Welsh Corgi och hästar

mazariin

Trådstartare
Har börjat gå lite i hundköpartankar (äntligen! :love: ), skulle eventuellt bli aktuellt till hösten eller nästa sommar beroende på när vi flyttar bort från stan. Har drömt om en Welsh Corgi i år och dagar, och efter att nu ha kollat närmare på rasen tror jag även att en sån skulle kunna passa oss. Vill gärna ha erfarenheter om precis allt, om det finns någon här som har corgi? :)

Det jag främst funderar över är hur de fungerar med hästar och andra djur? Någon som haft problem med att de vallar hästar t.ex.? Vill ha en gårdshund (kommer förhoppningsvis ha hästarna hemma i framtiden) som eventuellt också kan följa med ut på lättare ridturer och liknande. Därför vill jag inte heller ta en valp förrän jag verkligen har möjlighet att träna hästumgänget direkt från dag ett, även om min häst äskar alla mindre djur är det ju inte säkert att kommande hästar gör det. Där hästen står just nu har jag inte möjlighet att träna detta, då stallkompisens häst verkligen är farlig mot hundar och anfaller om de kommer inom avstånd. Vill inte ta några risker.

Jag har även ett par (inne)kaniner, så vill gärna höra erfarenheter om hur corgin är mot mindre djur också! Är lite orolig då min ena kanin verkligen är rädd för hundar i nuläget, är man dum som ens tänker på att de ska kunna leva ihop?

In med era corgierfarenheter! :bump:

Sv: Welsh Corgi och hästar

Härligt att du fastnat för denna underbara ras! Blir det en pembroke eller cardigan?
Jag köpte min första cardigan i somras och står på kö på en hanne från tyskland nu till sommaren. :)

Min cardigan har dock inte varit med från stallet från början utan från att han va ungefär 5månader. Han vallar inte hästar och är med på kortare rid/körturer. Dock hamnar han naturligt bakom hästen p.g.a. de korta benen ;) Tyvärr är han mer rädd för framdelen än bakdelen.. Ingen har någonsin sparkat efter honom så kan ha med det att göra. Däremot kan han valla den stora hunden och naffsa honom i benen och sidorna när han vill leka.. det kommer sig iof också naturligt för han når inte att bita nånstans :) Han är nu 9månader går inte in i hagarna och har inte gjort det heller eftersom jag lärde honom det från början.
Han visar ingen direkt jaktinstinkt - jag avbryter alltid när jag ser tendenser. Väldigt förig - tar väldigt mycket ögonkontakt.
Det är en pratig ras. Skäller och låter som en borrmaskin vid lek. Brukar säga till honom när han ska leka med andra hundar "They don't speak corgi". Han låter som om han morrar vid lek (visar inte tänderna eller något) och han är dessutom uppfostrad av en rottislabbeblandis så han leker tufft vilket gör att vissa större hundar backar :p Och kan buffa när det kommer folk eller blir osäker. (har dock inte varit så hård med honom.) Kan prata för övrigt också när han vill något "Raowr raawroeaowr" när han vill ha mat fortare och så ;)
Han bor med katter, vilket går bra. Förutom att han ibland sätter sig på katten när han vill pussa på den :angel: Kaniner har jag ingen aning om men lär du valpen från början bör det inte vara några problem. Mina hundar träffar dagligen andra hundar och går bra ihop med alla. Han aktar sig om dom är otrevliga.
Dom kan passa bra som gårdshund dom är ju inga retrivers och älskar inte alla. Min är väldigt förarbunden. Håller stor koll på mig men hittar gärna på hyss om livet är för långsamt. Lycka till med valpplanerna! Och var beredd på att bli corgifrälst :love:
Är ingen expert på rasen men tips är att kolla hälsostatus på föräldrarna :)

Tack för svar! :D först lutade det mot en pembroke (en med svans!) då det är såna jag har träffat tidigare, men nu velar jag! Är rätt öppen faktiskt men gillar pembrokens uttryck.

Skulle egentligen vara intresserad att prova på vallning, men vill ju inte ha en som vallar hästarna i tid och otid heller så jag är lite kluven! Tror ändå det lutar mot att jag letar efter en valp vars föräldrar inte har så stark vallningsinstinkt.

Tycker du dom funkar som förstahund? Vi har ju inte haft hund innan och vill inte ta på oss för mycket heller.

Själv har jag aldrig träffat någon Pembroke så kan inte tala för dom.
Vad jag har hört så är dom lugnare - men skälligare. Samt att jag har hört att dom är mer utåtgående än cardigan är.
Jag övervägde själv att ta en pembroke men hittade ingen parning som uppfyllde mina krav varken i sverige eller finland. Möjligvis en i finland men hittade en bättre parning av cardigan i tyskland. Vilket egentligen är lite synd då pemmen minskar. :(

Det som är med corgi överlag är att dom är väldigt envisa men inga "hårda hundar" så att säga. Så man måste vara vänligt kunna sätta gränser. Dessutom vill dom jobba på ett eller annat sätt.
Hurvida dom passar som första hundar får någon som har fler erfarenheter av corgi tala om. Vad har du för hundvana sen innan?
Vet att det finns några här med corgi :) Jag kan ju bara prata utifrån min grabb och han är ju min första - dom är ju individer trots allt. :)

Sätta gränser har jag inga problem, har rätt bra pli på mina andra djur. :D Vi har ju inte haft hund innan så direkt mycket hundvana kan jag ju inte påstå att jag har, och gubben min har väl ungefär noll. Jag har varit hundvakt och så åt släktingars hundar ganska ofta men inte mer än så. Kommer självklart gå kurser och ta hjälp av kunniga när det väl är dags. :)

Men alltså, man smälter ju! :love: (fasters hund för några år sen)

90018_1245962052_zps8a3b9558.jpg

42794_1245962784_zps1f3f3c96.jpg

Tack för svar! :D först lutade det mot en pembroke (en med svans!) då det är såna jag har träffat tidigare, men nu velar jag! Är rätt öppen faktiskt men gillar pembrokens uttryck.

Skulle egentligen vara intresserad att prova på vallning, men vill ju inte ha en som vallar hästarna i tid och otid heller så jag är lite kluven! Tror ändå det lutar mot att jag letar efter en valp vars föräldrar inte har så stark vallningsinstinkt.

Tycker du dom funkar som förstahund? Vi har ju inte haft hund innan och vill inte ta på oss för mycket heller.

Du kommer knappast hitta en corgi i norden som har vallinstinkt att tala om.

Vad kul att du funderar på corgi! Min cardigankille fyller ett år nu i mars. Han är min första valp, men inte första hund (hade en stor blandras som var vuxen omplacering för flera år sedan).

Jag är helkär i min hund och i rasen. Jag var egentligen helt inne på att skaffa en labradortik och åkte till flera uppfödare och tittade. Men så kröp det fram att min man inte var jättesugen på labbe utan ville titta på fler raser innan vi bestämde oss. Sedan hittade jag rätt snabbt "min" uppfödares webbplats. Hon råkade ha en otingad valp på sju veckor. Vi åkte och tittade och sedan var det klippt. :love:

Varför blev det corgi, då? Skälen är många, men som jag ser det är de jättetrevliga allroundhundar som man kan träna och tävla i flera olika grenar. De passar dessutom jättebra som aktiv familjehund (vi har två barn på sex och sju år) och de är lagom stora, tycker jag. Generellt är de friska och sunda.

Min kofta är med i stallet varje dag, men precis som hjarterdams vovve började han umgås med hästar först i femmånadersåldern. I det stora hela har det funkat bra. Största problemet, om man ser det så, är pratsamheten. Corgier har en tendens att skälla när de är glada, rädda, upphetsade, lekfulla ... you name it. Det kan vara lite jobbigt när det är andra människor i stallet, men man får helt enkelt jobba bort det.

Vallar gör han inte - men han har försökt leka med hästarna i hagen och det har inte varit uppskattat av flockledarna. Numer har han stor respekt för hästar och går ogärna in i hagen. Även det här är ju en träningssak.

Eftersom det är en vallhund håller de sig gärna till flocken (även om min gärna gör egna utflykter också). Jag kan med andra ord ha honom lös i och kring stallet utan problem.

Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Beror väl på vad man menar. Vallinstinkt kan de ju ha, på så vis att de t.ex. kan börja nafsa folk och fä i hasorna. Det behöver inte betyda att de kommer bli bra på att valla boskap.

Men jag vet att det finns corgier som vallar får, t.ex. Ett problem om man vill göra det är att det kan vara knepigt att få komma med på kurser. De anordnas ofta av rasföreningarna för raser med starkare vallinstinkt (exempelvis västgötaspets).

Precis som du skriver har västgötaspetsen mer vallanlag en corgi (Det är den anledningen till att jag valde corgin istället)

Till trådskaparen:
Det du ska tänka på också är att en understimulerad corgi är en corgi som hittar på egna saker att stimulera sig med. Vet de som försöker valla bilar osv. Och om det blir en corgi så låt uppfödaren välja individ åt dig. Det kan skilja väldigt mycket.
Det var två valpar i min valps kull som skällde konstant och var riktiga tuffingar. En annan var inte alls lika intresserad av bus och skällande. Så deras personlighet och uppfostring gör nog mycket om hur mycket dom kommer att skälla, återigen det är inga retrivers. Men skälla vid något tillfälle kan du räkna med att dom gör. :) Som min ibland när det kommer någon och lek med andra hundar. (Sen skäller han mkt mer när han är med mina föräldar - för dom sätter inga gränser) Hade han inte hos dom när dom var hundvakt under uppväxten tror jag inte han hade skällt mer än vid lek.
Sen beror det ju på vad du vill ha för personlighet också, dom är ju indivder. Ett tips är att prata med många olika uppfödare!

Senast ändrad:

KL

Tack allihopa, har fått riktigt bra tips! :)

Har insett att dom är rätt skälliga av sig men något annat har jag aldrig väntat mig heller. :D Det är ju ändå något man kan träna på. Bara det inte är en som hela tiden är hopplöst sugen på att springa och nafsa hästarna i hasorna så är jag rätt nöjd! :p

Man (eller jag i alla fall) kan leva med skälligheten. De är ju inga "bjäbbhundar" (inte min i alla fall) utan har ett mäktigt skall, som min sjuårige son brukar säga. Det gör att det hela känns mer okej. ;)

Precis som du säger kan man träna bort det i rätt stor utsträckning, åtminstone så länge man har en individ och inte en hel flock. Jag klickertränade bort min hunds skällande i stallet och nu skäller han bara om det händer något ovanligt.

Jo, men som sagt. du behöver ju inte välja den skälligaste individen i kullen ;)
Ninja skäller inte så mkt mer än när nån kommer och vid lek.. dock väääldigt mkt pratande. "Raoowr rawr rooawr!" när maten går för långsamt eller liknande ;)
Får ju en till nu juni förhoppningsvis och kommer få vara lika hård med den om att knipa igen =)

En ridskolechef hade en corgi. Hon var med på ridskolan hela tiden. Lika vänlig mot både djur och människor. Gjorde inget väsen av sig alls. Hon gick omkring tyst och luhnt och ville gärna bli klaååad. Hon blev som en maskot.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 916
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 320
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31