Wheaten terrier

gadriel

Trådstartare
Frågar lite om denna rasen också.

Kan den passa in på de "önskemål" jag har?

- kan vara lös på en gård utan uppsikt hela tiden
- inte för mycket jakt i sig
- hyffsat lättlärd så att man kan ha med den på ridtur
- lite lagom busig
- säger till om ngn främling kommer
- lätt att ha med bland folk, djur och hundar

Sv: Wheaten terrier

Njae, passar enligt min erfarenhet inte in helt på dina krav.

- Visst kan man ha den lös på gården utan uppsikt, men jag undrar om det verkligen är lämpligt.
- Jag har erfarenhet att de har hyfsat mycket jakt i sig.
- Hyfsat lättlärd, ja. Men envisa som synden.
- Extremt busiga.
- De jag känner säger inte till lagom om det kommer folk, utan de säger till rejält.
- Har sett mycket könsbunden aggressivitet hos wheatens tyvärr.

Men jag tycker det är en härlig ras. Men de är envisa och har mycket energi i sig. Riktiga energiknippen som kan bli rent helvetiska om man inte stimulerar dem. De behöver mycket hjärngypma och fysisk aktivitet.

Jag skulle vila säga att du ska titta på Sheltie =) Men de har ju rätt så mycket päls. Hanarna är betydligt större än tikarna. Jag tror att du har allt du önskar i den hunden...

Tippan skrev:
Jag skulle vila säga att du ska titta på Sheltie =) Men de har ju rätt så mycket päls. Hanarna är betydligt större än tikarna. Jag tror att du har allt du önskar i den hunden...

Sheltie vill jag inte ha, de känns för små och jag vet itne..gillar dom bara inte, min moster föder upp sånan och collier.
Dessutom vägrar jag ha en hund med vall i.

Fler förslag?

Helst skulel jag vilja ha en större hund som grand danois elelr varghund men min pojkvän vägrar så därför får det bli en mindre hund.

Hade tänkt mej en kastrerad hanhund, försvinenr inte aggressiviteten en aning då iaf? (det är itne därför den ska kasteraras dock).

Fysisk aktivitet är inga problem, det är två gårdar som sitter ihop så det är mycket liv och rörelser och stora ytor, dessutom kan den följe med ut med hästen. Och antagligen även på jobbet om jag får jobbet jag täntk mej. Sen självklart promenader också. Dessutom har kompisen i stallet egna hundar som kan busas med och mina andra vänenr har också hund.

Sen är frågan hur mycket tid jag har för hjärngympa, visst vill jag väl lära den ltie trix och sånt där men varje dag tror jag itne jag har tid att göra det.

Hur mycket motion och hjärngympa behöver de? Jag har itne haft egen hund innan och vet itne vad som är "normalt" och mycket...

gadriel skrev:
Hade tänkt mej en kastrerad hanhund, försvinenr inte aggressiviteten en aning då iaf? (det är itne därför den ska kasteraras dock).

Fysisk aktivitet är inga problem, det är två gårdar som sitter ihop så det är mycket liv och rörelser och stora ytor, dessutom kan den följe med ut med hästen. Och antagligen även på jobbet om jag får jobbet jag täntk mej. Sen självklart promenader också. Dessutom har kompisen i stallet egna hundar som kan busas med och mina andra vänenr har också hund.

Sen är frågan hur mycket tid jag har för hjärngympa, visst vill jag väl lära den ltie trix och sånt där men varje dag tror jag itne jag har tid att göra det.

Hur mycket motion och hjärngympa behöver de? Jag har itne haft egen hund innan och vet itne vad som är "normalt" och mycket...

Kastrerar ni innan könsmognad slipper ni nog aggressiviteten. Hur mycket hjärngympa? Syrran brukar träna spår med sin wheaten 2-3 ggr i veckan. Han är iofs 5 år nu så han har lugnat ner sig lite.

Men är hunden ute mycket brukar de fixa en stor del av hjärngympan själv ;)

Ta kontakt med några wheatenuppfödare och berätta vad du har tänkt dig för aktiviteter med hunden så kan de säkert ge bra vägledning om huruvida wheaten är rätt ras för dig.

vi hade en på vår kurs och JESUS vilket energiknippe! den kunde inte sitta stilla en sekund! trots att jag har lite svårt för rasen var denna riktigt charmig och kommer säkert bli en bra lydnadshund med lite träning. har dock träffat andra också, en som tävlar klass 2 lydnad och några valpar. de har varit aningen lugnare, men verkat lite envisare.

cillamuffins skrev:
vi hade en på vår kurs och JESUS vilket energiknippe! den kunde inte sitta stilla en sekund! trots att jag har lite svårt för rasen var denna riktigt charmig och kommer säkert bli en bra lydnadshund med lite träning. har dock träffat andra också, en som tävlar klass 2 lydnad och några valpar. de har varit aningen lugnare, men verkat lite envisare.

Känner igen det där med att inte kunna sitta stilla. Syrrans wheaten (trots sina 5 år) skakar i hela kroppen och svansen går av glädje och energi när han är i närheten av någonting roligt (typ jag eller min mamma, vi är tydligen hysteriskt roliga :D ).

Jo jag har mailat några så får jag ser vad dom svarar.

Visst hade jag kunnat skaffa typ labrador elelr golden men det är verkligen ingen hund som passar mej och jag tror det är för att de är för lugna så jag behöver nog ngt med betydligt mer fart och bus i, fast utan att de blir för svåra att fostra ;)

Vi har haft wheaten terriers i 13 år nu och kan inte riktigt skriva under på det de föregående sagt, framförallt ställer jag mig väldigt frågande till aggressiviteten? Förvisso har vi enbart haft tikar men fött upp ett gäng hanar samt varit i kontakt med otaliga och ingen av dem kan så vitt jag vet klassas som aggressiva - långt därifrån? Men självklart tror jag er när ni säger att ni träffat på aggressiva exemplar, de finns ju inom så gott som varje ras tyvärr.
Dock är de TERRIERS med allt vad de innebär och de är som någon skrev rejält envisa när de sätter den sidan till och kanske har de aggressiva exemplaren fått ta överhanden?
De är ofta ganska tuffa som unghundar och kräver en konsekvent och fast uppfostran likt de flesta raser men vet de bara vad som gäller så är de synnerligen harmoniska och trevliga familjehundar, i mitt tycke i alla fall.

Vi har bara haft rent irländska individer - rasen delas ju som du kanske vet i amerikanska och irländska. De amerikanska har jag inte sån jättestor erfarenhet av då vi inte haft någon själva men sammanfattat är de ofta livligare medans de irländska är lite mer ’urtypen’ på gott och ont, förutom pälstypen då. De irländska tilltalar oss mer för de är lite ’rejälare’.

De är otroligt snälla med barn – våra har tex alltid accepterat utan att blinka att små barn stundtals fullkomligt hängt och klängt i skägget på dem och gud vet allt men de har aldrig sagt ett pip ens när de var unghundar – tvärt om varit otroligt bra med barnen och det tycker jag säger rätt mycket.

Dock vet jag inte riktigt om wheaten är helt rätt ras för dig när jag läser dina kriterier – samtidigt som jag tycker att den vore en ypperlig ras för dig enligt vissa kriterier ;)
För att svara på dina frågor utifrån mina erfarenheter av wheatens:

1. Vi har haft våra lösa på vårat sommarställe, jämt. Nu har vi bara en kvar och hon går aldrig längre än att hon har koll. Dock hände det i ffa den förras ungdoms glada dagar att hon for iväg en sväng efter något rådjur då och då men inget värre än att vi kunde ropa tillbaka henne. Men regelrätt gårdshund skulle jag inte kalla dem. Dock är de ofta väldigt formbara så är de bara vana med förutsättningarna från början så kan det mycket väl fungera bra.

2. Tyvärr är de jakthundar, grythundar närmare bestämt, och i alla fall våra jagar ganska mycket. Då framförallt just grytdjur dvs grävling, sork, kaniner etc men våra har alltid varit lösa i skog och mark utan problem så det är inget oöverkomligt. Men jaktiga är de och hemskt envisa när de väl får fatt i något – vår skulle tex kunna gräva i timtal efter sork i ett hål om hon fått nys på en och vi låter henne hållas…eller sitta under ett träd och glo på en ekorre en halv dag om den behagar stanna där. Jag vet att amerikanarna ibland är lite mindre jaktiga men det beror också på exemplar till exemplar – hör med uppfödarna. Vår jagar dessutom katter (vilket är rätt ovanligt bland wheatens annars) så tyvärr är hon ingen hit i stallet.

3. Lättlärda är de definitivt och dessutom smarta. Jag har aldrig ridit med vår men det skulle säkerligen gå om det inte vore för katterna.

4. De är lekfulla och busiga, pigga och glada, men våra har alltid varit det i sansad mängd, alltså inte överdrivet på något sätt. Aktiva ja men inte överaktiva som de exemplar andra här verkar ha erfarenhet av. De älskar att åka med bort och vara med ’där det händer’, stormtrivs på segelbåten etc men är samtidigt riktiga segproppar som gärna sover bort halva dagarna om de får. Dock har våra alltid kunnat röra sig som de vill, fritt på tomten osv så jag kan inte svara på hur livliga de hade varit om de inte haft den möjligheten, men de är självständiga och ’självgående’ även om de älskar att vara med bland folk.

5. Våra varnar oss och vaktar i vissa situationer men inte mer än så. Alltid glada när det kommer besök etc så det beror vad som menas med främling. Är det mörkt och någon skummis kommer på tomten så skäller de men anfaller inte, för att sammanfatta.

6. Tyvärr inte bland alla typer av djur i o m jaktigheten men annars okomplicerade att ta med överallt och glada i andra hundar.

Dock är wheatens ofta olika från individ till individ, i alla fall har våra varit väldigt olika i fråga om aktivitetsbehov etc. Modern till vår nuvarande föredrog att trixa på egen hand med att pilla av lock på burkar med lite godis i, öppna paket, gräva ner och flytta runt ben, öppna dörrar osv medan nuvarande är mer av agilitytypen.
Våra har aldrig gått längre perioder på brukshundsklubb då de tyckt att det varit dötrist (i alla fall den förra – den nuvarande gillade det tills det blev höst och hon var tvungen att sitta på den blöta kalla marken ;) ), och därmed bara tränats lite hemma med de mest grundläggande och lite agility med den nuvarande och det har varit mycket uppskattat. Alltså bara för husbehov och på skojs skull och de har varit fullkomligt nöjda med det :)

Nu blev det både långt och kanske lite svamligt så här på nattkröken så nu är det nog dags att sluta :o. Detta är som sagt mina erfarenheter men jag hoppas du fått ut något av det – fråga gärna mer om du vill!

Har du förresten tittat på Engelsk Springer Spaniel (och då sällskapsvarianten för att slippa jaktigheten) - det kanske kan vara något om wheaten kanske inte är exakt vad du söker?

Frågan du ställde om löshet är ju i stort en fråga om lydnad och träning.

Sedan finns det raser som är mer benägna att ryma ( vissa jakthundar m.m )

Min ingen hund är klar från början.

Om springer spaniel skall övervägas är det jaktliga linjer som skall premieras enligt mitt tycke. En med goda jaktanlag håller sig nära föraren, det gör inte de med dåliga. Lusten att springa efter djur och roa sig själv är nog rätt stor hos en springer som bara skulle gå som gårdshund, de vill vara med sina människor och inte ute ensam. Jag tror att en hemma varg typ new foundland skulle passa bättre. Jag har sett många som är väldigt nöjda med att ta på sig uppgiften att vakta ägorna.

Mvh,
Duvan

Blir antagligen som Labradorerna. Jaktlusten är lika stor, men samarbetsförmågan är... Liten...

Mycket möjligt att det är en svår dresserad hund. Jag har bara egen erfarenhet av njuffe från min barndom, och där hade inte jag inget att göra med dressyren. :smirk: De jag har träffat i övrigt har varit riktiga bromattor. De har legat på bron hela dagen och blickat ut över ägorna, bara en liten koll runt då och då. Inte gjort mer fysiskt än vad som tvingades ur dem.

En liten lustig grej med de njuffar jag träffat på närmare håll (utom vår då); de har med förkärlek låtit folk kliva in på gården, men därifrån var en annan femma. Har man klivit innanför grinden får man vackert vänta tills husfolket kommer och ger klartecken innan man släpps ut. De hundarna brukar inte lämnas ute när ingen är hemma på gården....

Mvh,
Duvan

Att de är tuffa som unghundar är ingen fara, så länge de inte är tuffa på ett hårt sätt, alltså att de är för kaxiga utan mer vilda och busiga ..typ..
Jag är van att vara konsekvent och bestämd vad gäller hästar, har dessutom mycket tålamod är så gott som alltid glad och tappar nästan aldrig humöret så jag tror att jag fixar detta. Hoppas jag iaf

Vi har ju svärföräldrarna som granne så det är ju en fördel att de är så glada i folk. Dessutom är min mamma dagmamma så det är ju bar att de gilalr barn om hon får hopap in som hundvakt.

Det känns som en wheaten har samma mentalitet som mej, på gott och ont kanske, själv är jag glad, pigg men samtidigt lugn, blir lätt okoncentrerad och gilalr människor och är alltid pigg på upptåg och har alltid massa projekt på gång :D

Att de kan fara efter rådjur får man räkna med men de får inte vara så jaktiga att de slår dövörat till och rusar iväg utan att bry sig om ngt annat. Min grannes labrador får också för sig att kuta efter rådjur men då har hon vänt efter bara några meter och kommit tillbaka och det är inte hela världen. Dessutom skulle det vara utmärkt om den jagar tranorna som äter upp våra åkrar :devil: :devil: :devil:
Sen får man förstås träna den på det från början. Men det känns ju som att fröutsättningarna finns om jag bara tar tillvara på det.

Jag får väl i så fall försöka hitta en uppfädare som har mindra jaktintresserad hundar, eller iaf tillräckligt för att man ska kunan träna dom att lyda även om det komemr ett djur om man är ute och rider. Katter får den ju vänja sig vid från den är valp, även höns och kossor så förhoppningsvis lär den sig att de tillhör familjen.
VI har inga grannar (elelr de bor långt bort) så några andra katter än våra egna finns inte på gården.

Känsn som den är lagom pig goch busig för min smak, att de kan varva ner är viktigt för mej, jag skulel ha svårt att arbeta hemma om jag har en hund som vankar runt och inte kan komma till ro. Men det beror väl också mycket på hur man är själv, är man harmonisk och lugn så smittar det väl av sig på hunden också.

Känns bra at tde är lätta att ta med, som sagt så får jag i så fall vara oga tt vänja den vid de andra djuren på gården nrä den är valp. Kossorna älskar katter och hundar och rusar fram till dom så den lär nog itne vilja besvära dom, 80 stora busiga kor är inget att leka med..;)

Jag har inget intresse av att gå på utställnignar elelr tävla i agility elelr lydnad, däremot vill jag gärna träna lite trix hemma till husbehov. Har även tänkt träna pållen i frihetsdressyr så jag får väl träna de båda :D

Det känns som om detta är en hund för mig i mentaliteten, jag har alltid tyckt labradorer och de goldens jag mött varit för lugna för att passa mej så antagligen är detta en hund jag behöver. Den verkar ju ändå lättlärd om man bara går fram på rätt sätt.

Calazirya skrev:
Min ingen hund är klar från början.

Jo det är klart. Men det måset ju ändå finnas grundförutsättnign för att det ska gå. Ex chow chowen som jag kollat lite om verkar som att det är väldigt stor risk att de inte går att ha lösa även om man tränar nog så mkt p g a jaktinstinkten och då känns det lite som för stor chansning att ta en sån.

Men finns det goda förutsättningar att det ska gå om man bara lägga ner tiden och arbetet på det så är det absolut värt att göra det.:)

Duvan skrev:
Om springer spaniel skall övervägas är det jaktliga linjer som skall premieras enligt mitt tycke. En med goda jaktanlag håller sig nära föraren, det gör inte de med dåliga. Lusten att springa efter djur och roa sig själv är nog rätt stor hos en springer som bara skulle gå som gårdshund, de vill vara med sina människor och inte ute ensam. Jag tror att en hemma varg typ new foundland skulle passa bättre. Jag har sett många som är väldigt nöjda med att ta på sig uppgiften att vakta ägorna.

Mvh,
Duvan

En new foundland känns ltie stor att ha med sig om man ska iväg, dessutom tror jag att mina och sambons föräldrar inte vill ha en sån stor hund i huset om de ska vara hundvakt. Sen känsn de ltie för lugna. Trots att den ska passa på gården vill jag ha en hund som vill hänga med mej på andra grejer också.

Nu vet jag inte om du skippade att läsa mitt långa ( läsa korta ) inlägg eller bara valde att kapa det?

Om du läser det igen så ser du att jag tagit upp jakthundar och löshet.

Calazirya skrev:
Nu vet jag inte om du skippade att läsa mitt långa ( läsa korta ) inlägg eller bara valde att kapa det?

Om du läser det igen så ser du att jag tagit upp jakthundar och löshet.

Jag läste hela. Men soft terriern känns inte som en jätteutpräglad jakthund så där är det väl mer träning som gäller känns det som.

Menade Labrador vs. springer ur icke arbetande linjer :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 834
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 437
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar