Vinterföräldrar 22/23

Hur mår ni? Hur går det för er?

Vi har precis börjat umgås med ett liitet gäng från föräldragruppen, vilket faktiskt ha varit väldigt trevligt. :)

Bra! Känner ändå att jag kan säga det nu för det mesta och att vi landat lite i detta med två barn.:up:

Bebis har varit otroligt okomplicerad mest hela tiden men jag har haft det lite kämpigt med att orka med storasyster som är en fantastiskt rolig unge men också så oerhört intensiv. Ett tag kändes det verkligen bara som att jag skrek åt henne mest hela tiden :bag: (vilket jag såklart inte vill!) Men nu börjar liksom orken att hitta på tillräckligt med saker för att göra båda barnen nöjda återvända och därmed även en lite mer harmonisk storasyster och en mindre lättretlig mamma.

Vi har sen en vecka tillbaka en liten rymmare som börjat kravla omkring med väldig fart hemma och jag har precis monterat upp alla barngrindar igen 😅 Och lilltjejen äääälskar detta med mat nu när vi börjat med det. Storasyster har gjort olika smoothies hela sommaren på vad hon plockar i trädgården så det brukar även lillasyster få av och nu har vi även börjat med lite barnmatsburkar, grönsaksstavar eller mos av vår mat till kvällsmat, hon sitter mest och gapar som en fågelunge :laugh: Älskar att tugga på allt hon inte ska också, telefonsladdar och papperspåsar till exempel :cool:

Jag ska bort två nätter med jobbet nästa vecka och det känns lite jobbigt, men annars fungerar det väldigt bra att dela på föräldraledigheten, har jobbat typ halvtid sen hon föddes och tänker fortsätta så tills inskolning.

Hur går det för er?
 
Det börjar bli folk av Lilleman också. Han har blivit så mycket gladare än vad han var innan. Vaknar som en solstråle varje morgon och det går liksom inte att värja sig när han ler med hela ansiktet. Matglad är han också men föredrar vår mat framför burkarna. Äter leverpastejmackor i stavform på morgonen, lockar sedan till sig hunden med sina små leverpastej-fingrar och skrattar när han får dem tvättade. Det är roligt att se dem interagera även om det är under strikt övervakning 😅...
Hoppas på att vi kan öka på våra aktiviteter under höst/vinter.
 
Ja, det är helt galet att det redan gått 8 månader sen Bubblan kom till oss. 😲😍 Men hon växer och växer och lär sig nya grejer och övar på nya ljud hela tiden. Hon hatar dock att ligga på mage fortfarande och har inte lärt sig krypa eller åla för att ta sig fram ännu. Men hon står gärna och hoppar på allt som sviktar minsta lilla. 😁

Maten går sådär, hon äter gärna när hon blir matad, men vill inte så gärna äta själv. Gurka, pannkaka och leverpastejsmörgås äter hon själv, men broccolin får man mata henne med. Till frukost äter hon gröt. Tycker era om vatten? Bubblan tycker det är lite konstigt, men vi försöker erbjuda det som dryck före bröstmjölk. I övrigt ammar vi fortfarande fritt. Den 1 september är det tänkt att jag ska börja jobba och mannen vara hemma. Då får hon dricka utpumpad mjölk eller ersättning istället. Gissar att jag är den som har mest ångest inför detta. :p
 
Ja, det är helt galet att det redan gått 8 månader sen Bubblan kom till oss. 😲😍 Men hon växer och växer och lär sig nya grejer och övar på nya ljud hela tiden. Hon hatar dock att ligga på mage fortfarande och har inte lärt sig krypa eller åla för att ta sig fram ännu. Men hon står gärna och hoppar på allt som sviktar minsta lilla. 😁

Maten går sådär, hon äter gärna när hon blir matad, men vill inte så gärna äta själv. Gurka, pannkaka och leverpastejsmörgås äter hon själv, men broccolin får man mata henne med. Till frukost äter hon gröt. Tycker era om vatten? Bubblan tycker det är lite konstigt, men vi försöker erbjuda det som dryck före bröstmjölk. I övrigt ammar vi fortfarande fritt. Den 1 september är det tänkt att jag ska börja jobba och mannen vara hemma. Då får hon dricka utpumpad mjölk eller ersättning istället. Gissar att jag är den som har mest ångest inför detta. :p
Vatten funkar nu men det var helt klart en inkörningsperiod där vi behövde gå igenom både det där med att dricka ur flaska/pipmugg samt att dricka något som är så lättflytande. Båda sakerna var lite svåra. Vi ammar också mer eller mindre fritt fortfarande och jag vågar knappt sluta med tanke på vätskeintag (tror att detta, som så mycket annat, kan vara lite av en arbetsskada från mitt håll).
 
Ja, det är helt galet att det redan gått 8 månader sen Bubblan kom till oss. 😲😍 Men hon växer och växer och lär sig nya grejer och övar på nya ljud hela tiden. Hon hatar dock att ligga på mage fortfarande och har inte lärt sig krypa eller åla för att ta sig fram ännu. Men hon står gärna och hoppar på allt som sviktar minsta lilla. 😁

Maten går sådär, hon äter gärna när hon blir matad, men vill inte så gärna äta själv. Gurka, pannkaka och leverpastejsmörgås äter hon själv, men broccolin får man mata henne med. Till frukost äter hon gröt. Tycker era om vatten? Bubblan tycker det är lite konstigt, men vi försöker erbjuda det som dryck före bröstmjölk. I övrigt ammar vi fortfarande fritt. Den 1 september är det tänkt att jag ska börja jobba och mannen vara hemma. Då får hon dricka utpumpad mjölk eller ersättning istället. Gissar att jag är den som har mest ångest inför detta. :p
Jag har helt missat att ens fundera på att ge vatten än :o Det får vi ju såklart plocka fram nu när vi börjar med mat ju :bag:
 
Här är det maten som stått i fokus sen flera månader tillbaka. Busungen visade intresse tidigt och snabbt och hade en otrolig aptit så sen ett par dagar tillbaka ammas det inte alls längre 😢 det är bra på ett sätt för min sjukdom har gått bananas så jag måste verkligen gå tillbaka på min medicinering och då får jag inte amma men känns ändå tråkigt att förlora den kontakten lite även om det givetvis är absolut bästa scenariot iom att det var hon själv som utvecklats hit.
Ang vatten så skippade vi faktiskt flaska/pipmugg och körde sugrörsmugg direkt och hon lärde sig det otroligt fort så det kan vara ett tips om någon har svårt för pipmugg.
Annars så är hon igång och kryper lite grann men väljer oftast att hasa rundor för det går snabbare 😂 hon älskar att stå upp men har inte lärt sig att ställa sig upp (än) så jag njuter av lugnet innan hon lär sig det. Allt går så himla fort nu så varje dag är det något nytt man upptäcker.
 
Har överlevt min första arbetsvecka! Gick ändå bättre än förväntat, Bubblan och mannen klarade sig fint och jag tyckte jag kom in i jobbet lite oroväckande fort. Känns redan som om jag aldrig varit ledig. 😄🙉

Nästa vecka ska vi till Göteborg för operation nr 2. Ska bli skönt att ha den avklarad, även om jag knappt tänker på fjädrarna nu längre. Hennes hår har växt qå mycket så man varken ser fjädrar eller ärr längre. ❤️
 
Har överlevt min första arbetsvecka! Gick ändå bättre än förväntat, Bubblan och mannen klarade sig fint och jag tyckte jag kom in i jobbet lite oroväckande fort. Känns redan som om jag aldrig varit ledig. 😄🙉

Nästa vecka ska vi till Göteborg för operation nr 2. Ska bli skönt att ha den avklarad, även om jag knappt tänker på fjädrarna nu längre. Hennes hår har växt qå mycket så man varken ser fjädrar eller ärr längre. ❤️
Åh, hoppas den operationen går lika bra!!
 
Operation avklarad och allt har gått bra. Vilken kämpe vi har. ❤️

Vi fick även titta på bilderna från CT-undersökningen som gjordes när hon var 10 dagar gammal och jämföra med den nyare. Känns sådär när läkaren visar på de första bilderna och säger "titta där på sidan av kraniet, där är som hål för att hjärnan trycker på inifrån". Hade han visat det innan operationen hade jag varit ett nervvrak tills operationen var gjord..! 😲 Men det såg mycket bättre ut på de nya bilderna, som tur är. Nu är förhoppningen att hon ska slippa fler operationer, men hon kommer få gå på årliga kontroller de närmaste åren för att se så huvudet fortsätter växa som det ska.
 
Operation avklarad och allt har gått bra. Vilken kämpe vi har. ❤️

Vi fick även titta på bilderna från CT-undersökningen som gjordes när hon var 10 dagar gammal och jämföra med den nyare. Känns sådär när läkaren visar på de första bilderna och säger "titta där på sidan av kraniet, där är som hål för att hjärnan trycker på inifrån". Hade han visat det innan operationen hade jag varit ett nervvrak tills operationen var gjord..! 😲 Men det såg mycket bättre ut på de nya bilderna, som tur är. Nu är förhoppningen att hon ska slippa fler operationer, men hon kommer få gå på årliga kontroller de närmaste åren för att se så huvudet fortsätter växa som det ska.

Så skönt att läsa! :heart
 
Såg denna, från cranio ribbon Ireland, och tyckte den sa rätt mycket om oss mammor till kraniobarn 💜:
Screenshot_20230909_154954_Facebook.webp


Synd att det lila bandet inte finns i Sverige (eller ja, det finns, men står för nåt annat). Några föräldrar jobbar dock med att få igång något och kunna sälja kranio-band till förmån för forskning och utbildning. Det finns tyvärr många där kraniosynostosen upptäcks sent och ofta efter föräldrarnas påtryckningar. Jag tror vi hade tur som fick en kunnig läkare på första bebiskontrollen, den andra läkaren vi träffade fattade inte alls vad den första pratade om, så hade denne gjort kontrollen så hade vår dotter också missats.
 
Operation avklarad och allt har gått bra. Vilken kämpe vi har. ❤️

Vi fick även titta på bilderna från CT-undersökningen som gjordes när hon var 10 dagar gammal och jämföra med den nyare. Känns sådär när läkaren visar på de första bilderna och säger "titta där på sidan av kraniet, där är som hål för att hjärnan trycker på inifrån". Hade han visat det innan operationen hade jag varit ett nervvrak tills operationen var gjord..! 😲 Men det såg mycket bättre ut på de nya bilderna, som tur är. Nu är förhoppningen att hon ska slippa fler operationer, men hon kommer få gå på årliga kontroller de närmaste åren för att se så huvudet fortsätter växa som det ska.
Åh så skönt för er! ❤️
 
Operation avklarad och allt har gått bra. Vilken kämpe vi har. ❤️

Vi fick även titta på bilderna från CT-undersökningen som gjordes när hon var 10 dagar gammal och jämföra med den nyare. Känns sådär när läkaren visar på de första bilderna och säger "titta där på sidan av kraniet, där är som hål för att hjärnan trycker på inifrån". Hade han visat det innan operationen hade jag varit ett nervvrak tills operationen var gjord..! 😲 Men det såg mycket bättre ut på de nya bilderna, som tur är. Nu är förhoppningen att hon ska slippa fler operationer, men hon kommer få gå på årliga kontroller de närmaste åren för att se så huvudet fortsätter växa som det ska.
Vad skönt att allt gick bra och vilken tur att det upptäcktes! Jag känner mig också lyckligt lottad som har haft en fantastisk BVC-läkare här ute på landet. Hon är lite mer old-school och tycker föräldrar och dess magkänsla oftast stämmer bättre än råd och rön från myndigheter vilket har varit jätteskönt för oss och vi har verkligen lärt oss att vi kan lita på det vi känner och tycker själva även om det kanske skiljt sig lite från normen ibland. Nu ska hon tyvärr lämna vår mottagning för nya utmaningar, men vår marodör är ju snart 9 månader så nu känner vi oss trygga i vår roll och även om det är tråkigt att inte få ha kvar henne så är det inte lika jobbigt som om vi bytt när hon var mindre...
 
Hur äter era? Vid vilka tider och hur mycket ca? K vill nästan bara ha riktig mat nu och jag tycker hon äter mycket, men hon har inte gått upp i vikt så bra. (Om man vill får man gärna säga vad era väger och hur lång med?). Hon är pigg och glad så jag är egentligen inte orolig, men vi har en ny sköterska på BVC, som jag tycker är lite åt det oroliga hållet, hon gör mig inte trygg direkt...
 
Hur äter era? Vid vilka tider och hur mycket ca? K vill nästan bara ha riktig mat nu och jag tycker hon äter mycket, men hon har inte gått upp i vikt så bra. (Om man vill får man gärna säga vad era väger och hur lång med?). Hon är pigg och glad så jag är egentligen inte orolig, men vi har en ny sköterska på BVC, som jag tycker är lite åt det oroliga hållet, hon gör mig inte trygg direkt...
Min ammar mest fortfarande 7,5 månad. Han pillar i sig lite mat när vi äter men inga mängder. 70 cm och 9,5 kg ungefär, det var ett tag sedan vi var till BVC.

Äter hon och är pigg, samt följer sina kurvor hyggligt hade jag inte oroat mig. Faller hon däremot mer än två kurvor på tex vikten skulle jag fundera. Kan ju vara allergi i så fall. ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp