att jag inte kunde låta bli.
Tycker att hon har tagit upp bra saker, som framridningen i Falsterbo som var hemsk, men att hoppa på någon för en film på 14 sek i trav på en 3-åring. Där går fan min gräns.

Kan ha råkat kommentera Josefin Åkerbergs inlägg på FB så jag är väl nästa person att hängas ut..... Blev så förbannad att jag inte kunde låta bli.
Tycker att hon har tagit upp bra saker, som framridningen i Falsterbo som var hemsk, men att hoppa på någon för en film på 14 sek i trav på en 3-åring. Där går fan min gräns.

Skitlöjligt att försöka dra igång drev på just det hon gör nu. Vidrigt!
Tyvärr går människan inte att prata med och inte följartalibanerna heller. Been there done that..
Jag anmäler inläggen till FB ist.

Bra skrivet Jenny. Hon var snabb på att göra nytt inlägg efter de.:mad:

@tuaphua Ja hon bemöter inte ens kritiken utan letar reda på en gammal film längst ner och lägger ut som att bevisa vilken ond ryttare det är. De 50 filmerna som ligger innan på helt normal form på hästarna skiter hon i.......

@Charlotte1975 Man blir ju inte förvånad som sagt..... när man tar filmer ur sitt sammanhang som skimmelfilmen blir det ju jättekonstigt. Nej jag tycker inte heller skimmeln går i trevlig form men eftersom man känner ryttaren så vet man att det är utan tvång och att det finns någon plan men det spelar liksom ingen roll när ryttaren inte får chans att förklara sig

@tuaphua Ja hon bemöter inte ens kritiken utan letar reda på en gammal film längst ner och lägger ut som att bevisa vilken ond ryttare det är. De 50 filmerna som ligger innan på helt normal form på hästarna skiter hon i.......

@Charlotte1975 Man blir ju inte förvånad som sagt..... när man tar filmer ur sitt sammanhang som skimmelfilmen blir det ju jättekonstigt. Nej jag tycker inte heller skimmeln går i trevlig form men eftersom man känner ryttaren så vet man att det är utan tvång och att det finns någon plan men det spelar liksom ingen roll när ryttaren inte får chans att förklara sig

Problemet är ju att ingen som jobbar med det och då har mer kunskap kan gå ut offentligt och bemöta idiotin.
Vi är rätt många som vet mer om det hela gällande alla inblandade.
Och jag personligen har valt att inte kommentera dels för egen skull. Men jag har heller inte hört med de uthängda om vad de vill. Därför främst är jag tyst. Jag vill inte förvärra för någon som inte är värd skiten.

@tuaphua nä man vet ju inte vad som är bäst. Jag skickade min kommentar till P innan jag la ut den så hon kunde ge OK. Sen kom @Novali01 och @Fiorano in med mer kritik mot JÅ och då blev hon uppenbarligen trängd.

På ett sätt vill man ju överrösta med att bemöta det. Men man vet ju inte hur mkt skit de då drar igång runt de berörda innan man nått fram sas. Och när det är någons levebröd man vill förstöra blir man lite mer försiktig.
Alla vi som jobbar med hästar kommer missförstås någon gång, folk kommer tycka motsatt etc. Det är ngt man får vara ok med.
Men såna här personattacker är inte ok och gagnar inte hästsporten/hästarna.
Det finns riktiga problem att bråka om. Man behöver inte leta så jävla hårt.
Och då funkar utbildning bäst - om man vill ändra något.
Sånt här gör ju att de som verkligen gör dumheter mot hästarna gömmer sig bättre och inte blir påkomma. Så vill man få fram de som gör värre saker än bara råkar rida för djup några sek är det här väldigt kontraproduktivt.

@tuaphua Exakt! Det är ju därför ingen vågar bemöta henne. Man har ingen aning om vilket helvete hon drar igång. Detta gör ju också att ingen tar henne på allvar. Sensationslysten känns det som. Men det kanske inte finns så många i Sverige som plågar sina hästar på riktigt, vem trodde det fanns det på riktigt?, så då måste hon ge sig på de hon kan. Annars försvinner hennes funktion.
Dressyren har ju förändrats enormt, de som rider mest HF vinner inga medaljer längre, längre halsar premieras, blod på häst blir utesluten direkt, nosgrimmor ska börja kontrolleras, stewards börjar säga ifrån på framridningarna (vet att Helgestrand fick en tillsägelse i Tyskland för några veckor sen) och snart blir bettlöst tillåtet hemma och säkert träns internationellt (även fast det kommer ta lite längre tid) vad finns det då att klaga på?

@Jfrelin jodå ibland bemöter hon kritiken deluxe och spenderar massor med tid på att med påhejning av sina förtrogna att så göra .
Då tar det hus i helvete som du säger.

Jag tror inte människan är helt sund men så får man ju inte skriva på sociala media. Men att gå all in som hon gör, och plocka in någon ryttare bara sådär, som man hänger vid namn osv är tydligen helt ok enligt henne och väldigt många på Facebook gällande alla typer av ämnen /trådar osv .
Hennes agg mot Ridsports anställda har hon ju tydligt själv redovisat sen länge.

Jag tycker inte människan verkar vara helt sund somsagt . Men samtidigt ska vi väl heller inte diskutera /idiotförklara henne här ... jag känner utifrån det hon dragit på om dock på sin FB, att det lär vara en spott i havet att faktiskt diskutera hennes metodik här och hur illa det är som hon formaterar sin kampanj på sin FB sen grunden .

Senast ändrad:
@tuaphua Exakt! Det är ju därför ingen vågar bemöta henne. Man har ingen aning om vilket helvete hon drar igång. Detta gör ju också att ingen tar henne på allvar. Sensationslysten känns det som. Men det kanske inte finns så många i Sverige som plågar sina hästar på riktigt, vem trodde det fanns det på riktigt?, så då måste hon ge sig på de hon kan. Annars försvinner hennes funktion.
Dressyren har ju förändrats enormt, de som rider mest HF vinner inga medaljer längre, längre halsar premieras, blod på häst blir utesluten direkt, nosgrimmor ska börja kontrolleras, stewards börjar säga ifrån på framridningarna (vet att Helgestrand fick en tillsägelse i Tyskland för några veckor sen) och snart blir bettlöst tillåtet hemma och säkert träns internationellt (även fast det kommer ta lite längre tid) vad finns det då att klaga på?

Det pågår så enormt mycket värre saker.
Att en häst hamnar bakom lod eller att man rent av lägger den där tror jag alla som jobbat med hästar upplevt.
Det jag tittar på i de lägena är på vilket sätt den blir för kort i formen.
Ligger den avspänd i det, hur rör sig testen av kroppen, hur ser islagen ut, hur är svansen?
Är allt det mjukt och "tyst" och ryttaren mjuk i hjälperna ser jag ingen större oro i det i en del i utbildningen.
Det skadar ingen häst. Det gör dem inte omöjliga att utbilda till korrekt form.
Det finns proffs som konsekvent rider sönder ryggar på hästar, rider halta hästar, gömmer undan hästar som är halta/randiga när vet/hovis/alternativare kommer. Det finns de som rider 2 h i trav och galopp endast på 3-åringar.
Folk som inte avlivar hästar som är gamla och har ont överallt.
Folk som har hästar som inte fått tänderna gjorda någonsin.
I Sverige!
Och så går man på det här..
Känns liksom lite backwards.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 342
Senast: ako
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023