Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ger ersättning till natten (kommer troligen gå över till välling eller gröt snart) just för att han aldrig verkade mätt. Nu kan han amma båda brösten och direkt efter klämma i sig 200 ml ersättning. Dock sover han bara 2-3 timmar i alla fall på de,första gången vi testa sov han fem.

Vi använder mam antikolik och nan färdig ersättning. Pulver är billigare men vi använder så lite ersättning. Lite fick vi trixa med flaska innan han fatta men nu går de bra.
 
Jag var ju förresten hos bvc igår och mätte och vägde som vanligt. Hon hade gått upp i vikt som normalt men knappt vuxit något. Det var ingen fara sa sköterskan för det kunde bero på hur hon sträckte ut sig och så.

Vi pratade i alla fall om att jag kunde ge lite ersättning då och då. Hon går ju upp i vikt som hon ska så det var inget nödvändigt. Men jag upplever vissa kvällar att min mjölk liksom "tar slut". Svårt att förklara men tuttarna känns liksom tomma och I blir frustrerad och sväljer massa luft. Det blir liksom stress så pappan får ta henne tills det känns som mjölken runnit till igen. Inte så kul för någon av oss. Jag kan dessa sitta och amma typ hela kvällen utan att det känns som hon blir mätt.

Jag är ju lite rädd att det ska sabba amningen och jätterädd för inte i magen. Ni som ger ersättning också, vad har ni för flaska och vad ger ni för ersättning?

Jag ger inte ersättning men pumpar ibland så att sambon kan ge, vi använder dr brown som vi är väldigt nöja med, den i glas :)
 
@clusia
Ger i Medela (utan calma) och NUK. Pappan ger ersättning ibland när jag är i stallet. NAN PRO 1 äter han, Semper fungerar ok och Hipp Combiotik är BLÄ. Köper tetror eftersom han äter så lite.
 
@clusia
Ger i Medela (utan calma) och NUK. Pappan ger ersättning ibland när jag är i stallet. NAN PRO 1 äter han, Semper fungerar ok och Hipp Combiotik är BLÄ. Köper tetror eftersom han äter så lite.
Medelas flaskor går utmärkt att använda till ersättning. :)

Tillägg: Vi använde Medela Calma. Eller, det gör vi fortfarande, när hon äter sin kvällsflaska. :)
Det är Calma jag har har så då kör jag på dom helt enkelt. :up:

Tack för ersättningstips!
 
Jag var ju förresten hos bvc igår och mätte och vägde som vanligt. Hon hade gått upp i vikt som normalt men knappt vuxit något. Det var ingen fara sa sköterskan för det kunde bero på hur hon sträckte ut sig och så.

Vi pratade i alla fall om att jag kunde ge lite ersättning då och då. Hon går ju upp i vikt som hon ska så det var inget nödvändigt. Men jag upplever vissa kvällar att min mjölk liksom "tar slut". Svårt att förklara men tuttarna känns liksom tomma och I blir frustrerad och sväljer massa luft. Det blir liksom stress så pappan får ta henne tills det känns som mjölken runnit till igen. Inte så kul för någon av oss. Jag kan dessa sitta och amma typ hela kvällen utan att det känns som hon blir mätt.

Jag är ju lite rädd att det ska sabba amningen och jätterädd för inte i magen. Ni som ger ersättning också, vad har ni för flaska och vad ger ni för ersättning?
Här har det snarare hjälpt oss att ge ersättning som tillskott. Min kropp har fått tid att i sin egen takt fylla på igen, jag har kunnat "fylla färdigt" innan nästa amning och vi har fått sova lite mer, hela familjen. Och det har faktiskt räckt med mindre än vad vi trodde.

Tre månader gammal äter Knoddrick nånstans mellan 100 och 250 ml ersättning per dag. Hade hon bara fått ersättning tror jag hon skulle ha runt 210 ml per måltid...

Jag hade inte ammat alls idag utan den extra ersättning vi ger. Jag hade stressat ihjäl amningen.

Knoddrick äter mjölkproteinfri ersättning (via BVC). Åt Baby Semp1 Lemolac förut. Svägerskan rekommenderar NAN. Båda hennes har reagerat på alla andra ersättningar hon provat.
Har MAM-flaskor, har även provat Philips Avent med positiva resultat.
 
Vi har en glad, jollrande, sprattlande, nyfiken, social och pigg tjej...som nästa sekund är ledsen, arg, svårtröstad, slemmig, rosslig, ansträngd och besvärad tjej. Hon har värmeutslag, gas i magen och allmän oro i kroppen. Mammahjärtat och pappahjärtat brister när vi inte kommer på vad det är för fel. Det här var ju på g redan innan vaccinationerna...

Hoppas hon är glad imorgon igen. Är hon lika besvärad i andningen tänker vi åka in.

En positiv grej är att hon inte har kräkts lika mycket idag...men det kan ju bero på att hon ätit mindre men oftare.

Nu sover hon bredvid mig i sängen. Andningen inte helt ok, men hon är avslappnad i a f. Hoppas hon kan sova mer än 20 minuter denna gång.
 
L tyckte att Nan var okej, Semper var pest och Hipp 1 var gott. :D Hon får fortfarande Hipp 2 i kvällsflaskan.
Knoddrick har inte sagt blä till varken vanliga babysemp eller lemolacen. Trodde hon skulle vägra den mjölkproteinfria (den är skitäcklig) men nej då, den äter hon utan protester.

T o m kall ersättning går ner. Och rumstempererat vatten.
 
Vi har en glad, jollrande, sprattlande, nyfiken, social och pigg tjej...som nästa sekund är ledsen, arg, svårtröstad, slemmig, rosslig, ansträngd och besvärad tjej. Hon har värmeutslag, gas i magen och allmän oro i kroppen. Mammahjärtat och pappahjärtat brister när vi inte kommer på vad det är för fel. Det här var ju på g redan innan vaccinationerna...

Hoppas hon är glad imorgon igen. Är hon lika besvärad i andningen tänker vi åka in.

En positiv grej är att hon inte har kräkts lika mycket idag...men det kan ju bero på att hon ätit mindre men oftare.

Nu sover hon bredvid mig i sängen. Andningen inte helt ok, men hon är avslappnad i a f. Hoppas hon kan sova mer än 20 minuter denna gång.
Hon sov till strax före tre. Sen vaknade vi alla av att hon fick magknip, uppstötningar, satt i halsen och allmänt ledsen. Efter ett antal pruttar och familjemys ligger vi och ammar igen, halvsover.

Jag mår illa. Skulle kunna kräkas. Kliar i näsan och öronen, tunga ögonbryn. Blev påmind om att jag inte varit sjuk sen juni förra året. Kanske dags igen, men hjärnan spinner igång en massa andra förslag än vanlig förkylning. :crazy: :banghead: :(
 
gaaaa. Lyckats klia sönder underlivet (säkert varit torrt eller byxor som skavt)
Kliar vilket leder till mera irritation vilket gör att de kliar
 
Mina föräldrar har varit här och I har varit vaken sen 14.30. Fattar inte att hon inte är trött och vill sova. :cautious:
 
Läste lite om kvällsoro igår när Knoddrick var otröstlig och hamnade på en sida som skrev om det här med amning. Enligt den sidan kan man aldrig bli tom på mjölk när man ammar och att det inte lönar sig att försöka fylla på mellan amningarna.
Alltså...det kanske stämmer fysiskt...men mentalt har det här med ersättning verkligen varit viktigt för mig.
Min kropp har fått tid att i sin egen takt fylla på igen, jag har kunnat "fylla färdigt" innan nästa amning och vi har fått sova lite mer, hela familjen.
Så jag tänker fortsätta som nu, ge ersättning som komplement och slippa amningspressen "utifrån". Tröstsnuttandet är en helt annan sak och finns ju där när Knoddrick är ledsen eller orolig.
 
Jag mår illa. Skulle kunna kräkas. Kliar i näsan och öronen, tunga ögonbryn. Blev påmind om att jag inte varit sjuk sen juni förra året. Kanske dags igen, men hjärnan spinner igång en massa andra förslag än vanlig förkylning. :crazy: :banghead: :(
Näpp, mår som vanligt...för att en kort stund må lite konstigt och sen må som vanligt igen. Skumt.
 
Läste lite om kvällsoro igår när Knoddrick var otröstlig och hamnade på en sida som skrev om det här med amning. Enligt den sidan kan man aldrig bli tom på mjölk när man ammar och att det inte lönar sig att försöka fylla på mellan amningarna.
Alltså...det kanske stämmer fysiskt...men mentalt har det här med ersättning verkligen varit viktigt för mig.

Så jag tänker fortsätta som nu, ge ersättning som komplement och slippa amningspressen "utifrån". Tröstsnuttandet är en helt annan sak och finns ju där när Knoddrick är ledsen eller orolig.

Tycker det är så mkt snack om amning, att aaaalla kan amma och det är hur lätt som helst osv. Men så är det ju inte riktigt i verkligheten känner jag. Va på amningsinformation innan Cornelis kom, kände att informationen nästan kan stjälpa mer än hjälpa, speciellt när bäbis sen är ute och amning ev inte fungerar. Mår du och knoddrick bättre av att tilläggsmata med ersättning så tycker jag det är långt mycket bättre än att kämpa och stressa med amning, man får kanske arg bäbis osv. Huvudsaken är ju att föräldrar och barn mår bra, sen på vilket sätt maten kommer ifrån tycker jag är mindre viktigt ❤
 
Läste lite om kvällsoro igår när Knoddrick var otröstlig och hamnade på en sida som skrev om det här med amning. Enligt den sidan kan man aldrig bli tom på mjölk när man ammar och att det inte lönar sig att försöka fylla på mellan amningarna.
Alltså...det kanske stämmer fysiskt...men mentalt har det här med ersättning verkligen varit viktigt för mig.

Så jag tänker fortsätta som nu, ge ersättning som komplement och slippa amningspressen "utifrån". Tröstsnuttandet är en helt annan sak och finns ju där när Knoddrick är ledsen eller orolig.
:bow: Man ska inte underskatta mentalt mående!
Det heter ju faktiskt ersättning för att det kan ersätta bröstmjölk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp