Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kan ju fråga @Matmissbrukaren! Du som är inne på graviditet nr 3, har du fått någon förklaring till varför man inte får/bör ha tight resår i tex underbyxorna?
Jag har aldrig hört nåt liknande?! Man får väl ha vad som funkar så länge det är bekvämt. Är det obekvämt för bebis så lär bebisen garanterat säga ifrån, när den blivit tillräckligt stor dvs. Innan dess är den ju såpass liten att den ligger väl skyddad och inte påverkas av en tight resår.
Jag kör på mina vanliga underkläder så länge det är bekvämt och de har hyfsat tight resår.

Appropå smörjande, jag såg en svensk video på youtube från en seriös källa (men minns inte nu om det var fr ngt av storsjukhusen eller vad). Hur som helst handlade programmet om hur man undviker bristningar vid förlossning och då sades att man med fördel kan smörja underlivet med ngn olja vilket skulle ha en positiv effekt.

Grejjen är dock att jag aldrig hört eller sett ngn annan påstå ngt dylikt. Har ni gjort det? Hur tänker ni inför ett smörjande? Själv tänker jag att det inte borde skada men blir samtidigt lite tveksam när jag inte får metoden bekräftad fr fler håll.

Vi kan ju fråga @Matmissbrukaren! Du som är inne på graviditet nr 3, har du fått någon förklaring till varför man inte får/bör ha tight resår i tex underbyxorna?

Aldrig hört talas om :p

Du får ha vad du vill. Däremot kan jag säga att du märker när det är dags att gå upp en storlek alt. köpa lite bekvämare trosor.
Magen växer ju och ju längre tiden går desto bekvämare är det med låga trosor som inte snurrar ihop sig i kanten så fort man får på sig dom när magen är stor.

Så ett tips från mig är låga trosor så dom inte ändras hur dom sitter pga magen :)

Angående bristningar. Jag fick massor av bristningar under första graviditeten, och inte en enda under graviditet nr 2 och än så länge ingen under denna graviditeten.

Vad det beror på vet jag inte. Hade det varit hormonellt så borde jag ju fått under alla tre eftersom jag fick första gången men icke.

Appropå smörjande, jag såg en svensk video på youtube från en seriös källa (men minns inte nu om det var fr ngt av storsjukhusen eller vad). Hur som helst handlade programmet om hur man undviker bristningar vid förlossning och då sades att man med fördel kan smörja underlivet med ngn olja vilket skulle ha en positiv effekt.

Grejjen är dock att jag aldrig hört eller sett ngn annan påstå ngt dylikt. Har ni gjort det? Hur tänker ni inför ett smörjande? Själv tänker jag att det inte borde skada men blir samtidigt lite tveksam när jag inte får metoden bekräftad fr fler håll.
Fast nu är ju bristningarna i underlivet inte hormonella utan kommer av att huden slits sönder.
Då är det ju bra att ha mjuk och spänstig hud.

Fast nu är ju bristningarna i underlivet inte hormonella utan kommer av att huden slits sönder.
Då är det ju bra att ha mjuk och spänstig hud.

Ja, nä det vet jag jag. Det vore lite väl grymt om hormonerna även gjorde att vi spricker i underlivet :D.

Jag tänker bara att hur stor skillnad kan det eg bli i förhållande till risken att skapa en obalans el dyl i underlivet? Det är ju redan en ganska fuktig miljö. Så i vart fall för mig känns det lite främmande att dessutom kleta på med oljor. Känns som att man riskerar att förändra i den känsliga miljön. Men i övrigt låter det logiskt.

Jag tänker bara att hur stor skillnad kan det eg bli i förhållande till risken att skapa en obalans el dyl i underlivet? Det är ju redan en ganska fuktig miljö. Så i vart fall för mig känns det lite främmande att dessutom kleta på med oljor. Känns som att man riskerar att förändra i den känsliga miljön. Men i övrigt låter det logiskt.

En barnmorska sa till mig en gång att man kan använda t.ex. matolja där nere när man duschar för att det inte ska bli för uttorkat, istället för vanlig tvål som man ju inte ska ha där. Så att smörja in i liten mängd i någon naturlig olja är nog ingen fara!

Jag har haft ont i svanskotan i två månader nu @Evina :p Har fått höra att det är en variant utav foglossning. Stämmer säkert! I övrigt funkar min kropp super, jag kan jobba långpass obehindrat och har inga som helst känningar dagen efter. Helnöjd! Hoppas kunna jobba ett pass i veckan i oktober åtminstone.
Då är det nog det jag fått... Får väl vara glad om det inte blir värre! Inte än på länge i alla fall...
Jag hoppas kunna jobba utan problem fram till jul. Sen är det jullov, och när det är slut är det bara en månad kvar till BF så får se lite hur det blir där.

Hur tänker ni runt det här med att gå hemma innan förlossning?
Jag känner att det är dags att börja ta tag i det, men samtidigt är det så jäkla svårt. Jag vet inte alls hur jag mår i November, ens i September.
Jag vet att jag utan problem kan bli sjukskriven, men jag vill helst undvika det så långt det går. Var 100% sjukskriven de första 6v och det räcker gott, om det inte blir tvungen i framtiden vill säga.

Jag börjar titta på att vara hemma 100% från November, samtidigt som jag filurar på 75% november och 100% från 1/12. Jag är så otroligt delad just nu.. Haha. Anledningen på att jag tvekar med att vara hemma 100% är ekonomiskt. Jag är helt säker på att min kropp skulle må bäst av att vara hemma då, speciellt när blodsocker börjar strula redan nu. Men samtidigt vill jag dra in det jag kan till hushållet.

Hur tänker ni runt det här med att gå hemma innan förlossning?
Jag känner att det är dags att börja ta tag i det, men samtidigt är det så jäkla svårt. Jag vet inte alls hur jag mår i November, ens i September.
Jag vet att jag utan problem kan bli sjukskriven, men jag vill helst undvika det så långt det går. Var 100% sjukskriven de första 6v och det räcker gott, om det inte blir tvungen i framtiden vill säga.

Jag börjar titta på att vara hemma 100% från November, samtidigt som jag filurar på 75% november och 100% från 1/12. Jag är så otroligt delad just nu.. Haha. Anledningen på att jag tvekar med att vara hemma 100% är ekonomiskt. Jag är helt säker på att min kropp skulle må bäst av att vara hemma då, speciellt när blodsocker börjar strula redan nu. Men samtidigt vill jag dra in det jag kan till hushållet.
Jag vet inte alls än. Men ska ju inte ha förrän februari. På sätt och vis vore det skönt att stanna hemma när jullovet är slut - då är det 4 v kvar till BF. Har en väldigt krävande klass med nyblivna bångstyriga 7-åringar och det är väldigt stressigt arbete. Har varit helt slut efter jobbet innan, så hur det ska gå nu när jag dessutom är gravid vet jag inte :cautious: Några rymmer, några är utagerande, några är svårt autistiska och klarar inte en vanlig lektion/aktivitet och många är grymt ouppfostrade. Har ingen hjälp mer än för de autistiska så jag vet faktiskt inte om jag orkar längre efter jul. Vore kanske dessutom bäst för klassen om de fick sin nya fröken direkt efter jullovet så det inte blir hattigt, de är rätt känsliga.
Samtidigt så kanske jag mår jättebra och vill hålla igång lite, så jag får vänta och se lite tror jag. Är ju lite längre kvar för mig :)

Apropå att smörja magen så smörjde jag förra gången med body butter, fick inte en enda bristning förrän en vecka innan förlossningen (trodde kag skulle slippa...). Denna gången har jag bio-oil som jag smörjer med. Känns bra att smörja oavsett eventuell effekt.

Angående olja till underlivet så köpte jag en förra gången och använde i slutet av graviditeten, den var särskilt avsedd för just underlivet strax innan förlossning. Var dock inte så duktig på att smörja, det var svårt att få tid till det... Jag sprack inget under förlossningen men blev däremot klippt... Så antar att jag hade spruckit om de inte hade klippt ;)

Jag kommer att jobba tills det är dags att föda, typ iaf. Jag har kontorsjobb så har inga möjligheter att få gå hem tidigare på gravpenning eller så. Jag hoppas att jag ska vara i god form under min graviditet då jag börjar nytt jobb två månader innan BF och vill kunna prestera på en hög nivå då. Är lite nervös för det men hoppas att jag ska fixa det.

Jag håller tummarna för att jag får fast/vikariatet jag sökt på ett ställe där jag värt mycket nu i sommar. Får jag vikariatet så håller det året ut. Men kommer såklart inte kunna jobba i dec hur som. Men det är de absolut medvetna om :D

Jag vet att jag ligger bra till för den fasta tjänsten, så länge ingen med fler LAS-dagar kommer in och stjäl den. Då jag är en av få med univeristetsutbildning inom området. De flesta andra som redan jobbar där har endast gymnasieutbildning inom området. Men samtidigt så, vem tusan fastställer någon som man vet ska gå på mammaledighet inom 4 månader? Sedan är de iof även medvetna om att min plan är att ha börjat jobba smått igen till sommaren, beroende på amning och allt sådant såklart.
Men pappa ska få möjlighet att vara hemma lite oxå, samt spara lite föräldradagar så bebis kan vara hemma så länge som möjligt innan dagis kommer in. Vill ha henne hemma gärna 1.5år om det går. Men vi får självklart se hur det ser ut den dagen vi är där :)

Jag håller tummarna för att jag får fast/vikariatet jag sökt på ett ställe där jag värt mycket nu i sommar. Får jag vikariatet så håller det året ut. Men kommer såklart inte kunna jobba i dec hur som. Men det är de absolut medvetna om :D

Jag vet att jag ligger bra till för den fasta tjänsten, så länge ingen med fler LAS-dagar kommer in och stjäl den. Då jag är en av få med univeristetsutbildning inom området. De flesta andra som redan jobbar där har endast gymnasieutbildning inom området. Men samtidigt så, vem tusan fastställer någon som man vet ska gå på mammaledighet inom 4 månader? Sedan är de iof även medvetna om att min plan är att ha börjat jobba smått igen till sommaren, beroende på amning och allt sådant såklart.
Men pappa ska få möjlighet att vara hemma lite oxå, samt spara lite föräldradagar så bebis kan vara hemma så länge som möjligt innan dagis kommer in. Vill ha henne hemma gärna 1.5år om det går. Men vi får självklart se hur det ser ut den dagen vi är där :)
Jag blev fast anställd som nygravid med start två månader innan BF, så det kan ske :) håller tummarna för dig!

Jag blev fast anställd som nygravid med start två månader innan BF, så det kan ske :) håller tummarna för dig!

Åh. Nu gav du mig lite hopp :)
Men tvivlar samtidigt på att kommunen anser att det är värt att anställa mig och sedan hitta en ersättare för de kommande månaderna, typ. Men vi får se. Får besked i slutet av månaden :D

Och grattis till din fasta tjänst! :)

@Matmissbrukaren, jag tror att Bm reagerade på att det var lite märken efter resåren på magen. Har hört även från annat håll att man ska vara försiktig med att stasa blodet för att undvika svullna ben och åderbråck. Iom att jag börjat få problem med svullna ben när det är varmt tyckte hon nog att det var läge att påminna även om trosorna.

Nytt försök med KUB på tisdag, håll tummarna för låg sannolikhet då! Mina nerver pallar inte riktigt med några fler dåliga besked just nu...

Har det lite kämpigt med sambon nu också, han är inte riktigt förstående för att jag har problem med att hålla humöret uppe. Han har frågat ett par gånger om jag verkligen vill det här, tydligen säger jag så negativa saker hela tiden. Själv tycker jag att det är ganska normalt att oroa sig! Dels är det ju hela grejen om barnet är friskt, och om det inte är det -hur kommer en ev abort att upplevas? Han slipper ju i alla fall det kroppsliga. Och sedan är det ju fortfarande lite oroligt kring ekonomin. Han fattar inte att jag oroar mig INNAN katastrofen har inträffat. Hallå? Jag har ju lite fantasi och det krävs verkligen inte mycket för att ALLT ska gå käpprätt åt helvete när man lever utan marginaler. Är man ensam så löser det sig, har man 3 själar till som är beroende av en så sitter man i en annan båt. Är detta något man kan ta upp med barnmorskan? Jag menar, han kan ju inte vara den första helt aningslösa blivande fadern, och jag kan inte vara den första blivande mamman som oroar sig för allt och inget? Jag tror det hade hjälpt honom (och ffa mig!) om han hade fått höra av någon annan att min oro nog är ganska normal ändå...

Nåja, igår fick han uppleva hur snabbt pengar går åt när man har djur. Har som sagt redan pröjsat 8500 kr för hundens op förra veckan när såret blev infekterat. På jourtid naturligtvis. Det kostar 1500-2000 kr bara att komma innanför djursjukhusets dörrar, och sedan kostar ju behandlingarna också. Dessutom direktreglerar de inte på helgen. Dvs jag behövde trolla fram ett antal tusenlappar på ett par timmar. Nu löste det sig för jag slapp betala på plats och jag får komma tillbaka på måndag och betala det sista när försäkringsbolaget tagit sitt. Men det kan man verkligen inte räkna med en annan gång! Nu är hunden snart utförsäkrad också, tror jag har 3-4 000 kr kvar att ta ut, sedan blir ALLT ur egen ficka.

Jag blev fast anställd när jag var gravid med min son, med start 3,5 mån innan BF. :) Håller tummarna för att den fasta tjänsten är din!

Appropå bristningar, jag smörjde under första graviditeten och hade inte en bristning när sonen kom ut. 2 dagar senare var hela magen full av dem...

Appropå bristningar, jag smörjde under första graviditeten och hade inte en bristning när sonen kom ut. 2 dagar senare var hela magen full av dem...
Så blev det för mig också! Ett par veckor efter förlossningen dök de upp på både mage och lår. Så det är uppenbarligen väldigt hormonellt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar