wras uppklassning 2010

Sv: wras uppklassning 2010

*hoppar in lite*

Rätta mig om jag har fel...Som jag läser det är det möjligt att starta så länge man inte har uppnått 30 poäng i en klass. En skicklig ryttare med en färsk häst har då möjlighet att ge sin häst rutin och kommer troligen att uppklassas rätt fort. Ser inget fel med det...

Youth-klasserna är väl inget undantag i det? Ser det som en perfekt lära för de unga som söker tävlingsrutin. Går det bra är dom ju rätt snart uppklassade.

Som jag ser det måste vi värna om "nästa" generation och inte bromsa. Jag kan se det som en suverän lära att starta i youth för att sen gå upp i open på samma tävling. Det ger fler intäkter till tävlingsarrangören och sporrar ungdomarna att tävla vidare. Rent krasst är det ju så att om vi har 10 ungdomar som tävlar som youth kommer möjligen ett par av dom tävla vidare, andra intressen brukar ju få en rätt stor del att hoppa av den här cirkusen med åldern.

Så, jag ser egentligen inte problemet. Ju fler tävlingsmöjligheter dess bättre för att fånga in en större grupp tävlande. Vid ett tillfälle startade jag i D (reining) där en mycket duktig ryttare "sopade banan" med oss andra...ingen av oss såg det som ett problem utan vi blev mer sporrade av att se hur det skulle gå till. Den ryttaren delade dessutom med sig med tips och goda råd till övriga tävlande. H*n ställde upp för att få lite rutin på sin unga häst och det måste man ju få göra, i min värld ;)

Dock, det fanns en liten grupp ryttare som envist hängde kvar och plockade rosetter i D-nivå och som kategoriskt vägrade gå upp i C. Den gruppen har nu fått ge sig i och med uppklassningen. Tror den gruppen väckte mer ont blod än den skicklige som gav sin unga häst rutin.;)

Dock, det fanns en liten grupp ryttare som envist hängde kvar och plockade rosetter i D-nivå och som kategoriskt vägrade gå upp i C. Den gruppen har nu fått ge sig i och med uppklassningen. Tror den gruppen väckte mer ont blod än den skicklige som gav sin unga häst rutin.

Just denna typ av grupp som stör mig.. Att en duktig ryttare vill få en unghäst rutinerad och därför rider lägre klasser är en helt annan sak.

Är inte felet då att banorna byggs för lika istället för att folk startar två klasser ? sen kan man ändå ha en fördel i att hästen sett bron , grinden etc. som ofta är samma i alla klasser under dagen. Men jag känner lite att är du så jäkla orolig över att ha bli slagen av någon pga. att[/B] denne har sett ett, två hinder förut så kanske du istället borde träna mer, eller rentav leta upp en unge som kan tävla din häst i ungdomsklassen....också ett alternativ. Sen är det faktiskt så att ungdomarna ligger ofta högt placerade (en grupp av dem iallafall) även i Open klasser men jag tror det mer beror på att de är duktiga än att de varit inne i en klass innan...man är liksom inte bättre för att man är gammal.

Egentligen skulle man kunna dra enn parrallel till rasklassernas /"specialföreningarnas" amatör/non pros, ska vi stoppa dem att starta i Open klasser då också ? ? ?:confused:

Sen kan jag också ibland önska att jag var ung och hade mer möjligheter till skolning /träning/tävling :D;) likaså man ibland önskar att man även fick starta amatör som open ryttare...

Det handlar inte om att jag är placeringskåt och inte vill se mig slagen av youthryttare ;) Men en häst som har haft chansen att gå förbi alla blommor, grind, bro, bommar osv osv har ju ett försprång, inte sant? Även om min häst sällan reagerar på dekorationer osv har ju en ryttare som ridit en klass innan mig, med liknande bana, som sagt redan hunnit känna på banan en gång och kan rätta sina misstag till nästa klass.

Kan dra ett litet exempel:

S startar i en trailklass, youth, där det förekommer en ganska läskig bro. S's häst reagerar och tittar på bron, men går över. S startar sedan i Openklassen direkt efter. Hästen har nu redan sett bron en gång och klampar över utan tvekan, medans resten av Openryttarnas hästar ser bron för första gången och reagerar och tittar.

Sen menar jag inte att ett litet tittande ger mycket sämre poäng, men du hajjar vad jag menar! Det kan ju lika väl handla om avstånd mellan bommar, Tyngden på grinden osv osv osv. Det spelar ju egentligen ingen roll hur mycket jag tränar hemma, det är aldrig samma sak på tävling!

Jag kan som känt none om det här med att tävla. Och ska jag vara ärlig har jag inte läst hela tråden så det finns risk för att jag missat eller missuppfattat något... Men i mina öron låter det bara sjyst att youth-ryttarna får fördelen av att rida samma bana två gånger. Det är ju unga ryttare i början av sin karriär så det är väl skitbra att de får chans att öva så mycket som möjligt. Och är man en rutinerad tävlingsryttare som vill ha placering i en openklass tror jag inte att man känner sig särskilt hotad av en youth även om denne haft fördelen att redan rida banan en gång. Och är man amatör så kan man väl ändå ta bjuda ungdomarna på det? Annars känns det lite som om man bara fixerar sig vid färgen på rosetten....

Men jag har antagligen missuppfattat något, det brukar bli så :o :p

Just denna typ av grupp som stör mig.. Att en duktig ryttare vill få en unghäst rutinerad och därför rider lägre klasser är en helt annan sak.

Nu måste jag kolla om jag förstått rätt. Men det här problemet, med ryttare som hänger kvar i för låga klasser bara för att plocka rosetter, blir väl löst iochmed det nya uppklassningssystemet? Rätta mig tack.

Det går att se det från båda sidor.

Å andra sidan kan en youthryttare vara endast ett år yngre än vad jag är, och det lilla året äldre jag är gör mig knappast till en mycket duktigare ryttare. Sen är det givetvis skillnad när det handlar om 13-åringar... som även dom kan vara mycket duktigare, och ha längre erfarenhet av westernridning än vad jag har, vem vet?

Äsch. Det går att vända och vrida på det i oändlighet. Jag ser både fördelar och nackdelar med att man får starta två klasser. Alla ska väl tävla på lika villkor, oavsett om man är open- eller youthryttare?

Fast jag gillar inte idén då hela världen har vissa klassuppdelningar och att gå ifrån (hyfsat lika iallafall) och "hitta på alltförmycket" eget är mig emot. Open är Open Youth är Youth.
Kanske kan vi fixa så Wras kommer på en klass för mig som är Diabetiker...
Western Pleasure Diabetic (BARA FÖR DIABETIKER) ...
så får jag ett tillfälle till att komma in på banan....:eek::grin:

Helt klart är ju att det BEHÖVS en klass för glömska. Det är ju en o annan som glömmer banan ju. :idea:

Det handlar inte om att jag är placeringskåt och inte vill se mig slagen av youthryttare ;) Men en häst som har haft chansen att gå förbi alla blommor, grind, bro, bommar osv osv har ju ett försprång, inte sant? Även om min häst sällan reagerar på dekorationer osv har ju en ryttare som ridit en klass innan mig, med liknande bana, som sagt redan hunnit känna på banan en gång och kan rätta sina misstag till nästa klass.

S startar i en trailklass, youth, där det förekommer en ganska läskig bro. S's häst reagerar och tittar på bron, men går över. S startar sedan i Openklassen direkt efter. Hästen har nu redan sett bron en gång och klampar över utan tvekan, medans resten av Openryttarnas hästar ser bron för första gången och reagerar och tittar.

Sen menar jag inte att ett litet tittande ger mycket sämre poäng, men du hajjar vad jag menar! Det kan ju lika väl handla om avstånd mellan bommar, Tyngden på grinden osv osv osv. Det spelar ju egentligen ingen roll hur mycket jag tränar hemma, det är aldrig samma sak på tävling!

Fast när jag läser dina inlägg så tänker jag direkt. Byt gren!! Detta med otäcka broar och olika tyngd på grindar kanske inte passar er??? :cool:

Självklart KAN det vara till fördel att ha fått vara inne och sett allt precis som du säger (och som jag i tidigare inlägg hållt med om) men en open ÄR en open...
Du kan också se det som att "S's" häst kan bli ovaksam av att ha varit inne på banan förut och klampar helt sovandes över ex. bron där du egentligen vill ha ett intresse och "nyfikenhet" men inte rädsla....finns faktiskt såna hästar också....;)

Och att en youth ryttare kan vara bara ynka ett år yngre än dig - life is hard... har du otur så är du född 1 jan. och hon 28 december :idea::D

Helt klart är ju att det BEHÖVS en klass för glömska. Det är ju en o annan som glömmer banan ju. :idea:

Ja varför inte? en där man kan rida banan som man kommer ihåg den för stunden ...;)

kl

Var går gränsen för youth? Nitton eller?

Perfekt! Har ridit western riding och ridt fel flera gånger i samma mönster tills domaren bad mig gå ut ;) Då skulle man önskat att det fanns ett "flexibelt" mönster för gamla och glömska individer. Varför ska bara youth-ryttare ha fördelar?

Vi som har en hel del år på nacken är inte alltid så duktiga som de unga, viga, orädda... Låt även oss också få egna klasser inom WRAS och få möjlighet att starta innan open klasserna! Annars kanske vi slutar tävla redan innan vi är så gamla att vi ramlar av av ren skröplighet! Och DET vore väl synd?

Okej så sammanfattningsvis så vill bukefalos ha en "gamla-glömska " klass :D;):rofl::rofl::rofl:

Oj, då är det bäst jag skyndar mig! Lär behöva detta förmånliga försprång som youthryttare får. Snart kommer jag vara helt chanslös :eek:

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 546
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka