Vinterföräldrar 22/23

Hej hörrni! Kan ni hjälpa mig att tänka? Pyret har, som jag nämnt förut, bestämt sig för att ta igen den goda sömnen vi fick njuta av under hennes andra, tredje och fjärde månad med råge. Om hon bara vaknar fyra gånger känns det som att vi sovit hela natten men det händer kanske en gång i veckan. Vanligtvis vaknar hon när hon sovit 1 timme och 15 min. Hela natten. Eller i alla fall fram till fem eller sex när hon bestämmer att det är morgon. Det här har pågått sedan hon var 4 månader. Nu är hon fem månader och tre veckor och det börjar bli rätt kämpigt för mamman. Vad kan man göra?

Internet påstår att "sömn föder sömn" men i förrgår då hon i värmen sov massor på dagen och jag inte väckte henne som jag brukar så vaknade hon fortfarande en gång i timmen och dessutom tyckte hon att det var morgon kl fyra istället för sex. Min sambo tror att hon vaknar för att hon är hungrig, men hon behöver ju inte äta så ofta på dagen och borde inte näringsmässigt behöva äta nattetid i den här åldern. Tror ni att det skulle bli bättre om man toppade upp med ersättning eller likande innan nattning? Jag gick in i det här sömnstrulet med ganska gott mod när jag trodde att det var tillfälligt, men nu börjar jag snart misströsta!
 
Hej hörrni! Kan ni hjälpa mig att tänka? Pyret har, som jag nämnt förut, bestämt sig för att ta igen den goda sömnen vi fick njuta av under hennes andra, tredje och fjärde månad med råge. Om hon bara vaknar fyra gånger känns det som att vi sovit hela natten men det händer kanske en gång i veckan. Vanligtvis vaknar hon när hon sovit 1 timme och 15 min. Hela natten. Eller i alla fall fram till fem eller sex när hon bestämmer att det är morgon. Det här har pågått sedan hon var 4 månader. Nu är hon fem månader och tre veckor och det börjar bli rätt kämpigt för mamman. Vad kan man göra?

Internet påstår att "sömn föder sömn" men i förrgår då hon i värmen sov massor på dagen och jag inte väckte henne som jag brukar så vaknade hon fortfarande en gång i timmen och dessutom tyckte hon att det var morgon kl fyra istället för sex. Min sambo tror att hon vaknar för att hon är hungrig, men hon behöver ju inte äta så ofta på dagen och borde inte näringsmässigt behöva äta nattetid i den här åldern. Tror ni att det skulle bli bättre om man toppade upp med ersättning eller likande innan nattning? Jag gick in i det här sömnstrulet med ganska gott mod när jag trodde att det var tillfälligt, men nu börjar jag snart misströsta!
Hoppar in trots att jag har en höstbebis på nio månader nu. Hon sover likadant som din, vaknar hela tiden. Däremot tar hon morgon senare! Tyvärr har inte något mer mättande hjälpt här. Hon äter gröt på kvällen. Tror inte det kommer gå över förrän jag slutar amma om jag ska vara ärlig... Men varför inte prova ersättning på kvällen ändå? Har hört andra det fungerat för! Men hos min bebis är det helt enkelt inte hunger.
 
Hej hörrni! Kan ni hjälpa mig att tänka? Pyret har, som jag nämnt förut, bestämt sig för att ta igen den goda sömnen vi fick njuta av under hennes andra, tredje och fjärde månad med råge. Om hon bara vaknar fyra gånger känns det som att vi sovit hela natten men det händer kanske en gång i veckan. Vanligtvis vaknar hon när hon sovit 1 timme och 15 min. Hela natten. Eller i alla fall fram till fem eller sex när hon bestämmer att det är morgon. Det här har pågått sedan hon var 4 månader. Nu är hon fem månader och tre veckor och det börjar bli rätt kämpigt för mamman. Vad kan man göra?

Internet påstår att "sömn föder sömn" men i förrgår då hon i värmen sov massor på dagen och jag inte väckte henne som jag brukar så vaknade hon fortfarande en gång i timmen och dessutom tyckte hon att det var morgon kl fyra istället för sex. Min sambo tror att hon vaknar för att hon är hungrig, men hon behöver ju inte äta så ofta på dagen och borde inte näringsmässigt behöva äta nattetid i den här åldern. Tror ni att det skulle bli bättre om man toppade upp med ersättning eller likande innan nattning? Jag gick in i det här sömnstrulet med ganska gott mod när jag trodde att det var tillfälligt, men nu börjar jag snart misströsta!
Jag har egentligen inte jättemycket tips till dig för min busunge har sovit bra hela tiden, men, hon hade en period när hon började vakna var 2-3h och tyckte det var morgon vid kl 5. Sambon listade dock ut att hon nog vaknade tidigare och tidigare för att det blev ljust tidigare så vi testade mörkläggningsgardiner som funkade perfekt. Använder dom bara på natten, dagtid sover hon hur bra som helst i fullt dagsljus 🤣

Ang att hon vaknade betydligt fler gånger på natten så hjälpte det för oss att ge mer mat på kvällen så nuförtiden får hon gröt + amning på kvällen och sover oftast ca 8h innan hon vaknar för amning och sover sen ytterligare 2,5h innan hon tycker det är dags att gå upp.


Som sagt, för oss var det relativt enkelt att hitta en lösning, men om ni redan har en känsla av att ni ev vill försöka att toppa upp med ersättning så testa det. Det värsta som kan hända är ju att hon är mätt och inte orkar äta upp allt 🙂
 
Hoppar in trots att jag har en höstbebis på nio månader nu. Hon sover likadant som din, vaknar hela tiden. Däremot tar hon morgon senare! Tyvärr har inte något mer mättande hjälpt här. Hon äter gröt på kvällen. Tror inte det kommer gå över förrän jag slutar amma om jag ska vara ärlig... Men varför inte prova ersättning på kvällen ändå? Har hört andra det fungerat för! Men hos min bebis är det helt enkelt inte hunger.
Slitigt! Jag tycker att det bästa hade varit om man kunde låta bli att amma på natten. Jag vill fortsätta att amma, men helst inte hela nätterna igenom. Jag lutar mer åt att hon tycker det är mysigt än att hon är hungrig. Å en sidan vill jag ju ge henne allt för att hon ska känna sig trygg å andra sidan funkar jag inte jättebra på så här lite (djup)sömn.
 
Jag har egentligen inte jättemycket tips till dig för min busunge har sovit bra hela tiden, men, hon hade en period när hon började vakna var 2-3h och tyckte det var morgon vid kl 5. Sambon listade dock ut att hon nog vaknade tidigare och tidigare för att det blev ljust tidigare så vi testade mörkläggningsgardiner som funkade perfekt. Använder dom bara på natten, dagtid sover hon hur bra som helst i fullt dagsljus 🤣

Ang att hon vaknade betydligt fler gånger på natten så hjälpte det för oss att ge mer mat på kvällen så nuförtiden får hon gröt + amning på kvällen och sover oftast ca 8h innan hon vaknar för amning och sover sen ytterligare 2,5h innan hon tycker det är dags att gå upp.


Som sagt, för oss var det relativt enkelt att hitta en lösning, men om ni redan har en känsla av att ni ev vill försöka att toppa upp med ersättning så testa det. Det värsta som kan hända är ju att hon är mätt och inte orkar äta upp allt 🙂
Jag tror att vi har ganska mörkt. Persienner+mörkläggande rullgardin+mörka gardinlängder som jag drar för. Det smiter dock ändå in ljus på kanterna.

Den här ungen har aldrig sagt nej till mat hittills, men du har ju rätt i att hon antagligen säger stopp om hon är mätt.
 
Hej hörrni! Kan ni hjälpa mig att tänka? Pyret har, som jag nämnt förut, bestämt sig för att ta igen den goda sömnen vi fick njuta av under hennes andra, tredje och fjärde månad med råge. Om hon bara vaknar fyra gånger känns det som att vi sovit hela natten men det händer kanske en gång i veckan. Vanligtvis vaknar hon när hon sovit 1 timme och 15 min. Hela natten. Eller i alla fall fram till fem eller sex när hon bestämmer att det är morgon. Det här har pågått sedan hon var 4 månader. Nu är hon fem månader och tre veckor och det börjar bli rätt kämpigt för mamman. Vad kan man göra?

Internet påstår att "sömn föder sömn" men i förrgår då hon i värmen sov massor på dagen och jag inte väckte henne som jag brukar så vaknade hon fortfarande en gång i timmen och dessutom tyckte hon att det var morgon kl fyra istället för sex. Min sambo tror att hon vaknar för att hon är hungrig, men hon behöver ju inte äta så ofta på dagen och borde inte näringsmässigt behöva äta nattetid i den här åldern. Tror ni att det skulle bli bättre om man toppade upp med ersättning eller likande innan nattning? Jag gick in i det här sömnstrulet med ganska gott mod när jag trodde att det var tillfälligt, men nu börjar jag snart misströsta!
Sover hon i egen säng eller samsover ni? Vi samsover och jag liggammar så jag har egentligen ingen koll på hur ofta bebis vaknar på nätterna utan nu är han så stor att han nog ofta hittar tutten själv 😅

Men testa ersättning, det skadar inte mer än att din mjölkproduktion kan minska något 😊
 
Sover hon i egen säng eller samsover ni? Vi samsover och jag liggammar så jag har egentligen ingen koll på hur ofta bebis vaknar på nätterna utan nu är han så stor att han nog ofta hittar tutten själv 😅

Men testa ersättning, det skadar inte mer än att din mjölkproduktion kan minska något 😊
Hon sover i en egen säng nuförtiden. Tidigare sov hon i ett nest mellan oss men det var trångt och vi störde varandra tyckte jag. Ibland tar jag henne till min säng på morgonen men jag har inte riktigt någon kläm på liggammandet (eller så är mina bröst inte designade för det). Hon kan utan problem ligga och snutta i timmar men jag har svårt att sova genom det. Det kanske är en övningssak? Hittills har jag inte heller sovit utan BH eftersom det oftast genererar läckage. För att bebisen ska kunna ta för sig själv krävs väl ohindrad tillgång?
 
Hej hörrni! Kan ni hjälpa mig att tänka? Pyret har, som jag nämnt förut, bestämt sig för att ta igen den goda sömnen vi fick njuta av under hennes andra, tredje och fjärde månad med råge. Om hon bara vaknar fyra gånger känns det som att vi sovit hela natten men det händer kanske en gång i veckan. Vanligtvis vaknar hon när hon sovit 1 timme och 15 min. Hela natten. Eller i alla fall fram till fem eller sex när hon bestämmer att det är morgon. Det här har pågått sedan hon var 4 månader. Nu är hon fem månader och tre veckor och det börjar bli rätt kämpigt för mamman. Vad kan man göra?

Internet påstår att "sömn föder sömn" men i förrgår då hon i värmen sov massor på dagen och jag inte väckte henne som jag brukar så vaknade hon fortfarande en gång i timmen och dessutom tyckte hon att det var morgon kl fyra istället för sex. Min sambo tror att hon vaknar för att hon är hungrig, men hon behöver ju inte äta så ofta på dagen och borde inte näringsmässigt behöva äta nattetid i den här åldern. Tror ni att det skulle bli bättre om man toppade upp med ersättning eller likande innan nattning? Jag gick in i det här sömnstrulet med ganska gott mod när jag trodde att det var tillfälligt, men nu börjar jag snart misströsta!

Jag hade provat att toppa upp med ersättning, jag upplever att vår lilla äter minst halva dygnsbehovet på natten :sleep: Och beroende på vilken flaska du kör (om du har haft någon alls hittills?), eventuellt testa att prova en napp som det rinner lite bättre i, vi hade lite problem med att bebis åt och somnade ifrån innan hon egentligen blivit helt mätt, löste sig med nästa "nivå" av napp.

Och, det är tillfälligt, våran fyraåring hade oroliga perioder tills över året där hon vissa nätter vaknade varje halvtimma natten igenom, men de gav sig. Det som räddade mitt förstånd då var att vi tog varannan natt rakt av, svårt om du ammar mycket, men kanske kan ni dela upp natten i alla fall om du ändå vill ge lite ersättning på kvällen?

Om hon mest vill ligga och snutta, har ni provat med napp?
 
Jag hade provat att toppa upp med ersättning, jag upplever att vår lilla äter minst halva dygnsbehovet på natten :sleep: Och beroende på vilken flaska du kör (om du har haft någon alls hittills?), eventuellt testa att prova en napp som det rinner lite bättre i, vi hade lite problem med att bebis åt och somnade ifrån innan hon egentligen blivit helt mätt, löste sig med nästa "nivå" av napp.

Och, det är tillfälligt, våran fyraåring hade oroliga perioder tills över året där hon vissa nätter vaknade varje halvtimma natten igenom, men de gav sig. Det som räddade mitt förstånd då var att vi tog varannan natt rakt av, svårt om du ammar mycket, men kanske kan ni dela upp natten i alla fall om du ändå vill ge lite ersättning på kvällen?

Om hon mest vill ligga och snutta, har ni provat med napp

Jag hade provat att toppa upp med ersättning, jag upplever att vår lilla äter minst halva dygnsbehovet på natten :sleep: Och beroende på vilken flaska du kör (om du har haft någon alls hittills?), eventuellt testa att prova en napp som det rinner lite bättre i, vi hade lite problem med att bebis åt och somnade ifrån innan hon egentligen blivit helt mätt, löste sig med nästa "nivå" av napp.

Och, det är tillfälligt, våran fyraåring hade oroliga perioder tills över året där hon vissa nätter vaknade varje halvtimma natten igenom, men de gav sig. Det som räddade mitt förstånd då var att vi tog varannan natt rakt av, svårt om du ammar mycket, men kanske kan ni dela upp natten i alla fall om du ändå vill ge lite ersättning på kvällen?

Om hon mest vill ligga och snutta, har ni provat med napp?
Tyvärr har napp varit helt ointressant sedan hon kom på att hon har händer och FÖTTER.

Flaska ha hon bara fått en enda gång, då med pumpad mjölk, så det här är helt nytt för oss.

Vi har inte delat upp mycket eftersom jag är ledig och min sambo jobbar. Det brukar bli en natt i veckan efter att jag har brutit ihop och grinat. I sommar med semester hoppas jag att vi kan dela mer utan att jag får (för) dåligt samvete.
 
Tyvärr har napp varit helt ointressant sedan hon kom på att hon har händer och FÖTTER.

Flaska ha hon bara fått en enda gång, då med pumpad mjölk, så det här är helt nytt för oss.

Vi har inte delat upp mycket eftersom jag är ledig och min sambo jobbar. Det brukar bli en natt i veckan efter att jag har brutit ihop och grinat. I sommar med semester hoppas jag att vi kan dela mer utan att jag får (för) dåligt samvete.

Haha, samma här 👣:laugh:

Värt ett försök i alla fall då kanske? Upplever att bröstmjölk/ersättning inte gör någon skillnad i fråga om sovandet (vår lilla får bägge delar) utan det är just att de får det i flaska så att de får i sig lite mer innan de somnar ifrån.

Jag har förstått att det är en vanlig uppdelning, funkar ju säkert bra om man har en bebis som sover okej men när man har en som inte gör det blir det ju tortyr! :sleep: Jag tog i princip all FL med äldsta och vi resonerade ändå så att det var minst lika viktigt att jag var pigg och orkade ta hand om henne som att han var pigg och orkade med sitt jobb. Och att jag var föräldraledig 8h/dagen men att vi bägge är föräldrar resten av dygnet. Nu jobbar vi (deltid) bägge två och lillasyster sover (ta i trä) något bättre om nätterna så nu sover vi bredvid varsitt barn istället.
 
Hon sover i en egen säng nuförtiden. Tidigare sov hon i ett nest mellan oss men det var trångt och vi störde varandra tyckte jag. Ibland tar jag henne till min säng på morgonen men jag har inte riktigt någon kläm på liggammandet (eller så är mina bröst inte designade för det). Hon kan utan problem ligga och snutta i timmar men jag har svårt att sova genom det. Det kanske är en övningssak? Hittills har jag inte heller sovit utan BH eftersom det oftast genererar läckage. För att bebisen ska kunna ta för sig själv krävs väl ohindrad tillgång?
Snuttande i timtal är jobbigt ❤️ storebror var sådan. Jag lärde mig att sova genom det med ryggen tog stryk så jag fick sluta nattamma honom efter 2 år. Bebis är bättre, snuttar ett tag men släpper sedan.

Jag sover i t-shirt som jag drar upp över ena bröstet. Har man problem med läckage blir det klart besvärligare.

En annan tanke var att prova låta bebis sova på mage? Men OBS! läs på om rekommendationer om det innan i så fall och bilda dig en egen uppfattning huruvida du vill prova det eller inte.
 
Jag har fått många tips på vad vi kan hitta på för att sova bättre. Tack! Det ska naturligtvis testas.

I natt tänkte jag att jag skulle pröva om tipset om mer samsovning skulle ge mer sömn - om än inte mindre snuttande, strunt i läckagen! Det gick sådär kan man säga. Det är ju varmt! När jag gick och lade mig var det på tok för varmt för att ens sova själv. Jag ville inte ens fundera på att lägga ytterligare en liten kamin bredvid mig. Tanken var att ta upp henne i sängen när det blivit svalare på småtimmarna. Det funkade sådär. När hon väl fick ligga bredvid sparkade, ålade och bökade hon sig ur position och till frustration tills jag tog upp henne i famnen. Vi behöver helt klart öva om det ska vara mer hjälp än stjälp. Kampen går vidare!
 
Att skydda detta barn från solen är ett heltidsjobb vill jag påstå 😆. Det sparkas filtar och vagn"lock" till höger och vänster. Helst vill han ligga med fötterna rakt upp i vädret. (Tur att han brukar somna relativt snabbt i vagnen.)
20230623_093139.webp
 
Hehe! Alla har den där gröna discoveryfilten 😀 tips är en ännu tunnare och större muslinduk att lägga över hela vagnen. Vi har den och flyttar mellan vagn och Babyskydd
 
Att skydda detta barn från solen är ett heltidsjobb vill jag påstå 😆. Det sparkas filtar och vagn"lock" till höger och vänster. Helst vill han ligga med fötterna rakt upp i vädret. (Tur att han brukar somna relativt snabbt i vagnen.)Visa bifogad fil 121893
Hoppar in och tipsar om dooky, en sorts uvskyddande filt man kan fästa mellan suffletten och handtaget. Min stora var i samma ålder sommaren 18 så jag vet precis hur det känns :p
 
Det verkar som att vi har en liten 05.40-skitare här hemma 😂. Varje morgon, exakt samma tid kommer det en senaps-tsunami efter lite stök och bök. Allt hade varit toppen om vi hade kunnat somna om efteråt men nej. Undrar hur länge detta ska hålla på?

Så hade vi det också innan, fast kl 7 typ. 😄 Nu tycker jag det varierar mellan 1 eller 3 bajsblöjor om dagen sen hon började få smaka på annat än bröstmjölk. Ofta kommer det en laddning efter frukosten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp