-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

VR har nu nya dojjor & hovis tror att hans hovar (förhoppningsvis) kommer se & vara helt bra igen om ca 2 skoningar!:bump::D
Ska i alla fall rida honom nu & hoppas på att de håller.

Från idag, omusklad, men han blir bara maffigare!:d
29349684.jpg

29349674.jpg

Senast ändrad:

KL

:eek::eek::eek::eek:

Svimma inte nu, men jag måste berätta en sak. Ella har växt. En heeeeeeeeeeel jäkla cm. Hade vattenpass när jag mätte henne i stallet idag. Otroligt. Jag tror knappt det är sant att jag numer har en häst på 158 cm.:eek:

Tackar!:D

Men än räknas hon väl inte som stor? Med era mått är hon ju rena shettisen fortfarande?;)

Kl

Flamman är nu dräktig på dygn 132 :laugh: (jag hoppas iallafall att den lille fortfarande hänger kvar där inne!)

trav-1.jpg

dag132.jpg

Det är galet vad tiden går fort!!

Två själar - en tanke! Jag mätte Akilles igår för första gången, hade dock inget vattenpass att tillgå utan fick lita på tumstock och ögonmåttet. Första gången jag mäter honom, har haft diskussioner i stallet om hans höjd. Alla verkar tycka att han är en sån jättehäst på minst 172 cm, 168 cm säger jag. Nå, 169 eller kanske 170 verkar han vara, så ett mellanting :D

*delvis kl*
Han skötte sig betydligt bättre på tömmen också. Pressade honom inte så hårt men tog några öppnor bara för att kontrollera och repetera. Först vart han lite småsur och jappade till ett par gånger, men sen flyttade han sig. Som sagt, så länge han befinner sig i sin komfortzon så är allt frid och fröjd, men stubinen är kort om han tycker att jag är taskig.

Han har haft ett gäng småsår på bakbenen, varav ett ungefär mitte emellan kota och has utsidan h. bak. Svällt upp en del, men inte så varm eller halt. Själva såret är inte stort eller djupt, så rengjorde det bara hastigt när jag såg det. Men blir lite nervös när det är svullet, har aldrig haft en häst med lymfangit och vill inte ha någon heller. När är det dax att börja oroa sig? :crazy:

Är benet svullet så skulle jag dra öronen åt mig lite. Vi har just haft en häst i stallet med lymfangit och det gick jättefort från lite svullet ben utan hälta till heltjockt ben och feber.

Har han någon temp?
Ring veterinären och rådfråga tycker jag...

Se till att såret är rent, men greja inte för mkt med salvor osv, då irriterar det bara mer.
Sen också bör han inte stå still så det blir ännu tjockare, ut och rör på honom så han inte stelnar till, större chans att han blir mer svullen om han inte rör på sig. :)
Blir det värre kan du ju ringa och rådfråga vet, men antar de kommer säga att han ska röra på sig och att du ska höra av dig om han bli värre. :)

Ak: Ella börjar ju bli stoor. :D Mätte faktiskt Aprilia också nu i veckan, 172 fram o 173 bak, så blir väl därnånstans fram också skulle jag tro.
Vägde henne också med sånt där vikt mått band, 596 kg stanna det på, hur mkt man kan lita på de vet jag inte men trodde iaf att hon skulle väga 650 minst. Lurar nog ögat lite på henne, maffig är hon ju, men inte spec grova ben och leder.

Hur mkt väger era?

(+ Willja)

Ja jag tycker att det blir bättre av att han rör på sig. Det är absolut inte jättetjockt, men en svullnad hur som haver. Avvaktar lite till, men börjar han få feber och skit så blir det väl vet. Ska ju hur som helst ha ut dem för att kolla tänder och vaccinera, så varför inte ruinera sig lite till!

När Akilles kom (dvs feb. 2008) mätte jag vikten, som låg på lite under 600. Tror han ligger på 600 eller tom. lite mer nu, eftersom han har vuxit nån cm på höjden och framförallt fått mkt mer muskler och biffat till sig! Tog mig x antal veckor att komma ihåg att ta med mig tumstocken ut till stallet för att kolla höjd, kan ju försöka ta med måttband nån dag :angel:

Kan trösta dig med att fullblodet mitt drog av sig skorna varannan dag under de första 4 veckorna vi hade henne förra året. och hoven följde med så fint också.

Så det blev väl en sisodär... många! räknade inte alla, men var uppe i 23 sen slutade jag räkna.

och nej jag överdriver inte! :D
Tack och lov för att jag har old macs. :bow:

Sen blev det travskor med plast runt hela hoven, flappskor ett tag och nu skos hon med vanliga ridskor, har boots jämt och peppar peppar har hon inte dragit av sig jätte många iår. kanske bara 10 st på hela året. Och det är bra för att vara henne. :)

Om dom där viktmåttbanden stämmer så väger Dobby 603kg... :angel: i våras när han var bantad och fin vägde han 560kg tror jag. längtar till betessäsongen är slut... :cool:

Änglahästen klev ur framskorna titt som tätt. Hon hade ett sånt j-a övertramp i skritten. Kortare tå fram för att underlätta överrullningen (så att hon skulle hinna undan med framhovarna) och lite rundslipade skor hann vi prova. Det var tal om att testa flappskor annars, men så långt hann vi inte :(

VR väger ca 750 kg (+/- några kilo).

Mätte honom för ett par veckor sedan, men tror att jag har sagt det en gång.. hmm. Jaja, han mätte då i alla fall 185 cm över havet!:)

*kl*

Igår var jag och Dobby ute på en runda. Hade ställt in mig på en pigg och galen pålle efter 4 dagars vila, men han var så lugn och go och verkade tycka att det var kul att få jobba lite :bump: Gick in på ridbanan på vägen hem och galopperade några varv... gick bra så länge vi bara joggade runt lite, men gick jag in på volten och ville få ihop han lite mer så tyckte han det blev jobbigt och bröt antingen av till trav eller bytte bak till korsgalopp :confused: vet inte om han kan vara lite stel efter att ha vilat nästan en vecka eller vad det kan va? Hoppas att han känns bättre idag, tänkte jag skulle tömköra en sväng.

Nu behöver jag forumregelhjälp?!?!

Någon här berättade igår att hon tävlat LC-dressyr för första gången och jag svarade typ "grattis". Nu är båda inläggen borta? Vad var det för fel på dem?? *jag fattar ingenting*

-------------------------------------------

OUPS! Det var ju i en annan tråd jag skrivit grattis:-P *förvirrad*

Senast ändrad:

Kan ju absolut vara en orkesgrej. Men säkert klokt att tömköra så att du får se från marken, och kanske utesluta att det är något annat jox :laugh:

*kl*
Akilles var fortfarande rätt tjock utsidan hb. igår. Ingen feber, han är snarare en lågtempad typ som ligger kring 37.3, så även nu. Skrittade ut 45 min, tog en kortare trav för att känna att han var ren. Svullnaden går ner med säkert 75% vid rörelse. Så försöker ha lite is i magen. Förbaskade småsår :mad:

Så jääääkla kul med bäbis :love: Synd att Akilles är en vallack! Hade tänkt ta föl på min änglahäst a.k.a Ella 2, och planerade redan från det hon var sisådär 1 år vilka hingstar som var intressanta och vad framtida föl skulle heta. Men men, det blir som bekant inte alltid som man har tänkt sig.

En uppdatering för oss ! Lite har hänt med Pärlan min , vi var och tävlade i Kungsbacka i Söndags och red en 1m klass och var felfria, det var tittigt men han fortsatte framåt hela tiden och tänkte inte på något annat än att hoppa så det var roligt med tanke på att han stannade på förra tävlingen och ville se sig för lite extra. Sedan var vi och hoppade terräng igår vilket gick super duper :)

Här är 2 bilder från tävlingen , inte jättebra kvalite och lite för nära visserligen. En bekant till mig Julia har tagit bilderna och har okeyat att jag kunde ta dom från hennes hemsida

DSC_0469.JPG

DSC_0468.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar