Know the feeling.. På 6 dgr i veckan torskar jag 11000. Blivande fadern får täcka hälften och sen får man dra ned på allt helt enkelt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När vi ändå har ämnet pengar uppe... Har någon mer kollat på försäkringskassans hemsida och försökt räkna ut föräldrapenningen? Om jag räknar rätt får jag 10.000:- mindre/mån än när jag jobbar om jag ska vara hemma tills bebisen är ett år. Hur 17 ska det gå ihop? Bara fasta och tvungna kostnader ligger på 2000 under vad jag får ut. När man äger bostad, bil och djur samt snart har barn känns det väldigt tight. Visst kan man ju sälja hästen och avliva övriga djur så sparar man minst 5000:-/mån, men det är väl inte rimligt precis. Hästen är dessutom svårsåld, har inte ens hittat medryttare...
Suck.........
(Smiter i från vår-16 tråden) Appropå pengar under föräldraledighet - ni har väl koll på att de företag som har kollektivavtal också betalar en del i föräldralön? Mitt jobb ersätter tex så att jag har 90% av min lön i 5 månader och efter det ersätter de 80% av den del som överstiger SGI.
Inte gilla att du har ont, men med lite tur kan det alltså bli bättre@vesp Foglossningarna kan gå upp och ner under graviditeten. Jag började väldigt tidigt och har periodvis haft ganska stora besvär. Har nu haft en tid av mindre besvär men inatt och idag har det varit värre än på ett bra tag. Började jobba idag efter semestern, så det känns ju lovande inför hösten...
Jag oroar mig också över föräldrapenning. Är dessutom nystartad egen företagare, så Försäkringskassan lär få hjälpa mig att räkna ut.
Den blivande fadern vill dessutom ta ut så mycket ledighet som möjligt han med, och det är han som drar in mest pengar i vårt hushåll, så det lär bli tajt ekonomiskt när han ska vara hemma. Men men, det får lov att funka. Tanken är att jag börjar de 6 första månaderna, och sedan att han tar över. Men exakt hur länge därefter, det har vi inte funderat över. Egentligen hade vi nog tänkt oss en tvåa ganska tätt inpå, men det beror ju alldeles på hur det går med ettan och hur jag mår. Och om min kropp vill bli gravid igen, helt enkelt.
Jag känner mig tröttare nu, än för några veckor sedan, och oroar mig över att det är onormalt. Är i vecka 15 nu, och i den där jäkla gravid-appen stod det att "man i den andra trimestern bör känna dig mindre trött än i början av graviditeten".
Bör? Vad händer om man känner sig tröttare nu då? Jag har så himla mycket att göra på jobbet och allt runt omkring i livet just nu, att jag känner mig helt slut. Känns som att huvudet är fullt av... fluff... och jag vill helst bara sova.
Know the feeling.. På 6 dgr i veckan torskar jag 11000. Blivande fadern får täcka hälften och sen får man dra ned på allt helt enkelt.
Läste om detta på försäkringskassan och skall hugga chefen om det när hen är tillbaka från semestern. Tror tyvärr inte att det gäller oss här då vi är ett mycket litet, privat företag. Hade dock varit skönt eftersom det kunde ge någon månad mer hemma alt lite högre standard den tid man är hemma.
Mannen får helt enkelt föra över en del pengar från sin lön plus att barnbidraget kommer att sättas på mitt konto under den här tiden. Normalt sett har vi ju de gemensamma utgifterna uppdelade 50/50 eftersom vi tjänar lika mycket, hästen är dock hela mitt "nöjeskonto" och lite till så det blir ju kärvt. De stora posterna jag har lite ångest för är hästförsäkringen och mitt CSN-lån. Det är sjukt dyrt med drygt 1200:-/månad bara dit. Läste på CSN att föräldraledighet normalt inte genererar sänkt återbetalningstakt, men ansöka kan man ju.
@Equilina Hade ju inte direkt planerat för graviditet och barn utan "det bara blev" så bufferten kunde ju allt varit högre. Har försökt spara undan lite "hästpengar" som är öronmärkta i första hand till att kunna behålla hästen även de månader när det blir kärvare, men såklart även kan tas till annat om det behövs. Har kapat bort (väldigt) lite utgifter iom att mitt fackförbund har sänkt avgift för föräldralediga (ansökt och fått godkänt från dec) och lagt pensionssparandet på is from nu för att kunna spara den slanten till buffert nu och sen leva för. Men hyra, mat, bil, stallhyra, mat till djuren, försäkringar, a-kassa mm försvinner eller minskar ju inte. Har köpt in ett litet lager av sådant som jag vet att hästen förbrukar samt så kommer hästen mest troligt att vara avställd under en del av tiden och alltså inte kosta i varken ny utrustning eller träning. Kanske att det går att sko av bak om det inte blir för halt, fram går inte alls. Kommer att hålla mig borta från ridsportaffärens vinterrea, GHS och shoppingen där och ev även Falsterbo under föräldraledigheten. Det har en tendens att bli så dyrt där... kläder och skor till mig själv köper jag sällan, men bebisen kommer ju att växa efter hand.
Japp, det kan det absolutInte gilla att du har ont, men med lite tur kan det alltså bli bättre
Klart blivande fadern får täcka, det är ju NI
Pensionssparandet kan du strypa helt, du vinner mer på att spara i tex ISK men det är en annan diskussion
För vår del är det självklart att man "delar förlusten" mellan föräldrarna, barnet är ju gemensamt