Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på epds(?) samtal i veckan, då fick jag tydligen höga poäng, 14.
Bvcsköterskan frågade hur jag mådde och jag sa att jag är trött. För frågorna gällde ju senaste 7 dagarna. Barnen har varit sjuka, A i över en månad. Min man är sjuk sen i påskas. Och storebror som har så mycket känslor kring mammas tillgänglighet och hur mamma mår, då jag är trött och inte mig själv. (känslig kille)

Och jag sa att jag är rädd att mina hormoner i svajning, har haft ÄL och har ju både pmds,och hypotyreos. Då jag nämnde min rädsla för PMDS så visste hon inte var det var. Så när jag fick informera om hur det är med grav ångest och självmordstankar tyckte hon att jag borde sätta in mina antidepressiva direkt.

Men jag är ju inte där nu. Jag är bara så trött. Jag sa det flera gånger, men hon fick mig att känna mig som en gående, psykiskt instabil mamma som är en fara för sina barn. Och hon påpekade vad trötthet kan göra med humöret och tålamodet, hur man är sitt sämsta jag. Sen hur psykisk sjukdom är för småbarn.

Så nu mår jag apkasst. Har redan haft dåligt samvete för att jag varit trött, nu känns det som jag traumatiserat G med mitt mående och att jag är oansvarig om jag inte sätter in mina antidepp. (äter dom bara 2-3 dagar innan mens annars)
För det ville jag inte då svarade jag henne. För jag vet hur insättning är, och utsättning. Och jag har ju inte ens fått mens än, och inte satt in den hormonspiral jag ska ha.

Men nu är jag osäker... Tänk om jag inte ser mig själv klart och utsätter barnen för någon dumt...

Fast min mamma och mannen tycker jag bara är i behov av massa sömn.
 
Läste lite om kvällsoro igår när Knoddrick var otröstlig och hamnade på en sida som skrev om det här med amning. Enligt den sidan kan man aldrig bli tom på mjölk när man ammar och att det inte lönar sig att försöka fylla på mellan amningarna.
Alltså...det kanske stämmer fysiskt...men mentalt har det här med ersättning verkligen varit viktigt för mig.

Så jag tänker fortsätta som nu, ge ersättning som komplement och slippa amningspressen "utifrån". Tröstsnuttandet är en helt annan sak och finns ju där när Knoddrick är ledsen eller orolig.
Det var ungefär vad bvc sa till mig också, mjölken tar inte slut men stressen över ledsen bebis kan ju göra att det inte fungerar.

Delvis kl
Nu har amning fungerat väldigt bra men här har det i alla fall varit väldigt mycket stöd från BB och bvc om att det ska fungera både för mamma och bebis.
 
De gör ont att få tänder. Helt i ofas med amningen då han inte velat äta riktigt. Fick pumpa ut och lyckades få 90 ml från ett bröst. Brukar få kanske 70-80 från båda. Nu sover han äntligen (i min säng, får se om jag alls lyckas stiga upp) gallskrek en timme innan. Bröst nära mun gav illvrål. Trots värkmedicin
 
Igår var vi alla tre på Knoddricks första hästtävling och sen några timmar hos våra goda vänner i närheten.
7 mil i bil, några timmar på blåsig tävlingsplats med massor av nya ljud och bilder, några timmar i ett nytt hem med en sprallig 5-åring och sen 7 mil hem via stallet. Jag är så imponerad över hur glad och social Knoddrick orkade vara igår och hur bra tålamod hon ändå hade när vi väl kom hem. Visst blev hon ledsen i stallet när hon kissade (hatar kissiga blöjor dagtid), men inte helt omöjlig att trösta. Och visst blev hon ledsen och arg på kvällen, men somnade mycket lättare och mindre panikig jämfört med kvällen innan. Det trodde jag inte. Och idag vaknade hon med världens största leende, från öra till öra. Hjärtat smälter!
 
De gör ont att få tänder. Helt i ofas med amningen då han inte velat äta riktigt. Fick pumpa ut och lyckades få 90 ml från ett bröst. Brukar få kanske 70-80 från båda. Nu sover han äntligen (i min säng, får se om jag alls lyckas stiga upp) gallskrek en timme innan. Bröst nära mun gav illvrål. Trots värkmedicin
Hur mår ni idag? Jobbigt med tänderna. Testat med bitringar och sånt?
 
Det var ungefär vad bvc sa till mig också, mjölken tar inte slut men stressen över ledsen bebis kan ju göra att det inte fungerar.

Delvis kl
Nu har amning fungerat väldigt bra men här har det i alla fall varit väldigt mycket stöd från BB och bvc om att det ska fungera både för mamma och bebis.
Vi har också fått väldigt bra stöd från bvc-sköterskan. :heart

På BB fanns några barnmorskor som verkade bra, men de fanns ju inte där hela tiden. Ibland sa de emot varandra. Ibland pratade de med rumskamraten om sånt jag frågat om men inte fått bra svar på, men hom fick det istället. (Tur att man kan tjuvlyssna!) Där upplevde jag att de hade kunnat ta mer tid på sig att prata mer detaljer med alla, speciellt förstföderskor, och verkligen kolla så att man fattat och att barnet fått till rätt teknik. Jag fick jättebra råd av en barnmorska i förbifarten, när hon bytte antibiotikadropp på mig och hade inte tid för mer än bara några samma tips. Och sen var jag för trött och ledsen/urlakad för att orka fråga mer (inser jag så här efteråt).
 
Vi har också fått väldigt bra stöd från bvc-sköterskan. :heart

På BB fanns några barnmorskor som verkade bra, men de fanns ju inte där hela tiden. Ibland sa de emot varandra. Ibland pratade de med rumskamraten om sånt jag frågat om men inte fått bra svar på, men hom fick det istället. (Tur att man kan tjuvlyssna!) Där upplevde jag att de hade kunnat ta mer tid på sig att prata mer detaljer med alla, speciellt förstföderskor, och verkligen kolla så att man fattat och att barnet fått till rätt teknik. Jag fick jättebra råd av en barnmorska i förbifarten, när hon bytte antibiotikadropp på mig och hade inte tid för mer än bara några samma tips. Och sen var jag för trött och ledsen/urlakad för att orka fråga mer (inser jag så här efteråt).
Skönt att du kunde tjuvlyssna :up:

Jag tyckte det kunde vara svårt att veta vad man skulle fråga när man inte vet varken vad som är rätt eller fel. :p
 
Låg i gymmet på mage. Rullar över till rygg. Dunkar huvet i golvet. :arghh: :banghead: Klantmorsa.
Verkar kunna le snart igen. Hade tänkt dra till stallet, men får nog vänta lite till med det.
 
Vi har haft en så himla fin och mysig långhelg. I är en väldigt nöjd och glad bebis så det är inga problem att ha med henne på utflykter vilket är skönt. Det mesta känns faktiskt lättare med barn nummer två trots att det som jag tänkte på som enbart amning med stora barnet (dvs sitta i lugn och ro och amma samtidigt som jag läste bok eller såg på TV) nu klassas som "lyxamning".

Imorgon är det vardag och vi ska testa att låta sonen gå på förskolan igen. Han har varit hemma sen I föddes eftersom det varit både magsjuka, vattkoppor och mycket förkylningar som gått på förskolan.
 
Hur gör man med bebis och sol? Har den i skuggan fattar jag men ska den ändå smörjas med solkräm? Vilken solkräm är ok? Solhatt/mössa?
I får ibland solen i ögonen när vi åker bil. Hon åker fram så då kan väl inte sätta upp sånt där skydd på fönstret?
 
Hur gör man med bebis och sol? Har den i skuggan fattar jag men ska den ändå smörjas med solkräm? Vilken solkräm är ok? Solhatt/mössa?
I får ibland solen i ögonen när vi åker bil. Hon åker fram så då kan väl inte sätta upp sånt där skydd på fönstret?
Heltäckande kläder (lite för stora tröjor eller skjortor är toppen, de skyddar ju händerna :) ) och skugga.. Och så solhatt med bred hätta förstås :)
Har använt typ parasoll för barnvagn när man vart ute med Sele.. Känns lite.. Eh.. Muppigt:laugh: men vad gör man inte för di små? :p sen köpte vi ett solskyddstyg från aussie nånting med spf50, den är verkligen super! Hade den fäst i selen ute igår och höll den för så att den skuggade bebis, jag höll på att få värmeslag av solen, medan han hade perfekt temperatur i sitt lilla tält :p

I bilstolen har vi hängt nåt tyg från suffletten till handtaget(så att det liksom blir en förlängning på suffletten, men bara på ena sidan sas.. Har gjort liknande med barnvagn, alltid minst halva helt öppen för luftgenomströmning) :)

Och solkräm har vi köpt amerikanska badger och när det ej gått att få tag på så har vi använt eco cosmetics.. Dock bara på de större barnen än.. Men vi var i Portugal när mellanbarnet var ca fem månader, då smörjde vi typ händer och kinder
 
Heltäckande kläder (lite för stora tröjor eller skjortor är toppen, de skyddar ju händerna :) ) och skugga.. Och så solhatt med bred hätta förstås :)
Har använt typ parasoll för barnvagn när man vart ute med Sele.. Känns lite.. Eh.. Muppigt:laugh: men vad gör man inte för di små? :p sen köpte vi ett solskyddstyg från aussie nånting med spf50, den är verkligen super! Hade den fäst i selen ute igår och höll den för så att den skuggade bebis, jag höll på att få värmeslag av solen, medan han hade perfekt temperatur i sitt lilla tält :p

I bilstolen har vi hängt nåt tyg från suffletten till handtaget(så att det liksom blir en förlängning på suffletten, men bara på ena sidan sas.. Har gjort liknande med barnvagn, alltid minst halva helt öppen för luftgenomströmning) :)

Och solkräm har vi köpt amerikanska badger och när det ej gått att få tag på så har vi använt eco cosmetics.. Dock bara på de större barnen än.. Men vi var i Portugal när mellanbarnet var ca fem månader, då smörjde vi typ händer och kinder
Tusen tack för utförligt svar! :up::bow:
 
Jag var ju förresten hos bvc igår och mätte och vägde som vanligt. Hon hade gått upp i vikt som normalt men knappt vuxit något. Det var ingen fara sa sköterskan för det kunde bero på hur hon sträckte ut sig och så.

Vi pratade i alla fall om att jag kunde ge lite ersättning då och då. Hon går ju upp i vikt som hon ska så det var inget nödvändigt. Men jag upplever vissa kvällar att min mjölk liksom "tar slut". Svårt att förklara men tuttarna känns liksom tomma och I blir frustrerad och sväljer massa luft. Det blir liksom stress så pappan får ta henne tills det känns som mjölken runnit till igen. Inte så kul för någon av oss. Jag kan dessa sitta och amma typ hela kvällen utan att det känns som hon blir mätt.

Jag är ju lite rädd att det ska sabba amningen och jätterädd för inte i magen. Ni som ger ersättning också, vad har ni för flaska och vad ger ni för ersättning?
Vi ger semper i en flaska som heter Dr Brown som ska vara lite krävande för att de ska få i sig mjölk ((efterlikna amning). Vår amning har inte påverkats öht av att Siri får ersättning någon gång ibland.
 
Hur gör man med bebis och sol? Har den i skuggan fattar jag men ska den ändå smörjas med solkräm? Vilken solkräm är ok? Solhatt/mössa?
I får ibland solen i ögonen när vi åker bil. Hon åker fram så då kan väl inte sätta upp sånt där skydd på fönstret?
Fönster skyddar från UV-strålning, så då behöver man bara bry sig om bebisen blir bländad eller för varm. :up:
Vi har redan köpt ett par solglasögon för när solen står lågt (och därmed mindre UV-strålning) och bländar henne i barnvagnen, men de satt lite dåligt. Så nu har vi skickat efter slalomglasögon för bebisar som säkert kommer sitta bättre. :)
Sen blir det att inhandla solhatt, försöka hålla henne i skuggan och ha täckande kläder.
Kommer försöka vänta med solkräm tills hon blir ett, men det kanske ändrar sig beroende på hur det är att ha henne i solen.
Jag ser hudcancer som betydligt farligare än vad som än kan finnas i solkräm.
 
Hur gör man med bebis och sol? Har den i skuggan fattar jag men ska den ändå smörjas med solkräm? Vilken solkräm är ok? Solhatt/mössa?
I får ibland solen i ögonen när vi åker bil. Hon åker fram så då kan väl inte sätta upp sånt där skydd på fönstret?
Har ett tunnt tyg över suflett och handtag på babyskyddet i bilen med öppet mot mig. Vrider vagnen så att solen inte skiner på barnet eller gör som i bilen. Har fått solglasögon från arbetskamraterna, men inte testat än. Har solhattar att ha på huvudet och tunna kläder till kroppen.
 
I fick vaccin för andra gången i benen igår vilket gick bra trots att det uppenbarligen gjorde ont och I blev ledsen. Men hon gick att trösta snabbt så då kändes det lite bättre.

Kvällen blev dock väldigt gnällig. :( Sen sov hon bra första halvan av natten för att sen vara vaken över en timme vid 01. :down: Hon äter normalt klart på 15-20 min så det var tungt för alla.
Hon somnade, jag la ner henne och hon började skrika när huvudet tog i kudden. Om och om igen.
Sen blev det en gnällig matning igen vid 4 och drygt en timme senare vaknade hon igen, då gav jag upp och lät henne sova mellan oss och liggamma.
När klockan ringde så var jag ett lik, då norpade maken I så jag kunde sova vidare någon timme.
Vaknade av att de satt i vardagsrummet och I satt och sjöng i makens knä, fylld till bredden med gröt. :love:

Nu är hon glad men lite öm i benen.
 
De gör ont att få tänder. Helt i ofas med amningen då han inte velat äta riktigt. Fick pumpa ut och lyckades få 90 ml från ett bröst. Brukar få kanske 70-80 från båda. Nu sover han äntligen (i min säng, får se om jag alls lyckas stiga upp) gallskrek en timme innan. Bröst nära mun gav illvrål. Trots värkmedicin

Tandsprickningskräm! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp