Welsh cob i stora lass!

Fjärde gången jag satt på lilla skrutten igår. Då red vi själva i alla gångarter! :banana:

image_zpsm3crno1d.jpeg

Senast ändrad:
@phie och @_Smulan_ Så fantastiskt snygga era grabbar är!

Älskar bilden när Jack spanar på kjoltyg.

Alert bjöd på en show igår! Jag måste mäta honom snart igen och se om han verkligen är ponny fortfarande.
Innan gårdagens show satt jag upp för femte gången, allena i padocken. Mäktig känsla alltså!

img_20150625_232215.jpg

img_20150625_214055.jpg

åh, din lilla snygging tog jag in i lördags kväll ;)
Hälsade på en kompis i ert stall och jag tyckte att jag kände igen honom ute i hagen, och sen kopplade hjärnan när jag såg namnet på boxen -"men det är ju en bukehäst!" ;) :D

@Io skönt att höra att det ändå ser okej ut.

@Lowri ni är sååå fina! :love:

Här händer det inte mycket, förutom att Kelyddon blev kastrerad i onsdags och jag nu går på nålar och oroar mig för infektion och feber och att behöva spruta! :eek:

Håll tummarna, snälla Buke. :nailbiting:

@Io skönt att höra att det ändå ser okej ut.

@Lowri ni är sååå fina! :love:

Här händer det inte mycket, förutom att Kelyddon blev kastrerad i onsdags och jag nu går på nålar och oroar mig för infektion och feber och att behöva spruta! :eek:

Håll tummarna, snälla Buke. :nailbiting:

Åh tack! :D

Håller tummarna för Kelyddon, men det går säkert fint! :up:

Här går tiden så sakta. Vill bara att veckorna ska gå så hon kan få läka och vi får ha återbesök och att hon då förhoppningsvis är bättre. D klättrar snart på staketstolpen. Terroriserar sina hagkompisar och börjar bli odräglig. Är som ett plåster i hagen, kommer så fort hon ser att man kommer ut ur bilen och förföljer en som en skugga. Uttråkad deluxe. Hon är en arbetsmyra ut i hovspetsarna. Fick följa med ut i paddocken och trickträna lite här om dagen. Hon nästan hoppade i repgrimman av sig själv när jag hämtade den. Hon vill så mycket den här lilla :love:

Hostan är iaf betydligt bättre nu. Efter en kur med snordyr medicin :grin:
Har världens bästa tips på affärsidé. Tillverka en produkt att sälja men endast i gigantiskt storpack. Sjukt smart. Kunden betalar massa pengar och använder typ 1/10 av förpackningen :meh:

Tur hon är värd varenda krona :heart

Idag har jag vågat mig utanför staket och ridbana och tagit en tur i skogen på lilla K. Hon skötte sig exemplariskt, men det kändes som att sitta på en tickande bomb :nailbiting::D
Ååh så spännande! Hur många gånger är hon riden nu? Hade du sällskap eller red du :eek: själv?

I går tog jag den långsammaste promenaden ever med Ior/Kelyddon (jag vet inte vad jag ska kalla honom på Buke :p ).

Jag skulle ju kunna skylla på att han var obekväm med svullet skap och det var därför han hasade sig fram i snigeltempo, men han har alltid varit långsam att leda. Han har liksom sitt långsamma tempo och så går han i det. I går kom jag på mig själv med att knata på snabbare och vartefter ge honom längre och längre lina, men när jag kom till slutet av longerlinan och han gick sisådär fem kilometer bakom mig insåg jag att det här kanske inte är så smart...

Bröt av nån slags växt och visade honom att om jag petar honom på rumpan betyder det att han ska gå framåt. Det greppade han på något minut, men så fort jag slutade peta med jämna mellanrum så gick det så klart långsamt igen. Han blev till slut lite stressad av pinnen också och försökte gå iväg från mig, den var inte så poppis...

Vad skulle ni göra? Fortsätta peta på honom tills han går av sig själv? Tips och tricks?

Matpaus:
17234760-BB15-4ADF-B87E-6F101B3E7118.jpg

0712E916-299B-4299-A076-B85BD45C5882.jpg

Ååh så spännande! Hur många gånger är hon riden nu? Hade du sällskap eller red du :eek: själv?

Det var sjätte gången igår :)
Vi hade sällskap som vi kunde gå nos-i-svans med. Det är en sån fantastisk känsla att äntligen få vara uppe på ryggen på lilla vildhästen :love:

I går tog jag den långsammaste promenaden ever med Ior/Kelyddon (jag vet inte vad jag ska kalla honom på Buke :p ).

Jag skulle ju kunna skylla på att han var obekväm med svullet skap och det var därför han hasade sig fram i snigeltempo, men han har alltid varit långsam att leda. Han har liksom sitt långsamma tempo och så går han i det. I går kom jag på mig själv med att knata på snabbare och vartefter ge honom längre och längre lina, men när jag kom till slutet av longerlinan och han gick sisådär fem kilometer bakom mig insåg jag att det här kanske inte är så smart...

Bröt av nån slags växt och visade honom att om jag petar honom på rumpan betyder det att han ska gå framåt. Det greppade han på något minut, men så fort jag slutade peta med jämna mellanrum så gick det så klart långsamt igen. Han blev till slut lite stressad av pinnen också och försökte gå iväg från mig, den var inte så poppis...

Vad skulle ni göra? Fortsätta peta på honom tills han går av sig själv? Tips och tricks?

Matpaus:

Tycker att du tänker rätt att han ska gå framåt. Har du börjat befästa röstkommandon?

Här går tiden så sakta. Vill bara att veckorna ska gå så hon kan få läka och vi får ha återbesök och att hon då förhoppningsvis är bättre. D klättrar snart på staketstolpen. Terroriserar sina hagkompisar och börjar bli odräglig. Är som ett plåster i hagen, kommer så fort hon ser att man kommer ut ur bilen och förföljer en som en skugga. Uttråkad deluxe. Hon är en arbetsmyra ut i hovspetsarna. Fick följa med ut i paddocken och trickträna lite här om dagen. Hon nästan hoppade i repgrimman av sig själv när jag hämtade den. Hon vill så mycket den här lilla :love:

Hostan är iaf betydligt bättre nu. Efter en kur med snordyr medicin :grin:
Har världens bästa tips på affärsidé. Tillverka en produkt att sälja men endast i gigantiskt storpack. Sjukt smart. Kunden betalar massa pengar och använder typ 1/10 av förpackningen :meh:

Tur hon är värd varenda krona :heart
Lilla gumman dådå, inte lätt när det kryper i kropp och knopp. Tur att kuren verkar fungera så hon får krya på sig!

Mitt lilla hjärta var på tömkörningskurs förför självaste Bo Jenå här i dagarna. Är så stolt över honom. Även om han tycker att det är lite läskigt och ovant så gör han verkligen sitt bästa. Vi fick med oss massa klokskap och tips som vi kommer att använda oss av framöver, så vi ska jobba november ut och sedan pausa ett par månader tror jag.

Mitt lilla hjärta var på tömkörningskurs förför självaste Bo Jenå här i dagarna. Är så stolt över honom. Även om han tycker att det är lite läskigt och ovant så gör han verkligen sitt bästa. Vi fick med oss massa klokskap och tips som vi kommer att använda oss av framöver, så vi ska jobba november ut och sedan pausa ett par månader tror jag.

Så kul med kurs! :)
Tänkte göra som dig, jobba november ut och sen paus ca 3 mån. Visst är han också 3?

Tycker att du tänker rätt att han ska gå framåt. Har du börjat befästa röstkommandon?
Inte direkt, smackade ju lite när han skulle gå men har inte övat smackning specifikt. Vi gick promenad igår (söndag, förvirrande när man vaknar mitt i natten) igen, och trots hästsällskap som försvann i fjärran så var han om möjligt ännu segare. Han verkar vara ungefär -5 på flockbundenhetsskalan... :p Trots metacam en stund innan promenaden hade han dock 40,3 i feber någon timme efter hemkomst, vilket ju kan förklara ovilligheten. Stackars liten, matte fick väldigt dåligt samvete. :( Han visar inte med mycket att han mår dåligt, alltså. Jag gissade på lite feber, kanske 38,5-39, och så har han över 40 när jag tempar. Har han feber nu på morgonen blir det veterinär.

Vad roligt med tömkörningskurs för Bo Jenå! Det skulle jag inte säga nej till. Kul att det verkar ha gett mycket! Har du några visdomar att dela med dig av? :D

Vad han är söt, Kelyddon! (eller Ior?)
Måste flika in att min Kyler också promenerar lite långsamt. Väldigt snällt och följsamt men ja, lite långsamt. Jag har dock inte gjort så stor grej av det och tänker att det blir bättre med mer vana och positiva upplevelser. Tycker dock att det går lite bättre om sambon går några meter framför som draghjälp, men det verkade ju inte funka på din :D. Det kommer säkert bli bättre med tiden, och vi kommer ha de snabbaste hästarna på buke sen. ;)

Tänkte passa på att slänga in en fråga. Någon som har tips på någon form av godis som brukar vara populärt? Kyler ratar i princip allt! Har provat äpple, morot, havre, köpegodis, slickburk och pellets. Han luktar lite på det, smakar i bästa fall och spottar sedan ut (!). Hösilage och gammalt gräs slukar han med hull och hår men det är ju inte så praktiskt att ha i fickorna :D

Matpaus:

Jobbigt med febern :o

Ang din fråga så skulle jag lära in ett ljud (tex smackljud eller vad man nu planerar att använda även i framtiden) och kanske understryka med pet med spö/vift med rep i början tills han förstår vad det betyder. Kanske också öka på energinivån med korta repriser med trav, stop, trav för att få honom lite på alerten. Att han är seg kan ju bero på osäkerhet med så det kanske släpper när han gått rundan ett par ggr.

Vad han är söt, Kelyddon! (eller Ior?)
Måste flika in att min Kyler också promenerar lite långsamt. Väldigt snällt och följsamt men ja, lite långsamt. Jag har dock inte gjort så stor grej av det och tänker att det blir bättre med mer vana och positiva upplevelser. Tycker dock att det går lite bättre om sambon går några meter framför som draghjälp, men det verkade ju inte funka på din :D. Det kommer säkert bli bättre med tiden, och vi kommer ha de snabbaste hästarna på buke sen. ;)

Tänkte passa på att slänga in en fråga. Någon som har tips på någon form av godis som brukar vara populärt? Kyler ratar i princip allt! Har provat äpple, morot, havre, köpegodis, slickburk och pellets. Han luktar lite på det, smakar i bästa fall och spottar sedan ut (!). Hösilage och gammalt gräs slukar han med hull och hår men det är ju inte så praktiskt att ha i fickorna :D

Svårt! Musse gillade varken äpplen, morötter eller knäckebröd förr, han har typ fått lära sig att gilla det. Däremot har han alltid gillat mineraler som godis :P Så då har jag helt enkelt tagit med en del av hans dagliga ranson och gett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 300
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka