Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Namn är jättesvårt. Är glad att det är ett tag kvar. Flicknamn har jag flera jag tycker om, men pojknamn står helt still! Det måste ju vara ett namn som båda gillar, det ska även fungera på engelska då sambons släkt är engelsktalande. Jättesvårt!

Som pojknamn gillar vi Maximilian och William. Med största sannolikhet bär jag dock på en liten tösabit och då blev det plötsligt mycket krångligare :p
Jag gillar de lite äldre namnen men inte de för gamla. Är inte alls så förtjust i den nya trenden att hitta ett unikt namn till mitt barn, där så få människor som möjligt heter samma.
Jag har gärna ett namn som fler har, då är det inte lika lätt att hitta på nätet osv. Tex. en Maria Svensson finns det mängder av medan Metallica Svensson finns det inte så värst många av. Att jag tänker den vägen är både för att jag vart utsatt för en stalker samt sambons yrke, då han dagligen arbetar med det.

Vi är också inne på de äldre namnen. Har jobbat både lite med barn och mycket med äldre så jag har fått många namn den vägen. Vi är faktiskt överens om vad vårt barn skall heta, oavsett om det blir pojke eller flicka. Pojknamn bestämde vi för flera år sen, flicknamn fick vi klura på nu. Sambon gillade inte alls mina givna flicknamn och tvärtom. Sedan får vi ju se om den som kommer ut passar i det tänkta
namnet.

En annan grej som diskuteras lite här hemma är det där med förberedelser inför barnets ankomst. Vi har köpt vagn och en hel del prylar av några vänner, har blivit lovade en säng och har köpt sängkläder samt lite kläder i strl 50-56. Men var köper man täcke till spjälsäng? Kollade på Ikea och de rekommenderade från 12 mån på alla sina. Kudde vet jag att man inte ska ha så det får vänta.
Sen har sambon en idé om att hamstra blöjor . Har han någon poäng i det tror ni?

Som pojknamn gillar vi Maximilian och William. Med största sannolikhet bär jag dock på en liten tösabit och då blev det plötsligt mycket krångligare :p
Jag gillar de lite äldre namnen men inte de för gamla. Är inte alls så förtjust i den nya trenden att hitta ett unikt namn till mitt barn, där så få människor som möjligt heter samma.
Jag har gärna ett namn som fler har, då är det inte lika lätt att hitta på nätet osv. Tex. en Maria Svensson finns det mängder av medan Metallica Svensson finns det inte så värst många av. Att jag tänker den vägen är både för att jag vart utsatt för en stalker samt sambons yrke, då han dagligen arbetar med det.
Jag gillar också äldre namn, inte "hitta-på"-namnen som dyker upp ibland. Men ändå har jag svårt att hitta ett pojknamn jag gillar. Många namn har blivit "förstörda" av att jag haft elever som hetat så :o Flicknamn har vi flera vi gillar (speciellt ett) och som vi är överens om, men pojknamn är svårare :p Jag hittar knappt några jag fastnar för och gillar inte alls sambons förslag. Vi får hoppas det är en liten tjej helt enkelt :D

Uppdaterar med nytt datum.

December

1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
6/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
7/2 - vesp, första barnet
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
25/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Mest för kul så gjorde jag bikarbonat-testet idag, det visade samma som RUL.
Så ska bli intressant att se vad VUL säger om 2v :D

En annan grej som diskuteras lite här hemma är det där med förberedelser inför barnets ankomst. Vi har köpt vagn och en hel del prylar av några vänner, har blivit lovade en säng och har köpt sängkläder samt lite kläder i strl 50-56. Men var köper man täcke till spjälsäng? Kollade på Ikea och de rekommenderade från 12 mån på alla sina. Kudde vet jag att man inte ska ha så det får vänta.
Sen har sambon en idé om att hamstra blöjor . Har han någon poäng i det tror ni?

Vi kommer få en spjälsäng av svärmor, sambons lillebrors gamla. Svärmors man ska ta med den till jobbet och måla om den.
Vi flyttar till hus i mitten på September, och kommer efter det börja köpa grejer. Men jag fick hem en test napp från MAM igår :love: Jag sitter och pillar på en inköpslista till Ullared, kommer bo 20 min därifrån och har tänkt att köpa det mesta där, som jag inte hittar på blocket eller andra försäljningssidor.

@YaHilweh, eller vem det nu var som klickade hem babyboxar. Vad valde du/ni? Finns ju massor av olika. Blev du/ni nöjda med det som kom eller var det mest reklam i någon?

Nej, det skulle jag inte påstå. Eventuellt kan det väl vara bra med att ha ett paket i en storlek större än vad bebisen har för tillfället, men det är väldigt individuellt hur länge en bebis kan ha en viss storlek. Vissa bebisar behöver man byta ofta på medan andra mer sällan, och då skiftar åtgången något enormt. Sen kan det vara bra att veta vilket märke man tycker bäst om. Är synd om det visar sig att det märke man hamstrat sitter jättedåligt på just din bebis :).

Sonen, som nu är 4 mån, hade storlek 1 i ungefär en vecka, så är glad att vi inte hamstrade.

Mest för kul så gjorde jag bikarbonat-testet idag, det visade samma som RUL.
Så ska bli intressant att se vad VUL säger om 2v :D
Hur kommer det sig att du ska göra ett vaginalt ultraljud (vul) så sent i graviditeten? Jag trodde bara man gjorde ultraljud utanpå magen efter typ v12.

Mvh Miks

Jag håller med @Rhinos om blöjor. Bunkra inte. Men gå med i pampersklubben och liberoklubben och kolla vad blöjorna kostar i butikerna där ni bor. Det finns mycket pengar att spara. Pampers är snåla med rabattkuponger men det kommer ibland. Libero ger ut jättemycket rabattkuponger. Dessa kan kombineras med butikernas rabatter (ex Coop Forum har stående rabatt på både Pampers och Libero). Har läst att Lidl har bra blöjor och som man får riktigt bra pris på om man handlar för en viss summa. Och i Norge är det tokbilligt med blöjor så ska man dit kan det möjligtvis vara bunkringsläge.

Jag tror att jag är mer intresserad av att "boa" inför bebisens ankomst än vad min sambo är. :p Han tycker att det är långt kvar (och det är det ju faktiskt :o ) men jag känner att det kanske kunde vara bra för ekonomin att sprida ut inköpen lite. Vi har dessutom inte några småbarnsföräldrar i släkten etc, så vi kommer nog inte att få några prylar på så sätt, utan allt måste nog köpas in (antingen nytt eller begagnat).

Så, för mig så kliar det i fingrarna att börja köpa grejer, medan sambon känner tvärtom. Jag tror att han fortfarande är rädd för att "jinxa" det, trots att jag faktiskt är i vecka 14 och bebisen verkar växa och må bra. (Peppar, peppar, ta i trä. :p)

@YaHilweh, eller vem det nu var som klickade hem babyboxar. Vad valde du/ni? Finns ju massor av olika. Blev du/ni nöjda med det som kom eller var det mest reklam i någon?

Jag googlade på gravidbox och hittade massor. Har inte hämtat en men har beställd.
Det är mycket reklam, rabatter osv. om jag fattar det rätt. Man kan läsa mycket om det på diverse bloggar, om innehåll och sådant.

Måste man välja bara en?
Jag har beställt allihop :o:angel:
Planen är att börja hämta paketen inom kort.

Osäker på om jag får lämna länk till en blogg såhär? Men testar och får jag inte så vet jag till nästa gång. Men har läst mycket om de olika paketen här.
*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
Ah då är jag med :up: Det är för diabetesen eller hur?
Alla dessa förkortningar :nailbiting: ;)
Mvh Miks

Gör TUL varannan vecka sedan. Det är för att se så bebis inte blir för stor, diabetesbebisar har tydligen en förmåga att bli det. Så det är inte alls ovanligt med en igångsättning någon vecka eller två innan. Samt är det beräknat över ett visst antal gram tror det är 4000-5000 men väldigt osäker på rätt siffra, så blir det ett beräknat snitt istället.

@YaHilweh Klart att man kan välja flera babyboxar, men några av dem hade liknande innehåll utifrån vad jag kunde utläsa.

Vad gäller övriga grejer så tänker vi också på det här med att sprida ut kostnaderna, det blir ju mycket ändå. Den som boar mest är nästan sambon, iaf med rena boendegrejer. Han flyttar på möbler, tömmer hyllor till bebiskläder, har köpt gosedjur mm. Själv har jag stora planer på att sy sovpåse och ev ett babynest. Är dock lite rädd att symaskinen inte pallar att sy nestet med fyllning och allt.

@Balahé Grattis är gott, lite så känner jag. Det jag inte vill ha kan jag skänka till någon bättre behövande :) Jag hör till de som är bra på att plocka på mig pennor och ja, bjudsaker på mässor och liknande.

Jag ligger för tillfället och njuter av vad som MÅSTE vara en liten livlig krabat som flaxar runt! Vilken magisk känsla! :love: Har tyckt mig känns nånting ganska ofta nu när jag varit igång mycket och sen lagt mig ner och slappnat av. Då blir det halabalo! :love:

Idag var jag in till barnmorskan och kollade blodtryck, blodvärde och urinprov. Allt var jättebra så den här jobbiga yrseln skyllde hon på att jag måste dricka mer. Jahapp! Skönt att veta att inget är fel iaf. :)

Jag fick också tips om såna där babyboxar så jag beställde typ tre tror jag. Gratis är som sagt gott och det kan ju vara roligt med prover på olika grejer. :)

Annars har jag haft det lite jobbigt nu när jag varit igång mycket... Blir helt ofantligt spänd i magen på framsidan runt hela liksom. Man vill gå och spänna in magen samtidigt som man bara vill slappna av men då spänner det ännu mer. Funkar att gå långsamt med korta steg som nån annan sengångare, men inte skynda nånstans... Jag vill liksom gå och hålla upp magen eller vad jag ska säga. :o Och då är jag väl ändå inte alls stor än, så lite orolig är jag ju för hur det kommer bli senare... Det går bra så länge jag inte är uppe och springer för mycket men nu har det blivit rätt mycket sista dagarna och det känns! Och mitt jobb är inte direkt stillasittande... Börjar jobba efter två veckors semester på måndag. Hoppas det funkar bra... Vill INTE gå ner i procent redan nu... Hua!

Idag har vi KUB :nailbiting:
Om allt ser bra ut ska vi berätta för blivande storasyster i eftermiddag. Hon har dock redan frågat många, många ggr om det inte är en bebis i magen så hon lär inte bli förvånad :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar