Det där med mat är svårt att diskutera för alla barn är olika. Vissa får tänder tidigt, andra går tidigt, vissa pratar tidigt och min busunge började äta tidigt. Har svårt att uppskatta hennes mått nu, men vid 8 mån kontrollen va hon 68cm lång och vägde 7,5kg. Hon har alltid varit mindre men följer sin kurva så inget som oroar oss. Och maten. Asså jisses vad hon äter! Och sen en dag efter hon blev 8 mån så är det bara mat som gäller, då släppte hon sista amningen tidigt på morgonen. Ska försöka redogöra för en dags mat, fråga gärna om det är några konstigheter.Hur äter era? Vid vilka tider och hur mycket ca? K vill nästan bara ha riktig mat nu och jag tycker hon äter mycket, men hon har inte gått upp i vikt så bra. (Om man vill får man gärna säga vad era väger och hur lång med?). Hon är pigg och glad så jag är egentligen inte orolig, men vi har en ny sköterska på BVC, som jag tycker är lite åt det oroliga hållet, hon gör mig inte trygg direkt...
07.30 ungefär, frukost. En halv lingongrova med smör och leverpastej plus en liten klämmis med hemmagjord overnight oats (havregryn, chiafrön, turkisk yoghurt, kvarg, mjölk och blåbär). Ca 1,5dl går ner i påsen.
09.30-10 mellis: en halv banan eller en kiwi eller likande.
11.30-12 lunch: i normala fall rester från dagen innan. Tex spaghetti och köttfärssås så äter hon två pastaskedar (ni vet sånna man tar med) pasta och typ två matskedar köttfärssås.
15-15.30 mellis: en halv frukt och några grötpinnar.
17.30-18 kvällsmat: vad vi andra äter. Tex ris så äter hon två matskedar ungefär plus "geggan" vi har till och tex broccoli.
20.30-21 kvällsgröt. Mix med havregröt och fullkornsgröt, ca 4 msk grötpulver utblandat med vatten samt en msk hemmagjord katrinplommonpuré och ca 1/4 banan eller liknande för lite roligare smak.
Utöver detta dricker hon vatten till alla måltider.
Som sagt, lite svårt att redogöra mängden till lunch och mellis för hon äter tills hon är mätt och hon är som sagt väldigt stor i maten så ibland kan vi få fylla på både en och två ggr även om vi inte har en aning om vart det tar vägen