Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja är lite rädd för inflammation, det är tydligen inte bra @YaHilweh..

Är inte torr och tror inte bristningar. Har aldrig fått bristningar, inte ens när jag gick upp 22 kilo på 5 dagar i vätska. Det är som om de är flammiga och har lite mörka mönster i det röda samt enstaka mörkröda prickar, ibland känns de heta också. Som i varmare än vanligt. Får nog ringa vc på måndag, min bm har semester.

När jag väntade sonen (första graviditeten) så levde mina bröst sitt egna liv. Jag fick någon hemsk klåda emellan brösten och dom kliade och det kändes väl allmänt obra, men tänkte att det berodde på graviditeten och efter ett tag gick det över.
Med tösen hade jag inget sånt men denna gången har dom känts lite varma ibland och allmänt konstiga. Så pass att jag googlade bröstcancer innan jag tog ett graviditetstest :p

Så om det bara är som det är nu och inte blir värre så skulle jag avvakta lite och se om det lugnar sig. Om inte höra av mig till min bm eller någon annan bm. Frågan är om din vc bryr sig så mycket om det nu eftersom du ju är gravid och då lassar dom gärna över allt till Mvc.

Jag ringde 1177 inatt när jag blev övertygad om att jag fått ibc och skulle trilla av pinnen när som helst. De rådde mig att åka in redan idag för kontroll, kom precis hem. Inflammation i mjölkkörtlarna blev domen, vi får hoppas pencillinet tar det. Så rodnad, ömhet, inåtvända körtlar och hudförändringar ska tas på allvar så alla vet! :p

Jag ringde 1177 inatt när jag blev övertygad om att jag fått ibc och skulle trilla av pinnen när som helst. De rådde mig att åka in redan idag för kontroll, kom precis hem. Inflammation i mjölkkörtlarna blev domen, vi får hoppas pencillinet tar det. Så rodnad, ömhet, inåtvända körtlar och hudförändringar ska tas på allvar så alla vet! :p

:eek: Hoppas pencillinet hjälper och allt blir bra. Jag trodde faktiskt inte man kunde få inflammation på det sättet innan man ammade.

Så bra att du fick hjälp snabbt :)

Inåtvända körtlar, vilka/hur menar du då?

Hur gör man när mudden i mammabyxorna börjar kännas trång?
Känner att allt tryck på magen är för mycket tryck just nu. Jag kan ha mjukisbyxor, så länge de hänger på halva skinkan eller sitter över magen. Men de byxorna med mudd, det går bara inte.

Hur gör man när mudden i mammabyxorna börjar kännas trång?
Känner att allt tryck på magen är för mycket tryck just nu. Jag kan ha mjukisbyxor, så länge de hänger på halva skinkan eller sitter över magen. Men de byxorna med mudd, det går bara inte.
Det finns gravidbyxor som inte har mudd över magen utan istället lågt skurna med resår i sidorna. Tror det är många som upplever den där mudden som obehaglig.

Till och från börjar jag få ont i höfterna, när jag suttit länge eller gått mycket i trappor går jag väldigt crappigt några meter innan det är som vanligt igen. Det känns inte alls bra:eek:

Jag har fortfarande svårt att hitta i min storlek, men får alltså leta vidare =)
Jag med, av någon lustig anledning så görs de flesta gravidkläderna inte i strl 34 och XS, precis som att vi inte skulle vara gravida. Förra graviditeten var jag höggravid på sommaren och det kändes lättare med klänningar, tunikor och leggings och då kunde jag främst gå upp nån strl i vanliga kläder och behövde inte köpa alls mkt gravidkläder. Dock så kröp ju sömmarna fram på ett knepigt sätt när magen var gigantisk men eftersom det främst var semestertider så funkade det ändå ok. Denna gången blir det ju lite annorlunda när jag kommer att vara höggravid mitt i vintern plus att jag börjar nytt jobb i dec och vill vara välklädd där.

Jag med, av någon lustig anledning så görs de flesta gravidkläderna inte i strl 34 och XS, precis som att vi inte skulle vara gravida. Förra graviditeten var jag höggravid på sommaren och det kändes lättare med klänningar, tunikor och leggings och då kunde jag främst gå upp nån strl i vanliga kläder och behövde inte köpa alls mkt gravidkläder. Dock så kröp ju sömmarna fram på ett knepigt sätt när magen var gigantisk men eftersom det främst var semestertider så funkade det ändå ok. Denna gången blir det ju lite annorlunda när jag kommer att vara höggravid mitt i vintern plus att jag börjar nytt jobb i dec och vill vara välklädd där.

Jag hittar bara i storlek 34-36. Letar 30-40 vilket känns som de vanligaste storlekarna. Men HM har haft slut på dessa storlekar hos leverantören. Och på Kappahl och Lindex hittar jag aldrig något utan då blir det internetbeställning och det är jag för feg för :p

Jag hittar bara i storlek 34-36. Letar 30-40 vilket känns som de vanligaste storlekarna. Men HM har haft slut på dessa storlekar hos leverantören. Och på Kappahl och Lindex hittar jag aldrig något utan då blir det internetbeställning och det är jag för feg för :p
Vart hittar du strl 34? Jag har sett att hm har jeans i strl 34 men knappt något i andra plagg

Och Lindex har bara gravidkläder online... Jag ogillar också att beställa på nätet, vill kunna prova innan jag köper

Vart hittar du strl 34? Jag har sett att hm har jeans i strl 34 men knappt något i andra plagg

Det är bara jeansen jag tittat på, har ingen koll alls på resten av plaggen. tycker i regel att gravidkläderna på HM är ganska tråkiga. Allt går i vitt, svart, mörkblått, rosa, randigt och prickigt.

Känns som jag mest dödar tråden hela tiden. Men då jag typ inte ha någon att diskutera med så slänger jag ändå in mina frågor här :D

Jag har hel tiden sagt att vi ska vänta med att handla grejer. Men nu står min gamla klasskompis och ska sälja sin barnvagn en Emmaljunga city cross -09 i kanon skick. Jag googlar runt på alla recensioner jag kan hitta och de flesta verkar tycka att det är en bra vagn, speciellt när det gäller att köra i snö och terräng. Vilket är precis vad vi är ute efter.

Så min fråga, vad är det jag ska tänka på vid barnvagnsköp? Jag känner mig förtusan helt lost med alla termer. Mjuklift, hårdlift osv. Om jag fattat det hela rätt(?) så handlar just mjuk-/hårdlift om att ha bebis i en väska och lyfta ut bebis ur vagnen? eller är jag ute och cyklar där? När jag hör ordet lift så tänker jag på liftarna vi använder i äldrevården :o

Även jag börjar inse hur extremt lite jag kan om barn och dess tillbehör. Ingår instruktionsbok vid förlossningen? Vad är det man verkligen behöver? :arghh:

Vi kommer få en spjälsäng av svärmor, samt endel småplock och jag är ganska säker påa tt vi kommer bli överösta med bebiskläder till en början. Men allt runtomkring? nappar, snuttefiltar, nappflaska.... vad har en bebis för behov?

Känns som jag mest dödar tråden hela tiden. Men då jag typ inte ha någon att diskutera med så slänger jag ändå in mina frågor här :D

Jag har hel tiden sagt att vi ska vänta med att handla grejer. Men nu står min gamla klasskompis och ska sälja sin barnvagn en Emmaljunga city cross -09 i kanon skick. Jag googlar runt på alla recensioner jag kan hitta och de flesta verkar tycka att det är en bra vagn, speciellt när det gäller att köra i snö och terräng. Vilket är precis vad vi är ute efter.

Så min fråga, vad är det jag ska tänka på vid barnvagnsköp? Jag känner mig förtusan helt lost med alla termer. Mjuklift, hårdlift osv. Om jag fattat det hela rätt(?) så handlar just mjuk-/hårdlift om att ha bebis i en väska och lyfta ut bebis ur vagnen? eller är jag ute och cyklar där? När jag hör ordet lift så tänker jag på liftarna vi använder i äldrevården :o

Även jag börjar inse hur extremt lite jag kan om barn och dess tillbehör. Ingår instruktionsbok vid förlossningen? Vad är det man verkligen behöver? :arghh:

Vi kommer få en spjälsäng av svärmor, samt endel småplock och jag är ganska säker påa tt vi kommer bli överösta med bebiskläder till en början. Men allt runtomkring? nappar, snuttefiltar, nappflaska.... vad har en bebis för behov?

Tips ang barnvagnsköp, det finns barnvagnsbloggar varav en iaf har en bra guide i flera steg som förklarar massor :)

Det är ganska få saker man verkligen behöver ha när man kommer hem, det går ju att köpa vartefter behovet uppstår. Det finns massor av inköpslistor om man googlar, även en tråd här i forumet om vilka saker man inte hade användning av.

Jag undrade samma sak, hade extremt lite erfarenhet av bebisar innan sonen föddes, men se det gick bra ändå! :)

Skulle också säga att det är väldigt lite man måste ha precis från början. Jag skulle säga att shoppa innan är mest för att det är roligt :)

Det som man enligt oss verkligen behöver från start (alltså vad vi tycker var nödvändigt men alla är ju olika!)

- Några ombyten kläder. Hur många ombyten är väldigt beroende om man har egen tvättmaskin hemma eller gemensam tvättstuga. De flesta får väldigt mycket kläder.

- Ett paket blöjor i storlek 2. På BB märker ni om barnet kommer ha stl 1 eller 2. (Eller prematurstorlek om man får en mini som vi :p). Då har man lite hemma som förr eller senare kommer kunna användas, och behövs mindre kan man köpa på väg hem.

- Babynest. Har varit guld värt för oss. I början sover de ju mest hela tiden och det har varit perfekt att kunna flytta runt honom så han är där vi är. Vi skulle ha tagit med vårt till bb-hotellet (där det fanns dubbelsäng och han sov mellan oss) om vi vetat :)

- Babyskydd

- Små handdukar, finns på Ikea för inga pengar alla. Hur många beror på hur mycket bebisen kräks, men också bra att ha vid amning.

- Tvättlappar till blöjbyten.

Sen finns det mycket mer man behöver, och ännu mer som kan vara bra. Men allt annat skulle jag säga man kan köpa efter förlossningen när man vet vilken modell på bebis man fått :)

(Om jag nu inte har glömt något uppenbart :p)

Jag smyger in i er tråd hela tiden :o
Det jag känner är a och o att ha innan bebis kommer är en bra bilbarnstol så man kan komma hem från BB säkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar