Snösulor eller inte?

Jag har en lysande bra lösning på det. Vi hoppar helt enkelt över vintern eftersom det är en skitårstid. :D

Smart! Flytta till Skåne så slipper du den :D
Mvh terrängträning, strandgalopp, vårsol o underbara grusvägar :love:

On Topic
Beror ju på hur ont hästen har av att gå sulad på barmark sedan. Jag är numera extremt restriktiv till min där hovarna lätt far illla. Denna vintern har sulor kanske behövts totalt 2 dygn nåt. Däremot är han broddad nu när det är lera :p Mao det är extremt beroende på häst och underlag vad som passar bäst :)

Konstigt. Har hittils aldrig träffat en häst som inte behövde snösulor eller där snösulor ej gjorde någon skillnad. För mina hästar har snösulor alltid varit skillnaden mellan att öht ha möjlighet att gå utanför dörren eller att stå inne tills det töar. Totalt livsfarligt att inte ha snösulor, båda pga risk för vrickning och halkrisk. Det är nästan alltid is under snön här. Men vanliga hela sulor däremot, det är ännu värre än inga sulor alls! Hade det en vinter pga annat och det var det absolut värsta jag varit med om. Enorma styltor! Var bara att plocka av sulorna och byta till snösulor.

Min skos imorgon och han kommer få fortsätta ha snösulor. Det snöar nu,det ska snöa mer hela veckan och SMHI säger att det ska fortsätta vara kallt i minst 10 dager. Nästa skoning blir runt 10 april.

Jag tycker det spelar roll vad det är för snö.
Kramsnö är värst, slask går bra för det fastnar liksom aldrig. Torr fin riktig vintersnö är heller inga problem.

Jag använder inte snösulor: det är ganska få dagar per år som snökaraktären är sådan att den hindrar ridning, och skorna sitter sämre i och med att det blir fler bryt/belastningspunkter på sömmen.

Jag tycker det spelar roll vad det är för snö.
Kramsnö är värst, slask går bra för det fastnar liksom aldrig. Torr fin riktig vintersnö är heller inga problem.

Jag använder inte snösulor: det är ganska få dagar per år som snökaraktären är sådan att den hindrar ridning, och skorna sitter sämre i och med att det blir fler bryt/belastningspunkter på sömmen.

Ja det beror ju på klimatet man bor i. Här är det i regel antingen barmark eller så är det kramsnö med glashal is under.

Tycker för det första att hovis kan rekommendera men ska inte bestämma sådant. Vill du ha och känner dig tryggare med snösulor så ska hästen få snösulor. Man måste hela tiden välja riskerna, vad för skador och problem vill man riskera och inte osv och då får man ta det minst dåliga. Jag har i min närhet väldigt sällan stött på någon häst som tagit skada av sulorna.

Har haft den diskussionen nästan varenda år med min hovis som vill och tycker sulorna ska bort enligt mig alldeles för tidigt. Jag har dock alltid valt rätt då det alltid nästan kommit en hel del snö. Jag tar inga risker där.

Dock det positiva denna årstiden lite beroende på vart du bor dock så är det sällan snön ligger kvar ifall det kommer någon. Ofta försvinner den fort, vissa år är ju värre än andra men vanligtvis så ligger snön sällan kvar en längre tid och då går det ju att ordna något provisoriskt dom dagarna.
Självklart så BESTÄMDE inte hovis. Men rekommenderas hon att sko utan sulor för min hästs hovars bästa så gör jag såklart det.

Bor längst ner i Blekinge, snönissen tycks ha glömt oss helt i år med undantag av totalt kanske en vecka eller så.. så här har minsann ingen behövt snösulor! Annars älskar jag de där snöskorna som ligger som ett gummirör längs med skon, och alltså låter strålen va öppen. Man ska inte ha dem för länge, men om jag inte haft dem mer än ett par mån skulle jag behålla dem om det behövdes helt enkelt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar