Skulle du köpa en häst som ej är vaccinerad?

Sv: Skulle du köpa en häst som ej är vaccinerad?

Om en köpare skulle tveka att köpa nån av mina hästar pga att den inte är vaccinerad, skulle jag heller inte vilja sälja till en så okunnig köpare.

Håller med om detta. De flesta hästar jag köpt har varit ovaccinerade så det brukar vara bland det första jag gör.

Ja absolut. Jag har köpt två ovaccinerade hästar själv, som jag sedan vaccinerat. Inget problem.

Ja min häst var inte vaccinerad när jag köpte honom, det gjorde jag själv.

Svar Ja.
Köpte en ponny förra året, Inte vaccinerad. (nu är hon det förstås)

Vad skönt att höra alla era svar. Jag var bara lite tveksam och resonerade som så att den kanske redan hade dragit på sig någon sjukdom.

De sjukdomar man vaccinerar hästar mot har ganska dramatiska - och akuta - förlopp. En häst kan inte "ha dragit på sig" lite stelkramp utan att det märks. Och det är inget som ligger latent och bryter ut senare. Med maximal otur kan hästen förstås smittas av hästinfluensa och besiktigas under inkubationstiden, men om man börjar tänka så är ju risken densamma för andra otäckheter som man inte kan vaccinera mot; kvarka t ex!

Jag har gjort det, det är väl ingen stor grej. Tyckte mest att det var slarvigt av ägaren att inte hålla ordning på en sån basic grej, men sa inget utan fixade det när jag tagit hem hästen.

Det är väl inte slarvigt att vara av den åsikten att hästen inte behöver vaccineras? Jo, mot stelkramp, kanske, men hästinfluensavacc är ju trots allt omdiskuterad. Liksom botulismen.

och det är väl så att en vaccinerad häst kan också bli sjuk fast det inte syns lika bra som på en ovaccinerad?

Ja så har jag också lärt mig både gällande influensa, stelkramp o Botulism.

Nej, det stämmer inte. Stelkrampsvaccinet är mkt säkert. I fråga om influensa muteras stammarna ständigt och dessutom diskuteras vilket vaccinationsintervall som krävs för bästa skydd, men oavsett så skyddar ju vaccinet. Vaccinet mot botulism skyddar mot typ B; detta är ett fullständigt skydd, men om man har en ordentlig portion otur så kan ju hästen få i sig en annan subtyp, även om det får anses som ovanligt i Sverige.

Ett av sveriges största stuterier, med hundratals hästar, vaccinerar t ex INGA hästar mot stelkramp.
På frågan varför, så svarade de att de under alla år de haft hästar så har de ALDRIG sett en häst med stelkramp.
Så, jag köper deras resonemang, faktiskt.
Att vacciner 3-400 hästar kostar en del.
Däremot vaccinerar dom mot abortvirus, eftersom det ändå är nåt som finns och dyker upp.

lånar en knapp

Om hästen är ovaccinerad och råkar ut för en skada brukar man väl ge en boosterdos (heter det så) mot stelkramp? En fölunge fick vid två månaders ålder en otäck hovböld och hon var ju inte vaccinerad än. Mamman var i och för sig vaccinerad men när jag sa till veterinären att fölungen inte hade påbörjat någon vaccinering fick hon en spruta med stelkrampsvaccin.

Av alla svar att döma verkar det som om det mer vanligt än jag trodde att man inte vaccinerar sina hästar.
Jag är lite osäker på om jag ska fråga säljaren om varför h*n inte vaccinerat, tycker ni att det verkar som en konstig fråga eller?

Jodå, min var ovaccinerad och tanken att jag inte skulle köpa henne pga det slog mig inte ens. De som hade henne innan hade förutom henne travhästar och inom travet är vaccinering inte lika självklart som inom ridhästvärlden.

Jag hade inte tyckt det var en konstig fråga, man vill ju veta så mycket som möjligt innan!

Ja om de faccinerar henne båda gångerna och du får intyg på detta så är det ju ingen fara alls, faccin är ju bara ett skydd, ingen garanti att hästen inte blir sjuk i framtiden. Är hästen frisk vid köpet så är den det. Alltså du behöver inte oroa dig för detta! Däremot skulle jag kräva en veterinärbesiktning där en veterinär går igenom hela hästen med böjprov m.m. Lycka till!:)

Jag skulle aldrig avstå från att vaccinera mina mot just stelkramp. Det är en så otroligt obehaglig sjukdom och visst förekommer den.

Sedan kan jag också förstå att man på ett stuteri eller annan verksamhet väljer bort vaccination, men då får man också räkna med att en häst kan stryka med i stelkramp. Så resonerar få hobbyhästägare... Eller för den delen en tävlingsryttare; lite osmidigt om just Flippan skulle dö i stelkramp. Fast det borde ju även gälla en avelshingst, förstås. Rent ekonomiskt vore det en katastrof för ett stuteri att få in abortvirus, där kan flera foster kastas jämfört med en häst som dör i stelkramp. Som sagt, olika hur man resonerar och hur man håller häst.

Hur funderar ni i frågan om en häst som inte varit vaccinerad tidigare utan enligt säljare kommer att bli vaccinerad innan försäljningen (både grund och andra gången). Skulle ni kunna tänka er att köpa en sådan häst? det gäller en liten ponny.
Viktigar att hästen är stelkramp vaccinerad och regulbunden avmaskat.

Köpte nyss en helt ovaccinerad som heller inte vacc inför köp. Jag tänkte inte ens på det som ett problem. Första sprutorna fick hon på plats på vetbes när hon gått igenom och sen fick hon andra hemma nu nyss. Tredje (botulism) om en mån. Vad skulle problemet vara, att man inte kan tävla första månaden eller vad? (Är det enda jag kan komma på)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama