-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*kl*

Här är det också riktigt tråkigt väder.. blåser storm och regnar i omgångar :mad: men kände mig modig idag så vi gav oss ut på en skogsrunda. Kände mig ännu mer modig för Dobby var helt cool lugn även att det blåste så man nästan fick hålla i hjälmen, så galopperade upp för en ökänd backe där Dobby alltid har bockat. Men min numera vuxna pålle galopperade så lugnt och fint uppför backen :banana::banana:

Här kommer lite suddiga bilder från dagen :p var tvungen att ta en på sadeln med som är såå skön. Måste ju bara införskaffa ett brunt träns för det går ju inte annars. :angel:

Jag får väll slänga in några bilder på min 04a också då! Han är hopphäst och sent tagen. Han reds in Juli 2008. Han har bara startat 80 cm, jag tar det väldigt lugnt med honom.

de94b9b2-36e7-45dc-af19-22844ac59f364.jpg

Trav i Juni 2009

512ae985-17c8-4e5f-ae36-3a32f7ccf1fe4.jpg

Lätt skänkelvikning

c7750096-b0cd-4f0b-9662-da289265a2a34.jpg

80 cm klubbhoppning i Juni 2009 Felfritt.

3eb38ce4-b6eb-49fc-b34c-af841eb9a2a84.jpg

80 cm Pay And Jump augusti 2008.

Han är superlättlärd och utvecklas fort!
Jag vill ha många komentarer!
Om ni är riktigt snälla kan jag lägga ut några filmer också!

Kl

Lägger in några bilder på min pojke oxå.

Han har inte kommit så långt i sin utbildning då jag har varit i väg och studerat och jag har inte så brotom med han.

Han har gått felfritt på 70cm CR och han har ett underbart temprament.

http://www.pixbox.se/pic_show_id17032212.html

Han är bara 3år på bilden
E Camiell flamingo Z.

Har ingen nyare bild men det får jag fixa fram i morgon.

Kram

*kl*

Stormandet fortsätter. Akilles knappt ridbar, struttar fram med hingshals, redo att explodera. Och ger minsta fara onda ögat.

Påkörda!?! :eek: Gick det bra? är ni okey?

KL
Här är det också kasst väder och jag har precis börjat på högskolan och haft insparksvecka nu, så Flamman har fått stå helt sen i tisdags. Men jag red själv i måndags, det var spännande, vi höll inte på att ta oss nånstans! Bara bock och skjutarygg fasoner när jag satte upp och hon skulle definitivt inte gå framåt :devil: skithäst. Men sen helt plötsligt så gick det bra igen och vi kom runt hela rundan utan större missöden. Dock så måste jag nog inse att hon har vuxit ur sadeln nu. Hon är rund som en tunna, vetefasen vad jag ska hitta som ligger på henne nu :cool:

FT-ryttare:
Om sadeln bara är för vid framtill så kan du alltid lägga en handduk precis där det saknas muskelmassa. Perfekt då man kan vika den så den blir lagom tjock och ta bort eller göra den tunnare eftersom som musklerna kommer tillbaks.

:rofl: ser honom framför mig :p

*kl*
Vet inte vad det är med min pålle.. så lugn och harmonisk :love: men mindre av stormen här idag så det var skönt. Vi har precis varit ute på en jätte härlig busgalopp runda :banana: Imon är det hoppning igen, ska bli väldigt spännande!

knapp!

här kommer lilla filmsnutten från senaste tävlingen, har bara från ena klassen än så länge men kommer nog på andra sen.

en pigg liten tjej, men det är så härligt att hon älskar å hoppa..... :D
ni får jättegärna komma med konstruktiv kritik!
http://www.youtube.com/watch?v=WZXVMdFNEeI

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, vi klarade oss bra, mest chockade och lite ömma i våra nackar.
Det närmaste vi hade kommit en trafikolycka var när min mamma körde på en hare för 7-8 år sen, så vi var mest skakade.

Du får sy dig en kameldrivarkudde ;)

Jag har haft jättelite att göra ikväll, så jag roade mig med att göra en film med Sixt.
Filmklippen ligger i kronologisk ordning (observera hur ojämn hon är i början, mot i slutet = rörelsestörningen syns knappt när hon satt muskler).

Musiken är jättefin :D

http://www.youtube.com/watch?v=GBlBW3hnvl0

Taggad donna ;)
Hon har en härlig inställning på hinder och med lite träning med fokus på att få henne lite mera dämpad så kommer du ha mkt skoj med henne!
Distanser med galoppbommar för varje galoppsprång gör att hon inte kan rusa iväg och du vågar lätta på handen.

Jag har precis varit ute på en mysig tur i solen med Calle.
Han har vilat två dagar för jag tyckte han kändes lite trött mentalt efter tävling(förra helgen) och träning i onsdags.
Idag tog vi en skrittur runt sjön som är ca 9 km och tränade mkt slutor,öppna och skänkelvikning över vägen.
Fick jogga lite och och sen tog vi en avstickare upp för en liten bergsknalle där han fick busa i lite galopp, och som han busade :angel:
Först skulle han gå igenom vegetationen för o ta sig in på en liten skogsstig... skapligt igenväxt där nu.
Calle trodde jag skämtade :rofl:
Men sen tog han sats o dök igenom granar,småsly och diverse vegetation.

sen låg det ett omkullfallet träd på stigen men som den hopphäst jag har så fortsatte jag trava och han hoppade glatt över. allt som liknas vid ett hinder är helt enkelt till att hoppas över enligt calle.
Helt plötsligt stod de ett gäng kantareller mitt på stigen :eek:
Calle galopperade ÖVER dom (tack o lov) sen fick han bryta av till halt så jag kunde hoppa av o plocka dom..calle fattade NADA!
Varför stannar vi här :confused:
Upp på ryggen igen o sen fick han galoppera lite igen o då drog han järnet med mig... hoppla vart tusan tog bromsen vägen?!
på väg ner på andra sidan bergsknallen så skrittade vi på ett gäng kantareller igen... kunde inte låta bli dom heller så jag hoppade av o calle stoppade näsan bland mina kantareller. Dom föll han inte i smaken så han högg in på lingon o blåbärsriset istället ;)

med fickorna fulla av svamp så skrittade vi de 3 resterande kilometrarna hem... såg två ställen med kantareller till men de fick inte plats.. så jag ska ta bilen o hämta dom snart:)

lät verkligen som ni hade en mysig tur :)

*kl*

Tro det eller ej men jag och Dobby har hoppat hela 105 idag :eek: Hopptränade ju idag igen och han kändes jätte fin ända från början, lite laddad men använde energin till att jobba istället för att hitta på hyss. Hoppade den 5½ an och sen byggde hon på den med två galoppsprång och sen ett räcke. Dobby tyckte det var jätte kul och jag vet inte vart min istadiga humör häst har tagit vägen :p

Nu blir det en veckas välbehövd vila då jag ska jobba på husvagnsmässan.

Var ett tag sen jag skrev i tråden, men gör ett nytt försök nu när det är en ny.
Jag har två 04or Lasse och Carisma. Och vi jobbar på med lite av varje.

Just nu satsar jag mest på Carisma, hon hade föl förra året och i år går hon därför som 4 åring. Så nu är det kvalitetsvisning som väntar nästa vecka! Hon har även fixat 3 felfria rundor i 1m och är kvalificerad till semifinalen i 4 årschampionatet.

Lasse tränar körning en gång i veckan och han älskar det, så jag försöker hålla igång körningen för tränare 1 gång i veckan.
Har inga direkt nya bilder på oss. Men slänger in två gamla så ni kommer ihåg oss;) Får bli bättre med kameran.
Carran3.jpg

Carisma

Lassejag.jpg

Lasse

Åh va roligt att det går så bra för er!! Jätte kul :banana:

*kl*

Sass: Va roligt att se er igen och höra att allt går bra med lasse å carisma! :)

Kul att se så många, både nya och gamla i tråden. Verkligen. :)

Uppdatering från oss.

Aprilia fick vila från förra onsdagen då jag upptäckte symtom som senare visades vara borelia och erlisious. Positivt på båda för er som inte har hängt med i förra tråden. värde 1 på 160 och ska ej behandlas för det om det inte blir värre.

Longerade lätt igår, hon har inte visat några konstigheter och ingen feber alls sen i lördags. Skönt! så iaf, longering igår, var som en busig treåring som med sadel på för första gången. for som en skållad råtta runt runt och tyckte tydligen det var superkul. :p Visade ingen rörelsestörning, inga stela leder och ben. (:D) Inga snubblingar så jag bestämde mig för att sitta upp och rida några varv. sagt och gjort och full fart iväg i jordens bocksalva. hej och hå vad det gick. haha, men kvar satt jag och hon lugna ner sig efter typ 3 varv och det gick att rida normalt. Så nog var det sandlåde nivå i början av passet. :D

Skritta runt 2 varv och trava 1 varv åt vardera håll sen fick det räcka för då.
Snubbla en gång vid avskrittningen, men det kändes som den kunde kommit när som helst.
Fick vila idag sen tänkte jag skritta en sväng imorgon. Beronede på hur det fortlöper så ska hon joggas igång lite lätt, sen på de nya blodproven som ska tas om några veckor så kanske vi kan träna lite innan i vintern. :bump:
Men som sagt, det beror på henne, vi tar en dag i taget för tillfället!

*KL*

Då passar jag på att presentera oss också!

Jag har just fått hem min häst som är en Hannoveranarvalack på fem år. Han är grön och känslig så vi tar det väldigt lugnt. Han är inriden som fyraåring så vi har mycket jobb att göra framöver. Vi håller hus i Skövde.

Jag hoppas på att få många kloka tips här framöver;-)

kl

I dag har jag och min femåriga dressyrhäst hoppat serier! Han är en riktig hopptalang, inte en tvekan nånstans och fantastiskt bra teknik. Vi hoppade oxer på 115 utan problem, blev supertaggad på att börja hoppträna lite som komplement till dressyrträningen! åååh vad roligt det är med en sån fin häst! Vill rida hela tiden!

KL

Ja herregud min skapare. Nu har man bilder o förmodligen filmer nog för att slippa spöstraff fram till jul.

Jag o Ella har varit på ridläger. Eftersom det är jobb imorgon och jag är vråltrött så får det bli kortversion utan bilder nu.

Resa dit på fredag kväll. Jag o en kompis åkte med var sitt ekipage. Ella gjorde självklart mycket stooooor teater över att ha hamnat på ett nytt ställe och började resa sig inne i transporten väl på plats. Men så fort hon kom ut så var det som att "jaha, jaja, så här ser det ut". Rena personlighetsförändringen. Likadan teater var det när hästkompisen lämnade stallet för att göra sitt pass dressyr. Boxöppningen hade ett valv av tegelsten och gissa vem som var en aning blåslagen efter att ha dängt i sitt huvud i det i försök att hoppa över boxdörren.:angel: Är huvet dumt får kroppen lida.

Annars har vi tagit flera steg frammåt tycker jag. Jag red bra och Ella gick riktigt trevligt. Tvålfunktionen är inte helt utrotad men nästen.;) Då dressyren gick så bra så vågade jag följa med på dagens terrängträning. Men jag hoppade inte lika mycket som de andra. Ella är alldeles för lite hoppad och faktiskt inte tillräckligt lydig för att jag ska våga mig på mer än vad jag gjorde. Vattenhindret försökte hon ta i ett språng. Tre ggr. Innan hon vågade försiktigt knata ner i det. Men tre riktiga bomberplask gjorde vi.:D Sen fick det vara bra, vi hade hoppat några stockar och lite upp- och nerhopp innan och Ella blev bara busigare och busigare. Faktiskt en av de få tillfällen som hon försökt bocka. Inte trevligt alls tycker jag. Och så måste hon skolas bättre i hoppning. Hinder betyder inte per automatik fullt ös medvetslös. Jag var allt annat än poppis som bestämde tempo till en för mig hanterlig hastighet. Men på det hela taget så är jag riktigt nöjd. Jag red bra och Ella var ovanligt lydig och duktig även om tvåltendenserna var på väg att dyka upp ibland.

När jag läste ditt inlägg blev jag så hoppsugen att jag löshoppade Sixt ikväll :p

Det är nog något fel på henne.. Hon är helt galen :eek:
När vi kom till ridhuset och jag plockat fram allt så gav jag henne travkommando, vilket resulterade i att hon laddade så mycket att hon satte sig nästan på ändan innan hon for iväg och dundrade över mina fina galoppbommar (som hon ansåg vara studs).
Hon som ska vara konditionslös.. det har hon nog glömt.

Jag placerade första hindret nära kanten för att hon inte skulle hinna få upp för hög fart och braka rakt in i allt.

Höger varv
Lite trassel
Ett lite högre skutt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30