Snösulor/ polarpads mfl, behöver något nytt.

Kristall10

Trådstartare
Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills förra vintern. Nu fungerar de inte alls när det blir klibbsnö. Har två av tre hästar skodda och med snösulor på vintern och båda får styltor och halkar omkring så fort snön blir lite varmare. Har frågat min hovis om han har någon aning om varför men han har inget svar. Har haft de röda snösulorna senaste åren. Vet att det var problem för något år sedan och de slutade göra svarta, kan det ha blivit något med materialet då?

Hur som helst så behövs snösulor eller motsvarande en skoperiod till här uppe i norr och nu när det blir varmare är det klibbsnö var och varannan dag och jag behöver hitta en lösning till hovis kommer nästa vecka.
Hur bra funkar polarpads? Håller de för att sitta i en hel skoperiod? Hästarna har stora hagar och springer ofta och busar i snön, håller de för sånt? Risk för röta när det blir mer som ett lock som sitter mot ständigt?
Andra tips?

Polarpads funkar bra, gillar dem bättre än grip. Har haft i hagen och inte haft problem med att de skulle lossna eller inte funka. Däremot har jag tagit loss och gjort rent under då och då. Inte haft problem med röta, men har inte haft dem en hel skoperiod åt gången eftersom jag främst använder dem vår och höst när snön är tillfällig och kör vanliga snösulor under vintern. Har haft samma uppsättning flera säsonger med den användningsfrekvensen.

img_5385-webp.163409

Bifogade filer

• IMG_5385.webp
    IMG_5385.webp
    74,5 KB · Visningar: 272
Kan tänka mig att hästarnas hovar är skålformade ?! Min som har såna hovar måste ha snösulor, det fungerar inte alls utan- kan få stylta trots dem men då har hon varit i vattnet (är ett ställe i hagen där det ställer sig vatten) och sen ner i snön....-inte ofta tack och lov. Polarpads fungerar bara som nödlösning pga hennes hovform- förra året när de kom lösa och drog en vansinnesgalopp for ju skon och sula och hovis hade ju ingen ny och slut överallt (mitt i vintern såklart) så då fick jag ta polarpads i den hoven och ja det blev ju stylta konstant i den hoven. En stallkompis med flatare hovar på sin fungerar det toppen för! :)

Två olika hästar. Kass på båda tyvärr.

Polarpads överlever flera säsonger. Jag har dem dygnet runt. Tar av ibland och gör rent under bara
Skulle det funka med polarpads och vanliga snösulor. Dvs de vanliga snösulorna sitter där och gör sitt jobb när snön inte är så varm (största delen av vintern) och om jag behöver så sätter jag dit polarpadsen vid varmare väder?

Misstänker att de snösulor jag har har för liten luftkanal. När jag tittar på bilder på snösulor ser luftkanalen mycket större ut. Ska studera närmare i morgon och kanske det funkar att bara köpa andra snösulor än de hovis satt dit. Vore billigt och smidigt.

Skulle det funka med polarpads och vanliga snösulor. Dvs de vanliga snösulorna sitter där och gör sitt jobb när snön inte är så varm (största delen av vintern) och om jag behöver så sätter jag dit polarpadsen vid varmare väder?
Nej , om du menar sätta polarpads ovanpå snösulor så förstör du hela poängen med polarpads.

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
8 954
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 635
Senast: kryddan
·
Hästvård Bakgrundsfakta. Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor... 2
Svar
27
· Visningar
2 300
Senast: BiMi
·
Islandshäst Hur tycker ni att man bör göra gällande unghäst och skoning? Vad för fördelar/nackdelar får man i träning/töltsättning? Jag väger nu...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka