Ah, den menade inte jag då. Sorry.
Jag har testat sådana mot snö också men det fungerar inte på mina. Som parantes.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som hovslagare avskyr jag snösulor det blir hovbölder, tunna sulor på hästarna och blåmärken av dom, finns andra alternativ, visst lite mer jobb för ägaren men värt det för hästen.
Behöver jag nämna att sulorna inte kommer i närheten av mina hästar.
För hästar med väldigt dåliga hovar är risken för problem större, men det finns mycket man kan göra för att förbättra kvalitén. Ffa fixa obalans i mineralerna.
Vilket alternativ som är bra eller inte beror på var i landet hästen befinner sig, även beror det på häst antal eller om ägaren lider av någon sjukdom som gör det svår att göra vissa saker.Vilka alternativ?
Min hovslagare är positiv till snösulor. Klart det är bättre utan rent teoretisk, men heller snösulor än brutna ben...
Jag har ju haft snösulor på mina hästar hela vintern i över 20 år nu och kan räkna på en hand de gångar sulorna skapat problem. Och då rör det sig om någon liten böld eller aningens tunn sula på våren.
För hästar med väldigt dåliga hovar är risken för problem större, men det finns mycket man kan göra för att förbättra kvalitén. Ffa fixa obalans i mineralerna.
Inte om de är födda med det. Det känns tämligen orättvist att påstå sådant då man lätt kan tro att man är en dålig hästägare för att hästen har dålig hovkvalitet.
Vilket alternativ som är bra eller inte beror på var i landet hästen befinner sig, även beror det på häst antal eller om ägaren lider av någon sjukdom som gör det svår att göra vissa saker.
Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad. En del hästar med "dåliga hovar" har fel vinklar eller skos för sällan och trasar sönder sina hovar pga det. De kanske står i lera. De kanske behöver ridas mer för att öka cirkulationen. De kanske får för lite protein. Så ja, det är mycket man kan försöka för att göra det bättre. Det är inte hopplöst.
Om nu någon känner sig träffade betyder det inte att de är dåliga ägare, man kan ju inte lära sig allt direkt. Jag hade ingen aning om att svenska mineralfoder är värdelösa när jag fick min första häst. Man lär sig så länge man lever!
Det skulle i sin tur betyda att raser där hovkvalitet generellt är utbredd kan bero på dålig avel MEN med största sannolikhet kan avhjälpas eller snarare förbättras avsevärt med bra mineralbalans. Är det verkligen troligt?
Nä, jag rekommenderar sulor. De skadar ju inte att ha på även om det inte är någon snö.
Fast det här är ju bara svammel !Nej det är klart att det finns individer som är offer för avelsarbete där hovkvaliten inte har prioriterats. Men även där kan korrekt mineralbalans göra stor skillnad.
Självklart spelar foderstaten roll. En häst med dålig hovkvalité kan bli bättre med en bra foderstat och en bra hovslagare och den kan också bli sämre med en dålig foderstat och en kass hovslagare. Varför tycker du att det är så konstigt?
Vi människor kan också bli mycket friskare med en genomtänkt kost. Vad vi stoppar i oss och även våra hästar har en ganska stor betydelse.
@Efwa fast självklart kan dåliga arvsanlag i viss mån förbättras beroende på levnadsförhållanden /skötsel /kost osv ?
.
Det kan alltid bli bättre med bra hovslagare och foder, precis som det kan bli sämre med dålig hovslagare och dåligt foder men aldrig att en häst med ärvda dåliga hovar får bra hovar. Det säger sig självt att det inte går.
@Efwa men fortfarande är "problemet" inte relaterat till snösulor i lera osv . Det är etablerat olämpligt att ha snösulor i icke snö och snarare mildväder med lera oavsett . Därav reaktion från min sida då argumenten om hovkvalitet, foder etc blir jättemärkliga i det sammanhanget .
Argumentet att "mina hästar har haft snösulor i 20 år vintertid " och "de bryter lätt benen" osv blir väldigt märkligt att påstå som någon allmänsanning i kombo med argument att dålig hovkvalitet har nåt med något öht att göra att snösulor inte funkar/rekommenderas i icke snö utan istället leriga hagar . Och att micro analys på mineraler /bättre foderstat skulle ändra på det ....