Vinterföräldrar 22/23

Jag har inte heller några tips att ge någon för här är en till som (än så länge) har en fantastiskt snäll och glad busunge. Inga specifika rutiner alls, men hon vaknar vid 4 för att äta och somnar sen om tills pappa går upp vid 7 så då går vi upp och så äter jag frulle och så leker vi lite tills hon vill sova igen. Förmiddagarna brukar mestadels gå ut på att hon sover och äter och leker pyttelite, men det är defintivt en eftermiddagsunge jag har. Däremot har hon inga som helst problem med att hänga med mig om jag vill träna på förmiddagen. Antingen somnar hon gott i vagnen eller så tar jag upp henne i selen. Man får ha lite fantasi ibland, men rent generellt så funkar det bra. Duscha och fixar hemma försöker jag göra när hon sover, men ibland får hon helt enkelt stå ut med att kolla på när jag gör något. Brukar funka ett litet tag iaf så kan få göra saker i omgångar, men det är inget jag ens reagerar på längre 🤣
Lyckas hon hålla sig vaken från kl 17 så somnade hon vid 20.15-20.30. somnar hon en liten runda innan kl 19 så somnar hon en timme senare.
Som sagt, jag har inga rutiner utan har valt att anpassa mina dagar helt efter busungen. Iom att jag varken har djur att ta hand om eller andra syskon så har jag ju den möjligheten liksom...
 
Nu har jag kommit fram till att jag:
1. Måste våga påbörja saker jag behöver göra...
2. Acceptera att saker kanske måste avbrytas eller som @tomte säger göras i omgångar. Samt...
3. Att vi just nu egentligen inte har en särskilt svår bebis.

Upptäckte att det mesta handlar om att behöva se nytt för Lillemans del. Alltså, sitter-flytt. Plötsligt går det att göra saker i hemmet och han verkar nöjd (iaf ett tag och tillräckligt länge för att typ kunna städa ett rum eller köra ett träningspass för en muskelgrupp 😆). Nu ska vi bara flytta ut hela kalaset.i trädgården.

Annat framsteg är att skallfrakturen nu är friad av neurokirurgen efter en kortare undersökning. Är så jäkla lättad!
 
Nu har jag kommit fram till att jag:
1. Måste våga påbörja saker jag behöver göra...
2. Acceptera att saker kanske måste avbrytas eller som @tomte säger göras i omgångar. Samt...
3. Att vi just nu egentligen inte har en särskilt svår bebis.

Upptäckte att det mesta handlar om att behöva se nytt för Lillemans del. Alltså, sitter-flytt. Plötsligt går det att göra saker i hemmet och han verkar nöjd (iaf ett tag och tillräckligt länge för att typ kunna städa ett rum eller köra ett träningspass för en muskelgrupp 😆). Nu ska vi bara flytta ut hela kalaset.i trädgården.

Annat framsteg är att skallfrakturen nu är friad av neurokirurgen efter en kortare undersökning. Är så jäkla lättad!

Å, vad skönt att höra! Då kan ni sluta oroa er för frakturen nu, det måste kännas som en enorm lättnad. 😀

Jag plockade med Bubblan ut i trädgården idag, i babysittern. Hon var helnöjd ett litet tag, så jag hann rensa en rabatt, sen ville hon ha sällskap. 😄 Imorgon ska vi ha återbesök med kirurgen, digitalt möte så vi slipper köra till Göteborg igen. Jag har även skickat in ansökan om reseersättning till vår egen region, men tror inte den blir beviljad. Tänker bråka lite om det dock, jag tycker det är hål i huvudet att resor med privat bil inte räknas utanför det egna länet.
 
Inga svårigheter här, busungen är tack och lov som sin mamma och gillar värmen. Har en stor täckt balkong som skyddar från strålarna när vi är hemma och uv-tält/uv-kläder när vi är iväg :)
Min är helt okej med skuggan, men verkar inte gillar värmen sådär otroligt mycket, särskilt inte att bli svettig (ligga hud mot hud i värmen)..
 
Inga svårigheter här, busungen är tack och lov som sin mamma och gillar värmen. Har en stor täckt balkong som skyddar från strålarna när vi är hemma och uv-tält/uv-kläder när vi är iväg :)
Åh, uv-tält står på min inköpslista ju, tack för påminnelsen :up:
Min är helt okej med skuggan, men verkar inte gillar värmen sådär otroligt mycket, särskilt inte att bli svettig (ligga hud mot hud i värmen)..
Blir mycket mindre sele och mer vagn här till exempel, och så är det så mysigt att plocka ut babygymet på verandan och lägga oss där i skuggan och den varma brisen.
 
Vi köpte ett uv-tält i pop-up-version. När vi väl poppade det så var det sjukt litet och inte gick det att poppa ner heller 😂. Blev även grymt varmt inuti så frågan är om inte skuggan får vara sommarens solskydd. Annars verkar lillen trivas i värmen. Han kickar av "locket" till barnvagnen så fort vi kommer ut så det gäller att ha koll så att han inte plötsligt ligger och solar 😅.
 
Jag tror att jag lider mer än Bubblan - jag avskyr värme... Vi har av den anledningen varit mycket inomhus, men antingen naken (med blöja) eller med kortärmad body. Hon gillar att vara utan kläder. Att vara ute gillar hon också, men helst att man bär på henne, vilket är lite drygt eftersom man blir både trött i armarna och låst från att göra annat. 😄 Vi har inte köpt några uv-kläder utan har hållit oss i skuggan eller i vagn. Igår fick hon 5-månadersvaccinet, så idag har hon varit lite extra varm och kinkig. Mormor fick komma och roa henne ett tag medan jag städade, det gillade både Bubblan och mormor.
 
Vi köpte en begagnad från Britax (kan heta smile eller go big eller liknande). Kör mycket blandad terräng så att säga och är nöjd med hur den tar sig fram. MTB-nörd som jag är hade jag kanske önskat lite mer följsamma dämpare dock. Gillar det där systemet med olika adaptrar så att det går att klicka i babyskyddet på vagnen. Hade typ inga preferenser alls och dessutom var vi ruskigt sent ute med vagnköpet men jag är nöjd! Fattas en mugghållare bara men det är inte Britax fel 😆.
 
En fråga, vad har ni för barnvagnar? Är ni nöjda, mindre nöjda? Har ni er drömvagn eller finns det nått ni hade velat ändra?

Vi har en cybex, med liggdel, sittdel samt adaptrar för att fästa babyskyddet. Jag gillar att ekipaget är sjukt smidigt att köra med, min kompis Emmaljunga är mer svårstyrd (även om det säkert delvis är en vanesak). Det jag hade önskat är lite bättre fjädring, det blir lite väl skakigt om man kör över rötter och kottar i skogen. Men i övrigt är vi väldigt nöjda.
 
En fråga, vad har ni för barnvagnar? Är ni nöjda, mindre nöjda? Har ni er drömvagn eller finns det nått ni hade velat ändra?
Har en Emmaljunga superviking som vi köpte begagnad till storasyster som ren barnvagn. Har varit jättenöjd med den, smidig att köra och byta mellan babyskydd och liggdel, barnen sover bra i den, jag tycker den är snygg och den får plats i vår mini-bil.

Köpte nu en Hamax outback (som istället är en multisportsvagn) att komplettera med och det är verkligen körupplevelse på en helt ny nivå, fantastisk för långpromenader! :love:
Perfekt att packa in bägge barnen och packningen i för sommarens utflykter.
Dock aldeles för stor och klumpig och inte riktigt samma sovmöjlighet (ryggstöden går att fälla, men det blir inte fullt liggläge och och bebis sitter fastspänd som i ett babyskydd ungefär) för att kunna funka som enda vagn.
 
Har en Emmaljunga superviking som vi köpte begagnad till storasyster som ren barnvagn. Har varit jättenöjd med den, smidig att köra och byta mellan babyskydd och liggdel, barnen sover bra i den, jag tycker den är snygg och den får plats i vår mini-bil.

Köpte nu en Hamax outback (som istället är en multisportsvagn) att komplettera med och det är verkligen körupplevelse på en helt ny nivå, fantastisk för långpromenader! :love:
Perfekt att packa in bägge barnen och packningen i för sommarens utflykter.
Dock aldeles för stor och klumpig och inte riktigt samma sovmöjlighet (ryggstöden går att fälla, men det blir inte fullt liggläge och och bebis sitter fastspänd som i ett babyskydd ungefär) för att kunna funka som enda vagn.
Å, vi är också lite sugna på en spring-, cykel-, skidvagn. Får kanske bli en sådan när lillen växt till sig. Med tanke på hur mycket han gillar skumpande nu så lär han uppskatta att åka efter cykel på grusvägarna här sen. Är det bra dämpning på Hamaxen?
 
Å, vi är också lite sugna på en spring-, cykel-, skidvagn. Får kanske bli en sådan när lillen växt till sig. Med tanke på hur mycket han gillar skumpande nu så lär han uppskatta att åka efter cykel på grusvägarna här sen. Är det bra dämpning på Hamaxen?
Tycker dämpningen är riktigt bra (den är dessutom ställbar)! Har dock inte provat den i tuffare terräng eller högre hastigheter än. Kan dessutom tänka mig att dämpningen är snäppet ännu vassare utan promenadhjulet (som cykel- eller löparvagn alltså) vilket vi inte heller provat.

Upplever att sittkomforten är fantastiskt bra för bägge barnen och stora tjejen på fyra år (som liksom själv kan uttrycka sig lite bättre än bebis) är i alla fall väldigt nöjd och sitter bra när vi är ute och går på grusväg.

Känns mer ombonad och större innuti än Thules motsvarande vagnar och det känns verkligen som att jag hittat en vagn som barnen sitter riktigt bekvämt i. Fällbart ryggstöd var ett måste för mig och då blir Thules motsvarande nästan dubbelt så dyra i nypris (men de fäller å andra sidan sina säten individuellt om man har en dubbelvagn, kan tänka mig att det kan vara mer användbart om man har två barn närmare varandra i ålder än våra men det var inte så viktigt för mig). Det som är det största minuset är att vår dubbla modell blir enormt stor, den går inte in genom en vanlig dörr och även om jag fäller ihop den får den bara plats i vår stora bil, inte i den lilla pendlarbilen. Det var jag dock medveten om när jag köpte den och det kändes inte så viktigt i vår vardag att den var supersmidig.

Kan du tänka dig att köpa en begagnad hade jag börjat hålla utkik redan nu. Jag ville gärna ha en men hittade ingen i närheten inom en rimlig tidsrymd eftersom jag ville ha den nu till sommaren, men det kommer ändå ut många fina både Outback och Thules multisport-modeller om man kikar runt lite.

Tittade mycket innan jag bestämde mig för just denna och kan inte säga annat än att jag hittills är supernöjd! :up:
 
En fråga, vad har ni för barnvagnar? Är ni nöjda, mindre nöjda? Har ni er drömvagn eller finns det nått ni hade velat ändra?
Vi har två vagnar. En gammal Brio Go Next, som vi fick av min syster, och så har vi köpt en Emmaljunga NXT90 outdoor. Brion är fantastisk att ha i bilen. Lätt, smidig, adapter till babyskydd. Kan göra en 360 i en hiss och har stor varukorg. Dock upptäckte vi efter ett tag att den inte var så kul på grusväg.. lite som att köra kundvagn.
Var inne på att köpa en Britax Smile, men varken jag eller sambon gillade den när vi provkörde i affär. Så fanns det en NXT90 till väldigt rabatterat pris som vi köpte istället, bara med sittdel. Den är en traktor. Lite svår att styra och tung att köra men sååå mycket bättre i terräng!

Så för oss blev det perfekt med två olika. En hemma-traktor och en rese-ferrari.
 
Å, vi är också lite sugna på en spring-, cykel-, skidvagn. Får kanske bli en sådan när lillen växt till sig. Med tanke på hur mycket han gillar skumpande nu så lär han uppskatta att åka efter cykel på grusvägarna här sen. Är det bra dämpning på Hamaxen?
Vi har en Thule multisportvagn, men köpt begagnad så den var inte fullt så hutlös som de är nya. De dyker ändå upp ganska ofta, särskilt de ensitsiga.

Vi använder den till allt. Promenad, löpning, cykel. Smidig att packa ihop och du kan ändra hur mycket dämpning du vill ha. Vi fick med en Infant sling så började använda vagnen redan när barnet var 3 månader. Tror det står 6 mån egentligen men barnet var stabil i nacken och kokhet så vi körde på då thulen är mycket bättre ventilerad. Vi använde den ändå bara till promenad då och de halvligger bra i "gungan". Han somnade och somnar fortfarande snabbt i den, särskilt på skumpande grusväg med mycket studs i hjulen. Fällbart ryggstöd, relativt stor packkorg och typ hur många extragrejer som helst att köpa till (inklusive mugghållare)

Mvh, borde bli sponsrad av thule.
 
Vi har en Thule multisportvagn, men köpt begagnad så den var inte fullt så hutlös som de är nya. De dyker ändå upp ganska ofta, särskilt de ensitsiga.

Vi använder den till allt. Promenad, löpning, cykel. Smidig att packa ihop och du kan ändra hur mycket dämpning du vill ha. Vi fick med en Infant sling så började använda vagnen redan när barnet var 3 månader. Tror det står 6 mån egentligen men barnet var stabil i nacken och kokhet så vi körde på då thulen är mycket bättre ventilerad. Vi använde den ändå bara till promenad då och de halvligger bra i "gungan". Han somnade och somnar fortfarande snabbt i den, särskilt på skumpande grusväg med mycket studs i hjulen. Fällbart ryggstöd, relativt stor packkorg och typ hur många extragrejer som helst att köpa till (inklusive mugghållare)

Mvh, borde bli sponsrad av thule.
Låter som att vår unge hade ÄLSKAT denna vagn! Får väl sätta den på bevakning på Blocket 😆.
 
Vi har två vagnar. En gammal Brio Go Next, som vi fick av min syster, och så har vi köpt en Emmaljunga NXT90 outdoor. Brion är fantastisk att ha i bilen. Lätt, smidig, adapter till babyskydd. Kan göra en 360 i en hiss och har stor varukorg. Dock upptäckte vi efter ett tag att den inte var så kul på grusväg.. lite som att köra kundvagn.
Var inne på att köpa en Britax Smile, men varken jag eller sambon gillade den när vi provkörde i affär. Så fanns det en NXT90 till väldigt rabatterat pris som vi köpte istället, bara med sittdel. Den är en traktor. Lite svår att styra och tung att köra men sååå mycket bättre i terräng!

Så för oss blev det perfekt med två olika. En hemma-traktor och en rese-ferrari.
Vi kör två också nu, de har oika användningsområden och jag kunde inte välja. Vi har en Bugaboo Fox i stan, samt som bilvagn, tycker den är lätt, tar nästan ingen plats och funkar kanon i stan, sen har vi en Bugaboo Buffalo som mer terrängvagn, den är rejäl, tyngre, men tar sig bättre fram på ojämnt underlag, samt snö,
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp