Welsh cob i stora lass!

10392_10207287840048038_4759698660914846826_n.jpg

hennes welsh M kompis också :D

10171891_10207287843208117_7430072886901526045_n.jpg

1865_10207287842968111_5512335400862326165_n.jpg

Hon är jättefin :love: (trots att jag inte är superförtjust i dubbelgula hästar generellt ;) ). Är hon färgtestad? Jag tycker hon ser så mörk ut så jag hade spontant gissat på en perlino eller kaaaanske till och med en smoky cream.

Vet inte om hon är färgtestad, kan man ta reda på det?

Vet inte om hon är färgtestad, kan man ta reda på det?
Du kan fråga förra ägaren om hen gjort det, annars finns det nog inget sätt. Det är inte så dyrt annars, vad jag har förstått. Runt 400 kr är en siffra jag har i huvudet, men jag vet inte riktigt var jag har fått den ifrån. :p

Ju mer jag tittar på henne, desto mer tror jag att hon är en perlino. Kollade upp hennes stam (om detta är rätt häst: http://data.swf.nu/Stambok/ShowHorse.asp?id=395290 ) och det är möjligt stammässigt att jag har rätt i alla fall.

Om hon är betäckt med en fux och det trillar ut en gulbrun avkomma så vet du att hon är brun i grunden. :)

Hon har haft ett föl redan och är samma hingst igen en fux, avkomman då blev isabell :D

Är jättedåligt insatt i färger mm så jättekul att du forskar åt mig :up::D

Börjar bli segt att uppdatera om Musse för det finns ju aldrig något negativt att säga om den jäkla hästen :D Ibland vill man bara ruska om honom och säga åt honom att sluta vara så jäkla underbar.. Men jag kommer säkert få äta upp dom orden i vår när han blir hormonell :p:cool:

Tills dess fortsätter vi leva i bubblan.

Musse3_zps1b1edbc7.jpg

Musse5_zpsetzlox7i.jpg

Har börjat rida Lilly! Vilken känsla! Rider dock inte varje gång utan hon går som handhäst någon dag i veckan men det ser ut som om hon fixar belastningen. Glädjande nog måste jag säga att jag fått ner henne i fin form med minutiös vägning av foder. Inte ett gram för mycket serveras den fröken och hon börjar se ut som en häst. Nu håller jag tummarna för att hon håller och att kommande vårgräs inte ställer till nåt elände. Kommer att hålla henne i den magraste hagen som kan uppbringas här. Vi kommer inte ta några risker...slänger in en bild på henne när jag gått av mina nattpass...har dom i telefonen som jag inte kan ta in på jobbet...

Hur upplever ni welsh cob-ägare ”hovkvalitén” på era hästar? Finns det något som cobbarna generellt har problem med? Iom att Kyler är min första unghäst, och första barfota, har jag börjat nörda ner mig lite i hovvård:D . Upplever att hovkvalitén generellt är bra, men att de flisar sig när han är nyverkad. Har påpekat det till hovslagaren men han verkade inte tycka att det var något att bry sig om. Upplever lite att hovis bara verkar bort lite på måfå:o . Är det svårt att hitta hovslagare som verkar utefter en barfotahov? Eller är det jag som är petig? Har bara haft skodda hästar förut så jag känner mig som en total nybörjare på barfotafötter :D. (ska byta hovslagare när jag flyttar honom hem till gården om ett par månader)

Har aldrig provat bomlöst förut och pga växande dräktighetsmage så har jag nu införskaffat oss en barefoot London. Riktigt skön och låg perfa på Morran :)

12631374_10207320781396562_16776031997484579_n.jpg

12565453_10207320775036403_2114697464573386357_n.jpg

Jag har ju bara en halvwelshcob men hovkvaliten är riktigt bra på den!

Går barfota men kommer skos till hösten när den ska igång mer ordentligt(gravid matte) kan bli lite lite tassig på skogsvägarna med sten/större grus och kan flisa något men väldigt lite.

Hur upplever ni welsh cob-ägare ”hovkvalitén” på era hästar? Finns det något som cobbarna generellt har problem med? Iom att Kyler är min första unghäst, och första barfota, har jag börjat nörda ner mig lite i hovvård:D . Upplever att hovkvalitén generellt är bra, men att de flisar sig när han är nyverkad. Har påpekat det till hovslagaren men han verkade inte tycka att det var något att bry sig om. Upplever lite att hovis bara verkar bort lite på måfå:o . Är det svårt att hitta hovslagare som verkar utefter en barfotahov? Eller är det jag som är petig? Har bara haft skodda hästar förut så jag känner mig som en total nybörjare på barfotafötter :D. (ska byta hovslagare när jag flyttar honom hem till gården om ett par månader)

Generellt bra och starka hovar om än lite platta vilket kan göra dem ömfotade.
En bra hovlagare ska kunna verka en häst som går utan skor. Annars är det nog dags att börja fundera på att uppdatera sina kunskaper lite.

På tal om fötter.
Jag har funderat på boots till D, just p.g.a. att hon har så fina fötter och varken jag eller hovis vill sko henne. Men ibland skulle ju brodd behövas. Någon som kör med boots på?

Jo, angående hovkvalitet; upplever att min cob har mycket fina hovar! Starka och välformade. Nu har jag bara min förra häst, angloarab med riktigt tråkiga och platta fullblodshovar, att jämföra med... men det är verkligen som natt och dag!

Både min förra och K har jättebra hovkvalite. Den förra var dock väldigt ömfotad. Jag har en superbra hovslagare som verkar kathes fötter. Jättenoga och förklarar alltid varför han gör som han gör. :bow:

Vad kul att de flesta verkar nöjda med sina cobbarns hovar! Bådar gott inför framtiden. Hoppas på att kunna fortsätta köra barfota med boots framöver om det behövs. Naturligt är ju oftast bäst... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 821
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 274
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka