Sv: Wheaten terrier
Vår förra wheaten var rätt 'tuff' som unghund, inte aggressiv på något sätt men hård och envis så henne fick vi vara *väldigt* konsekventa och rätt tuffa på stundtals när hon var liten (men hon blev sedemera den mest underbara hund man kan tänka sig). Hon var en direktimport från Irland vilka är 'urtypen' och var tuffare som ung än de flesta svenskfödda jag träffat på, vår nuvarande har tex aldrig varit tuff på det sättet utan mer 'vild och busig' som du skrev, så det varierar. Men man ska vara medveten om att det är en terrier där inne i den ulliga förpackningen...
Ang. jaktigheten så slår vår dövörat till fullständigt när det kommer till igelkottar :smirk: (och till viss del även grävling och mink). Men så är hon en ovanligt jaktig wheaten och nogsamt upplärd av sin jaktiga mor - det finns exemplar som inte jagar alls. Vår kan jaga rådjur och harar etc om de dyker upp precis framför henne men ger snabbt upp och kommer tillbaka - det är liksom grytdjur som är det intressanta, grythundar som de är. Kossor och dylikt struntar hon högaktningsfullt i och fåglar är inte mer intressanta än att de kan vara roliga att skingra.
Vad gäller övrigt såsom temperament och mentalitet utifrån dina kriterier du skrivit så tror jag att wheaten ändå skulle kunna vara en lämplig ras för dig. För mig är det också väldigt viktigt med en hund som är självständig och inte är runt benen 24/7 utan sköter sig själv (men ändå är social, pigg och lättlärd).
Besök lite olika uppfödare och känn och hör dig för - och titta på båda varianterna tycker jag
. Vill du har uppfödarförslag så PM:a.
Ett plus som jag inte nämnt och som är en bisak men ändå positivt är att många allergiker klarar av wheatens lite bättre än andra raser ffa pga att de inte fäller något. Wheatens blir dessutom oftast ganska gamla - 12-15 år är det vanligaste.
/belize - med en nu 10-årig wheaten (men som är 3 om du frågar henne
) som just nu sitter en trappa ner och har charmat 12 damer fullständigt hör jag hela vägen hit...