Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nytt försök med KUB på tisdag, håll tummarna för låg sannolikhet då! Mina nerver pallar inte riktigt med några fler dåliga besked just nu...

Har det lite kämpigt med sambon nu också, han är inte riktigt förstående för att jag har problem med att hålla humöret uppe. Han har frågat ett par gånger om jag verkligen vill det här, tydligen säger jag så negativa saker hela tiden. Själv tycker jag att det är ganska normalt att oroa sig! Dels är det ju hela grejen om barnet är friskt, och om det inte är det -hur kommer en ev abort att upplevas? Han slipper ju i alla fall det kroppsliga. Och sedan är det ju fortfarande lite oroligt kring ekonomin. Han fattar inte att jag oroar mig INNAN katastrofen har inträffat. Hallå? Jag har ju lite fantasi och det krävs verkligen inte mycket för att ALLT ska gå käpprätt åt helvete när man lever utan marginaler. Är man ensam så löser det sig, har man 3 själar till som är beroende av en så sitter man i en annan båt. Är detta något man kan ta upp med barnmorskan? Jag menar, han kan ju inte vara den första helt aningslösa blivande fadern, och jag kan inte vara den första blivande mamman som oroar sig för allt och inget? Jag tror det hade hjälpt honom (och ffa mig!) om han hade fått höra av någon annan att min oro nog är ganska normal ändå...

Nåja, igår fick han uppleva hur snabbt pengar går åt när man har djur. Har som sagt redan pröjsat 8500 kr för hundens op förra veckan när såret blev infekterat. På jourtid naturligtvis. Det kostar 1500-2000 kr bara att komma innanför djursjukhusets dörrar, och sedan kostar ju behandlingarna också. Dessutom direktreglerar de inte på helgen. Dvs jag behövde trolla fram ett antal tusenlappar på ett par timmar. Nu löste det sig för jag slapp betala på plats och jag får komma tillbaka på måndag och betala det sista när försäkringsbolaget tagit sitt. Men det kan man verkligen inte räkna med en annan gång! Nu är hunden snart utförsäkrad också, tror jag har 3-4 000 kr kvar att ta ut, sedan blir ALLT ur egen ficka.

Du kan absolut ta upp det med BM, om inte annat så får du hjälp att bli slussad vidare.

Jag håller tummarna för att jag får fast/vikariatet jag sökt på ett ställe där jag värt mycket nu i sommar. Får jag vikariatet så håller det året ut. Men kommer såklart inte kunna jobba i dec hur som. Men det är de absolut medvetna om :D

Jag vet att jag ligger bra till för den fasta tjänsten, så länge ingen med fler LAS-dagar kommer in och stjäl den. Då jag är en av få med univeristetsutbildning inom området. De flesta andra som redan jobbar där har endast gymnasieutbildning inom området. Men samtidigt så, vem tusan fastställer någon som man vet ska gå på mammaledighet inom 4 månader? Sedan är de iof även medvetna om att min plan är att ha börjat jobba smått igen till sommaren, beroende på amning och allt sådant såklart.
Men pappa ska få möjlighet att vara hemma lite oxå, samt spara lite föräldradagar så bebis kan vara hemma så länge som möjligt innan dagis kommer in. Vill ha henne hemma gärna 1.5år om det går. Men vi får självklart se hur det ser ut den dagen vi är där :)
Smyger in från Vintertråden, läser båda då jag är beräknad till 28/2 .

Jag fick mitt vikariat omvandlat till fast tjänst när jag var föräldraledig med sonen. Så allt är möjligt!

Appropå smörjande, jag såg en svensk video på youtube från en seriös källa (men minns inte nu om det var fr ngt av storsjukhusen eller vad). Hur som helst handlade programmet om hur man undviker bristningar vid förlossning och då sades att man med fördel kan smörja underlivet med ngn olja vilket skulle ha en positiv effekt.

Grejjen är dock att jag aldrig hört eller sett ngn annan påstå ngt dylikt. Har ni gjort det? Hur tänker ni inför ett smörjande? Själv tänker jag att det inte borde skada men blir samtidigt lite tveksam när jag inte får metoden bekräftad fr fler håll.

Fast nja, det rekommenderas ju att tvätta sig med olja istället för annat. Själv använder jag kokosolja eller olivolja varje dag. Rapsolja används väl dessutom i de flesta barnoljor och det vet jag många som tvättar/återfuktar sig med.

Appropå smörjande, jag såg en svensk video på youtube från en seriös källa (men minns inte nu om det var fr ngt av storsjukhusen eller vad). Hur som helst handlade programmet om hur man undviker bristningar vid förlossning och då sades att man med fördel kan smörja underlivet med ngn olja vilket skulle ha en positiv effekt.

Grejjen är dock att jag aldrig hört eller sett ngn annan påstå ngt dylikt. Har ni gjort det? Hur tänker ni inför ett smörjande? Själv tänker jag att det inte borde skada men blir samtidigt lite tveksam när jag inte får metoden bekräftad fr fler håll.

Läste i boken "att föda" att de sett positiva effekter av att smörja underlivet för att undvika bristningar vid födseln.

Fast nja, det rekommenderas ju att tvätta sig med olja istället för annat. Själv använder jag kokosolja eller olivolja varje dag. Rapsolja används väl dessutom i de flesta barnoljor och det vet jag många som tvättar/återfuktar sig med.

Fast om man använder det vid tvätt så sköljer man ju bort det igen väl?

Det lutar åt att jag kommer pröva iaf. Det hade ju varit trevligt om man kan minska risken för att spricka/brista.

Fast om man använder det vid tvätt så sköljer man ju bort det igen väl?

Det lutar åt att jag kommer pröva iaf. Det hade ju varit trevligt om man kan minska risken för att spricka/brista.

Nej inget vatten :D Smörj in/tvätta med oljan och torka bort överflöd med papper. Man tar ju inte bort all olja så det blir alltid kvar lite som smörjer och återfuktar.

Vi kan ju fråga @Matmissbrukaren! Du som är inne på graviditet nr 3, har du fått någon förklaring till varför man inte får/bör ha tight resår i tex underbyxorna?

Är inte Matmissbrukaren men är också inne på min 3 graviditet.

Jag har aldrig hört att man inte får/bör ha tight resår. Jag har inte heller nångång köpt speciella gravidtrosor utan haft mina vanliga trots stora magar. Så stora magar att jag fått göra flertal TUL. Ingen har protesterat mot mina trosor :)

@Bexzor Ok, inte du heller alltså. Nu är "min" Bm av gamla stammen och det TV-program jag hört samma sak i utspelade sig inte i nutid (typ 50-talet tror jag) så det kanske helt enkelt är ett råd från "förr". Eller så beror det på något som rör just mig (svullna ben, medicineringen, tidig foglossning osv). Får försöka komma ihåg att fråga nästa gång:)

Ang att vara hemma innan förlossning så säger jag -ja tack! Vill gärna ha någon vecka innan för att laga mat/baka och stoppa i frysen eftersom BF är ganska nära innan julen. Men både min kära mor, en av mina närmsta kollegor och min Bm tror inte att jag kommer kunna jobba så nära inpå som jag tänkt (3 v före BF) pga de krämpor jag redan har. Det känns ju mindre kul:(

@Balahé Har svårt att tro, varför skulle man undvika tajt resår? Enda anledningen jag kan komma på är att det är obekvämt. Men givetvis är det farligt om det är så tajt att blodet stasar men har svårt att tro att trosor kan orsaka det om de känns bekväma ?

Nja med sista barnet ökade jag ca 40 kg totalt (vägde 93,5kg i vecka 35, inskrivningsvikt 62.4 kg), fötterna var så svullna att jag fick ha sambons skor (45 i storlek) och kläder ( XXL i storlek) (har 38/M i vanliga fall), åt Lergigan Comp 3 ggr dagligen mot illamående från vecka 5. På slutet bara 1 dagligen. Fick foglossning runt vecka 20 kanske (alla papper är nedpackade inför flytt). Magen låg på översta magkurvan fram till vecka 35 då den gjorde superhopp, i vecka 37/38 gick den knappt att mäta med måtbandet (SFmått 48! medelkurvan är 35 i vecka 40.) Ut kom en bebis på 5.270 gram, 57 cm lång så han påverkades inte speciellt nämnvärt av mina tajta trosor ;)

Jag känner igen mig i oron. Över ekonomi, över förlossning, över att bli förälder, över att vi inte är gifta ännu, över att den blivande fadern verkar totalt aningslös över vad han har gett sig in i (Han måste ju vara aningslös eftersom han inte oroar sig lika mycket som jag gör! :p Eller så har han bara dålig fantasi! :D )

Kom på en ny fråga, har ni några bra boktips på böcker att införskaffa? Om att skaffa barn, första tiden med barn etc. Gärna så moderna som möjligt... (Spelar ingen roll om de är på svenska eller engelska). Och om det finns några böcker som inriktar sig just på blivande pappor? :)

Jag känner igen mig i oron. Över ekonomi, över förlossning, över att bli förälder, över att vi inte är gifta ännu, över att den blivande fadern verkar totalt aningslös över vad han har gett sig in i (Han måste ju vara aningslös eftersom han inte oroar sig lika mycket som jag gör! :p Eller så har han bara dålig fantasi! :D )

Kom på en ny fråga, har ni några bra boktips på böcker att införskaffa? Om att skaffa barn, första tiden med barn etc. Gärna så moderna som möjligt... (Spelar ingen roll om de är på svenska eller engelska). Och om det finns några böcker som inriktar sig just på blivande pappor? :)
TACK! Skönt att höra att jag inte är själv!

Tog ett snack med sambon igår, först skyllde han på att jag var så sur och tvär att det inte gick att prata med mig (mycket lämpligt att säga så till ett hormonmonster, jag blev inte precis mindre sur och tvär efter detta :banghead:) men i morse stod det en ros på bordet och en lapp där han skrev att han lovade att bättra sig :love:. Så nu känns det betydligt bättre!

Hur mycket flytningar är normalt? När är det mer flytningar än vanligt? :p
När det ser ut som man kissat på sig lite så är det nog mer än vanligt :o.

(Har vänner med småbarn som tjatat på mig några år att jag måste skaffa barn. De har berättat att det var lite jobbigt på slutet och att förlossningen inte var så kul och så. Men de missade visst att säga att livet kretsar mycket mer kring kiss, bajs och övriga kroppsvätskor i början...)

När det ser ut som man kissat på sig lite så är det nog mer än vanligt :o.

(Har vänner med småbarn som tjatat på mig några år att jag måste skaffa barn. De har berättat att det var lite jobbigt på slutet och att förlossningen inte var så kul och så. Men de missade visst att säga att livet kretsar mycket mer kring kiss, bajs och övriga kroppsvätskor i början...)
Vänta bara tills du får hemorrojder också :sneaky:

Jag köpte Pappalogi av Manne Forssberg till maken, han älskade den! Kostar typ en femtiolapp på Adlibris, så det är ju inga pengar att snacka om :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar