Welsh Partbreed och ridponny?

Piffpuffen

Trådstartare
Jag har ingen aning om vad ovanstående innebär.

Ser ofta annonser med dessa beskrivningar men vad innebär dom?
Kan en Welsh Partbreed vara korsning mellan Welsh och vilken annan ras som helst? Registreras dom in någon speciell "stambok"?

Svensk Ridponny, är det en ras eller är den speciella korsningar?

Hoppas nån kan hjälpa mig räta ut begreppen:laugh:

Sv: Welsh Partbreed och ridponny?

Welsh Part Breed är en ponny som har 12,5% welshblod i sig, man avlar främst welsh Part Breed i syfte att få fram ridbara ponnier/hästar. En WPB kan vara över 148 cm och många i England korsar Cob och xx för att få fram smidiga hopphästar och hunter/Jakt hästar som är populärt i England.

Svensk Ridponny är en korsning framtagen i Sverige som bygger på svenska raser och importerade ridponnier. Den Svenska ridponnyn är en av få ridponnier ute i Europa som använder sig i stor utsträckning av halvblodet.

Brittisk Ridponny, är den ursprungliga Ridponnyn som startades 1893 i England och stamboksförs fortfarande av NPS National Pony Sociaty.
I den Brittiska Ridponnyn finns endast bara fullbloden och dom Brittiska ponnyraserna + Connemara. Mest förekommer endast Welsh sec B pch Fullblod xx.
Det är den BRP som har skapat den Holländska och Tyska ridponnyn, man importerade allt avelsmaterial från England och började avla. Så hingstar som Brilliant och Valentino, Downland Folklore etc är födda i England. Den ridponnyn är en ädel fullblodsliknande ridponny.

Welsh Part Breed är en ponny som har 12,5% welshblod i sig, man avlar främst welsh Part Breed i syfte att få fram ridbara ponnier/hästar. En WPB kan vara över 148 cm och många i England korsar Cob och xx för att få fram smidiga hopphästar och hunter/Jakt hästar som är populärt i England.

Svensk Ridponny är en korsning framtagen i Sverige som bygger på svenska raser och importerade ridponnier. Den Svenska ridponnyn är en av få ridponnier ute i Europa som använder sig i stor utsträckning av halvblodet.

Brittisk Ridponny, är den ursprungliga Ridponnyn som startades 1893 i England och stamboksförs fortfarande av NPS National Pony Sociaty.
I den Brittiska Ridponnyn finns endast bara fullbloden och dom Brittiska ponnyraserna + Connemara. Mest förekommer endast Welsh sec B pch Fullblod xx.
Det är den BRP som har skapat den Holländska och Tyska ridponnyn, man importerade allt avelsmaterial från England och började avla. Så hingstar som Brilliant och Valentino, Downland Folklore etc är födda i England. Den ridponnyn är en ädel fullblodsliknande ridponny.

Alltså en Welsh Partbred måste vara MINST 12,5 % Welsh...

Ok lite lättare att förstå:)

Jag har en avkomma efter en icke godkänd hblhingst ("förbjudet möte" ;) ) undan ett stambokfört welsh sto.
Vart reggar man en sådan häst?

Jag har en avkomma efter en icke godkänd hblhingst ("förbjudet möte" ;) ) undan ett stambokfört welsh sto.

Du kan få pass i både som Ridponny & Welsh Partbred. Det är svårt att säga vilket du ska regga som. Varför inte ta båda??!!
Fördelen då är om du vill ställa ut så kan du göra det hos båda föreningarna sedan beror det på vilken typ han/hon är..

Den ska du regga som welshpartbred, då får du ställa ut på alla welhsutställingar och utställningar där welsh får vara med.

Aha:idea:
Det lät ju smart!
Då borde vi ju masa oss iväg till en utställning ganska snart antar jag?!
Fölisen är 3 månader, när kan man visa dom första gången?
Och hur gör man?
(Jag är verkligen gröngöling på ponnys:D)

Fölisen är hingst och vår fundering är alltså om man ska spara honom eller kastrera?
Jag läste lite snabbt på ASRP:s hemsida att bara avkommor efter av ASRP godkända hingstar kan reggas.
Stämmer det eller fattade jag fel?

Aha:idea:
Det lät ju smart!
Då borde vi ju masa oss iväg till en utställning ganska snart antar jag?!
Fölisen är 3 månader, när kan man visa dom första gången?
Och hur gör man?
(Jag är verkligen gröngöling på ponnys:D)

Fölisen är hingst och vår fundering är alltså om man ska spara honom eller kastrera?
Jag läste lite snabbt på ASRP:s hemsida att bara avkommor efter av ASRP godkända hingstar kan reggas.
Stämmer det eller fattade jag fel?

Vänta & se vad dom säger om honom på utställning innan du bestämmer något med kastrering eller inte... Lite tidigt att kastrera nu kanske ;)
Ställa ut kan du göra redan nu vid stoets sida.
Får han 40 poäng så får du honom godkänd i avel som welsh partbred. Svårare är det som ridponny då han inte har godkänd far..
Jag har min reggad i båda föreningarna men han är dock e: renrasig godkänd hingst.
Lycka till!

Men inte blir han väl godkänd om han visas som föl och får 40 poäng? Då skulle vi ha en himla massa godkända hingstar om det kriteriet gällde. Däremot kan man lösa licens med ett veterinärintyg som welsh partbreed när han är två år. Vet inte vad som gäller om pappan inte är godkänd. Det vet Rodde...

Men inte blir han väl godkänd om han visas som föl och får 40 poäng? Då skulle vi ha en himla massa godkända hingstar om det kriteriet gällde. Däremot kan man lösa licens med ett veterinärintyg som welsh partbreed när han är två år. Vet inte vad som gäller om pappan inte är godkänd. Det vet Rodde...

Nej självklart kan han inte bli godkänd som föl utan som 3 åring..

Fadern måste ha haft licens i någon förening för att avkomman ska kunna reggas som Welsh Partbred,även om modern är renrasig welsh. Så tyvärr hamnar ditt föl i fd ASRP's slaskregister som numer hanteras av SH som sköter registreringar och pass för 99 :or. Du kan även regga i RSF som baseline ponny, men du kan aldrig visa honom som hingst. Däremot kan du behålla honom som hingst om du vill, betäcka hur många ston som helst,bara du för språngrulla och DNAtestar hingsten, samt betalar stoavgift till SH, men avkomman kan aldrig komma in i någon stambok utan hamnar i SH's register.

Fadern måste ha haft licens i någon förening för att avkomman ska kunna reggas som Welsh Partbred,även om modern är renrasig welsh. Så tyvärr hamnar ditt föl i fd ASRP's slaskregister som numer hanteras av SH som sköter registreringar och pass för 99 :or. Du kan även regga i RSF som baseline ponny, men du kan aldrig visa honom som hingst. Däremot kan du behålla honom som hingst om du vill, betäcka hur många ston som helst,bara du för språngrulla och DNAtestar hingsten, samt betalar stoavgift till SH, men avkomman kan aldrig komma in i någon stambok utan hamnar i SH's register.

Då känns det ju inte speciellt värdefullt att behålla honom som hingst, och vad är meningen med att avla om avkommorna ändå inte blir "godkända"?!

Jag ringde nyss till ASRP, och enligt henne skulle han registreras som en Svensk Ridponny med ras kod 93.
vad innebär det?

Då känns det ju inte speciellt värdefullt att behålla honom som hingst, och vad är meningen med att avla om avkommorna ändå inte blir "godkända"?!

Jag ringde nyss till ASRP, och enligt henne skulle han registreras som en Svensk Ridponny med ras kod 93.
vad innebär det?
Det är väl så att ASRP ändrat sina regler snart lika många ggr som stjärnorna på himmelen :D
Jag skulle tro att ditt föl hamnar i 9000 serien, dvs ej visningsberättigad. Sen är det ju så att om du vill få med faderns stam i passet, måste du dna testa far/mor/föl samt betala stoavgift och eventuella fler kostnader. En kompis hade ett liknande fall när hon skulle regga sitt hingstföl, den notan slutade på över 4000 kronor med alla avgifter. Det är möjligt att reglerna ändrats, men utan DNA test kan du aldrig få med faderns stam i passet.

Ja DNA testa måste man göra för att få med faderns namn, vilket vi ska göra, då det är en helt OK stam plus att det känns bra för framtiden att göra det "ordentligt".

Ja DNA testa måste man göra för att få med faderns namn, vilket vi ska göra, då det är en helt OK stam plus att det känns bra för framtiden att göra det "ordentligt".

Ok, då förstår jag. Självklart är det bättre att ha fulla stammen i passet.

Jag har fått svar ifrån SWF, snabba svar-superbra!
Så här skrev hon:

"Du måste välja i vilken förening han ska vara huvudregistrerad och få sitt pass från, sedan är det inget som hindrar att du registrerar honom i andra föreningar där han har behörighet. Du är välkommen att registrera hos oss. Vad som behövs, och hur det går till står på hemsidan www.swf.nu, med det tillägget att han måste vara chipmärkt också.

Eftersom fadern inte är godkänd (inte licensierad) kan din häst aldrig få tillträde till premieringar eller andra avelsvärderingsgrundande arrangemang. Det finns vissa utställningar som välkomnar alla ponnyer, där han kan delta.

Du måste DNA-typa för faderskap om inte "hingsthållaren" skriver ut ett betäckningsintyg, och sedan fyller du i ett födelseintyg.

Skillnaden mellan SWF och ASRP är egentligen bara rent teknisk. Han är oavsett vilket, en "korsningsponny", men hos oss räknas alla korsningar med minst 12,5% welshblod som Welsh Partbred och kan bli registrerade. Detta är ju inte i ordets rätta bemärkelse en riktig "ras" utan ett register för dessa hästar. Däremot ställs vissa krav på härstamningen (licensierad fader bl a) för att dessa ska bli visningsberättigade i olika sammanhang.
Det kan ev finnas vissa skillnader i kostnad för pass och rutiner vid förförandet vid utfärdande av pass. Vågar inte svara detaljerat på hur ASRP har det, men hos oss kostar ditt pass 500 kr plus postens avgifter. Tillkommer gör ju de kostnader som du lägger ut själv för ID-kontroll och chipmärkning."

Nu klarnar det lite:idea:

Tyvärr är din avkomma inte godkänd någonstans, hos welsh registreras den i X registret du kan aldrig visa de, i RSF reggas den i baseline inte heller där får han visas på utställning och enligt NPS regler måste han kastreras senast vid 2 års ålder för att få behålla sitt pass.
Asrp kan inte heller registrera en avkomma efter en icke licensierad hingst tyvärr, prova annars hos SH där kanske det går. Hos SWF och RSF måste fölet DNA typas gentimot fadern för att verifiera annars blir det okänd härstamning! Hårda bud med ej licensierade hingstar!

Tack för svaret men detta visste jag redan, läs mitt tidigare inlägg.
Är ju inte hela världen att jag inte kan ställa ut, även om det hade varit kul.
Nu blir han framtida tävlingsponny till döttrarna istället.
Om som jag skrev tidigare, det kommer göras ett DNA-test, och han kommer reggas som en welsh partbreed.
Och givetvis kastreras:D

*kl*

Verkar finnas många kunniga här :)
Kan jag premiera mitt 1:åriga sto? Hon är e: Verdi RP 144 u: korsningsto.
Tänkte åka på premiering i sommar, men är hon välkommen? Borde väl va det, eftersom hon är efter Verdi men har det nån betydelse att mamman har okänd stam?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 439
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka