@sassiball vilket jobbigt beslut ang fina GP ! Är ju en väldigt fin häst som du vet att jag alltid varit förtjust i då hon har sån utstrålning och är allmänt väl grundutbildad dessutom .
Jag tror du kan hitta en bra köpare till henne ändå . Det är ju inget stort hon haft i sig och inget fynd som påverkar hållbarheten men visst är det som du säger helt klart en problematik i sig att sälja en häst som nyligen haft en skada . Jag tror du kan hitta en bra köpare ändå även om det kanske tar lite mer tid än om skadan inte varit så pass nyligen och om hästen kanske ridits lite mer i längre tid efteråt . Men det är som sagt en väldigt fin häst så tror absolut du får den såld utifrån det och att den är frisk nu och givetvis till rätt pris . Förstår att det känns jobbigt med hela grejen .
@stjarnfrugt min erf av blandflockar när folk väljer såna i uppstallningssammanhang där det kommer nya inackar dvs du styr inte över de som ska in där , är att problemen med skador och bråk i flock oftare handlar om när det är flera valacker inblandade bland stona . En valack med sto är sällan problem och är valacken klätterbenägen när stoet inbjudit till det så är det ju inte särskilt stor skadestatistik på det i sak - det man inte vill ha är ju en betäckande valack på rutin vid brunst pga infektionsrisk på stoet framför allt . Man ser väldigt snabbt om valacken klättrar , och då får man skilja på dem helt enkelt , största skaderisken är nog på valacken om den skulle ha ngt ovanligt hingstigt beteende att närma sig ett sto som säger ifrån . Vissa ston med vissa valacker har kemi och då kan stoet typ väcka en död sten som aldrig klättrat tidigare . Valacker är ju inte döda i fråga om manlighet helt vilket ibland man ser att folk tror , bara för att de är kastrerade ,men som flera varit inne på i reflektioner i tråden så kemi mässigt kan det även vara ett intensivt insisterande sto som kan väcka en sten som aldrig tidigare i konstellation visat ngt sånt .
Det är dock som sagt sällan skada i sig sker pga att ett sto inbjuder ngn valack att hoppa på henne . Det viktiga är ju att om ett sånt scenario uppstår , det finns ett konsensus att sära på konstellationen och inte låta det fortgå .
Jag hade kollat utifrån det vad som gäller utifrån dina uppstallningsvillkor och tagit beslut utifrån vad svaret är .
Om inget tydligt finns i fråga om att en valack som hoppar på ston i blandflock kommer avlägsnas därifrån , hade jag inte valt blandflockerbjudandet gällande hage .