Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han kallas för Ior i stallet, men jag är inte helt nöjd med det namnet - de blir vad de heter, eller? Fast jag vet inte vad annars jag skulle kalla honom. Kelly? Nää. Varför valde jag ett sånt krångligt namn nu igen...Vad han är söt, Kelyddon! (eller Ior?)
Måste flika in att min Kyler också promenerar lite långsamt. Väldigt snällt och följsamt men ja, lite långsamt. Jag har dock inte gjort så stor grej av det och tänker att det blir bättre med mer vana och positiva upplevelser. Tycker dock att det går lite bättre om sambon går några meter framför som draghjälp, men det verkade ju inte funka på din . Det kommer säkert bli bättre med tiden, och vi kommer ha de snabbaste hästarna på buke sen.
Kelyddon är lite likadan, men eftersom jag köpte mamman också och hon är en riktig godisråtta blev han automatiskt nyfiken när jag gav Dela lusernpellets. Det tog dock ett bra tag innan han faktiskt åt dem utan att spotta ut dem, så jag skulle nog bara vara lite ihärdig med Kyler. Stoppa in godis i munnen på honom? Har han någon glupsk hagkompis som du kan mata medan han står bredvid, så kanske han blir nyfiken?Tänkte passa på att slänga in en fråga. Någon som har tips på någon form av godis som brukar vara populärt? Kyler ratar i princip allt! Har provat äpple, morot, havre, köpegodis, slickburk och pellets. Han luktar lite på det, smakar i bästa fall och spottar sedan ut (!). Hösilage och gammalt gräs slukar han med hull och hår men det är ju inte så praktiskt att ha i fickorna
Han kallas för Ior i stallet, men jag är inte helt nöjd med det namnet - de blir vad de heter, eller? Fast jag vet inte vad annars jag skulle kalla honom. Kelly? Nää. Varför valde jag ett sånt krångligt namn nu igen... Håller tummarna för det där med att de blir snabbast på Buke. Har för mig att Kyler och Kelyddon inte bor så långt ifrån varandra (jämfört med vad de andra åringarna från Idhults bor i alla fall), vi får väl ses och rida ikapp när de är fyra eller så.
Kelyddon är lite likadan, men eftersom jag köpte mamman också och hon är en riktig godisråtta blev han automatiskt nyfiken när jag gav Dela lusernpellets. Det tog dock ett bra tag innan han faktiskt åt dem utan att spotta ut dem, så jag skulle nog bara vara lite ihärdig med Kyler. Stoppa in godis i munnen på honom? Har han någon glupsk hagkompis som du kan mata medan han står bredvid, så kanske han blir nyfiken?
Bild från nån av de första veckorna. K kämpar med de hära pelletsarna... hur gör man?
Än i dag är just lusernpellets hans favorit faktiskt, havre, morötter och annat tjafs är fortfarande lite suspekt.
Jag och @WelshCob spånade någon gång, och kom fram till Kelly, Donna och Dylan. Värsta Beverly Hills-temat. Och hurra för äppel"succén"!Haha okej, jag förstår.. Donna då?
Kenny?Jag och @WelshCob spånade någon gång, och kom fram till Kelly, Donna och Dylan.
Mitt lilla hjärta var på tömkörningskurs förför självaste Bo Jenå här i dagarna. Är så stolt över honom. Även om han tycker att det är lite läskigt och ovant så gör han verkligen sitt bästa. Vi fick med oss massa klokskap och tips som vi kommer att använda oss av framöver, så vi ska jobba november ut och sedan pausa ett par månader tror jag.
Inte direkt, smackade ju lite när han skulle gå men har inte övat smackning specifikt. Vi gick promenad igår (söndag, förvirrande när man vaknar mitt i natten) igen, och trots hästsällskap som försvann i fjärran så var han om möjligt ännu segare. Han verkar vara ungefär -5 på flockbundenhetsskalan... Trots metacam en stund innan promenaden hade han dock 40,3 i feber någon timme efter hemkomst, vilket ju kan förklara ovilligheten. Stackars liten, matte fick väldigt dåligt samvete. Han visar inte med mycket att han mår dåligt, alltså. Jag gissade på lite feber, kanske 38,5-39, och så har han över 40 när jag tempar. Har han feber nu på morgonen blir det veterinär.
Vad roligt med tömkörningskurs för Bo Jenå! Det skulle jag inte säga nej till. Kul att det verkar ha gett mycket! Har du några visdomar att dela med dig av?
Kul med tömkörning! Jag tycker hästarna oftast också tycker att det är roligt.
Jag älskar att tömköra (och köra), känns väl ibland som att det krockar med det andra jag sysslar med men tycker inte hästarna verkar bry sig det minsta. Sånt bra sätt att jobba sin häst på, ffa om man har en häst som behöver förbruka lite energi
Min förra var (eller blev efter ett par års slit) så trygg och grym i tömkörningen, kan verkligen sakna det
Inget ont mot Donna men jag saknar verkligen det mer avancerade arbetet i töm och den helt fantastiska samspelet vi hade i töm.
Tömkörning är verkligen hur kul som helst. Jag ämnar att försöka få Jack inkörd i framtiden, tycker att det är ett helrätt komplement till uppsutten motion
Har du någon film på förra hästen i tömarbete?
@phie Så avis, vill också galoppa på mitt lilla djur
Vi hade återbesök idag. D är ohalt i skritt och trav både rakt och böjt spår och ingen reaktion på böjprov. Tjoho! Nu kan vi sätta igång igen. Undrar vem som är gladast, hon eller jag. D verkar inte gilla livet ståendes i hagen. Står och studsar och är efterhängsen så fort man visar sig, dryg så in o bomben.
Fina ponny
Finns hopp om snögalopp ändå i vinter
@phie Så avis, vill också galoppa på mitt lilla djur
Vi hade återbesök idag. D är ohalt i skritt och trav både rakt och böjt spår och ingen reaktion på böjprov. Tjoho! Nu kan vi sätta igång igen. Undrar vem som är gladast, hon eller jag. D verkar inte gilla livet ståendes i hagen. Står och studsar och är efterhängsen så fort man visar sig, dryg så in o bomben.
Fina ponny
Finns hopp om snögalopp ändå i vinter
@lo
Åh vad skönt att hon är bra! Måste vara underbart kul att få jobba med henne igen
@phie Bra jobbat med galoppen! Vi har galopperat några ggr men bara på röstkommando änsålänge. Känns ändå helt sjukt att de inte är bebisar längre..
Jag och M slappar mest. Han är Nöjd, avslappnad och på väldigt bra humör=kvitto på att han trivs väldig bra i sin flock och att jag tog rätt beslut att låta honom fortsätta gå på lösdrift. Vi har till och med slappridit i skogen (på ställen han aldrig varit) barbacka och i grimma. Och med barnet är han som vanligt fantastisk. Har huvudet nere på hans höjd och bara hänger med. När denna bilden togs gick det ett sto i hagen bredvid ca 5 meter bakom mig och han hummade inte ens.
Ja, men visst! Hon är ju bara så underbar. Vid vet.besöker idag var hon som ett knippe dynamit men höll sig i skinnet, kunder både se och känna hur hon bara ville hoppa luften och explodera. Så lyhörd och lydig. Känns bra att allt arbete från marken är så väl befäst hos henne att det till och med fungerar bra i mer svåra situationer.
Alltså, Musse, det där lynnet. Ge mig
Även om de verkar lite lika i mycket så känns han inte lika hysterisk och oförsiktig som D kan vara. Verkar så otroligt klok, den unge mannen. Visa honom
Du har några år på dig, inte tänkt betäcka än
Hur går det med äppelätandet?Nu ska min lilla fluffboll få lite jullov! Igår gjorde han alla moment vi tränat på i höst klockrent (sånt där avancerat som att ta på grimma, gå på promenad, stå uppbunden i stallgången, kratsa hovarna och äta äpple ) och då kände jag att han förtjänade lite vila från mig och mina påhitt. Efter jul och nyår ska vi nog avancera med lite prasslande påsar och annat läskigt