Då har jag berättat för de närmaste kollegorna och rektorn, phu vad nervöst det var mått jättebra i två veckor nu förutom att jag vaknar strax efter 3 varje natt och känner mig pigg ska man inte bli trött av att vara gravid?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I tisdags sa chefen att på torsdag måste du säga när du tänkte vara föräldraledig... Blev snabbt beslut men sen var jag tvungen att ändra mig i helgen eftersom jag glömt räkna med sambons avtal (föräldrapengar från jobbet). Så nu blir det ett år hemma, sen jobba ett halvår och sen fyra månader hemma.
Jag har ju lite övning efter tre barn tidigare. Men det är inte så komplicerat. Vad fastnar du på?Finns det någon guide för dumhuven till hur man optimerar sin föräldrapenning?
Jag försöker läsa på försäkringskassan men blir inte klokare...
Jag har ju lite övning efter tre barn tidigare. Men det är inte så komplicerat. Vad fastnar du på?
Jag tar av mina häst pengar för att kunna vara hemma länge den här gången, annars har jag jobbat tidigt och deltid under hela första året.
Första året kan man vara hemma utan att ta ut minst fem dagar i veckan och ändå ha skyddad SGI. Om man har råd är det ett bra sätt för att spara lite dagar.Jag fastnar väl på i princip allt..
det är första barnet för både mig och partner, hur längre är det rimligt att vara hemma?
Jag vill gärna inte sätta barnet i förskola förrän det är 1,5 år. Innan dess känns barn så himla små?
Partner vill dela lika på ledigheten, och tjänar några tusenlappar mer än mig, ingen större skillnad. Vi får föräldralön från arbetsgivaren båda två.
Men hur ”ska” man resonera för att maxa ledigheten, ha en dräglig tillvaro och ändå inte bränna alla dagar direkt?
Första året kan man vara hemma utan att ta ut minst fem dagar i veckan och ändå ha skyddad SGI. Om man har råd är det ett bra sätt för att spara lite dagar.
Det är när barnet fyllt ett år som den som är hemma måste ta ut 5 dagar (eller jobba).Så om vi är hemma nio månader var, så behöver vi inte ta ut minst fem dagar per vecka?
Tack!Det är när barnet fyllt ett år som den som är hemma måste ta ut 5 dagar (eller jobba).
Jag gjorde en tabell i Excel. Sen bestämde jag hur mycket jag behövde ha i "lön" varje månad och så experimenterade jag med siffrorna. Tog med föräldraprocenten från jobbet och sen det jag tar från sparkontot för att det ska gå runt. Ta så få dagar ni har råd med första 12 månaderna.Jag fastnar väl på i princip allt..
det är första barnet för både mig och partner, hur längre är det rimligt att vara hemma?
Jag vill gärna inte sätta barnet i förskola förrän det är 1,5 år. Innan dess känns barn så himla små?
Partner vill dela lika på ledigheten, och tjänar några tusenlappar mer än mig, ingen större skillnad. Vi får föräldralön från arbetsgivaren båda två.
Men hur ”ska” man resonera för att maxa ledigheten, ha en dräglig tillvaro och ändå inte bränna alla dagar direkt?
I tisdags sa chefen att på torsdag måste du säga när du tänkte vara föräldraledig... Blev snabbt beslut men sen var jag tvungen att ändra mig i helgen eftersom jag glömt räkna med sambons avtal (föräldrapengar från jobbet). Så nu blir det ett år hemma, sen jobba ett halvår och sen fyra månader hemma.
Jag gjorde en tabell i Excel. Sen bestämde jag hur mycket jag behövde ha i "lön" varje månad och så experimenterade jag med siffrorna. Tog med föräldraprocenten från jobbet och sen det jag tar från sparkontot för att det ska gå runt. Ta så få dagar ni har råd med första 12 månaderna.
Men måste man bestämma/meddela hela föräldraledigheten så långt innan? Jag tror inte ens vi helt kommer ha bestämt när barnet kommit, även om vi kommer ha ett hum..
Många frågetecken här med som du hör