Vinterföräldrar 22/23

Hur går det @Ingela_S reder hon förkylningen?
Vi träffade kusinerna härom dagen och fick inte reda på att de var förkylda förrän det var försent 😅. Igår hade de feber och halsont. Hoppas att Lilleman slipper. Även om han passerat gränsen för när man "får" ha feber så känns det lite tidigt med premiär för det precis nu...
 
Hur går det @Ingela_S reder hon förkylningen?
Vi träffade kusinerna härom dagen och fick inte reda på att de var förkylda förrän det var försent 😅. Igår hade de feber och halsont. Hoppas att Lilleman slipper. Även om han passerat gränsen för när man "får" ha feber så känns det lite tidigt med premiär för det precis nu...

Jodå, Bubblan har klarat sig ganska bra. Hon snorar lite, men inte så farligt. Jag är mer förkyld än henne. 😄

Idag fyller Bubblan 5 månader och firade genom att vända sig från mage till rygg för första gången. Nu blev det genast svårare att träna nacke och rygg i magläge, eftersom hon hatar att ligga på mage och vänder sig direkt jag tar bort mina händer.😄
 
Hur går det för er, hur ser dagarna ut?

Jag har ju varit bortskämd med att hon somnar om efter amning tidigt på morgonen och att vi gått upp mellan 9 och 11, den tiden verkar helt förbi nu 🙈 nu är det upp mellan 05 och 6.30 som gäller , fortfarande inte hysteriskt tidigt, men när jag satt med andra koppen kaffe vid tjugo över sex idg saknade jag alt våra gamla morgonrutiner :D

På söndag är det dags för dop! :)
 
Hur går det för er, hur ser dagarna ut?

Jag har ju varit bortskämd med att hon somnar om efter amning tidigt på morgonen och att vi gått upp mellan 9 och 11, den tiden verkar helt förbi nu 🙈 nu är det upp mellan 05 och 6.30 som gäller , fortfarande inte hysteriskt tidigt, men när jag satt med andra koppen kaffe vid tjugo över sex idg saknade jag alt våra gamla morgonrutiner :D

På söndag är det dags för dop! :)

Går överraskande bra just nu :heart

Bebis är sådär löjligt enkel att ha och göra med, brukar hinna upp och jobba ett par timmar innan hon vaknar, sen är det frukost för hela familjen. Tre dagar i veckan är storasyster sen på förskolan 9-14 och då brukar jag och maken jobba och annars är det mer underhållning av storasyster, just nu är vi ute och cyklar till exempel! :D

Alltid lunchpromenad med hunden men eftermiddagarna är mer varierande. Hänga i stallet, fixa i trädgården, långpromenad med bägge barnen i cykelvagn (min nya favoritsysselsättning :laugh:), lekland, handling, städning och fix, umgås med någon, osv

Brukar bli lite soffhäng på kvällen och nätterna funkar helt okej, några uppvak för mat men hon somnar om igen när hon ätit.

Ska också ha dop i helgen!

Kaffemuggshållare på barnvagnen är f.ö fantastiskt när mornarna blir tidigare! Precis köpt en själv :laugh:
 
Går överraskande bra just nu :heart

Bebis är sådär löjligt enkel att ha och göra med, brukar hinna upp och jobba ett par timmar innan hon vaknar, sen är det frukost för hela familjen. Tre dagar i veckan är storasyster sen på förskolan 9-14 och då brukar jag och maken jobba och annars är det mer underhållning av storasyster, just nu är vi ute och cyklar till exempel! :D

Alltid lunchpromenad med hunden men eftermiddagarna är mer varierande. Hänga i stallet, fixa i trädgården, långpromenad med bägge barnen i cykelvagn (min nya favoritsysselsättning :laugh:), lekland, handling, städning och fix, umgås med någon, osv

Brukar bli lite soffhäng på kvällen och nätterna funkar helt okej, några uppvak för mat men hon somnar om igen när hon ätit.

Ska också ha dop i helgen!

Kaffemuggshållare på barnvagnen är f.ö fantastiskt när mornarna blir tidigare! Precis köpt en själv :laugh:
Å, mugghållare skulle jag ju fixa!
 
Här håller vi på med projekt "få vardagen att fungera", det går odrägligt sakta och Lilleman är redan 4 månader. Får liksom inget gjort här hemma utöver promenader med hund + barn ett par gånger om dagen. Sover gör lillen på mig alternativt i (rullande) vagn. Han kan hålla sig nöjd i en sitter med underhållning i max 15 minuter och baby-gymmet funkar ibland. Hem och trädgård förfaller tillsammans med min hygien och mitt mående. Tänkte därför ändå mitt i gnället passa på och höra med er om ni har några vardagstrix? Hur får ni ihop allt?
 
Här håller vi på med projekt "få vardagen att fungera", det går odrägligt sakta och Lilleman är redan 4 månader. Får liksom inget gjort här hemma utöver promenader med hund + barn ett par gånger om dagen. Sover gör lillen på mig alternativt i (rullande) vagn. Han kan hålla sig nöjd i en sitter med underhållning i max 15 minuter och baby-gymmet funkar ibland. Hem och trädgård förfaller tillsammans med min hygien och mitt mående. Tänkte därför ändå mitt i gnället passa på och höra med er om ni har några vardagstrix? Hur får ni ihop allt?

Tipsen faller lite platt när den här bebisen är så okomplicerad, mitt bästa lifehacks är liksom att ta promenaderna när bebis är vaken för då får hon underhållning då och så kan hon sova sen när vi kommer hem så att jag får något gjort, men det blir ju lite "hål-i-huvudet" dumt tips när bebis inte sover om det inte rör sig :sleep:

Storasyster var likadan, enda trösten är att det går över när de är vakna mer och kan underhålla sig själva lite bättre då :heart
1685356544320.webp

En sånhär var dock riktigt bra med storasyster, då kunde hon sitta med i duschen och jag kunde duscha utan problem trots att hon inte sov!

Här brukar jag bära ut hela babysittern i trädgården och så får bebis underhållning i form av ogräsrensning osv, om det kan underlätta?

Sele var guld värt med storasyster också. Inser att jag knappt använt den nu annat än en och annan promenad, för lillasyster ligger hellre i sittern och betraktar, men storasyster var okej med att sitta på magen och hänga med på att städa, hänga tvätt, fixa osv när jag kände att jag behövde få något gjort.
 
Hur går det för er, hur ser dagarna ut?
Min bebis har slutat sova på nätterna. Det började några dagar efter 4 månadersdagen och hon blir 5 månader i veckan. I början vaknade hon varje 1 timma och 30 min ca men var lätt att söva med amning. Sedan började hon vakna oftare än så. Det senaste är att hon inte tänker somna om/sova själv utan ska ligga i min famn med en bröstvårta i munnen. Jag blir bara mer och mer dum i huvudet av det här. I natt ryckte och slet jag i min sambos arm eftersom jag fått för mig att det var pyret som jag glömt att lägga i spjälsängen och häromnatten vaknade jag av inbillade bebisskrik. Min sambo hade tagit den förra omsövningen så att jag skulle få sova en stund och jag frågade om jag skulle ta henne. Han frågar yrvaken "vem då" eftersom alla sov gott utom jag.

Nåja, mina föräldravänner säger "allt är en fas" men jag kan inte låta bli att undra när vi är klara med just den här fasen?
 
Tipsen faller lite platt när den här bebisen är så okomplicerad, mitt bästa lifehacks är liksom att ta promenaderna när bebis är vaken för då får hon underhållning då och så kan hon sova sen när vi kommer hem så att jag får något gjort, men det blir ju lite "hål-i-huvudet" dumt tips när bebis inte sover om det inte rör sig :sleep:

Storasyster var likadan, enda trösten är att det går över när de är vakna mer och kan underhålla sig själva lite bättre då :heart
Visa bifogad fil 120065
En sånhär var dock riktigt bra med storasyster, då kunde hon sitta med i duschen och jag kunde duscha utan problem trots att hon inte sov!

Här brukar jag bära ut hela babysittern i trädgården och så får bebis underhållning i form av ogräsrensning osv, om det kan underlätta?

Sele var guld värt med storasyster också. Inser att jag knappt använt den nu annat än en och annan promenad, för lillasyster ligger hellre i sittern och betraktar, men storasyster var okej med att sitta på magen och hänga med på att städa, hänga tvätt, fixa osv när jag kände att jag behövde få något gjort.
Tänker ju att det är bra tips ändå 😊. Vår lilla grabb gillar ju att stå upp och greja med saker dagarna i ända (men då måste man också ha ständig hjälp när man bara är fyra månader 😅). Det blir därför lätt att han ammar, somnar och sedan ska trampa runt på mig och pyssla med sina saker när han väl vaknar igen. Sedan inser jag att jag ibland är lite lat när det kommer till att hitta på nya saker. Sitter i trädgård skulle säkert fungera. Det är ju en nyfiken liten rackare så på pappret borde det ju fungera 😊.
Tycker iaf att det är härligt att läsa om hur ni har det! Ger hopp 👍. Och du har ju dessutom två!
 
Går överraskande bra just nu :heart

Bebis är sådär löjligt enkel att ha och göra med, brukar hinna upp och jobba ett par timmar innan hon vaknar, sen är det frukost för hela familjen. Tre dagar i veckan är storasyster sen på förskolan 9-14 och då brukar jag och maken jobba och annars är det mer underhållning av storasyster, just nu är vi ute och cyklar till exempel! :D

Alltid lunchpromenad med hunden men eftermiddagarna är mer varierande. Hänga i stallet, fixa i trädgården, långpromenad med bägge barnen i cykelvagn (min nya favoritsysselsättning :laugh:), lekland, handling, städning och fix, umgås med någon, osv

Brukar bli lite soffhäng på kvällen och nätterna funkar helt okej, några uppvak för mat men hon somnar om igen när hon ätit.

Ska också ha dop i helgen!

Kaffemuggshållare på barnvagnen är f.ö fantastiskt när mornarna blir tidigare! Precis köpt en själv :laugh:
Håller med om kaffemuggshållare , guld!!



Tipsen faller lite platt när den här bebisen är så okomplicerad, mitt bästa lifehacks är liksom att ta promenaderna när bebis är vaken för då får hon underhållning då och så kan hon sova sen när vi kommer hem så att jag får något gjort, men det blir ju lite "hål-i-huvudet" dumt tips när bebis inte sover om det inte rör sig :sleep:

Storasyster var likadan, enda trösten är att det går över när de är vakna mer och kan underhålla sig själva lite bättre då :heart
Visa bifogad fil 120065
En sånhär var dock riktigt bra med storasyster, då kunde hon sitta med i duschen och jag kunde duscha utan problem trots att hon inte sov!

Här brukar jag bära ut hela babysittern i trädgården och så får bebis underhållning i form av ogräsrensning osv, om det kan underlätta?

Sele var guld värt med storasyster också. Inser att jag knappt använt den nu annat än en och annan promenad, för lillasyster ligger hellre i sittern och betraktar, men storasyster var okej med att sitta på magen och hänga med på att städa, hänga tvätt, fixa osv när jag kände att jag behövde få något gjort.
Har också försökt göra så, att hon är rätt vaken när vi är ute md vagnen så hon sover hemma sen, funkar inte alltid dock 🙈 Hon har däremot inga långa sovstunder alls på dagarna längre, vilket också resulterar i rätt grinigt humör till och från.

Haft babysittern på bordet eller i soffan så underhåller hon sig längre i den , iaf så jag nästan hinner göra klart middag osv.
 
Bebis vaknar runt 4-5 och vill äta. Oftast somnar han om efter en stund men senaste dagarna har han sovit oroligt och ammat mer eller mindre konstant tills vi går upp vid 5:30-7 beroende på när storebror vaknar.

Sen äter vi frukost och sedan är det dags att sova igen runt 8. Dagtid sover han enbart i sele eller i knät 😅. Sen rullar dagen på. Vi har inga direkta rutiner utan bebis sover när han är trött. Om storebror inte har förskola sover vi ibland middag alla tre uppe i sängen.

Kvällstid lyckas vi ibland söva bägge pojkarna samtidigt men oftast är det någon som inte vill somna. Men klockan 21-22 går jag och lägger mig. Vi samsover hela familjen vilket ändå fungerar ok. Därför har jag inte riktig koll på hur ofta bebis ammar nattetid men han brukar sova okej, klart bättre jämfört hur storebror sov. Han sov men tutten i munnen hela natten ända tills 2 år då jag slutade nattamma då ryggen inte klarade av det länge.

Men en nöjd och glad bebis för det mesta. Men eftersom han sover i selen dagtid och vi har en storebror jag försöker prioritera när jag har någon sekund över så hinner jag ingenting känns det som. Att ta hand om mig själv ligger väldigt långt ner på prio listan just nu 😕
 
Håller med om kaffemuggshållare , guld!!




Har också försökt göra så, att hon är rätt vaken när vi är ute md vagnen så hon sover hemma sen, funkar inte alltid dock 🙈 Hon har däremot inga långa sovstunder alls på dagarna längre, vilket också resulterar i rätt grinigt humör till och från.

Haft babysittern på bordet eller i soffan så underhåller hon sig längre i den , iaf så jag nästan hinner göra klart middag osv.
Vi har också sittern högt (pga hunden). Hittills verkar hund och bebis funka bra ihop det blir spännande (och lite läskigt att se hur det går när de båda ska samsas om golvet)...
 
Vi har inte heller några direkta rutiner, men får ändå ingenting gjort. Vi brukar gå upp vid 8-9-tiden, äta frukost o leka lite i gymmet en stund innan Bubblan vill sova lite igen. Ofta går vi ut då och så sover hon i vagnen en timme, ibland tre... Sen äter vi lunch och försöker hinna med nåt vettigt mellan matpauserna. Hon äter var 2-3:e timme och sover med samma intervall. Vill gärna sova på mig efter amning. På kvällen brukar vi försöka få henne att somna vid 20, men kan lika gärna bli 21.30. Sen sover hon bra och vaknar 1-2 gånger på natten och somnar om hyfsat bra i egen säng efter att hon ätit. Men min personliga hygien får vänta till mannen kommer hem och kan passa bebis. 😄
 
Här håller vi på med projekt "få vardagen att fungera", det går odrägligt sakta och Lilleman är redan 4 månader. Får liksom inget gjort här hemma utöver promenader med hund + barn ett par gånger om dagen. Sover gör lillen på mig alternativt i (rullande) vagn. Han kan hålla sig nöjd i en sitter med underhållning i max 15 minuter och baby-gymmet funkar ibland. Hem och trädgård förfaller tillsammans med min hygien och mitt mående. Tänkte därför ändå mitt i gnället passa på och höra med er om ni har några vardagstrix? Hur får ni ihop allt?
Måste vagnen just rulla eller skulle gunga funka? Isåfall tipsar jag om vagnskakare, det funkade för min lille i den åldern. Köper du begagnad kan du sälja den för samma pris om han inte godkänner den :)
 
Kom precis på att det bästa med att åsidosätta sin egen personliga hygien under lång tid är att när man äntligen får ta en dusch är det tusen gånger härligare än vanligt 😁. (Och än en gång slås jag av hur många likheter det är med att göra lumpen och att vara småbarnspäron.)
 
Måste vagnen just rulla eller skulle gunga funka? Isåfall tipsar jag om vagnskakare, det funkade för min lille i den åldern. Köper du begagnad kan du sälja den för samma pris om han inte godkänner den :)
Har tänkt på en sådan, men det ska rullas och allra helst på grus/ojämnheter. Det är kanske så det går när man envist ska köra stigcykling långt in i graviditeten. Man får en unge som bara kan slappa i stökig terräng 😆
 
Hur tänker ni som ammar angående att gå tillbaka till jobbet? Sitter och funderar på hösten här, om mannen kan ta över i augusti när Bubblan är 8 månader. Just nu ammar hon varannan timme, det hade känts lite svårt att försöka pumpa ut den mängden för att istället ge på flaska. Men jag har ingen aning om hur mycket/lite som en 8 månaders som börjat äta lite mat vill amma... (Jag har en timmes resväg enkel väg, så kommer vara hemifrån ca 10 timmar när jag jobbar.)
 
Vi har också sittern högt (pga hunden). Hittills verkar hund och bebis funka bra ihop det blir spännande (och lite läskigt att se hur det går när de båda ska samsas om golvet)...
Här har det funkat bra! Det är som att han fattat att det är en liten människa nu, väldigt försiktig, däremot går det inte att ha några babyleksaker på golvet eller i babygymmet för det är tydligen inte bebisens alls...:meh::cautious:
 
Hur tänker ni som ammar angående att gå tillbaka till jobbet? Sitter och funderar på hösten här, om mannen kan ta över i augusti när Bubblan är 8 månader. Just nu ammar hon varannan timme, det hade känts lite svårt att försöka pumpa ut den mängden för att istället ge på flaska. Men jag har ingen aning om hur mycket/lite som en 8 månaders som börjat äta lite mat vill amma... (Jag har en timmes resväg enkel väg, så kommer vara hemifrån ca 10 timmar när jag jobbar.)
Ni kan inte testa att introducera lite ersättning med då? Sen tror jag iofs att de äter relativt mycket typ gröt och smakportioner vid 8 månader, så et räcker att du pumpar och ammar innan du går och när du kommer hem. Beror väl lite på hur bra hon äter maten sen :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp