-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

åh, hoppas att den funkar! Ska snart ge mig in i sadelsvängen själv, pust.. Vet att ingen av de 3 sadlar jag har ligger speciellt klockrent på A, men hoppas på att åtminstone dressyrsadeln får ett okej. Min plånbok vill inte köpa både ny dressyr- och hoppsadel.. :crazy: Känns nästan som att då får det bli prio hoppsadel även om jag är dressyrmupp. Tänker på en mycket barsk men kunnig tränares ord när jag gjorde ridprovet, och vissa i gruppen ville sadla om mellan de olika delarna: - "kan du inte rida dressyr i en hoppsadel så kan du inte rida alls."

KL

Näe! Nu har W fått feber. Igår hade han 41 grader!
Idag blir det antibiotika och sen ska han vila i minst en vecka, kanske längre... Jag hoppas bara att det ger med sig snabbt och inte är något smittsamt!

Shit!

Håller en tumme för att han ska tillfriskna snabbt och att det inte är något allvarligt.

kl
Imorgon är de dags för Q att ge sig ut på tävlingsbanan igen, jag sitter här o snorar som en tok o har ont i huvet... underbara tider!
Planen var att rida 1 och 110 men i onsdags då vi hopptränade så lekte han sig över trippel o kombination på 120 .. så nu är jag sååå sugen på 120 med honom.
Ska resonera lite med mamma ikväll så får vi se hur de blir.
110 ska han iaf gå.. oavsett vilket.
en annan grej jag har beslutsångest över är om jag ska klippa honom ikväll eller inte.. egentligen tänkte jag strunta i de men han blir hemskt svettig o jag vet hur jobbigt de är o hålla på o torka dom med långpäls.
Samtidigt måste han täckas om jag klipper... pest eller kolera.

På söndag ska jag få se en halvsyster till Q oxå.. en d ponny som ska tävla på grannklubben.

Jag är också i valet och kvalet om jag ska klippa A för första gången. Gruvar mig lite för att han ska vara pisspottigt jobbig att klippa, men om man aldrig provar så får man väl aldrig veta. Blir hur som helst ingen helklippning, eftersom han kommer ridas mestadels ute + ska stå ute minst 12 timmar/dag. Vill inte ha massa täcken ute. Och helst inte ha honom täckad inne då han avskyr att sova påklädd, utan hellre tar av sig till nakenfis och trampar sönder pyamasen.

Q är lugnet själv att klippa.. står o sover o jag skulle kunna klippa hela huvet med stora maskinen om jag ville :p
I vanliga fall helklipper jag hästarna (förutom ben o huvud) då jag tycker de är snyggast, men precis som du säger..dessa täcken är ett helsike.
Iofs hinner de växa ut en hel del innan de blir riktigt kallt.

Hade också föredreagit en helklippning, spårklippning är iallafall så j-a fult :crazy: Särskilt om de har nallebjörnspäls på resten av kroppen. Men vem vet, kanske A också tycker att klippning är dödsskönt?

som den ponny Q är (till rasen, till höjden är han häst) så har han äkta nallebjörnspäls......
min förkylning håller på o däckar mig..legat hela dagen o tyckt synd om mig själv, mitt onda huvud o ömmande bihålor.
Nu ska jag bege mig ut till stallet o ta itu med mockning och sen måste hästarna ridas... känns lite tungt.

Calle är iaf anmäld till breeders nu..ska bara betala. det är baksidan av glansen ;)

Usch, tungt :( Du har ingen du kan be lite snällt att mocka mm.? Allt går såå långsamt när man är sjuk, till råga på allt.

Men kul med Breeders!! Såå spännande!

Jag kör alltid helklippning på våra. Men så är de vi haft varit vana vid täcke. Ella är ju täckt året om i princip. Pga sommarkesemet.

De flesta hästar tycker att det är skönt. Efter en stund iallafall. Ella far i taket o blir vansinnig i början som den äkta dramaqueen hon är men sen står hon mest o njuter. Har skickat skären på slipning så när de är tillbaka ska pälsarna av! Klipper åt andra med.

Åh, jag är så glad över Sixts 'superpäls' ibland :D

Hon har väldigt kort vinterpäls (trots att hon varit otäckad lösdriftshäst fram tills i höstas).
Hon är väldigt ofrusen av sig.
Och hur mycket hon än springer och busar i ridhuset blir hon knappt svettig, trött men inte svettig.

Medan hon gick näck i höstas regnade det endel, efter en störtskur kom hon in och var nästan torr!
Regnet liksom rann av henne.. inbyggt regntäcke? :p

jag stoppade i mig en värktablett och nu har jag mockat, tagit in, ridit Q och klippt honom samt tvättat av honom lite snabbt.
Nu ska jag slänga i mig lite mat innan jag stupar i soffan.

förresten så blev de helklippning på Q, han är van täcke eftersom han går med flugtäcke hela sommaren pga lindrig allergi.
och inne i stallet är de rätt varmt så han klarar sig med ett tunt täcke eller tom nacken där.

Var det mitt inlägg om dressyrsadel du svarade på?

En dominus. Du hittar nog annonsen här på buke bland dressyrsadlar. Eller skicka ett pm.

Ta det försiktigt. Hjärtat mår inte bra av för mycket belastning vid infektion. Man kan få hjärtmuskelinflammation.

Stupa i soffan låter som en utmärkt idé.

Det var som jag trodde, dominus. då ska jag kika in den där. :)
Men misstänker att den blir lite för svängd i bommen för mitt fullblod. tyvärr.

Var på första hoppträningen tillsammans med min lilla Larv igår. Snacka om att jag var ringrostig efter att bara ha ridit ponny senaste året. Blev mest lite småhinder för att jag skulle "komma in" i det igen. Larven verkade dock lite störd på sadeln och kickade bakut en del. Den ligger inte helt 100% så ska försöka sälja den så fort som möjligt så jag kan köpa en ny som passar bättre. Hoppas nån nappar snabbt på den. Här är i allafall två halvdåliga bilder från igår:D
4-10.jpg

3-14.jpg

Dominussadlarna är för svängda ryggar. Men jag har använt den till många hästar som den legat ok på. Naturligtvis är det bara på Ella den är total katastrof.:mad:

Vad har fullblodet för rygg? Jag kan kanske kolla lite bland omgivningen om någon har nåt till salu.

Baddy96: Ser fint ut trots sadeln. Det där med sadlar är ett sabla gissel. Man skulle själv vara utbildad i sadelomstoppning så man kunde korrigera dem så de passar perfekt.

ja verkligen! är verkligen trött på den här himla sadeldjungeln alltså! Men hoppas som sagt min sadel blir såld snabbt så jag kan hitta en som ligger perfekt. Bäst skulle ju vara om jag hittar en likadan som den jag provred henne i för det låg kanon:D

har precis kommit hem från tävling.

Strök mig i 1m och red 110, Q kändes sådär, lite framtung och fick inte riktigt tillbaka honom på distanserna utan när jag tog en förhållning så tippade han framåt istället o la sig på handen med resultatet att vi kom nära på några hinder o de kändes allmänt orytmiskt.
Resultatet blev ett ner och de får jag nog vara nöjd med med tanke på rundan.

Lite lätt irriterad på honom så efteranmälde jag till 120 ändå. Han hoppade ju 110 lätt även fast han kom kråka emellanåt och jag ville verkligen ha en till runda på honom.
Bytte bett mellan klasserna , drog upp huvet och satte extra snurr på honom på framhoppningen o de kändes bättre.
På banan var de en helt annan känsla, kanske lite jagakänsla över de hela men samtidigt måste han ha bra galopp efterosm han är liten och nu kändes hindren även stora :p
kom lite tom in i kombinationen så efter den drev jag på honom lite för mkt framåt, så han kom nära oxern efteråt o han petade med bakbenen.
Sen hoppade han finfint ända till sista hindret, en komb. I svängen dog han totalt, riktig bensinstopp men bussig som han är så hoppade han komb o la in 2 språng istället för 1 och var i mål på ett nerslag. helt klart godkänt :D

med mer styrka kommer de här bli kanon, hindren kändes inte höga och ett snäpp till är nog inga problem med lite mera rutin.
Kul att ha två så bra hästar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar