-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Ja det är såå kul och spännande och nervöst!! Det blir första fölet för både mig och Flamman så på så sätt så känns det extra nervöst... men jag har ju varit med innan. Men just när det gäller ens egen häst så är det ju lite speciellt!
Jag har också planerat länge och tittat på potentiella hingstar och funderat fram och tillbaks om det överhuvudtaget är värt att betäcka just henne... Men nu var det flera faktorer som gjorde att det kändes rätt och att min favorithingst bara skulle finnas kvar i sverige den här säsongen var det som fick mig att verkligen fatta beslutet.

Vad var det som hände med din tjej?

*kl*

Nu blir det en bildbomb utan dess like! (721 bilder, jag har liiite att välja på)

Igår longerades Sixt med en ny sadel (wintec hopp med CAIR), hon hade inget emot den utan gick mer eller mindre snällt i alla gångarter.
Sen fick hon springa lös (utan sadel) och vi plockade fram vattenmattan som spring-motivation.
Synd att vi inte hade kameran, mer än en gång så gjorde Sixt capriole över mattan. Jättevackert.

Imorse så åkte sadel-provar-padden som min kompis hade med sig (utbildad) och så longerades Sixt lite innan jag fick hoppa upp.
Jag råkade få med mig fel säkerhetsväst från stallet, så jag har en lite för stor och klumpig på :p

Jag skyller på att hon inte funkar bra med andra, och så har hon inte blivit riden i det ridhuset förut, eller gjort annat än att skritta 10 min på sex månader.
För vi var mästare på att stanna.
Men för första gången travade vi framåt (typ fem steg) i ridhus! Tidigare har det bara gått framåt utomhus.
Med det vita järnet och en ny sadelgjord (inga av mina passade, hon behöver 130 på hopp) och en svängd sådan då den vanliga tyggjorden gärna drog fram sadeln.

Bilder från tidigare idag
Uppvärmning
Gissa gångarten 1
Gissa gångarten 2
Pållehäst vill inte gå
Bild268.jpg

Trött häst
Bild463.jpg

En traktor som är livsfarlig
Bild472.jpg

På hemväg, lagom trötta

Sen provade vi hennes framtida tävlingsoutfit.
Saknas bara läderskydd med mässingspännen (jag har ett par, med för tighta för att få plats ludd, och jag litar inte på dom utan ludd på min porslinshäst).
Vi kanske vägrar ut oss på första hindret, men vi är iallafall snyggast (även om det inte riktigt syns på bild så är stigbyglarna i mässing)!
Bild596.jpg

Bild400.jpg

Bonusbild! :D

Senast ändrad:

klockren sista bild :rofl: :D

Calle har varit ute på en liten skrittrunda i höstsolen idag och Q har burit omkring på mamma i skogen medan jag red lillebror 3 år :)
Nisse, vår 3 åring, är en aning mer framåt än vad Q var vid den åldern, han knatar glatt först o springer gärna ifrån brorsan.
Otroligt självständig liten kille, så han ska bli skoj o följa!
Nog om 06,an...
Q ska träna hoppning imorgon o på lördag tävla :)

Hon hade det mesta emot sig, dömdes nästan ut som 9 månaders efter att ha fastnat i en eltråd och skurit av nästan hela sträcksenan, varpå överben började växa som "klor" in mot senan. Men det läkte.

Men som 4-åring vrickade hon sig i hagen, vilket ledde till en gaffelbansdsskada, vilken i sin tur inte läkte som den skulle pga hennes veka bakkotor. Så hon flyttade till himlen feb. -08, därav blev den lille Jönköpingsgrabben Akilles Norrlänning.

Vore det inte för just de veka bakkotorna så hade hon varit kalas att avla på. Det bästa psyke jag någonsin stött på hos en häst, hög ridbarhet, fina gångarter, helt okej stam (Quite Easy - Modesto) om än det inte var en dressyrstam :angel:

Haha, såväl "pållehästen vill inte gå" som livsfarliga traktorn och sista bilden hade kunnat vara Akilles :D

*Bombar tråden och snor egen knapp*

Stallägarinnan tog hand om A igår, han var fortfarande rejält tjock men även igår hade det gått ned vid rörelse. Så pratade med vet. idag, som tyckte att jag skulle avvakta till fredag och fortsätta hålla koll på svullnad och temp. Och skulle det inte ha blivit bättre så tyckte hon att någon skulle kolla på det innan helgen. FUCK! Kan ju räkna ut med lilltån att det blir något helvete av detta :mad: :cry: Små jäkla sår alltså!

(Ursäkta språket)

:p jätte skön bild! Roligt om ni får komma igång lite med ridningen nu!

*kl*

Hade ju tänkt tömköra igår, men sen hade en i klubben blivit sjuk så hon ringde och frågade om jag ville ta hennes plats för en av tränarna som kommer ut. Dobby kändes mycket bättre och lossnade lite gick riktigt bra i traven på slutet. Fick rida massor med övergångar och galoppfattningarna börjar funka bra i höger varv... men när vi skulle ta i vänster så vägrade han helt att fatta galopp :cool: tog han fattningen så blev det höger galopp istället. Fick igenom en fattning efter mycket om och men... men blir lite orolig så ringde equiterapeuten så får hon komma och klämma lite på honom.

Ja, nu är jag bara på jakt efter en svängd gjord som inte kostar multum (vilket verkar vara lättare sagt än gjort) så blir det grejer :D

Hoppas att det går bra med ET för eran del!

oooOOh ja! Lägg bara till ett par vilt (vildare?) stirrande ögon så är de lika som två bär :D

Ja, och det viktigt med det där bakåtlutandet som ni också verkar vara inne på. Sjunka 2 dm i mankhöjd och liksom nästan sätta sig pladask på ändan ;)

En snabb uppdatering från min sida, pållan har ju då trampat en sko. Ryckte den andra också för att jag skulle tömköra henne lite på ridbanan. Och idag kommer äntligen hovis och skor om henne. Vilket är på tiden! Har försökt få tag på honom i en vecka nu men han har inte svarat... :mad:

Så imorgon ska vi ut på en "lång" skogstur! :bump:

Akilles är lite ambivalent: vid läskigheter vill han vara liten ponnybäbis och klättra upp i knät och gömma ansiktet i håret på mig medan jag bär honom förbi faran; andra gånger vill han vara stor macho-hingst och herre på täppan. Suck, inte lätt att vara tonåring alla gånger, med en hov i barndomen och en i vuxenlivet ;)

*kl*
Svullnaden var iallafall betydligt mycket bättre igårkväll. Nästan.. helt bra. Men ropar inga hej än, utan håller andan tills jag varit dit idag.

KL

Nu har Ella fått en ny sadel då. Trots bock och dåligt dragen gjord så ligger den still iallafall.

/A-K, fattig matte.

PS: ingen som behöver en dressyrsadel?

Inte idag. Men kanske imorgon.

Har en smula ångest för att det inte ska bli bra iallafall. Man kan ju inte till 100% veta när det är en ny sadel som inte legat till sig. Min Globus som jag sålde plattade till sig en del i stoppningen efter ett par månader och blev nästan lite baksutten. Ella är ju inte överbyggd liksom.
Och så fick den godkännt av lillasyster som ska rida Ella när jag blivit för tjock och fått foglossning och fan o hans mostrar. Hade faktiskt lite ont i magen idag vid ridning. Hoppas att det beror på att jag tryckt i mig en stor baguette med salami o brieost och en grillad korv med bröd innan.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar