Äntligen börjar jag känna att jag knyter an lite till den lilla i magen. Det är så skönt och sån lättnad. Förut tyckte jag det mest kändes aversivt med all förändring som graviditeten och föräldraskapet skulle innebära (logiskt när jag försökt bli gravid och blev besviken varje gång mensen kom, eller hur?). Jag var rädd att jag aldrig skulle få positiva känslor. Minns att jag tidigt i graviditeten frågade en kollega som var gravid, lite oskyldigt sådär, ”om hon tyckte att hon knöt an mycket till barnet när hon började känna tydligare rörelser och magen blev större?”. I någon slags förhoppning om att något kanske kunde ändra min känsla.
Men nu börjar det faktiskt lätta! Jag kan nästan längta lite efter att få se vem som bor därinne. Lära känna. Få erfara hur (jäkla jobbigt, och kanske lite härligt) det är att få barn. Jag myser av att hon sparkar och ger sig till känna varje dag. Gillar att klappa och ro om magen. Jag sjunger med i låtar så hon ska känna igen min ”vackra” skönsång
. Boar och inhandlar saker som behövs. Involverar sambon i allt som händer i magen. Börjar även klä mig i kläder som faktiskt framhäver snarare än döljer magen. Det är så mysigt att äntligen få känna lite såhär, även om jag fortfarande inte är den där himlastormande personen
Nu ligger jag i soffan med en hand på magen och känner henne kicka för fullt. Nu känns det utanpå också. Lilla godingen!