Sko / barfota fundering ang min häst

Sv: Sko / barfota fundering ang min häst

Du har ju redan listat för/nackdelar med barfota resp. skor väldigt bra.

Lider hästen av sin fång nu, så att han måste ha specialskor, eller är han så återställd som det går?

Vad har DU för planer i vinter med hästen - ska du rida aktivt hela vintern eller mer sporadiskt? har ni dugliga ridvägar/ridbana/ridhus som håller även för barfotaridning? Klar sig hästen fullgott utan brodd i hagen?

Ska hästen i stort sett vila och ridas spontant slits ju inte hovarna såpass att skor är nödvändigt, samt att man då kanske anpassar sig efter hästen mer och kan låta bli att rida om det är väldigt halt, alt. dra på broddade boots då?

Ska du däremot rida aktivt, träna, har en ömfotad häst när det är knöligt i backen eller har det väldigt halt runtomkring eller i hagen så att det uppstår ett akut behov att brodda, ja då är det ju skor som gäller?

Jag satsar på barfota i vinter (så är min plan f n iaf) då jag inte riktigt hinner rida mer än max ett par ggr / v, och då kan jag anpassa mig efter hästen. Förra året hade vi broddat runt om, och det var häääärligt att bara kunna brassa på varsomhelst utan hänsyn till underlaget!

Hästen är NÄSTAN återställd från sin fång. Enl veterinärens rekommendation så kommer han sättas igång om ca 2 månader, eftersom hovbenet gått tillbaka så pass mycket. Jag behöver inte röntga igen innan igångsättning, men jag kommer göra det för att vara på den säkra sidan, förhoppnignsvis har de 2 kvarvarande mm gått tillbaka helt då. Skulle det inte ha gått tillbaka till 100% så väntar jag ett tag till.
Han är barfota nu, de två senaste skoperioden så hade han vanliga skor.

Tanken är att sätta igång honom rejält, ridas 4-6 dgr i veckan för att hålla honom i bra hull, blir lätt fet. Det finns ideer på både skogsvändor me mycket galoppintervaller, ridhusträning med löshoppning/dressyr/hoppning åtminsonde 1 ggr/vecka (tyvärr långt att åka). Samt träning på en grusplan här hemma. Vissa vägar här fungerar bra för barfotaridning, men om man vill ta några andra vägar ibland så blir det för knöggligt. "Ridbanan" jag har här fungerar fint barfota, ridhus likaså. Men det är just de där längre ridvägarna som är mkt steniga och knöliga. Med barfota boots borde det dock fungera...

Tankarna nu är att prova barfota så långt det går. Får hem cavalloskor snart, har easyboot hemma. Ifall han visar att det inte alls fungerar får det väl bli skor då.

Haha precis. + lite andra faktorer men inte att han var halt halt.. Du skrev det mycket mer lättförståeligt ;)

Jag har testat boa, easybare å cawallo, helt klart är cawallo lättast att sätta på å ta av. Hoppas att dom du köpt passar. Mina har gått barfota alla tre å då har det inte varit några problem, ingen var dum nog att börja springa där det var halt, fick sanda en gång utanför lösdriften när det blev halt men dom gick på den ut i hagen där det inte var is. Klart att du kan ha bootsen i hagen men var noga med att han får gå in dom, ev. använd skydd. Även om dom är beg. så har ju inte din häst gått i dom. Eftersom mina går på lösdrift så har jag inte boots på i hagen. Du kan lägga i paddar i bootsen om hästen skulle vara känslig, brukar fångisar gilla men din är ju nästan bra. Har också en kille som hade fång i våras, vi har börjat prom. men han är skodd för att "ändra vinkeln" på hoven men tänker nog gå tillbaka till barfota å boots igen sen tror jag. Du kan ju alltid sko ifall det inte funkar. Har du köpt boots runt om? Vilken storlek?

Vi är ute på promenader vi också, varannan dag. Det fungerar jättebra förutom där det är mycket stora spetsiga stenar (suck, slagg från gruvan, synd de inte krossade dem bättre), där tar han det lugnare, men det är väldigt sällan han reagerar med att "halta till" över någon extra spetsig sten. Det är underlag som min andra skodda häst också tar det lugnt över.

Har bara köpt två boots, men har easyboot sen förut hemma.

Hej vi promenerar också varannan dag. Ser att du bor i Dalarna det gör jag med. Såna spetsiga stenar klarar ju knappt vi av gå på med skor.:)

Häftigt!
Har du också haft Nino som veterinär eftersom du också fått rådet att gå varannan dag?

Nej har röntgat hos Åslund. Har en tjej i grannbyn som är vet. Det är jag som har med vet. å hovis kommit fram till att det kan vara lagom. Han tappade en sko, hovis hade ont i ryggen så vi fick promenera med boots i två veckor det gick bra, men bestämde mig för att sko en period till. Hur långa promenader tar ni vi går ca 4 km men en långrunda i veckan, skogsväg å stigar då blir det minst 8 km, sist tömkörde jag, har inte gjort det sen i vintras men det gick bra. Hoppas tillfrisknandet går bra för er.:)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar