-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

I tisdags var jag hos vetrinären med min kille, äntligen säger jag bara!

Det gick helt okej, han hade vrickat sig i kotan så det hade bildats en inflammation. Sedan hittade dem ett röntgenfynd i nacken på honom :eek:. Han har varit stel i halsen så dem röntgade den också, men de dem hittade skulle inte ge dem symtomen han hade. Så dem fastslog att stelheten i halsen berodde på att han just var stel.
Men för det dem hittade i nacken skulle symtomen vara att han skulle bli snubblig och tappa balans-sinnet och så, och det har han ju inte haft några problem med..ännu iallafall :crazy:
Dem skulle skicka bilderna till någon expert iallafall. Vi får hoppas att de inte kommer ge några promblem i framtiden!

Det blir återbesök om 3 veckor så jag hoppas på goda nyheter då :)
För övrig skötte han sig väldigt bra, men han är jäkligt bufflig och han kan ju verkligen inte stå still what so ever. När han stod i boxen och väntade stod han och skrapade konstant och sedan när han skulle in till röntgen och fick lugnande då sa vetrinärerna "Nämen gud vad tyst och skönt det blev" ja, jag vet inte hur röd jag blev i fejan då :grin:

låter ungefär som när min var hos veterinären och fick återbesök, 3 av fyra hjälpredor planerade in semester på en gång.
dom ville inte ha tillbaka henne:D

Hur dryg som helt sen så fort vi kom ut på parkeringen vart hon normal igen.

Sen var vi där bara någon dag efter med en annan häst då frågade dom om odjuret var med eller inte.

kl

Igår var Q iväg på hoppträning med de stora grabbarna,, två som bla går 140 :p
Han hoppade väldigt bra och vi närmade oss nog 120 på slutet.. lillskiten kommer upp sig här i världen :D

Nu står calle badad i stallet och inväntar morgondagens tävling.
Jag ska starta en annan häst i 110 så jag åker vid halv 8 medan calle inte startar först vid 14 tiden.. så mamma få rkomma efter med honom.
Ska bli intressant o se om han vill gå in i finkan med mamma... hmmm.

*KL*

Måste fråga lite:-)

Jag har ju hästen på prov i två månader och hittills känns allt bra. Valpigt och unghästigt till och från, men inget onormalt.

Vad hade ni tittat extra på och provat under de två måndaderna?

Han har som jag nog tidigare skrivit haft det lite tufft i början av sitt liv och är behandlad en gång i början av sommaren för kotledsinflammation. Denna upptäcktes vid en besiktning och han visade ingen hälta förutom vid böjprovet, så den är nog tidigt upptäckt. Troligtvis uppkom den då han hade väldigt dåligt skötta hovar och samtidigt har blivit ihopdragen på graman utan att ha några som helst muskler i kroppen.
Inflammationen behandlades med Cortisonspruta i leden och därefter är han besiktigad UA i slutet av augusti innan jag tog honom.

Hur hade ni agerat och kollat upp saker? Vad ska jag tänka på?
Jag betalar drygt 50' för honom så jag tror att det är ett bra pris med tanke på exteriör och rörelser i övrigt...

Jag börjar fästa mig rejält vid honom, så jag får nog skynda mig att tänka konstruktivt om jag ska kunna lämna tillbaka honom....

Jag kanske inte kan hjälpa till så mkt här, men en sak som jag har lärt mig..

Man köper aldrig en häst med problem- dom kommer där ändå utan att man betalat för dom. Likaså med skador.

Det har jag lärt mig iaf.
Så jag skulle inte köpa den här hästen.

Trots att den gått igenom ua nu i bes kanske det blir problem längre fram, när du börjar rida den på ditt sätt, så som den kanske inte alls blivit riden förut.

Okej, jag kanske låter jättehård nu, men man vill ju kunna ha roligt med hästen man köper, rida (hur man vill) :p och inte hoppas att den håller för hur man vill rida, tills skadan lr problemen den haft innan kommer upp igen.

Tack för ett ärligt svar. Inte riktigt vad jag ville höra, men väldigt nyttigt att beakta... Ångest:-P

Inte så mkt till hjälp kanske, men nyttigt att höra från andra.
Man vill ju helst inte tänka så själv. :p

En fråga.. Vad ska du ha hästen till? :)
Tävling/träning lr "skogmulle häst" ?

Iaf, hästen kan ju hålla nu de här 2 månaderna som du lånar den, utan problem. Allt hänger ju på dig, hur du rider och vad du utsätter den för. Skulle jag sitta i din sits skulle jag försöka köra på ordentligt för att isåfall se hur den blir i hårdare jobb/träning för att sen utgå från det och bestämma då, kanske inte en snäll metod, men då ser du ju hur mkt den klarar av. För att ha den i hagen, rida lite lätt några gånger i veckan klarar den med all säkerhet av när du har den på prov, kanske också längre.

Låt säga att du köper den om 2 månader, den har inte visat några konstigheter alls, du har ridit lätta pass för att känna in dig på den. Det har gått jättebra, Sen om kanske 3-4 månader vill du träna och tävla, kör igång med ordentligt och den börjar visa att det inte fungerar, problemen som fanns kommer tillbaka..

Det är ju kanske om 4-6 månader lr längre som det ev märks nåt. Nu säger jag inte att det ska bli nåt, men det är ju inget roligt för någon om du inte kan rida och ha roligt med den som det var tänkt från början.

Är du med på hur jag (satkärringen :devil:) tänker? :D

Var du med vid vet besiktningen? Hade dom en vet som du vet vem det är, lr tog dom sin "bästa kompis" som är vet?
Papper skrivna på att den är UA?

Tycker du ska besiktiga hästen igen med din veterinär och kolla upp honom ordentligt med en vet som du litar på.

Du har ingen fin bild på den? :)

Jag lade in den enda bilden jag har för någon sida sen. Jag ska ta och fota/filma lite i helgen så kanske ni kan hjälpa mig lite till:-)

Jag var inte med vid besiktningen. Han är exportröntgad UA för något år sedan. Papper finns på besiktningen, men jag kommer göra en ny klinikbesiktning om jag köper honom. Åker till Axevalla tänkte jag, då han ska vara väldigt duktig vad jag har hört.

På måndag kommer en equiterapeut och kollar över honom med värmekamera och diverse annat, så det kan ju ge en hint om hur han mår.

Jag har väl tänkt att ha honom att tävla dressyr med. Förhoppningsvis kan vi komma upp till Medelsvår, men jag har ingen brådska så det får ta den tid det tar.

Han är fullförsäkrad utan reservationer i If...

I dagsläget jobbas han 5-6 gånger i veckan, men inte så långa pass. (kanske 30 minuter ridning på banan). Jag varierar med uteritt, dressyrträning och tömkörning/longering. Normalträning skulle jag vilja säga...

woohoo!!!! nu är hon besiktigad och klar! Ska hämta min nya fina 04a på söndag och oj vad jag längtar! Här är en bild:
larven.jpg

och en film från andra gången jag provrider
http://www.youtube.com/watch?v=bNcvMOADdVM

Vad är det för en snygging... ser ut att ha gått championatet på falsterbo??

kl

Idag satte Calle sin 3.e nolla i 120 och är färdigkvalad till Breeders trophy :banana::banana::banana:

japps, hon gick i falsterbo med Victoria almgren. hade ett pet i varje klass men var verkligen helt obekymrad över att komma in på de stora banorna. Om allt går vägen ska Victoria rida henne i breeders också för jag känner mig inte tillräckligt rutinerad för att hinna rida in mig på henne såpass att jag kan göra ett bra jobb i breeders på bara en månad.
Hon är e. Cardento-Robin Z.

Vilken snygging du hittat.
Ser trevlig och rutinerad ut.
Lycka till med pärlan. :)

Ft ryttare: Grattis! :bump:
Super roligt för er!

ja det gör vi:D ska bli riktigt spännande. Var ju med LinnH som "hästskötare" förra året men blir en helt ennan grej att ha med en egen häst:)

hahaha ja. Själv siktar jag på att rida själv nästa år. Känns som sagt lite tufft att jag ska rida henne efter att bara ha haft henne en månad med tanke på att jag inte ridit ordentligt på nästan ett år pga skadad häst..

Nä de är väl kanske dumt att börja med championatet... Du har ju en rejält duktig pilot i victoria oxå.

ja verkligen. Hon är så himla duktig och det känns väldigt tryggt att hon haft min polle hos sig sedan den var 2 år gammal. Lite lagom välutbildad och korrekt riden liksom, hihi;D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar