07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sorbifolia Yes, hon röntgades ua kotan och neråt vid förra besöket :). Det ÄR väldigt små reaktioner men det jag hänger upp mig mest på är hennes ovilja att röra på sig. Hon har ju varit rätt oengagerad även på våra promenader vilket jag har tänkt berott på sommar och värme. Men ärligt talat har det inte riktigt varit nån värme senaste tiden haha, snarare höstkänsla med massa blåst och moln. Hon är lite typen som biter ihop och lider och vid den låga bedövningen så var det som om hon släppte på det och var mer vaken och tyckte det var lite kul att springa igen. Så känslan säger att något verkligen inte står rätt till.

Jag vet att det framgått förr men jag älskar verkligen min häst. Han är bäst! :heart
Han vilade igår, vi promenerade bara runt lite planlöst på gården och övade på att inte öva så mkt, och inte vara rädd för saker. Sen idag så gick jag på promenad upp i skogen. Vi har aldrig gjort det så där "bara för att" förr för han har varit rädd för allt och framförallt har han blivit rädd när hans bakben inte varit stabila. Men nu går det. Så vi gick runt i skogen en kvart, sen joggade jag på töm på vår nya (tyvärr för djupa) utebana. Sen fick han gå in och jobba i manegen 10 min per sida med lite annan tömsättning. SÅÅÅÅ Duktig. Och ambitiös. Och förstår att han inte ska vara rädd, fast han inte tycker att det är helt säkert med nya lastbilar utanför ridhuset, hinder i ett hörn på utebanan osv. Sen kunde han stå själv, lös på stallgången utan att dö. Vilket var fantastiskt bra, med tanke på att han gick omkull i boxen av oro för bara 1,5 år sen. Han känns verkligen trygg nu! Bara att jobba vidare.

Igår var jag på hoppträning igen! Jag börjar verkligen gilla att hoppa!!!!:D
Fina lilla Nova bara älskar när det är hinder framme och får sådan energi och framåtbjudning.
Hoppade fram på lite låga hinder och fick öva på studs och kombination. Efter det fick vi hoppa bana med 9 hinder mellan 85-100cm. Vattenmatta, grind, plank och hon bara flyger över utan minsta tvekan!
Enligt tränaren är hon väldigt smidig och rädd om sig och löser mycket själv, jag ska bara hålla om och styra. Inte alltid så lätt när man tänker för mycket!;)
Han tycker även att jag ska ut på PoJ med henne och få ut henne på tävlingar, han tror hon kan bli en rosettplockare i lägre klasser.
Hon är väldigt kvick och smidig, tyvärr är hon ju bara 150cm.
Gäller att hitta någon som vill tävla henne i så fall för jag skulle dö på kuppen!:nailbiting:

I morgon åker Novas kompis till ny fodervärd. Vi har haft honom i snart 4 år men min sambo letar ny häst och kan inte ha mer än 3 hästar. Tyvärr har han inte hittat rätt häst än trots en del provridningar så Nova kommer få vara hos en kompis till mig 5 km härifrån.
Noella går ju fortfarande på unghästbete och vill inte ta hem henne redan så blir smidigare att Nova åker iväg också. Känns konstigt att inte ha dem hemma.

Har funderat mer och mer på detta med föl och jag tror nästan det blir betäckning även om det blir få försök och ett riktigt sent junibarn. Men när fölis är fyra är Burb nitton så känns rätt bra att förhoppningsvis ha en efterträdare då. Sen kan ju tusen saker gå fel på vägen iofs. Tror valet isf faller på Hagens D'arcy. Egentligen lite för liten (139cm) men han verkar bara ha D-ponnier efter sig plus nån storhäst så kan hoppas på att han lämnar stort. Han har iaf gett ungar med riktigt bra gång, har sett några stycken och de har rört sig bättre än många ridponnier :).

Har funderat mer och mer på detta med föl och jag tror nästan det blir betäckning även om det blir få försök och ett riktigt sent junibarn. Men när fölis är fyra är Burb nitton så känns rätt bra att förhoppningsvis ha en efterträdare då. Sen kan ju tusen saker gå fel på vägen iofs. Tror valet isf faller på Hagens D'arcy. Egentligen lite för liten (139cm) men han verkar bara ha D-ponnier efter sig plus nån storhäst så kan hoppas på att han lämnar stort. Han har iaf gett ungar med riktigt bra gång, har sett några stycken och de har rört sig bättre än många ridponnier :).

:heart

Titta på "Bocaccio Arden RP 149, vilken häst/ponny (153cm), vilka siffror, avkommor & ALLT! :love::d;)

@Vogue Ja såg honom på Riksen förra året och tog lite bilder. Han imponerade mycket med riktigt fint psyke och bra grundgångarter som en nog att kunnat trolla fram ännu mer i.
19554335_10211729811952700_2239640335193296914_n.jpg

19598703_10211729811872698_6571962751609287547_n.jpg

19601507_10211729812032702_6826164307041182125_n.jpg

Tävlade idag. Red B2 ute. Red dåligt, hästen dog på banan och jag tycker hon känns ojämn.
I måndags blev hon lämnad själv i hagen och sprang och drog av en doja så kanske det som spökar.
Nåväl imorgon åker hon på bete 2 veckor så är det någon sträckning så lär det lösa sig. Domaren skrev ingen kommentar om det och takten är jämn men något är off. Inte varm eller svullen heller. Fick 2 taktmissar i mellantraven och det är inte vanligt för att vara henne men det kan ju bero på att jag sparkade till henne för att hon inte gick framåt

Nya tag efter semester.

Och ja vi kom sist :p

Tävlade idag. Red B2 ute. Red dåligt, hästen dog på banan och jag tycker hon känns ojämn.
I måndags blev hon lämnad själv i hagen och sprang och drog av en doja så kanske det som spökar.
Nåväl imorgon åker hon på bete 2 veckor så är det någon sträckning så lär det lösa sig. Domaren skrev ingen kommentar om det och takten är jämn men något är off. Inte varm eller svullen heller. Fick 2 taktmissar i mellantraven och det är inte vanligt för att vara henne men det kan ju bero på att jag sparkade till henne för att hon inte gick framåt

Nya tag efter semester.

Och ja vi kom sist :p

Hoppas du och Divan får en superskön och väl förtjänt semester :)

Varför brådskan att rida MSVB trots inte så färdig blir jag lite nyfiken på ?
Inte bara du utifrån frågan utan många verkar ha jätteMycket fokus på just det i sak även när de inte är knappt klara i
MSVC ,

@mackan

Kanske folk tycker det är status att rida MSV B? Oavsett vilka poäng de rider på.

För min del rider jag heller MSV B än C pga trevligare program. Jag behöver tävla så hon får mer vana och tycker då det blir svårt och rörigt för hästen att tävla MSV C med förvänd galopp när man håller på att träna byten då tar jag hellre miss i bytena för att de inte sitter riktigt ännu. Har startat 4 starter i år, 3 MSV B på 55, 61,8 och nu 54% och en MSV C på 61,6% som var katastrof.
Tycker också det är bra att ibland rida en klass man precis är klar för om man sätter allt för att få veta vad domaren tycker saknas.

Vi har också tävlat i helgen. I fredags red vi MsvC:1 på dryga 62%.. han var lite het på gröten i första travökningen och sen satt jag och tänkte: vad bra det går i sista förvända. Då fick vi omslag såklart. Hade vi inte haft de där missarna så hade vi nosat på placering. Så det går ju framåt.

Sen i MsvB:2 var vi några % bättre än trådkollegan, men inte många. Han hade bränt krutet i MsvC dagen innan och sprang på framridningen och var sen trött på banan. Det var bytesfest där det inte skulle vara det och matt känsla i traven. Han snubblade in i enkla bytet också... Och även om vi inte är "där" just nu så känns det som om resultaten kan komma ganska snart, med rätt förutsättningar.

För vår del blir det Caspians första hoppträning i veckan. Ska vara med i inledningen bara när det kommer en tränare till vårt stall. Tanken är att vi ska börja hoppträna varannan vecka från och med i höst. Om vi inte slår ihjäl oss på vägen..

@Jfrelin alltså jag FÖRSTÅR att det inte är gulligt eller roligt på nåt sätt men Divans sparkar i bytena...:laugh::laugh::laugh: FUCK THAT SHIT liksom jag KAN men vill inte, piluttan dig, va?????:p
För övrigt så är det säkert foten där hon drog av sig skon som spökar lite, räcker ju att hon trampat lite på nån sten.

@Fiorano Superfin hingst!:love:

@Amanda_F jag gör också så...dvs tänker oj vad bra det går o SMACK så händer det nåt...så har börjat jinxa mig själv varje gång jag dristar mig till att ens fundera i de tankarna!:angel:

@Amanda_F jag letar ljuddämparluva i mörk brunt, hopplöst! Så tills vidare rider jag utan, ids inte lägga pengar på flera då de är såpass dyra. :meh:

Kul att ni ska börja hoppa! :bump: Ser fram emot bildbevis! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 342
Senast: ako
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023