Vinterföräldrar 22/23

Det verkar som att vi har en liten 05.40-skitare här hemma 😂. Varje morgon, exakt samma tid kommer det en senaps-tsunami efter lite stök och bök. Allt hade varit toppen om vi hade kunnat somna om efteråt men nej. Undrar hur länge detta ska hålla på?

Snyggt ändå med sådan exakthet! Är det nu ni börjar potträna då? :laugh:
 
Så hade vi det också innan, fast kl 7 typ. 😄 Nu tycker jag det varierar mellan 1 eller 3 bajsblöjor om dagen sen hon började få smaka på annat än bröstmjölk. Ofta kommer det en laddning efter frukosten.
Vad har ni börjat ge era? gröt? Vi har än sålänge bara gett morot och avokado smaknapp..
 
Vad har ni börjat ge era? gröt? Vi har än sålänge bara gett morot och avokado smaknapp..
Jag tycker det är jättesvårt att veta vad man kan/ska ge. Bubblan får än så länge bara smaka lite och inga hela portioner. Har börjat ge gröt på morgonen och nån fruktpure. Blir kanske 1 tesked tillsammans. 😄 Sen lite brödsmulor med leverpastej till lunch och nån grönsakspure till kvällen. Skulle tippa totalt 1-2 teskedar om dagen. Har provat pureer på olika grönsaker och smaknapp med olika frukter. Jag hade gärna velat köra plockmat/blw, men känner mig lite för feg för det... Har i alla fall gett smulor av bröd, ägg, lax, potatis och pasta (kört i vitlökspress) som vi matat med sked.

Ställde fram en skål med gröt imorse, men Bubblan var mer intresserad av att äta skålen än innehållet. 😄
 
Vad har ni börjat ge era? gröt? Vi har än sålänge bara gett morot och avokado smaknapp..
Ärtan äter en del mat nu, kanske 1-2dl om dagen. Blir oftast gröt blandat med katrinplommon men vi har testat de flesta 6-mån burkarna med mat samt fruktmos. Hon är väldigt glad för mat så vi har följt hennes intresse (började vid ca 4,5 mån). Vi försöker få in lite plockmat också, då hon är väldigt duktig på att tugga försiktigt. Det har blivit lite olika frukt men främst gillar hon att äta kanter från hembakat surdegsbröd :D så det brukar hon få smaska på när vi äter.
 
Senast ändrad:
Plötsligt händer det! Ärtan har haft stort närhetsbehov de senaste dagarna och varit lite allmänt gnällig samt haft svårt att komma till ro vid sovstunder. Jag tror det kan bero på att hon sover i spjälsängen hela nätterna nu och inte bara på kvällen/första halvan av natten. Men idag hade jag liksom inte tid att sitta med henne i famnen och leka så slängde på mig selen - med henne vänd inåt och VIPS barnet somnade!
Hon som alltid avskytt att sitta inåt och kunnat sitta utåtvänd 15-20 min innan hon tyckt det blev tråkigt eller för varmt.
 
Vad har ni börjat ge era? gröt? Vi har än sålänge bara gett morot och avokado smaknapp..

Än så länge har det mest varit grönsaker som vi andra ätit, jag har hållt i en hel bit så att hon fått smaka på den, typ avokado, gurka, paprika, jordgubbar och lite så. Hon är bara 4,5 månader och har inte verkar jätteintresserad, så att aktivt göra något speciellt till henne har inte kännts så aktuellt ännu.

Idag fick hon en bit vattenmelon att hålla själv och det var nog första gången hon verkade riktigt intresserad av att faktiskt äta lite på den och inte bara slicka lite fundersamt. Hon blev så glad att hela hon började sprattla när jag plockade upp den åt henne efter att hon tappade den :laugh:
 
Vad har ni börjat ge era? gröt? Vi har än sålänge bara gett morot och avokado smaknapp..
Vår busunge äter just nu ca 80ml overnight oats till lunch (jag gör en sats och häller i klämmisar, därför jag vet på ett ungefär hur mycket det är 😂) och sen en portion gröt med katrinplommonpuré på kvällen där hon dels äter själv med handen (Yes, det blir geggigt 😂) och dels blir hon matad av oss. Utöver det blir hon ammad och så får hon smaka på allt hon är intresserad av som är lämpligt att hon smakar i princip. Hon älskar frukt så det blir oftast att hon får en bit frukt till "mellis" och även där får hon givetvis hålla själv om hon vill det. Hennes intresse för att äta kom tidigt och även om hon va väldigt tidig även med att vilja äta själv så försvann det intresset sen så då tog vi det lugnt och matade henne istället men nu vill hon gärna vara involverad igen så då får hon det. Hon är ju bara 6 månader så vi lyssnar mycket på henne och anpassar det därefter.
 
@FeatherCloud! Tusen tack för tipsens tips! Alla inblandade är supernöjda. Lillen får skugga och fritt sparkutrymme för benen, hunden slipper stanna var tionde meter för justering av solskydd och jag slipper oroa mig för att ha en solande bebis 👍. Bifogar bild från vår härliga morgontur.
20230628_101211.webp
 
Jag tänkte uppdatera lite kring min kamp för sömn. Vi har varit upp och ner och fram och tillbaka sedan jag ställde frågan här. Vi började med att pyret åkte på en förkylning vilket gjorde att vi bara försökte ta oss igenom dagen och natten så bra som möjligt. Efter det har jag försökt ta upp henne i vår säng under den senare delen av natten och det har väl funkat sådär. Jag har fått till liggammandet lite bättre, men det är döden för min rygg.

I början av veckan var hon otröstlig, bara jag dög och hon fick sova i min säng, med ett bröst i munnen, hela natten. Jag fick gå och lagga mig 20.30 och ligga och stirra stor del av natten. Dagen efteråt hade vi sexmånaderskontroll hos bvc och jag började nästan gråta när vi pratade om hur det går med sömnen. De gav rådet att försöka frikoppla mat och insomnande vilket vi har försökt göra sedan dess och det verkar peppar peppar faktiskt fungera. I natt har hon bara vaknat tre gånger och i går natt sov hon vid ett tillfälle drygt fyra timmar i streck. Det tar lite längre att få henne att somna men det kan det vara värt om det ger bättre sömnkvalitet. Jag hoppas att det här är en metod som funkar och inte bara tillfälligheter men det verkar lovande så här långt.
 
Jag tänkte uppdatera lite kring min kamp för sömn. Vi har varit upp och ner och fram och tillbaka sedan jag ställde frågan här. Vi började med att pyret åkte på en förkylning vilket gjorde att vi bara försökte ta oss igenom dagen och natten så bra som möjligt. Efter det har jag försökt ta upp henne i vår säng under den senare delen av natten och det har väl funkat sådär. Jag har fått till liggammandet lite bättre, men det är döden för min rygg.

I början av veckan var hon otröstlig, bara jag dög och hon fick sova i min säng, med ett bröst i munnen, hela natten. Jag fick gå och lagga mig 20.30 och ligga och stirra stor del av natten. Dagen efteråt hade vi sexmånaderskontroll hos bvc och jag började nästan gråta när vi pratade om hur det går med sömnen. De gav rådet att försöka frikoppla mat och insomnande vilket vi har försökt göra sedan dess och det verkar peppar peppar faktiskt fungera. I natt har hon bara vaknat tre gånger och i går natt sov hon vid ett tillfälle drygt fyra timmar i streck. Det tar lite längre att få henne att somna men det kan det vara värt om det ger bättre sömnkvalitet. Jag hoppas att det här är en metod som funkar och inte bara tillfälligheter men det verkar lovande så här långt.
Har tänkt på er och hur det går ❤️ Håller alla tummar att detta funkar för er!
 
Nån som tips på sele med kryss bak, dvs inte bara som en framåtvänd ryggsäck. Behöver vara midjeband med. Vi har en äldre BabyBjörn nu, men den har ingen midjeband, så det blir extra tungt. (Vi har testat ergobaby, tuula sjal osv med, så gärna bara tips på selen md kryss bak :) ).
 
Nån som tips på sele med kryss bak, dvs inte bara som en framåtvänd ryggsäck. Behöver vara midjeband med. Vi har en äldre BabyBjörn nu, men den har ingen midjeband, så det blir extra tungt. (Vi har testat ergobaby, tuula sjal osv med, så gärna bara tips på selen md kryss bak :) ).
Jag älskar min BECO 😍
 
Nån som tips på sele med kryss bak, dvs inte bara som en framåtvänd ryggsäck. Behöver vara midjeband med. Vi har en äldre BabyBjörn nu, men den har ingen midjeband, så det blir extra tungt. (Vi har testat ergobaby, tuula sjal osv med, så gärna bara tips på selen md kryss bak :) ).
Vår ergobaby (adapt) går att korsa remmarna på, funkade det inte med den ni provat? :)
 
Okej, nu är lilleman officiellt i kleptoman-åldern. Man får inte behålla något själv (inte ens frukostmackan som jag försökte äta på samma gång som jag ammade igår fick vara ifred). Att ta bilder på honom med telefonen utan att han kastar sig emot den är nu en omöjlighet. Ganska roligt men det kommer helt klart bli en utmaning när han tar sig fram för egen maskin :nailbiting: .
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp