Fortsätter min ensamma monolog här
Hur ska ni göra med föräldraledigheten?
Jag och partnern vill vara lediga ett tag ihop i början, 1-2 månader, och sedan är jag väl hemma på heltid några månader men sen framåt hösten tänker vi nog börja jobba lite deltid båda två och varva föräldraledigheten. Sambon (som jobbar i mansdominerat yrke) berättade på jobbet idag och reaktionen från hans chef var ”Jaha, men då tar du 10 föräldradagar där i samband med förlossningen, och sen är din fru hemma ett år typ?”
Chefen blev lite ställd när min partner berättade hur vi tänkt oss på ett ungefär. Och chefen började då dessutom dra till med massa amnings-argument och la även till typ att ”Jamen du kanske kan komma in och jobba lite i januari/februari ändå när vi har det här och det här projektet”
Men rent praktiskt, hur löser man det med dubbeldagar där i början? Eftersom man antagligen inte vet när bebis kommer, så är det ju svårt att ansöka om föräldrapenning för sambon 3 månader i förväg liksom? Och nu antar jag att vi behöver sköta allt by the book med tanke på hur chefen reagerade när sambon berättade.