Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart blivande fadern får täcka, det är ju NI

Pensionssparandet kan du strypa helt, du vinner mer på att spara i tex ISK men det är en annan diskussion :D
För vår del är det självklart att man "delar förlusten" mellan föräldrarna, barnet är ju gemensamt :)

Det är det för oss också men det är fortfarande en stor förlust varje månad. Hade mina utgifter bestått av shopping hade mna lätt kapat men fasta kostnader a la stallhyra är svårare.

Vi har det ganska tight som det är redan innan, men känner att det är bara att dra ned ännu mer på kostnader. Visst, det kommer bli tight men det löser sig bara vi gör slag i saken.
Jag tänker inte låta bli amning eller något annat för att kunna jobba istället, jag är hemma så länge det kommer att behövas. Jag menar, folk har klarat sig i alla år, så varför ska vi inte klara det? Sambon har fast jobb med okej betalt, jag jobbar på timmar. Jag ser inga problem i det, samtidigt som att absolut, stressen finns där. Men det är jag och min sambo som valt att ge liv åt en ny liten människa. Det är inte bebis fel att det kommer bli tufft ekonomiskt. Vi får helt enkelt ta tjuren vid hornen och fixa det, bebis kommer få mycket begagnat och spara in på onödiga kostnader som lätt blir vid första barnet.

Ang att jobb fyller ut är det inte självklart att det är upp till 90%, mitt jobb ersätter 10% vilket blir helt andra pengar..
Nej, det är ju olika i alla avtal och jag måste erkänna att jag inte varit på ett såhär generöst företag innan. Förra graviditeten bytte jag jobb som höggravid och gick då miste om föräldralön eftersom jag inte varit anställd i 6 mån när jag gick hem, och då var tappet stort.

Med 90% av lönen går jag plus på att vara hemma eftersom jag slipper bensin och ute-luncher.

Jag blir alldeles mörkrädd, hur kan man tappa så otroligt mycket!? Jag räknade lite huvudräkning och fick det till att backa 2000. Vi lever tight redan som det är och amorterar jättemycket (typ 12000/mån går till lånen, inkl räntan) så funderar på att höra med banken om man kan ändra det lite ett år framåt och amortera mindre... Hade varit ett enkelt sätt att klara det ändå. Sen hoppas jag kunna jobba lite extra på helger redan tidigt när sambon kan vara hemma. Jag har bara en km till jobbet och på helgerna är det pass om 3hx2. Det borde han ju överleva. ;)

Vart är det ni andra räknat ut eran ersättning?

Jag blir alldeles mörkrädd, hur kan man tappa så otroligt mycket!? Jag räknade lite huvudräkning och fick det till att backa 2000. Vi lever tight redan som det är och amorterar jättemycket (typ 12000/mån går till lånen, inkl räntan) så funderar på att höra med banken om man kan ändra det lite ett år framåt och amortera mindre... Hade varit ett enkelt sätt att klara det ändå. Sen hoppas jag kunna jobba lite extra på helger redan tidigt när sambon kan vara hemma. Jag har bara en km till jobbet och på helgerna är det pass om 3hx2. Det borde han ju överleva. ;)

Vart är det ni andra räknat ut eran ersättning?
På försäkringskassans sida kan man räkna ut hur mkt man får ut. Innan kunde man iaf det, de borde ju ha kvar den funktionen tänker jag

På försäkringskassans sida kan man räkna ut hur mkt man får ut. Innan kunde man iaf det, de borde ju ha kvar den funktionen tänker jag
Funktionen finns kvar. Du kan också räkna själv. Din månadslön * 12 * 0,97 * 0,8 och delar sedan den summan med 365. Det är det belopp du får före skatt per dag med fp baserat på SGI. Taket för föräldrapenning går strax över 37000 kr. Så tjänar du mer än det förlorar du ännu mer.

En snabb räkning på en månadslön på 20 000 före skatt i månaden får du en fp om 15310 om du tar ut varje dag under en månad med 30 dagar. Dessutom är det inget jobbskatteavdrag på fp så du får betala mer skatt till staten och förlorar därmed mer i nettoinkomst.

Jag hittade vart man kunde räkna och tappade hakan helt... Jag hade nånstans fått för mig att man fick ut 80% av sin vanliga inkomst, eftersom att det är var graviditetspenningen är. Men enligt det där kommer jag ju bara få ut typ hälften mot normalt. Och det blir ett tapp på 4500 om jag tar 30 dagar/månad... Jag tänkte ju att man skulle ta 20 dagar/månad (4x5) men då tappar jag nästan halva inkomsten och det skulle aldrig gå! Så är det sådär illa fattar jag inte hur man ens kan vara hemma. Jag hade tänkt vara hemma tom juli, alltså typ 7 mån, till att börja med och då är ju plötsligt 210 föräldradagar puts väck!

Det var sjukt mycket värre än jag hade föreställt mig...

@Maja_Kandi Visst är det skrämmande?? Det jag funderar mkt över är hur mkt bebisen egentligen kostar. Jag vet knappt vad de behöver utöver blöjor men tänker ändå att de är dyra i drift (ssk lite längre fram). När man då har okända kostnader framför sig blir jag lite stressad av att jag inte i förväg kan veta att min plan håller. Jag vet bara hur mkt mindre jag/vi får in. Inte vad utgifterna kommer bli framöver.

Samtidigt som man får ut så otroligt lite i ersättning för att vara hemma så har man ju alltid fått höra att svenskar skaffar för lite barn osv, är det så konstigt egentligen när man knappt har råd att skaffa barn? :cautious:

Samtidigt som man får ut så otroligt lite i ersättning för att vara hemma så har man ju alltid fått höra att svenskar skaffar för lite barn osv, är det så konstigt egentligen när man knappt har råd att skaffa barn? :cautious:

Så du tror det är bättre i andra länder? O_o

Jag tycker den svenska föräldraförsäkringen är väldigt generös och flexibel. Klart att det svider i plånboken att inte arbeta, men jag tycker det är perspketivlöst att säga att man får ut så otroligt lite i ersättning.

Jag bodde tidigare i Schweiz. Där hade jag varit tvungen att säga upp mig från mitt jobb och vi hade fått leva på min sambos lön, för det finns ingen föräldraförsäkring alls. Som mamma har man rätt att vara tjänstledig från jobbet i tre månader. Få ersättning av staten? Skulle inte tro det. :cool:

Att vi skaffar få barn i Sverige har inte at göra med med dålig ekonomi, tvärtom. Hög utveckling och rikedom ger lågt barnafödande. Varför tror du barnafödandet är så högt i lågutvecklade länder i Afrika? För att de har råd att ha många barn? O_o

Jag tycker den svenska föräldraförsäkringen är som ett smörgåsbord av möjligheter och den är troligen den mest generösa i hela världen. En än generösare föräldraförsäkring skull kräva högre skatter och det vill folk knappast betala... Eller?

@Sedna
Jag ställer mig inte emot frågan att det säkert är värre i andra länder, absolut inte. Och jag betalar väldigt mycket hellre skatt och har sjukvård mm gratis. Att Sverige är ett av länderna (om inte det landet?) med högst skatter är jag faktiskt både stolt och glad över. För inget annat land har ett så bra skyddsnät att falla tillbaka i. Jag betalar hellre skatt än att stå utan allt den dagen man bryter benet eller får cancer.

Men bara för det så är det väl inte alls konstigt att folk blir hemskt oroliga inför ett inkomstbortfall på 50%? Jag tycker det är högst mänskligt och förståeligt att man blir orolig och planerar långt i förväg för hur man ska lösa situationen. Att man då beklagar sig på ett forum för att få vädra sin oro är väl ändå inte konstigt?

@Sedna
Jag ställer mig inte emot frågan att det säkert är värre i andra länder, absolut inte. Och jag betalar väldigt mycket hellre skatt och har sjukvård mm gratis. Att Sverige är ett av länderna (om inte det landet?) med högst skatter är jag faktiskt både stolt och glad över. För inget annat land har ett så bra skyddsnät att falla tillbaka i. Jag betalar hellre skatt än att stå utan allt den dagen man bryter benet eller får cancer.

Men bara för det så är det väl inte alls konstigt att folk blir hemskt oroliga inför ett inkomstbortfall på 50%? Jag tycker det är högst mänskligt och förståeligt att man blir orolig och planerar långt i förväg för hur man ska lösa situationen. Att man då beklagar sig på ett forum för att få vädra sin oro är väl ändå inte konstigt?
Jo fast att sätta det i relation till att det är ett lågt barnafödande i Sverige är ju en slutsats som är rent felaktig

Jo fast att sätta det i relation till att det är ett lågt barnafödande i Sverige är ju en slutsats som är rent felaktig

Det har jag heller aldrig skrivit. Men jag förstår ändå att det finns de som rent krasst faktiskt inte har råd. Oavsett hur mycket värre det ser ut i andra länder.

Det känns onekligen lite lyxigt att kunna ha barnet hemma ett helt år på bekostnad av staten (well, skattebetalarna). För mig blir inte det ekonomiska bortfallet så himla stort heller då jag inte jobbar fulltid. Vi får pressa utgifterna lite (matlistor, tygblöjor tex), kommer ha ett par inackorderingar som genererar en liten slant och hjälps åt med jordbruket under tiden. Men det är ju en annan sak när man har möjlighet att få in extrapengar även när man är hemma, så har ju inte alla det. Samtidigt så har det fungerat för så himla många, på något sätt går det ju. Sen tror jag autmatiskt livet blir lite billigare när man är hemma med spädbarn. Blir inte mycket schabrakshopping mellan spyor, blöjbyten och sovning ;)

Jo visst är det naturligt att ett inkomstbortfall kan oroa och att det kräver planering. Det var inlägget jag svarade på som jag riktade mig till. Jag tycker just det inlägget saknar perspektiv.

Självklart finns det de som inte har råd. Att t.ex. få ersättning på lägsta nivå är såklart väldigt tungt (det har jag full förståelse för). Sedan finns det de som snarare inte tycker sig ha råd, dvs. bra inkomst men stora utgifter (hästar, resor eller annan lyxkonsumtion) och då är det ju i grund och botten en prioriteringsfråga. Sedan finns det allt därimellan. Men att påstå att ersättningen är så otroligt låg, förutsatt att den baseras på SGI, näe det håller jag inte med om. Det finns fattigdom i Sverige, men för många verkar det snarare handla om att inte ha "råd" än att rent krasst inte ha råd med barn. Många tycks leva med små marginaler i ekonomin, men det är ju inte alltid inkomsterna som är små, ofta verkar utgifterna vara stora.

Sedan kan man sätta själva inkomstbortfallet i perspektiv. Förutsatt att man är två arbetande föräldrar med normala inkomster bör ju inte inkomstbortfallet bli 50% (om man inte snålar väldigt på föräldradagarna, men det är ju då ett aktivt val). Jag hoppas verkligen att alla (kvinnor...) delar inkomstbortfallet med sin partner (i regel män...).

Jag kommer antagligen att behöva jobba lite svart för att gå runt. Den blivande fadern är sjukpensionär och får ut drygt 6000 kr/mån. Jag som får ut drygt 3 ggr så mycket är den som står för i princip all mat, alla extragrejer, bilen och så har jag två hundar också. Vi kan skippa take awayn som vi köper 2 ggr/månad. Jag kan köra lite mindre. Men helt ärligt finns där verkligen inte mycket att göra mer än att försöka få in pengar på annat håll för att täcka upp för inkomstbortfallet.

Så du tror det är bättre i andra länder? O_o

Jag tycker den svenska föräldraförsäkringen är väldigt generös och flexibel. Klart att det svider i plånboken att inte arbeta, men jag tycker det är perspketivlöst att säga att man får ut så otroligt lite i ersättning.

Jag bodde tidigare i Schweiz. Där hade jag varit tvungen att säga upp mig från mitt jobb och vi hade fått leva på min sambos lön, för det finns ingen föräldraförsäkring alls. Som mamma har man rätt att vara tjänstledig från jobbet i tre månader. Få ersättning av staten? Skulle inte tro det. :cool:

Att vi skaffar få barn i Sverige har inte at göra med med dålig ekonomi, tvärtom. Hög utveckling och rikedom ger lågt barnafödande. Varför tror du barnafödandet är så högt i lågutvecklade länder i Afrika? För att de har råd att ha många barn? O_o

Jag tycker den svenska föräldraförsäkringen är som ett smörgåsbord av möjligheter och den är troligen den mest generösa i hela världen. En än generösare föräldraförsäkring skull kräva högre skatter och det vill folk knappast betala... Eller?

Men va? Jag har väl inte sagt det? Har inte ens nämnt något annat land. Vad fick du allt det här ifrån genom min kommentar?
Jag bara menar att det finns många som vill skaffa barn men där ekonomin inte tillåter det, och samtidigt så har man fått höra genom åren att svenskar skaffar för få barn. Och jag menar då att det är väl inte så konstigt. Det var allt jag skrev.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar