Vinterföräldrar 22/23

Okej, nu är lilleman officiellt i kleptoman-åldern. Man får inte behålla något själv (inte ens frukostmackan som jag försökte äta på samma gång som jag ammade igår fick vara ifred). Att ta bilder på honom med telefonen utan att han kastar sig emot den är nu en omöjlighet. Ganska roligt men det kommer helt klart bli en utmaning när han tar sig fram för egen maskin :nailbiting: .
Haha jag känner igen det där så väl från vår busunge, hon är precis likadan. Sitter just nu och inser att hon snart kommer krypa fram i världens fart också så jag njuter av lugnet lite medans det fortfarande existerar 😅
 
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag slänga ut frågan här till er med barn i samma ålder som vår grabb. Läget är som följer: i höst blir jag med stor säkerhet själv med lilleman måndag-fredag (sambon ska plugga på annan ort och det är inte humant att pendla fram och tillbaka dagligen). Varannan dag har jag panik över detta och varannan dag tänker jag att detta ska jag fan ta mig klara av! Problemet är nog inte egentligen hur jag ska orka utan snarare hur vi ska få dagarna att gå? Redan nu känns 15 minuter som en timma vissa dagar och jag bara längtar till sambon kommer hem så att jag kan få avlastning och ge lilleman en paus från mig = inte möjligt i höst om inte ett under sker. Så, om ni hade behövt maxa era dagar med bebis för att tiden skulle gå, vad hade ni gjort då? Kommer självklart att vara lyhörd för grabbens behov och inte köra oss båda rakt in i kaklet.
 
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag slänga ut frågan här till er med barn i samma ålder som vår grabb. Läget är som följer: i höst blir jag med stor säkerhet själv med lilleman måndag-fredag (sambon ska plugga på annan ort och det är inte humant att pendla fram och tillbaka dagligen). Varannan dag har jag panik över detta och varannan dag tänker jag att detta ska jag fan ta mig klara av! Problemet är nog inte egentligen hur jag ska orka utan snarare hur vi ska få dagarna att gå? Redan nu känns 15 minuter som en timma vissa dagar och jag bara längtar till sambon kommer hem så att jag kan få avlastning och ge lilleman en paus från mig = inte möjligt i höst om inte ett under sker. Så, om ni hade behövt maxa era dagar med bebis för att tiden skulle gå, vad hade ni gjort då? Kommer självklart att vara lyhörd för grabbens behov och inte köra oss båda rakt in i kaklet.
Öppna förskolan!!

Annars har vi besökt farmor och farfar typ varje dag 😅
 
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag slänga ut frågan här till er med barn i samma ålder som vår grabb. Läget är som följer: i höst blir jag med stor säkerhet själv med lilleman måndag-fredag (sambon ska plugga på annan ort och det är inte humant att pendla fram och tillbaka dagligen). Varannan dag har jag panik över detta och varannan dag tänker jag att detta ska jag fan ta mig klara av! Problemet är nog inte egentligen hur jag ska orka utan snarare hur vi ska få dagarna att gå? Redan nu känns 15 minuter som en timma vissa dagar och jag bara längtar till sambon kommer hem så att jag kan få avlastning och ge lilleman en paus från mig = inte möjligt i höst om inte ett under sker. Så, om ni hade behövt maxa era dagar med bebis för att tiden skulle gå, vad hade ni gjort då? Kommer självklart att vara lyhörd för grabbens behov och inte köra oss båda rakt in i kaklet.
Vad gillar Du att göra? Kan han hänga med på det? Storasyster fick hur många häst-promenader som helst i sele i denna åldern, även mycket hundpromenader både i sele och vagn. Hängde ibland på öppna förskolan mest för att träffa andra människor. Babysim gjorde vi också, det var rätt trevligt att ha en fast inbokad tid varje vecka.

Lillasyster hänger bara på så det blir lite annat. I sommar har hon varit på djurpark, på nöjespark och åkt karuseller, åkt båt och hängt på stranden, åkt ett par vandringsleder i vagn , gått på restauranger osv. Ska försöka tälta med henne nästa gång det blir fint väder också :nailbiting::laugh: Tänker att allt man vill göra är värt att prova i alla fall en gång och se om det går att göra med bebis!

Det är ju stor skillnad på vad bebisarna tycker om olika grejer, men i alla fall vår tjej är helt klart nöjdast med att hänga på och göra saker jämfört med att bara vara hemma.

Edit: Lägger till, om man inte har en fyraåring som underhållning (det är helt klart oslagbart annars! :heart ) är mitt bästa tips för att få sitta ned och dricka kaffe medan det är varmt att dra med bebis till typ cafe i köpcentrum med massor av folk som rör sig och sätta sig där en stund :idea:
 
Senast ändrad:
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag slänga ut frågan här till er med barn i samma ålder som vår grabb. Läget är som följer: i höst blir jag med stor säkerhet själv med lilleman måndag-fredag (sambon ska plugga på annan ort och det är inte humant att pendla fram och tillbaka dagligen). Varannan dag har jag panik över detta och varannan dag tänker jag att detta ska jag fan ta mig klara av! Problemet är nog inte egentligen hur jag ska orka utan snarare hur vi ska få dagarna att gå? Redan nu känns 15 minuter som en timma vissa dagar och jag bara längtar till sambon kommer hem så att jag kan få avlastning och ge lilleman en paus från mig = inte möjligt i höst om inte ett under sker. Så, om ni hade behövt maxa era dagar med bebis för att tiden skulle gå, vad hade ni gjort då? Kommer självklart att vara lyhörd för grabbens behov och inte köra oss båda rakt in i kaklet.
Såg att någon redan varit inne på samma spår men måste ändå pusha för att försöka hitta ett sätt att komma iväg på saker som du gillar. Sambon jobbar mycket i perioder och är iväg på andra saker som rör hans hobbies också så jag är periodvis själv flera dagar med vår busunge och att kunna ta med henne på mina intressen har verkligen varit en räddning för min mentala hälsa. Nu har jag en enkel unge, hon är game på allt som innebär att något händer omkring henne så hon är med på träningen, åker hem till vänner, på marknader, restauranger/fik etc. Regnar det kan vi ha en bakdag hemma (dvs hon är på golvet i köket med sina leksaker medans jag bakar 🤣) men ute bland folk kommer nog alltid vara hennes favorit trots att hon bara gillar folk på avstånd. Kommer de för nära så tokgråter hon 🤣
 
@nejlica och @tomte ni har båda en himla bra poäng med det där att (försöka) ta med barnet på det man själv vill göra och gillar . Det värsta som kan hända är väl att man får avbryta om bebishumöret tryter. Många av mina fritidsintressen är trots allt ganska så barnkompatibla. Får hoppas att Lilleman kan äta upp sig lite så att vi klarar viktgränsen för "barnryggsäck". Hade jag kunnat ha honom på ryggen hade det skapat massa möjligheter för oss. Han är liksom nu på gränsen till för nyfiken för att åka runt i liggvagn annat än när han ska sova men för liten till växten för att kunna åka i sittvagn när han är vaken och vill titta och pilla på allt.
 
@nejlica och @tomte ni har båda en himla bra poäng med det där att (försöka) ta med barnet på det man själv vill göra och gillar . Det värsta som kan hända är väl att man får avbryta om bebishumöret tryter. Många av mina fritidsintressen är trots allt ganska så barnkompatibla. Får hoppas att Lilleman kan äta upp sig lite så att vi klarar viktgränsen för "barnryggsäck". Hade jag kunnat ha honom på ryggen hade det skapat massa möjligheter för oss. Han är liksom nu på gränsen till för nyfiken för att åka runt i liggvagn annat än när han ska sova men för liten till växten för att kunna åka i sittvagn när han är vaken och vill titta och pilla på allt.
För liten till växten på vilket sätt? Min busunge är ju båda kort och smal men tokvägrade tidigt att sova i vagnen för det var så himla mycket roligare att titta på allt 🤣 köpte en inläggsdyna till sittdelen och den har hon fortfarande trots att hon är 7 månader så mitt tips är att testa det om han vill kolla runt när ni är ute med vagnen 🙂
 
För liten till växten på vilket sätt? Min busunge är ju båda kort och smal men tokvägrade tidigt att sova i vagnen för det var så himla mycket roligare att titta på allt 🤣 köpte en inläggsdyna till sittdelen och den har hon fortfarande trots att hon är 7 månader så mitt tips är att testa det om han vill kolla runt när ni är ute med vagnen 🙂
Det känns bara som att han drunknar i vagnen men en dyna låter ju toppen han behöver nog komma upp lite.
 
Det känns bara som att han drunknar i vagnen men en dyna låter ju toppen han behöver nog komma upp lite.
Haha jag förstår vad du menar. Jag hade fått plats med två eller tre utav min busunge när jag satte henne där först men dynan är super och minskar på alla håll och kanter så hon har älskat den från dag ett. Brukar finnas många man kan köpa i andrahand så inget dyrt inköp för att testa heller 🙂
 
Idag har vi hälsat på morfar och bonus-mormor. Fick med oss ett lass arvegods hem och bland alla saker hittade vi en bärsele med möjlighet att bära framåtvänt. Nu låter jag säkert skitlöjlig men efter att ha provat den så kändes hösten mindre skrämmande. Lillen ÄLSKADE den! Åkte runt och skrattade vid båda provåken. Så nu vet jag var han ska vara de stunder då jag tex är för trött för att bära honom i famnen eller när fantasin saknas för att hitta på nya lekar. Han får helt enkelt åka med på mig och titta på saker. (Enorm skillnad mellan denna bärselen och den vi redan har där han bara kan åka mot oss.)
Har också tagit mig i kragen och beställt en barnbärstol så att vi kan komma ut i lite roligare terräng samt kollat upp öppna förskolor och gjort en "att göra"-lista inför hösten. Peppen är nästan hundraprocentig 😁. Vi kanske klarar detta.
 
Idag har vi hälsat på morfar och bonus-mormor. Fick med oss ett lass arvegods hem och bland alla saker hittade vi en bärsele med möjlighet att bära framåtvänt. Nu låter jag säkert skitlöjlig men efter att ha provat den så kändes hösten mindre skrämmande. Lillen ÄLSKADE den! Åkte runt och skrattade vid båda provåken. Så nu vet jag var han ska vara de stunder då jag tex är för trött för att bära honom i famnen eller när fantasin saknas för att hitta på nya lekar. Han får helt enkelt åka med på mig och titta på saker. (Enorm skillnad mellan denna bärselen och den vi redan har där han bara kan åka mot oss.)
Har också tagit mig i kragen och beställt en barnbärstol så att vi kan komma ut i lite roligare terräng samt kollat upp öppna förskolor och gjort en "att göra"-lista inför hösten. Peppen är nästan hundraprocentig 😁. Vi kanske klarar detta.
Heja heja! Vad kul att han gillade selen! Vi är på vår andra sele nu och busungen har älskat dom från början så vi har i princip levt med sele från början och jag tokälskar det 😍 båda händerna fria men ungen sitter säkert och nära mig ändå 🥰
 
Heja heja! Vad kul att han gillade selen! Vi är på vår andra sele nu och busungen har älskat dom från början så vi har i princip levt med sele från början och jag tokälskar det 😍 båda händerna fria men ungen sitter säkert och nära mig ändå 🥰
Vi har också haft sele men den han åker mot en i kan bara hans pappa ha honom i. Antar att det blir för mycket av en matsituation när jag bär honom så han börjar liksom söka som en jäkla tok och sen tar det inte så lång tid förrän han blir arg för att han inte kommer åt maten (det obefintliga tålamodet har han ärvt från mig :p). Känns gött att han gillade detta och att det funkade i kombination med mig. Hoppas att han blir lika förtjust i bärstolen. Där kommer han dessutom säkert åt mitt hår också vilket är en favorit :crazy:.
 
Vi har också haft sele men den han åker mot en i kan bara hans pappa ha honom i. Antar att det blir för mycket av en matsituation när jag bär honom så han börjar liksom söka som en jäkla tok och sen tar det inte så lång tid förrän han blir arg för att han inte kommer åt maten (det obefintliga tålamodet har han ärvt från mig :p). Känns gött att han gillade detta och att det funkade i kombination med mig. Hoppas att han blir lika förtjust i bärstolen. Där kommer han dessutom säkert åt mitt hår också vilket är en favorit :crazy:.
Har du testat att amma i selen? Min lilla är precis lika, det luktar på tok för gott att åka sele på mammas mage så han blir alltid ”hungrig” 😅
Testade idag att sätta selen på ryggen istället och vips hade jag en sovande bebis utan tutten i munnen 😃. Skönt att bli lite friare men svårt att nå bak med armarna/händerna.
 
Har du testat att amma i selen? Min lilla är precis lika, det luktar på tok för gott att åka sele på mammas mage så han blir alltid ”hungrig” 😅
Testade idag att sätta selen på ryggen istället och vips hade jag en sovande bebis utan tutten i munnen 😃. Skönt att bli lite friare men svårt att nå bak med armarna/händerna.
Nej, jag har inte det (även om den superhöga ambitionen var att amma i selen under hundens morgonpromenader i vintras/våras 😅). Nu är tanken att försöka avveckla ammandet så smått.
Funderade på det, hur sätter man i och tar loss bebisen när man bär på ryggen? Med sele känns det ju som att man nästan behöver vara två för att greja med det.
 
Nej, jag har inte det (även om den superhöga ambitionen var att amma i selen under hundens morgonpromenader i vintras/våras 😅). Nu är tanken att försöka avveckla ammandet så smått.
Funderade på det, hur sätter man i och tar loss bebisen när man bär på ryggen? Med sele känns det ju som att man nästan behöver vara två för att greja med det.
Sätt in bebis i selen på sidan av kroppen. Ha inte magbandet spänt för hårt. Stå vid soffan eller sängen så att man vet att bebis skulle ramla mjukt om det inte går bra. Luta dig framåt och skuffa runt selen och bebis till ryggen. Knäpp ihop bärremmarna och försök få till bra position av bebis på ryggen samtidigt som man spänner åt ”allt”. Lika när man tar ner bebis, då står jag vid sängen eller soffan och lägger liksom ner bebis. Är man ute kan man gå ner på knä.

Det är helt klart lite meckigt i början och man är rädd att tappa bebis men det går bättre och bättre ju fler gånger man försöker 😊
 
Nej, jag har inte det (även om den superhöga ambitionen var att amma i selen under hundens morgonpromenader i vintras/våras 😅). Nu är tanken att försöka avveckla ammandet så smått.
Funderade på det, hur sätter man i och tar loss bebisen när man bär på ryggen? Med sele känns det ju som att man nästan behöver vara två för att greja med det.
Såhär gör jag med sele, superlätt när man fått prova ett par ggr! Håller liksom fast bebis i selen och sen bara skuffar runt. https://www.instagram.com/reel/CrvNG6yLPgG/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag slänga ut frågan här till er med barn i samma ålder som vår grabb. Läget är som följer: i höst blir jag med stor säkerhet själv med lilleman måndag-fredag (sambon ska plugga på annan ort och det är inte humant att pendla fram och tillbaka dagligen). Varannan dag har jag panik över detta och varannan dag tänker jag att detta ska jag fan ta mig klara av! Problemet är nog inte egentligen hur jag ska orka utan snarare hur vi ska få dagarna att gå? Redan nu känns 15 minuter som en timma vissa dagar och jag bara längtar till sambon kommer hem så att jag kan få avlastning och ge lilleman en paus från mig = inte möjligt i höst om inte ett under sker. Så, om ni hade behövt maxa era dagar med bebis för att tiden skulle gå, vad hade ni gjort då? Kommer självklart att vara lyhörd för grabbens behov och inte köra oss båda rakt in i kaklet.
Hade inte du med hund? Jag har haft med henne i sele på hundträning ( det blir ju lite som det blir, men alla kommer ut, och det är ändå ganska roligt bara man inte kräver att det ska funka som förut).

Har du nån kompis som gillar bebis? Vårt barns ena gudmor bor nära och vi träffas för fika iaf en gång/vecka. Vi är på öppna förskolan en gång per vecka, vilket faktiskt är guld!
 
Hade inte du med hund? Jag har haft med henne i sele på hundträning ( det blir ju lite som det blir, men alla kommer ut, och det är ändå ganska roligt bara man inte kräver att det ska funka som förut).

Har du nån kompis som gillar bebis? Vårt barns ena gudmor bor nära och vi träffas för fika iaf en gång/vecka. Vi är på öppna förskolan en gång per vecka, vilket faktiskt är guld!
Jo, och planen är att till hösten ta med honom i bärstolen när vi ska på träning (inte hunden då utan barnet 😆). Har hittills haft honom sovandes i vagn men nu är han så nyfiken på allt så jag tror att det blir roligare att sitta och titta om han är pigg. Vi blir dessutom mer terränggående med bärstol vilket skapar många möjligheter.

Vi har en "kompis" till Lilleman i grannbyn. Han och hans mamma är helt med på att vi lägger beslag på dem ett tag framöver också.

Har gjort en ganska så lång lista på vad vi kan (och bör) göra i höst för att få tiden att gå. Ikväll är peppen dock lite mindre än vad den varit. Det känns som att det kommer att bli enamt hur vi än gör.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp