Sv: Wheaten terrier
Verkar som om min wheatenhanne inte fattat att han är en terrier...
Han var klassens ljus på hundkursen (nybörarkurs i allmänlydnad). När de andra skällde, vägrade sitta stilla, hoppade och bet på husse/matte, så satt min hund helt still och väntade.
Han är extremt lättlärd och gillar att lära sig nya saker.
Fungerade super på provspåret på kursen. Klassens ljus som sagt var.
Han har följt med mig ett par gånger med hästen, och det har fungerat superbra.
Han skäller i princip aldrig, men när det knackar på dörren säger han till, men inte mer. Min pappa trodde inte att han kunde skälla...han var van med en superskällig briard.
Är glad i främlingar, andra hundar och barn. Inga som helst problem med att ha med honom "överallt".
Är däremot inte översocial, han hälsar och är glad, sen är det bra. Vissa är väl mer intressanta än andra iofs.
Han har än så länge inte jagat något djur. Vi bor i skogen med mycket rådjur. Men han kan ha dem framför nosen utan att jaga efter dom.
Vi har lösa höns på gården och katterna, dom jagar han inte. Men jag har hört exempel på wheatens som både jagat och ätit upp hönor...
Man busa upp honom totalt, men säger man -nu är det bra, så lägger han ner direkt.
Han är en amreikansk variant med irländskt påbrå. Mamman är 50/50.
Som sagt var, han kanske inte är en typisk wheaten..men underbar är han!!
Håller med Prinsesssan, kolla wheatenklubbens hemsida, där finns det även adresser till en massa uppfödares hemsidor, som är kul att titta på.
Det finns även en bok som Hilde nybom skrivit, den tycker jag att du ska låna på bibbln. Irish softcoated wheaten terrier, en rasmonografi heter den.
Jag är dessutom astmatiker och pälsdjursallergiker, men det går hur bra som helst (även om jag vet att det är individuellt)
De hårar inte, men de drar in nåt kopiöst med skit...dammsugaren går varm härhemma.
Lycka till!
Ska tillägga att han "bara" är nio månader, så vi har väl "värsta" tiden framför oss, vad gäller könsmognad osv.