Vinterföräldrar 22/23

Hur äter era? Vid vilka tider och hur mycket ca? K vill nästan bara ha riktig mat nu och jag tycker hon äter mycket, men hon har inte gått upp i vikt så bra. (Om man vill får man gärna säga vad era väger och hur lång med?). Hon är pigg och glad så jag är egentligen inte orolig, men vi har en ny sköterska på BVC, som jag tycker är lite åt det oroliga hållet, hon gör mig inte trygg direkt...
Det där med mat är svårt att diskutera för alla barn är olika. Vissa får tänder tidigt, andra går tidigt, vissa pratar tidigt och min busunge började äta tidigt. Har svårt att uppskatta hennes mått nu, men vid 8 mån kontrollen va hon 68cm lång och vägde 7,5kg. Hon har alltid varit mindre men följer sin kurva så inget som oroar oss. Och maten. Asså jisses vad hon äter! Och sen en dag efter hon blev 8 mån så är det bara mat som gäller, då släppte hon sista amningen tidigt på morgonen. Ska försöka redogöra för en dags mat, fråga gärna om det är några konstigheter.

07.30 ungefär, frukost. En halv lingongrova med smör och leverpastej plus en liten klämmis med hemmagjord overnight oats (havregryn, chiafrön, turkisk yoghurt, kvarg, mjölk och blåbär). Ca 1,5dl går ner i påsen.

09.30-10 mellis: en halv banan eller en kiwi eller likande.

11.30-12 lunch: i normala fall rester från dagen innan. Tex spaghetti och köttfärssås så äter hon två pastaskedar (ni vet sånna man tar med) pasta och typ två matskedar köttfärssås.


15-15.30 mellis: en halv frukt och några grötpinnar.


17.30-18 kvällsmat: vad vi andra äter. Tex ris så äter hon två matskedar ungefär plus "geggan" vi har till och tex broccoli.


20.30-21 kvällsgröt. Mix med havregröt och fullkornsgröt, ca 4 msk grötpulver utblandat med vatten samt en msk hemmagjord katrinplommonpuré och ca 1/4 banan eller liknande för lite roligare smak.

Utöver detta dricker hon vatten till alla måltider.

Som sagt, lite svårt att redogöra mängden till lunch och mellis för hon äter tills hon är mätt och hon är som sagt väldigt stor i maten så ibland kan vi få fylla på både en och två ggr även om vi inte har en aning om vart det tar vägen 😂
 
Tack!

Nä, så mycket står hon inte still sas, tänker också att hon rör sig mer nu, och som sagt, pigg och glad, kissar och bajsar, så försöker att inte oroar mig (än).
 
Hur äter era? Vid vilka tider och hur mycket ca? K vill nästan bara ha riktig mat nu och jag tycker hon äter mycket, men hon har inte gått upp i vikt så bra. (Om man vill får man gärna säga vad era väger och hur lång med?). Hon är pigg och glad så jag är egentligen inte orolig, men vi har en ny sköterska på BVC, som jag tycker är lite åt det oroliga hållet, hon gör mig inte trygg direkt...
Min vägde 7,9 kg och var 67 cm lång på 8 månaderskontrollen. Nu är det ju glesare mellan kontrollerna, men BVC var inte orolig då i alla fall. Tycker inte hon äter jättemycket, men det gör hon kanske. En vardag (när pappa är hemma med henne) kan se ut såhär:

1-2 amningar under natten

8.30: 2 msk grötpulver (utblandat i vatten), 1-2 msk katrinplommonpure. Inte alltid hon äter upp allt.

Ca 10.00: 110 ml utpumpad bröstmjölk

Ca 13.00: smörgåsrån eller bröd med leverpastej (typ en halv skiva lingongrova), 1 msk fruktpure

Ca 14.00: 100-150 ml utpumpad bröstmjölk

Ca 17.00: amning eller 100-150 ml utpumpad bröstmjölk

Ca 18.30: kvällsmat med oss, tex en halv fiskpinne och likande mängd kokt potatis, 1-2 msk fruktpure

Ca 20.00: 1-2 dl välling

Allt är väldigt ungefärligt, ibland går det ner mer, ibland mindre. Men det brukar inte vara mer än det jag skrivit.
 
Nyttigt att läsa om vad/när/hur mycket barnen äter! Jag tycker att det varit svårt (och lite läskigt) att efter relativt täta kontroller med vägning och mätning fram till sex månader sedan bli helt släppt fram till åtta. Vår grabb verkar vara väldigt matglad. Han har ratat barnmatsburkarna helt (förutom fruktpureerna), så han äter det vi äter i den mån det går. Gröt och välling slinker ned utan problem. Dagligen blir det ungefär:

Morgon: Ammar lite i sängen.

Frukost: Leverpastejmacka på ljust bröd (lite mindre än en skiva). Vatten till det. Får ibland lite färskost eller makrill på tub att smaka.

Förmiddag: Ammar eller äter smoothie/fruktpure.

Lunch: Gröt 2 1/2 msk utblandat grötpulver plus 1/2-1 dl fruktpure. Vatten.

Eftermiddag: Ammar eller äter smoothie/fruktpure.

Kväll: Ofta någon typ av fisk (alternativt det protein vi äter) tillsammans med rotfrukts-/grönsaksstomp. Ca: 1/2-1 dl av varje. Ibland gröt till kvällsmat i samma mängd som tidigare under dagen.

Innan sänggående: 110-160 mm välling (beroende på hur intaget sett ut under dagen). Ammar lite i sängen.

Skulle gissa på att han ligger strax över 8 kg nu men vet inte hur lång han är. Tanken är kontroll i veckan om vi kan bli friska någon gång.
 
Nyttigt att läsa om vad/när/hur mycket barnen äter! Jag tycker att det varit svårt (och lite läskigt) att efter relativt täta kontroller med vägning och mätning fram till sex månader sedan bli helt släppt fram till åtta.

Jag håller med. Och sen är det ett hopp till 10 månader efter det. Vi har ju fått en extra vägning i och med operationen, men den är ju inte inlagd i bvc:s kurva. Har även kommit på att det går att sätta bebis på badrumsvågen, men då får man bara en decimals noggrannhet. :p
 
Jag håller med. Och sen är det ett hopp till 10 månader efter det. Vi har ju fått en extra vägning i och med operationen, men den är ju inte inlagd i bvc:s kurva. Har även kommit på att det går att sätta bebis på badrumsvågen, men då får man bara en decimals noggrannhet. :p
Kändes också helt sjukt att Lilleman vid vårt sista besök inte gått upp som han skulle men att de ändå glatt vinkade av oss, ses om två månader! Och just det! Glöm nu inte att introducera vanlig mat... (här har ni lite papper om det) 😅.

Nåja, det har nog gått helt okej det där med matintroduktionen. Han har fått fler hakor 😆 och så är han pigg och jätteglad. Hoppas nu att det inte ska klagas för att han gått upp för mycket.
 
Vi har en liten heffaklump här hemma, åttamånaderskontroll nästa vecka men maken gissar på runt 11 kilo. 😅

Brukar försöka med att hon får frukost, lunch och kvällsmat utöver ersättning/välling. Ofta fruktpuré eller gröt till frukost och sen lite blandat med några matskedar barnmatsburk, något mosat eller lättuggat vi äter, grönsaksstavar, smörgås eller liknande till lunch och kvällsmat. Kanske lite majskrokar, frukt/grönsaksstavar till mellanmål ibland också. Men vi kan helt klart bli bättre på att erbjuda "riktig" mat istället för flaskan nu!

Igår åt hon hamburgare och pommes från storasysters barnmål från Burger King och det funkade tydligen det med 🤷‍♀️:o
 
Så skönt att läs som andra, även om man inte ska jämföra gör man ju det! Men hon väger nästan 9 kg och nästan 70 lång nu (strax åtta månader) , och äter betydlig mer än flera i tråden 😁!
Kan se ut såhär;

8.30, en dl gröt med fruktpuré.
10.30, ersättning ca 100ml
13, lunch, en ”matklämmis” ca 120g kanske lite frukt
15, lite ersättning, va 100ml
17, lite av va dvi äter, lite broccoli, pasta, kyckling/fisk etc. Säg att hon kanske får i sig en halv dl här.
20, ersättning, 160ml ca
23, ersättning 100ml ca
04, ersättning 100ml ca
 
Så skönt att läs som andra, även om man inte ska jämföra gör man ju det! Men hon väger nästan 9 kg och nästan 70 lång nu (strax åtta månader) , och äter betydlig mer än flera i tråden 😁!
Kan se ut såhär;

8.30, en dl gröt med fruktpuré.
10.30, ersättning ca 100ml
13, lunch, en ”matklämmis” ca 120g kanske lite frukt
15, lite ersättning, va 100ml
17, lite av va dvi äter, lite broccoli, pasta, kyckling/fisk etc. Säg att hon kanske får i sig en halv dl här.
20, ersättning, 160ml ca
23, ersättning 100ml ca
04, ersättning 100ml ca

Det låter ju ändå som en helt normal meny, även om man inte ska jämföra. Det är nästan så att jag får ångest för min, hon verkar ju vara mindre än alla andras.😁 Men hon följer sin kurva så vitt jag vet, det är det viktigaste.

Jag har börjat lita mer på att hon äter när hon är hungrig, än jag har gjort tidigare. Vill hon bara äta en halv portion gröt och dricka 50 ml mjölk efter så är det bra så. En annan dag sätter hon i sig dubbelt av både gröt och mjölk. Igår tömde hon hela vällingflaskan på kvällen, det har aldrig hänt förut. 😄
 
Lillebror är nästan 9 månader ca 74 cm lång och 9 kg. Lång och smal kille som är i ständig rörelse. Lite kämpigt med att hålla vikten tycker jag men han följer sin kurva.


Ca tider och snitt i mat. Dricker lite vatten till maten.
Kl 7: en portion gröt
Kl 10: 150 ml ersättning/en fruktklämmis
Kl 12: en halv till en hel barnmatsburk
Kl 14: en halv banan/klämmis/ett rån med leverpastej/grötmuffins/150 ml ersättning
Kl 17: en portion gröt samt mat från vår middag utifrån vad han vill/kan äta.
Kl 19: 180 ml ersättning
Kl 23: 100 ml ersättning
Kl 03: 100 ml ersättning
Kl 05: 100 ml ersättning
 
Här har vi helt börjat om med ”riktigt mat”. Någon gång i slutet av sommaren började Ärtan matvägra 😅 hon ville endast ha ersättning! Gröt, barnmat, fruktpure var USCH! Och att ta i mat med händerna var ännu mer usch!
Fröken vill numera bli erbjuden på sked - absolut inte matad - av det vi andra äter. Man får hålla fram skeden och sen böjer hon sig fram, för man skeden mot hennes ansikte vänder hon sig bort. Mat med mycket smak och textur är Ärtans melodi! Men är det puré (typ potatismos) så går det inte att äta och allt är förstört.

Så vårt barn äter typ 8-900ml ersättning om dagen, fördelat på 6-8 matningar, samt några matskedar till någon dl av det vi äter. Hennes viktkurva har börjat plana ut men hon är pigg och glad, hon kryper och har börjat klättra på/resa sig mot saker så jag är inte det minsta orolig. Jag litar på att hon vet vad hon behöver.. och att hon inte kommer dricka ersättning när hon är 14 😁
 
Lilla busungen är 9,5 månad nu (vart tar tiden vägen 😱) och vi beger oss iväg på en veckas semester till helgen. Ska bli så skönt att slippa planera mat och städa och fixa och jag är så nyfiken på hur hon kommer klara det. Vi hade många månader där hon var väldigt försiktig och skeptisk till andra människor men har jobbat hårt och "miljötränat" henne så nu är hon mycket mer nyfiken och undersöker gärna nya miljöer när hon väl har vant sig. Maten ska också bli kul, mest för att hon äter allt hemma så hoppas det håller i sig i en helt annan miljö också. Kommer ha med lite mat hon är van vid som backup, men det är mest för att inte känna pressen av att hon ska äta om hon skulle bli helt överstimulerad. Packa till två vuxna och ett barn är ju också en helt ny upplevelse, jisses med saker som behövs helt plötsligt 🤣
 
Nu börjar det! Dags att slänga upp kravallstaket och skruva fast allt...
20231012_163307.webp
 
Nu börjar det! Dags att slänga upp kravallstaket och skruva fast allt...Visa bifogad fil 129908
Åh, lådorna är ju hopplösa! Här drar bebis ut dem, ställer sig sen glatt upp emot dem, vilket gör att de stängs igen och hon klämmer fingrarna i dem :banghead: Storasyster gjorde precis likadant.

Har barnlås på vissa lådor, men de går ändå att dra ut just tillräckligt mycket för att kunna klämma fingrarna i... :meh:
 
Åh, lådorna är ju hopplösa! Här drar bebis ut dem, ställer sig sen glatt upp emot dem, vilket gör att de stängs igen och hon klämmer fingrarna i dem :banghead: Storasyster gjorde precis likadant.

Har barnlås på vissa lådor, men de går ändå att dra ut just tillräckligt mycket för att kunna klämma fingrarna i... :meh:
Ajaj :nailbiting:
 
Sonen, snart nio månader är i en knepig fas där han inte kan krypa men däremot åla baklänges. På något vis tar han sig fram på golvet iaf. Han sitter stadigt och kan i perioder sitta och pilla med saker en längre tid. Hamnar han på mage blir han ganska snabbt frustrerad och vill ha hjälp.

Tänkte höra hur ni gjort/gjorde om/när era barn varit i liknande faser? Hur har ni underhållt dem och framför allt, var har de varit om ni behövt göra något själv? Typ duscha eller gå på toaletten?

Snart sticker min sambo iväg en ny period om sex veckor och skillnaden nu från senaste perioden är att sonen inte alls gillar sittern längre. (Sitter + babblarna har tidigare varit min chans att få duscha i veckorna.)

Vill inte sätta honom i spjälsängen för han reser sig mot allt (och trillar ibland baklänges). Det går heller inte att ha honom i badrummer för där reser han sig genom att ta tag i vattenrören under vasken.

Hur har ni löst "förvaring" i denna fas? Mina idéer är helt slut (precis som jag själv). Så jag behöver lite ny input.
 
Sonen, snart nio månader är i en knepig fas där han inte kan krypa men däremot åla baklänges. På något vis tar han sig fram på golvet iaf. Han sitter stadigt och kan i perioder sitta och pilla med saker en längre tid. Hamnar han på mage blir han ganska snabbt frustrerad och vill ha hjälp.

Tänkte höra hur ni gjort/gjorde om/när era barn varit i liknande faser? Hur har ni underhållt dem och framför allt, var har de varit om ni behövt göra något själv? Typ duscha eller gå på toaletten?

Snart sticker min sambo iväg en ny period om sex veckor och skillnaden nu från senaste perioden är att sonen inte alls gillar sittern längre. (Sitter + babblarna har tidigare varit min chans att få duscha i veckorna.)

Vill inte sätta honom i spjälsängen för han reser sig mot allt (och trillar ibland baklänges). Det går heller inte att ha honom i badrummer för där reser han sig genom att ta tag i vattenrören under vasken.

Hur har ni löst "förvaring" i denna fas? Mina idéer är helt slut (precis som jag själv). Så jag behöver lite ny input.
Nu kryper ju min vilde (snabbt) sedan rätt lång tid. Hon reser sig mot allt och går längsmed saker. Jag duschar när hon sover helt enkelt. När jag går på toaletten får hon vara på golvet och riva ut allt hon når från skötbordet om inte leksakerna duger. Jag har sett till att hon inte får tag i något som är olämpligt att hälla i sig i övrigt får hon härja på.
 
Kan ni ordna en lekhage med mjuka madrasser? Sen får han bli frustrerad och skrika lite. Min är i en liknande fas, just innan han blrjar krypa och det är tufft. Min sover dessutom sämre vilket gör allt svårare. 6 veckor själv är tufft! Jag hade krävt av föräldrar och svärföräldrar att de kommer och hjälper till. Bor de långt borta och jobbar får de ta ut några semesterdagar och komma och avlasta med handling matlagning städ tvätt och barnvagnspromenader om de inte vill vara sämst
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 275
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 390
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp