Snösulor eller inte?

Som hovslagare avskyr jag snösulor det blir hovbölder, tunna sulor på hästarna och blåmärken av dom, finns andra alternativ, visst lite mer jobb för ägaren men värt det för hästen.
Behöver jag nämna att sulorna inte kommer i närheten av mina hästar.

Vilka alternativ?

Min hovslagare är positiv till snösulor. Klart det är bättre utan rent teoretisk, men heller snösulor än brutna ben...

Jag har ju haft snösulor på mina hästar hela vintern i över 20 år nu och kan räkna på en hand de gångar sulorna skapat problem. Och då rör det sig om någon liten böld eller aningens tunn sula på våren.

För hästar med väldigt dåliga hovar är risken för problem större, men det finns mycket man kan göra för att förbättra kvalitén. Ffa fixa obalans i mineralerna.

För hästar med väldigt dåliga hovar är risken för problem större, men det finns mycket man kan göra för att förbättra kvalitén. Ffa fixa obalans i mineralerna.

Inte om de är födda med det. Det känns tämligen orättvist att påstå sådant då man lätt kan tro att man är en dålig hästägare för att hästen har dålig hovkvalitet.

Vilka alternativ?

Min hovslagare är positiv till snösulor. Klart det är bättre utan rent teoretisk, men heller snösulor än brutna ben...

Jag har ju haft snösulor på mina hästar hela vintern i över 20 år nu och kan räkna på en hand de gångar sulorna skapat problem. Och då rör det sig om någon liten böld eller aningens tunn sula på våren.

Vilket alternativ som är bra eller inte beror på var i landet hästen befinner sig, även beror det på häst antal eller om ägaren lider av någon sjukdom som gör det svår att göra vissa saker.

Inte om de är födda med det. Det känns tämligen orättvist att påstå sådant då man lätt kan tro att man är en dålig hästägare för att hästen har dålig hovkvalitet.

Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad. :)

Vilket alternativ som är bra eller inte beror på var i landet hästen befinner sig, även beror det på häst antal eller om ägaren lider av någon sjukdom som gör det svår att göra vissa saker.

Vad skulle du rekommendera för min häst? Bor i Västergötland där snön oftast är ganska tung och blöt eftersom temperaturen ofta ligger runt 0 grader. Jag är fullt frisk och har bara en häst men vill såklart inte stå och mecka i en timme. Har tyvärr inte broddhål i tån så polar pads funkar inte. :)

Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad. En del hästar med "dåliga hovar" har fel vinklar eller skos för sällan och trasar sönder sina hovar pga det. De kanske står i lera. De kanske behöver ridas mer för att öka cirkulationen. De kanske får för lite protein. Så ja, det är mycket man kan försöka för att göra det bättre. Det är inte hopplöst. :)

Om nu någon känner sig träffade betyder det inte att de är dåliga ägare, man kan ju inte lära sig allt direkt. Jag hade ingen aning om att svenska mineralfoder är värdelösa när jag fick min första häst. Man lär sig så länge man lever!

Vår ena tävlingshäst fläker sig om han inte har snösulor och broddar. Och jag kan säga att en hovböld eller till och med flera hovbölder är rena rama barnleken i jämförelse mot en fläkskada.

Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad. En del hästar med "dåliga hovar" har fel vinklar eller skos för sällan och trasar sönder sina hovar pga det. De kanske står i lera. De kanske behöver ridas mer för att öka cirkulationen. De kanske får för lite protein. Så ja, det är mycket man kan försöka för att göra det bättre. Det är inte hopplöst. :)

Om nu någon känner sig träffade betyder det inte att de är dåliga ägare, man kan ju inte lära sig allt direkt. Jag hade ingen aning om att svenska mineralfoder är värdelösa när jag fick min första häst. Man lär sig så länge man lever!

Fast även detta inlägg vill ju påskina lite så där att alla hästar med dålig hovkvalitet beror på att ägaren inte än lärt sig tillräckligt mycket.

Det skulle i sin tur betyda att raser där hovkvalitet generellt är utbredd kan bero på dålig avel MEN med största sannolikhet kan avhjälpas eller snarare förbättras avsevärt med bra mineralbalans. Är det verkligen troligt?

Du läser in saker i texten som inte finns där.

Klart det finns en genetisk faktor, det har jag redan skrivit. Men även de som verkar vara födda med dåliga hovar kan bli bättre, märk att jag inte skrev helt bra, med tex korrekt mineralstatus. Det finns det väldigt många exempel på. Har själv en med mycket xx i och skillnaden mellan mineralmix från standard fodermärke och noggrant uträknade och balanserade mineraler är enorm.

Så även om ett holländsk halvblod med katastrofala hovar aldrig kommer få hårda fina shettishovar oavsett vad du gör så ska du inte underskatta vikten av mineraler.

Och att inte ha den kunskapen betyder inte att man är en dålig hästägare. När många foderrådgivare har noll koll på mikromineraler är det inte ett dugg konstigt att de flesta hästägare tror att krafft mineraler ger hästen allt den behöver...

Hovkvalitet är båda arv och miljö.

Det skulle i sin tur betyda att raser där hovkvalitet generellt är utbredd kan bero på dålig avel MEN med största sannolikhet kan avhjälpas eller snarare förbättras avsevärt med bra mineralbalans. Är det verkligen troligt?

Självklart spelar foderstaten roll. En häst med dålig hovkvalité kan bli bättre med en bra foderstat och en bra hovslagare och den kan också bli sämre med en dålig foderstat och en kass hovslagare. Varför tycker du att det är så konstigt?
Vi människor kan också bli mycket friskare med en genomtänkt kost. Vad vi stoppar i oss och även våra hästar har en ganska stor betydelse.

Nä, jag rekommenderar sulor. De skadar ju inte att ha på även om det inte är någon snö.

Jo det gör de ofta . De är öht inte avsedda att ha i annat än snö och hovslagarna vrider sina händer de flesta över att ha dem i lera då många hästar får problem .

@Centaur alltså du är så kategorisk i dina påståenden inte sällan samtidigt som påståendena helt saknar någon som helst grund annat än din egen personliga erfarenhet som du gör till någon allsanning i dina svar när du skriver så kategoriskt .

Du vet att otroligt många hästar får öht aldrig styltor bak , och otroligt många hästar får inte skyhöga styltor fram heller beroende på hur de är skodda och hur deras hovar ser ut ?

Utöver det så är det styltväder ändå emellanåt någon gång/dagar efter att permanent snö försvunnit så får man väl strunta i att rida ut ? Eller ha polarpads. Eller glasslock . Bägge funkar toppen som temporära lösningar .

Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad. :)
Fast det här är ju bara svammel !
Förlåt men jag blir jätte irriterad .

Det är inget råd hovslagare hittat på att snösulor inte hör hemma i lera och inte passar där alls generellt, och det har inget att göra med att hästarna skulle ha dålig hovkvalitet eller /och dålig balans på micromineraler osv . De är helt enkelt inte avsedda för att bäras i lera där lera pressas in under den hårda slangen och orsakar tryck !

Detta är ingen som helst nyhet och i stort sett alla seriösa professionella hovslagare i delar av Sverige som inte har liggande permanent snö numera vet detta och har reagerat på just detta . Snösulor i dessa delar av landet är inte alls särskilt vanliga öht sen många år just pga detta och det med belägg .

TS : det finns väl inget som hindrar om du behöver snösulor nu men nästa skoning är i maj, att hovslagaren får komma däremellan och bara lägga om skorna och ta bort sulorna ?

Självklart spelar foderstaten roll. En häst med dålig hovkvalité kan bli bättre med en bra foderstat och en bra hovslagare och den kan också bli sämre med en dålig foderstat och en kass hovslagare. Varför tycker du att det är så konstigt?
Vi människor kan också bli mycket friskare med en genomtänkt kost. Vad vi stoppar i oss och även våra hästar har en ganska stor betydelse.

Fast det har jag aldrig påstått, att det konstigt. Jag upplevde att @Centaur menade att det alltid går att fixa dåliga hovar med mineralbalans och bra foder. Jag håller inte med (om det var så Cenatur menade).

Jag menar att dåligt arv inte kan ändras hur bra man än fodrar eller har kunskap. Det kan alltid bli bättre med bra hovslagare och foder, precis som det kan bli sämre med dålig hovslagare och dåligt foder men aldrig att en häst med ärvda dåliga hovar får bra hovar. Det säger sig självt att det inte går.

@Efwa fast självklart kan dåliga arvsanlag i viss mån förbättras beroende på levnadsförhållanden /skötsel /kost osv ?

Men oavsett det så dålig hovkvalitet i sammanhanget i tråden är INTE en anledning till varför hovslagare sen länge påtalat att snösulor är olämpliga i icke snö men istället leriga hagar .

@Efwa fast självklart kan dåliga arvsanlag i viss mån förbättras beroende på levnadsförhållanden /skötsel /kost osv ?

.

Absolut. Precis som jag skrev i sista inlägget. :-) Vilket jag tycker @Centaur förklarade också i sitt senaste inlägg, lite tydligare.

Det kan alltid bli bättre med bra hovslagare och foder, precis som det kan bli sämre med dålig hovslagare och dåligt foder men aldrig att en häst med ärvda dåliga hovar får bra hovar. Det säger sig självt att det inte går.

@Efwa men fortfarande är "problemet" inte relaterat till snösulor i lera osv . Det är etablerat olämpligt att ha snösulor i icke snö och snarare mildväder med lera oavsett . Därav reaktion från min sida då argumenten om hovkvalitet, foder etc blir jättemärkliga i det sammanhanget .

Argumentet att "mina hästar har haft snösulor i 20 år vintertid " och "de bryter lätt benen" osv blir väldigt märkligt att påstå som någon allmänsanning i kombo med argument att dålig hovkvalitet har nåt med något öht att göra att snösulor inte funkar/rekommenderas i icke snö utan istället leriga hagar . Och att micro analys på mineraler /bättre foderstat skulle ändra på det ....

Senast ändrad:
@Efwa men fortfarande är "problemet" inte relaterat till snösulor i lera osv . Det är etablerat olämpligt att ha snösulor i icke snö och snarare mildväder med lera oavsett . Därav reaktion från min sida då argumenten om hovkvalitet, foder etc blir jättemärkliga i det sammanhanget .

Argumentet att "mina hästar har haft snösulor i 20 år vintertid " och "de bryter lätt benen" osv blir väldigt märkligt att påstå som någon allmänsanning i kombo med argument att dålig hovkvalitet har nåt med något öht att göra att snösulor inte funkar/rekommenderas i icke snö utan istället leriga hagar . Och att micro analys på mineraler /bättre foderstat skulle ändra på det ....

Nä nä....det var bara en parantes när kommentaren kom att allt gick att fixa med mineralbalans.

Det blev nog mer ett OT-ämne där jag helt släppt sulorna. Sorry.

Jag har Joursulan endast fram, får inga styltor bak. Funkar att ha i hagen och tas av när jag rider i ridhuset men behövs inte bara att jag gör det för att kratsa ur ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar