Hur går det med äppelätandet?
Alltså jag är så nöjd, igår åt han ett helt äpple utan att spotta ut! (sen försökte jag pracka på honom ett till äpple men nejdu, någon måtta får det vara )
Hur är det med Kelyddon? Är han frisk nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur går det med äppelätandet?
Alltså jag är så nöjd, igår åt han ett helt äpple utan att spotta ut! (sen försökte jag pracka på honom ett till äpple men nejdu, någon måtta får det vara )
Hur är det med Kelyddon? Är han frisk nu?
Jag har inte testat med äpplen till Kelyddon ännu, jag måste göra det! Morötter är sådär, i alla fall...@WelshCob Vad är det med Idhultsungarna och inte tycka om äpplen?
Yes! Frisk och tjock. Jag har inte varit ute i stallet på länge, haft kaos i livet och dessutom har min bil gått sönder. Ska ut i helgen och tanka lite kärlek.Hur är det med Kelyddon? Är han frisk nu?
Igår fick jag hem två stora och fina rosetter från SWF med tillhörande diplom och bevis på att mitt fina sto nu är införd i kvalitetsboken klass G1 med 41p och är diplomsto
Foto: Merina Doverholm
Lite tunn över bakdelen men jag tycker redan att hon har rundat till sig sedan i somras.
Så där ren och snygg brukar hon dock inte vara, det är det här djuret man möter i hagen varje dag:
Jag har följt tråden lite från håll rätt länge och jag minns inte vilken omgång av den jag skrev i sist. Här kommer en liten uppdatering... Lilly skadades genom att kana barfota (och hon var överviktig p.g.a att jag inte kunnat träna henne som vanligt under lång tid p.g.a mina skador/operationer etc) en ca 7 meter och där det sen tog tvärstopp med vridning av båda höger benpar. Hon fick belastningsfång och stukning på samma gång. Detta skedde 3:e september och hon har därefter vilat och jag har varit grymt noga med att hon inte kunnat underhålla sin vikt genom att äta gräs sedan dess. Väger allt minutiöst och fördelas jämnt på dygnet. Inget mer fri tillgång på nåt alls för det klarar hon inte av...hon blir överviktig genom att titta på mat, banne mig...Nu är hon dock fin och vi håller på att sakta sätta igång henne. Sakta!!! Men va f*n, försöka förklara nåt sånt för fröken röd?! Första uppsuttna ridturen gjorde jag i förrgår och jisses, vilken hetta!!! I ett par månader har hon gått som handhäst på skritturer och det har funkat fint och även när vi ökat på med travpass. Nu är det dags att börja jobba lite mer och därför uppsuttet men jag vet inte hur fasen jag ska kunna få henne att gå lugnt och stilla. Försöker dock vidare och hoppas hon dämpar ner sig ju mer hon fått jobba. Är livrädd att ta henne för hårt så hon drar upp skadan igen så vi måste verkligen ta det lugnt...Nåja, jag är glad så här långt, att hon faktiskt verkar ha läkt ihop bra.
Hon vred främst höger fram i själva stoppet efter hon kanat men man ser även att höger bak vred sig. Största skadan blev ändå genomtrampet på alla fyra eftersom det uppenbart tagit tvärstopp och som drog igång fången. Ska se om jag kan lägga ut bilden jag tog på spåren, har dom i telefonen och jag är på jobbet nu. Där får vi inte ha telefonerVad var det för skador hon fick vid det du beskriver som en stukning?
Hoppas igångsättningen går bra, hon är så fin din tjej
Explosiviteten är nog rasen...har sällan råkat ut för liknande hos andra hästar. Lilly är mycket explosiv men jag kan lita på henne till 110% överallt. Ska jag leta nya vägar är det hon som får äran som regel.Den här senaste veckan är jag så nöjd över min fina. D är en väldigt explosiv individ och hon hatar oväder. I våras var det bara att låta henne vara under perioder med dåligt väder. Vi har jobbat mycket med att hitta lugn, fokus och avslappning sedan dess. I helgen tränade vi under värsta stormen och hon var fantastisk. Så stolt! Fullt fokus och slappnade av så fint trots hårda vindar och spöregn. I lördags red vi till och med en kort sväng på banan. Idag red vi ut i kolsvart mörker och blåsigt väder, hon bara går den lilla damen
Det är som att bli nykär varenda dag i dessa underbara hästar
Explosiviteten är nog rasen...har sällan råkat ut för liknande hos andra hästar. Lilly är mycket explosiv men jag kan lita på henne till 110% överallt. Ska jag leta nya vägar är det hon som får äran som regel.
Jag har följt tråden lite från håll rätt länge och jag minns inte vilken omgång av den jag skrev i sist. Här kommer en liten uppdatering... Lilly skadades genom att kana barfota (och hon var överviktig p.g.a att jag inte kunnat träna henne som vanligt under lång tid p.g.a mina skador/operationer etc) en ca 7 meter och där det sen tog tvärstopp med vridning av båda höger benpar. Hon fick belastningsfång och stukning på samma gång. Detta skedde 3:e september och hon har därefter vilat och jag har varit grymt noga med att hon inte kunnat underhålla sin vikt genom att äta gräs sedan dess. Väger allt minutiöst och fördelas jämnt på dygnet. Inget mer fri tillgång på nåt alls för det klarar hon inte av...hon blir överviktig genom att titta på mat, banne mig...Nu är hon dock fin och vi håller på att sakta sätta igång henne. Sakta!!! Men va f*n, försöka förklara nåt sånt för fröken röd?! Första uppsuttna ridturen gjorde jag i förrgår och jisses, vilken hetta!!! I ett par månader har hon gått som handhäst på skritturer och det har funkat fint och även när vi ökat på med travpass. Nu är det dags att börja jobba lite mer och därför uppsuttet men jag vet inte hur fasen jag ska kunna få henne att gå lugnt och stilla. Försöker dock vidare och hoppas hon dämpar ner sig ju mer hon fått jobba. Är livrädd att ta henne för hårt så hon drar upp skadan igen så vi måste verkligen ta det lugnt...Nåja, jag är glad så här långt, att hon faktiskt verkar ha läkt ihop bra.
Den här senaste veckan är jag så nöjd över min fina. D är en väldigt explosiv individ och hon hatar oväder. I våras var det bara att låta henne vara under perioder med dåligt väder. Vi har jobbat mycket med att hitta lugn, fokus och avslappning sedan dess. I helgen tränade vi under värsta stormen och hon var fantastisk. Så stolt! Fullt fokus och slappnade av så fint trots hårda vindar och spöregn. I lördags red vi till och med en kort sväng på banan. Idag red vi ut i kolsvart mörker och blåsigt väder, hon bara går den lilla damen
Det är som att bli nykär varenda dag i dessa underbara hästar
...och sen är de ju så sjukt snygga med