Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fanns en jättebra lista på saker som man kan tänkas behöva på min gravidapp, har den från babygruppen. Den kändes bra och inte överdriven :)

@YaHilweh Jag är också helt lost vad gäller vagn och diverse "tillbehör" till bebisen. Som tur är har vi vänner och släktingar som delat med sig av både erfarenheter och grejer. Vad gäller vagn så köpte vi, av vänner, en begagnad duo (tror jag att det heter), en sådan där man byter hårdliften mot en sittdel när barnet blivit större. Efter tips från vänner blev det en med stor korg under, men har sett att vissa vagnar nu finns med korg bredvid liften. Tycker dock att de ser sjukt breda ut. Kommer troligen att åka buss till bvc så jag ville ha svängbara hjul fram för att lätt kunna vända. För mig är det också viktigt att barnet kan ligga/sitta vänd mot mig för att minska mängden intryck. Och eftersom det blir en vinterbebis ville jag ha en oöm färg och hyfsat stora hjul om i fall att vi får snö/slask.

Har även fått babysitter, åkpåse, bärsele, spjälsäng, babygym, kläder i olika storlek, sängkläder, badcape mm från vänner.

Har tänkt införskaffa 1 st nappflaska, badbalja (har inget vettigt alternativ, bara dusch och alldeles för grunt handfat), napp (?), skötväska, någon filt och givetvis ett babyskydd. Har inte riktigt löst frågan om skötbordets vara eller inte vara eftersom vi inte lyckas hitta ett vettigt ställe där det får plats.

Har inte riktigt löst frågan om skötbordets vara eller inte vara eftersom vi inte lyckas hitta ett vettigt ställe där det får plats.

Vi har inte heller plats för skötbord, plus att det vi känner att det är en tråkig och kanske inte heller helt nödvändig möbel. Vi har löst det så att vi ordnat en skötplats i en inbyggnadsgarderob. Har ju inte invigt det än, så vet inte hur funktionellt det är, men ett stort plus för att det bara är att byta till vanlig garderobsförvaring om vi inte gillar det.

Tror jag fick tag på senaste listan.

Uppdaterar med nytt datum efter VUL, Graviditeten daterades till 10+0 idag. Kommer få se den lille/a igen den 21 då vi ska göra KUB UL.

December

1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
6/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
7/2 - vesp, första barnet
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
28/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Även jag får ändra datum, var på KUB idag men var bara i v 10 +3 så jag får vänta lite till. Pga att de har mycket att göra får jag vänta tills 12 + 5 vilket gör mig rätt arg och ledsen. Jag har ju beslutat mig för att avbryta om det är kromosomfel och varje dag som fostret får växa gör en ev abort till en allt hemskare upplevelse. Men sådana petitesser verkar de inte ta hänsyn till...

December

Januari

Februari
5/2 - AnnaKarin
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
28/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome[/QUOTE]

Även jag får ändra datum, var på KUB idag men var bara i v 10 +3 så jag får vänta lite till. Pga att de har mycket att göra får jag vänta tills 12 + 5 vilket gör mig rätt arg och ledsen. Jag har ju beslutat mig för att avbryta om det är kromosomfel och varje dag som fostret får växa gör en ev abort till en allt hemskare upplevelse. Men sådana petitesser verkar de inte ta hänsyn till...

December

Januari

Februari
5/2 - AnnaKarin
[/QUOTE]
Det är ju fortfarande inom tiden för KUB med god marginal. Jag förstår din känsla men de kan ju inte göra så mkt, de kan ju inte direkt flytta på någon annans redan bokade tid.

Det är ju fortfarande inom tiden för KUB med god marginal. Jag förstår din känsla men de kan ju inte göra så mkt, de kan ju inte direkt flytta på någon annans redan bokade tid.[/QUOTE]
Javisst inom tiden för KUB men ev abort blir ju rätt sen. Vill inte att de ska flytta på någon annan, bara att de ska kunna erbjuda KUB i v 11 för att minska risken för traumatiska aborter om något är fel på fostret. Läste att 60 % av alla foster med kromosomfel aborteras så jag kan ju inte vara ensam om att ha önskemål om tidigt KUB. Och har läst för mycket skräckhistorier på nätet om fruktansvärda upplevelser vid sena aborter så jag är ganska rädd för det.

Det är ju fortfarande inom tiden för KUB med god marginal. Jag förstår din känsla men de kan ju inte göra så mkt, de kan ju inte direkt flytta på någon annans redan bokade tid.
Javisst inom tiden för KUB men ev abort blir ju rätt sen. Vill inte att de ska flytta på någon annan, bara att de ska kunna erbjuda KUB i v 11 för att minska risken för traumatiska aborter om något är fel på fostret. Läste att 60 % av alla foster med kromosomfel aborteras så jag kan ju inte vara ensam om att ha önskemål om tidigt KUB. Och har läst för mycket skräckhistorier på nätet om fruktansvärda upplevelser vid sena aborter så jag är ganska rädd för det.[/QUOTE]

Kub ger ju bara en sannolikhet och vill du vara säker måste du göra ett fostervattensprov, sådana prov görs inte förrän efter v 14+0 om jag minns rätt.

Javisst inom tiden för KUB men ev abort blir ju rätt sen. Vill inte att de ska flytta på någon annan, bara att de ska kunna erbjuda KUB i v 11 för att minska risken för traumatiska aborter om något är fel på fostret. Läste att 60 % av alla foster med kromosomfel aborteras så jag kan ju inte vara ensam om att ha önskemål om tidigt KUB. Och har läst för mycket skräckhistorier på nätet om fruktansvärda upplevelser vid sena aborter så jag är ganska rädd för det.
Jag tror det är ganska ovanligt att välja en abort enbart efter KUB test. Det skulle nog vara om man direkt ser att det är något allvarligt fel på barnet men inte ens då borde man lämna något åt slumpen utan gör vidare tester för att se om fostret är livsdugligt och därefter bestämma hur man som par vill göra.

Vi fick en sämre sannolikhetssiffra på kubtestet och gick vidare med fostervattenprov för att ta reda på exakt hur det låg till med bebisen. Vi fick vänta till vecka 15 för att göra fostervattenprovet. Därefter tog det nästan en vecka att få hem brevet med resultatet.

Jag skulle aldrig gjort abort enbart på sannolikhetssiffran. Jag ville vara säker innan jag bestämde något.

Mvh Miks

Jag tror det är ganska ovanligt att välja en abort enbart efter KUB test. Det skulle nog vara om man direkt ser att det är något allvarligt fel på barnet men inte ens då borde man lämna något åt slumpen utan gör vidare tester för att se om fostret är livsdugligt och därefter bestämma hur man som par vill göra.

Vi fick en sämre sannolikhetssiffra på kubtestet och gick vidare med fostervattenprov för att ta reda på exakt hur det låg till med bebisen. Vi fick vänta till vecka 15 för att göra fostervattenprovet. Därefter tog det nästan en vecka att få hem brevet med resultatet.

Jag skulle aldrig gjort abort enbart på sannolikhetssiffran. Jag ville vara säker innan jag bestämde något.

Mvh Miks

Moderkaksprov kan man väl ta redan i v 11?

Moderkaksprov kan man väl ta redan i v 11?
Efter graviditetsvecka 11 så det borde bli 12+0, alltså v 13 (eller är jag snurrig nu).

De rekommenderade fostervattenprov så vi gick på deras rekommendation. Vi var på Ultragyn Odenplan i Stockholm som gör 600 prov om året så vi kände att de får säga vad som var bäst.

Mvh Miks

Ibland är det bra med kompisar som har barn och ska sälja av massa grejer.
Den här finns nu i våra ägor (även om den står 30mil bort)
En Emmaljunga Cross-Contry årsmodell 2009, enda felet är att tyget i varukorgen är trasigt då korgen lastats förmycket en gång. Just nu lagat med silvertejp men går enkelt att sy ihop, vilket är planen. Dessa begagnade med samma tillbehör som vi får brukar ligga på strax över 2000:-

Så med sittdel, liggdel, mjuklift, skötväska x2, tacke, kudde, lakan till vagnen och en stor kasse bebiskläder 1000:-
Det kändes mycket dumt att tacka nej till. Speciellt då det är en Emmaljunga eller en Brio vi var ute efter. Kusinen har en i samma modell med några år äldre och hon älskar den, vi kommer bo på landet där både snö, grus och terräng förekommer. Så det känns som ett mycket bra val.

11825708_1158497467498908_7435666358354286483_n.jpg

Kanon ju @YaHilweh !
Vi har ju kvar en del sen förra gången men jag tänker att det blir en ny vagn iaf, var inte riktigt nöjd med förra. Det blir dock begagnad, de är ofta så lite använda (särskilt liggdelen) att jag inte kan försvara ett nyköp :)

Jag är tillbaka på jobbet denna veckan :( har dock semester nästa och det ser jag redan fram emot!
Har fått fasligt ont i ryggslutet, nästan nere vid svanskotan och jag mår fortsatt illa. Är i v 14 nu.
Förra graviditeten mådde jag super, inte en tillstymmelse till foglossning eller värk. Kunde må lite illa om jag blev jättehungrig men det var allt.
Hade hoppats på ett liknande scenario denna gång, men en sådan tur har man uppenbarligen inte ;)
Är faktiskt lite orolig över värken i ryggslutet och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Har ett stillasittande kontorsjobb. När jag reser mig upp så är det precis som att benen inte riktigt funkar först. Jag kopplar ju ihop det med graviditeten men det kanske har med något annat att göra?!

Kanon ju @YaHilweh !
Vi har ju kvar en del sen förra gången men jag tänker att det blir en ny vagn iaf, var inte riktigt nöjd med förra. Det blir dock begagnad, de är ofta så lite använda (särskilt liggdelen) att jag inte kan försvara ett nyköp :)

Jag är tillbaka på jobbet denna veckan :( har dock semester nästa och det ser jag redan fram emot!
Har fått fasligt ont i ryggslutet, nästan nere vid svanskotan och jag mår fortsatt illa. Är i v 14 nu.
Förra graviditeten mådde jag super, inte en tillstymmelse till foglossning eller värk. Kunde må lite illa om jag blev jättehungrig men det var allt.
Hade hoppats på ett liknande scenario denna gång, men en sådan tur har man uppenbarligen inte ;)
Är faktiskt lite orolig över värken i ryggslutet och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Har ett stillasittande kontorsjobb. När jag reser mig upp så är det precis som att benen inte riktigt funkar först. Jag kopplar ju ihop det med graviditeten men det kanske har med något annat att göra?!

Jag börjar känna av värk i höfterna, känner oxå en viss oro av detta. Jag har två jobb det ena är det mycket trappgående och det andra är det mycket stillasittande, inget att rekommendera alls :(
Min kusin rekommenderade ett gravidbälte om smärtan skulle gå upp i ryggslutet. Hon hade visst mycket problem med det under hennes graviditet. Jag hoppas det släpper för dig, att det bara är tillfälligt!

Jag har tänkt ett nyköp senare när det kommer till en sittvagn/sulky, känner att jag hellre lägger pengarna på en vagn som kommer användas mer än vad själva liggdelen i sig kommer att göra :) Vet inte om jag tänker dumt där, men det känns som att efter 5-6 månader när sittdelen ska användas allt mer då vet man lite mer vad man är ute efter. Eller tänker jag fel där?

Då vi valde att ta reda på kön så lägger jag in det i listan :)
Ni som vill, lägg gärna till. Det hade vart kul att se vad ni andra som valt att kolla upp och väljer att vara öppna med det har. :)

December

11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka

Januari

Februari
5/2 - AnnaKarin

Efter graviditetsvecka 11 så det borde bli 12+0, alltså v 13 (eller är jag snurrig nu).

De rekommenderade fostervattenprov så vi gick på deras rekommendation. Vi var på Ultragyn Odenplan i Stockholm som gör 600 prov om året så vi kände att de får säga vad som var bäst.

Mvh Miks
Ja nu är du nog snurrig ;). Moderkaksprov kan tas FRÅN v 11 enligt 1177.se.

Jag tvivlar inte heller på kompetensen hos mitt sjukhus (Lund) men tänker att deras prio är annorlunda än min. Att en ev abort ska bli så smärtfri som möjligt finns nog inte på deras karta alls gissar jag, de vill bara att fostret ska vara i rätt ålder för att mäta i nacken.

Idag är det dags för glukosbelastning och inköp av mammabyxor. Min mage är fortsatt uppsvälld och när jag haft för tighta byxor några timmar igår så fick jag rätt ont...

Fick just reda på en sak som plötsligt förklarar väldigt mycket. Jag hade inte en aning men tydligen kan män bli skengravida.
Min sambo har under en period blivit tröttare än vanligt, svagt illamående om morgnarna samt gått upp i vikt :p

Lite kul är det allt, har era pojkvänner/män/sambos råkat ut för något sådant?

Jag tvivlar inte heller på kompetensen hos mitt sjukhus (Lund) men tänker att deras prio är annorlunda än min. Att en ev abort ska bli så smärtfri som möjligt finns nog inte på deras karta alls gissar jag, de vill bara att fostret ska vara i rätt ålder för att mäta i nacken.

Idag är det dags för glukosbelastning och inköp av mammabyxor. Min mage är fortsatt uppsvälld och när jag haft för tighta byxor några timmar igår så fick jag rätt ont...
Ah då står det olika. På Ultragyns hemsida står följande: "Moderkakprov görs efter 11 graviditetsveckor och fostervattenprov efter 15 veckor." Därav att jag räknade som jag gjorde. Hur som så hoppas jag verkligen att du får en bra sannolikhetssiffra så du slipper gå vidare :)

Mvh Miks

Klart de vill att fostret ska vara i rätt ålder för att mäta, det är ju det som utgör resultatet. Du kanske ska boka tid för moderskapsprov direkt istället?

Jag börjar känna av värk i höfterna, känner oxå en viss oro av detta. Jag har två jobb det ena är det mycket trappgående och det andra är det mycket stillasittande, inget att rekommendera alls :(
Min kusin rekommenderade ett gravidbälte om smärtan skulle gå upp i ryggslutet. Hon hade visst mycket problem med det under hennes graviditet. Jag hoppas det släpper för dig, att det bara är tillfälligt!

Jag har tänkt ett nyköp senare när det kommer till en sittvagn/sulky, känner att jag hellre lägger pengarna på en vagn som kommer användas mer än vad själva liggdelen i sig kommer att göra :) Vet inte om jag tänker dumt där, men det känns som att efter 5-6 månader när sittdelen ska användas allt mer då vet man lite mer vad man är ute efter. Eller tänker jag fel där?
Du tänker helt rätt tycker jag! Har man inte lagt så mycket pengar på första vagnen så kan man ju def köpa ny då, för då vet man säkerligen lite mer exakt vad det är man vill ha ( så var det för mig iaf)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar