Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Hej. Min häst fastande i staketet och fick en ful sårskada in till benet och hela tåsträckaren gick av. Senan kommer inte att läka med...
Svar
2
· Visningar
673
Senast: höstmåne
·
Hästvård Att ha en halt häst är jag inte van vid, trots att jag har flera stycken hästar Hästen som är 20, blev hastigt halt efter en hoppning...
Svar
13
· Visningar
1 725
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 488
Hästvård Hej, Min häst gick antagligen omkull i hagen i början av juni i år. Hon fick en vätskeliknande, blaskande "ballong" på höger baklår...
Svar
12
· Visningar
7 761
Senast: kallie
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 970
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag kommer att hyra ut mitt stall fram till maj. Det är ett litet stall med 2 boxar, en stallgång, sadelkammare/foderkammare i ett...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: Zamira
·
Hästvård Är det någon som vet hur en häst som inte ridits på över ett halvår kan ha rejäl kotledsinflammation på båda fram. Han kan ha haft det...
Svar
18
· Visningar
1 464
Hästvård Ok. Nu måste jag åka och kolla upp min häst innan min oro äter upp mig. Han har alltid varit lättskrämd men inte som det är nu. Han gör...
Svar
11
· Visningar
951
Senast: Krati
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
5 278
Hästvård Jag är lite kluven kring skoningen bak för min häst. Han är lite ansträngd i sina gaffelband bak antagligen pga sina lite veka bakkotor...
Svar
3
· Visningar
2 760
Foder & Strö Hej! Ni som fodrar med mash, vilket märke har ni? Tex Kraft, Pavo etc.. Innehåller någon ni använder mindre socker? Eller finns det...
2
Svar
37
· Visningar
7 912
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö I hästens grovfoder, vad vill ni ha då? Varför? För många önskemål hos min producent ju, ska förbeställa i år för första gången o...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Centaur
·
Hästvård Hur vanligt är det att hästar bli griniga när de sätter sommar/vinterpäls? Finns det något man kan göra för dessa hästar för att hjälpa dom?
Svar
15
· Visningar
5 408
Senast: KSF
·
Hästvård Hade en hälta i höstas på min häst som efter ul.bedömdes vara diffus svullnad. Hästen vilade, skrittades igång. Svullnaden kom igen och...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Korven
·
Foder & Strö Omsättbar energi och smältbart råprotein får man i analysen, uttrycks behoven i och räknar man med. Känns solklart att hästens upptag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
2 080
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det mineralmängder i vatten som hästen tar upp i en mängd som bör räknas in i den totala foderstaten? Tänker väl främst på kalcium...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min 3 åring har feber och det rinner blodblandat var från ena näsborren. Luktar hemskt. Min första tanke var bihåleinflammation, men kan...
Svar
16
· Visningar
1 583
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej jag har en häst som nu har fått en liten skelettskada vid bogbenet. Jag undrar nu om det finns någon som känner till något tillskott...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17