Automatisk grind. "Sesame the gate"

Satte en bit köldridå över timern så den inte blir blöt :) Funkar bra med öppningen av grinden ändå. Om taljorna fryser till vintern får det bli något likande över dom.
Mvh
Pudlan
Vad bra att det fungerade med en ridå, för mig fungerade det inte trots att vi hade ett stort tak ovanför. Den frös fast direkt när det blev höst med lite kyla, det behövde inte regna eller så det räckte med fukten i luften.
Jag har tak över taljorna på mitt hemmabygge och det hjälper en del men inte i alla väder. Men det är stora variationer i klimat i Sverige så det som fungerar söderut fungerar inte nödvändigtvis här uppe i norr.
 
Vad bra att det fungerade med en ridå, för mig fungerade det inte trots att vi hade ett stort tak ovanför. Den frös fast direkt när det blev höst med lite kyla, det behövde inte regna eller så det räckte med fukten i luften.
Jag har tak över taljorna på mitt hemmabygge och det hjälper en del men inte i alla väder. Men det är stora variationer i klimat i Sverige så det som fungerar söderut fungerar inte nödvändigtvis här uppe i norr.


Vi får väll se hur det går i vinter. Vi har mycket fukt i luften på Västkusten då jag bor nära havet.
Med vänlig hälsning Pudlan
 
Både och faktiskt. Den krävde lite modifieringar men sen har den funkat bra.

Jag fick reklamera tiduret f överdelen lossnade..... Samma problem m nästa så pappa har fått sätta skruvar så den sitter ihop, tjatade mig t en extra m tanke på att även nr 2 inte höll ihop. Locket var svetsat, eller det var tanken iallafall...... (plast)

Pinnen som sitter inunder håller inte spänn på två trådar. Har fått sätta en dörrstoppsmagnet som jag fäster undertråden/pinnen i. Var lite meck m att få rätt styrka. Måste hålla f lite vind men släppa när bommen går upp.

Bommen svajar mkt i vinden när den är uppfälld och det blåser. Mest störigt då jag e inackorderad, annars e d ju lätt att gå ut o stänga den när d blåser.

Den har nästan alltid öppnat sig och d e toppen att det inte behövs ström och att is på trådarna inte försämrar funktionen. Det är verkligen super att veta att hästarna får mat i rätt tid.

Men...... Lite väl pricy m tanke på barnsjukdomarna. E man lite händig så e det ändå en bra investering om man inte kan fodra manuellt alla tillfällen.

Jag blev nyfiken på denna nu! Hur har det fungerat för dig i vinter? Några fler problem eller har den fungerat?

Hade Feed X i ett tidigare stall kopplat till lådor och tyckte det fungerade bra, dock så vill jag ha längre tid än 6 timmar. Kommer flytta till gård och ha hästarna hemma från nu i vår så till hösten måste jag fundera ut en lösning för lunchfodringen.
 
Jag blev nyfiken på denna nu! Hur har det fungerat för dig i vinter? Några fler problem eller har den fungerat?

Hade Feed X i ett tidigare stall kopplat till lådor och tyckte det fungerade bra, dock så vill jag ha längre tid än 6 timmar. Kommer flytta till gård och ha hästarna hemma från nu i vår så till hösten måste jag fundera ut en lösning för lunchfodringen.

Det har funkat bra, dock inte mkt snö i vinter. Fått skrapa bort is/snö vid några tillfällen och sprayat mekanismen med 5-56. Tror bara det är en gång den inte öppnat i vinter men det var innan jag smörjde upp den.

När det blåser mkt står bommen och vajar i vinden men har man den hemma kan man ju stänga den vid tillfälle om d blåser för mkt.
När jag flyttar hem ska jag bygga en infångare så den bara kan fällas/svaja åt ett håll.
Det är SÅ skönt med en automatisk grind
 
Det har funkat bra, dock inte mkt snö i vinter. Fått skrapa bort is/snö vid några tillfällen och sprayat mekanismen med 5-56. Tror bara det är en gång den inte öppnat i vinter men det var innan jag smörjde upp den.

När det blåser mkt står bommen och vajar i vinden men har man den hemma kan man ju stänga den vid tillfälle om d blåser för mkt.
När jag flyttar hem ska jag bygga en infångare så den bara kan fällas/svaja åt ett håll.
Det är SÅ skönt med en automatisk grind

Tack för svar! Ska fundera över ekonomin om det blir en sån, men då vet jag att den FUNGERAR åtminstone :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 872
Senast: Solis
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 059
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp