Du har ju redan listat för/nackdelar med barfota resp. skor väldigt bra.
Lider hästen av sin fång nu, så att han måste ha specialskor, eller är han så återställd som det går?
Vad har DU för planer i vinter med hästen - ska du rida aktivt hela vintern eller mer sporadiskt? har ni dugliga ridvägar/ridbana/ridhus som håller även för barfotaridning? Klar sig hästen fullgott utan brodd i hagen?
Ska hästen i stort sett vila och ridas spontant slits ju inte hovarna såpass att skor är nödvändigt, samt att man då kanske anpassar sig efter hästen mer och kan låta bli att rida om det är väldigt halt, alt. dra på broddade boots då?
Ska du däremot rida aktivt, träna, har en ömfotad häst när det är knöligt i backen eller har det väldigt halt runtomkring eller i hagen så att det uppstår ett akut behov att brodda, ja då är det ju skor som gäller?
Jag satsar på barfota i vinter (så är min plan f n iaf) då jag inte riktigt hinner rida mer än max ett par ggr / v, och då kan jag anpassa mig efter hästen. Förra året hade vi broddat runt om, och det var häääärligt att bara kunna brassa på varsomhelst utan hänsyn till underlaget!